Millä toistoilla parhaiten massaa?????

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Elikkä millä toistoilla ootte saanu parhaiten massaa?? Itellä ei oo ollu ees hirveesti suurilla ja pienillä toisto määrillä massan saantiin eroja.
Nyt oon painanu 2 x 12, 3 x 8-10 sarjoja mutta en huomannu eroo massan saantiin ku tein joku aika sitten muutaman kuukauden 2 x 8, 3 x 4-6 sarjoja!?!
Molempien aikana vetäny samoja ravinteita Kreatiinia ja mass 2
:kippis1:

Elikkä millä toistoilla ootte saanu parhaiten massaa?? Itellä ei oo ollu ees hirveesti suurilla ja pienillä toisto määrillä massan saantiin eroja.
Nyt oon painanu 2 x 12, 3 x 8-10 sarjoja mutta en huomannu eroo massan saantiin ku tein joku aika sitten muutaman kuukauden 2 x 8, 3 x 4-6 sarjoja!?!
Molempien aikana vetäny samoja ravinteita Kreatiinia ja mass 2
:kippis1:

eiköhän se ole nii et kaikkii kannattaa tehä vaihtelun vuox

helvetin sekavaa tekstiä. itellä 7-10 toiminu, niinkun varmaan muillakin.

se varmaan hiukan riippuu, kuten aina, henkilöstä, lihasryhmästä jne. suuntaa antavia neuvoja pitää kysyä ja antaa mutta itse ne on koitettava, toimiiko.

esimerkiksi pohkeille en ole kunnon jomotusta saanut kuin pudotus sarjoilla (putkeen 30-50 toistoa), 1 tai 2 sarjaa.

hauikseen taas tuntuu mulla riittävän lyhyet 6-8 toistoa , mutta useampi sarja.

reisiäkin pitäis alkaa rankomaan pitkillä sarjoilla, katsotaan mitän tämän hetkinen ohjelma kulkee ja sitten vois alkaa pumppailemaan yli 15 sarjoja.

1-15

aloittajalle: ei noissa treeneissä näytä suurta eroa olevan joten ei mikään ihme että tulokset on samanlaisia.
huvittavaa että kaikkien pitää aina lisätä että "itselläni on toiminut" tjsp.
ei kai ihmiset nyt niin yksilöllisiä ole.
eli jos on pari kuukautta tehnyt jonkunpituisia sarjoja, eikä ole kehitystä tullut sinä aikana niin on naurettavaa sanoa sen perusteella että ei toimi mulla tämä ohjelma. kehitykseen vaikuttaa muutama muukin asia kuin minkä pituisia sarjoja tekee ainakin jos ne on jotenkuten järkevän pituisia.

Riippuu liikkestä, mutta penkissä toistoväli on käsittääkseni 4-10.

Jos kuorma on pieni, toistot loppuvat lihaksen uupumiseen energian loppumisen ja maitohapon muodostumisen seurauksena ilman, että kudos saa riittävää rasitusta. Jos kuorma on lähellä maksimeja ja toistoja vain muutama, rasitus on enemmän hermostollista eikä kudos saa silloinkaan riittävää ärsykettä.

4-10 on kompromissi kahden em. väliltä. Lihassäikeet joutuvat tekemään paljon työtä, mikrovaurioita syntyy, proteiinisynteesi aktivoituu.

Esim. hauiskäännöissä tai vipunostoissa sivulle neljä toistoa on jo niin vähän, että niitä on melkein mahdoton saada tehtyä puhtaina. Tällöin massanhankintaan tähtäävässä harjoituksessa toistoja pitää olla jotain 6-12 IMO.

Jalat vaativat mielestäni vielä enemmän toistoja.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Periaatteessa se ei ole niinkään toitoista kiinni, vaan rasituksen kestosta. Massaa tulee parhaiten hiilihydraattikulutuksen äärirajalla, eli noin puolen minuutin - minuutin rasituksessa. Koska nopeat toistot ovat haitaksi massan kasvulle, on yleensä paras toistomäärä n. 10. Polte kertoo hyvin oikealaisesta rasituksesta, mutta ei siis niin että kovempi polte = parempi massan kasvu.

Muistaakseni legendaarisessa Massaa! Voimaa! kirjassakin oli kaavio, jossa selostettiin massan kasvu eri sarjamäärillä. 3x10 toistoa jyrää.:whip:

Muistaakseni legendaarisessa Massaa! Voimaa! kirjassakin oli kaavio, jossa selostettiin massan kasvu eri sarjamäärillä. 3x10 toistoa jyrää.:whip:

muistaakseni samassa kirjassa myös kritisoitiin treenien suoraa kopioimista ja korostettiin omaa kokemusta siitä miten oma kroppa toimii ja mikä toimii itsellä parhaiten sekä annettiin vinkkejä jotka toimii suurella osalla ihmisistä..

Ite oon suuressa osassa liikkeitä tykästynyt ~16 toiston sarjoihin. Pääliikkeissä kaseja notta saa vähän paremmin sarjapainoja kasvatettua, jaloille tosin voisi kyllä tehä pääliikkeissäkin pitkää sarjaa. On vaan aeroobbinen niin huonossa jamassa että noi pitkät sarjat jaloille on täyttä helvettiä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom