Millä saan kehityksen jatkumaan?

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Nyt on ollut sellaisen 10kk sellaista aikaa, että kehitystä ei ole käytännössä tullut ollenkaan niin sarjapainoissa kuin lihasmassankaan suhteen. Pääsääntöisesti on treenattu 3 kertaa viikossa 1-jakoisella, raskailla perusliikkeillä (kyykky, mave, penkki jne.). Välillä kokeilin myös 2-jakoista n. 2kk ajan. Sarja- ja toistomääriä on myös tullut vaihdeltua. Pääsääntöisesti toistomäärät on liikkunu 6-12 välillä ja sarjamäärät 1-3. Paino on noussut tasaisesti koko tämän ajan, ehkä jopa hieman liikaakin tullut sitä läskiä. Väliin mahtuu myös yksi 8 vkon ja yksi 6 viikon dieetti. Toinen keväällä ja toinen oli tässä alkusyksystä.

Tossa n. 1½ kk sitten tein ensimmäisen kevyen viikon koko 16kk:n treeniurani aikana, sitä ennen on ollut muutamia viikon pituisia täystaukoja sekä erinäisiä viikkoja, kun salilla on tullut käytyä vain kerran/viikko. Tämän jälkeen jatkoin parin viikon ajan treeniä jossa olin tiputtanut toistomäärät 2-3/sarja sekä pidentänyt sarjojen välisiä taukoja. Vähän voimatreeniä siis. Näiden viikkojen jälkeen alkoi hälytyskellot soida. Olin jo pitkään miettinyt useita vaivoja jotka ovat alkaneet tämän 10kk junnaus jakson sisään. Huomasin seuraavia muutoksia:

- Nivelkivut jaloista olivat vähentyneet dramaattisesti. Ennen tätä aamuisin sängystä herätessä ja kun siitä lähti kävelemään, niin nilkkoihin sattui.

- Hikoilu on vähentynyt dramaattisesti. Ennen hikoilin jo pienissä arkipäivän askareissa jos piti vaikka jotain kanniskella.

- Uni tulee helpommin. Ennen meni jopa pari tuntia sängyssä pyörien että sai unta.

Ylikuntoako tämä on? Niin ainakin itse tämän ymmärrän ja tässä vaiheessa kun sen huomasin, olin mahdollisesti ollut ylikunnossa tuon koko 10kk! Muistan kun joku tällä foorumilla joskus sanoi, että "Kun huomaat olevasi ylikunnossa, niin samalla tajuaa, että siinä tilassa on tullut oltua jo KAUAN".

Noiden edellisten viiikkojen jälkeen jatkoin treeniä 3-jakoisella ohjelmalla ihan normaalisti, koska ajattelin että ylikunto osaltani hellittää. Tiedän että se voi viedä vaikka vuoden, että ylikunnosta pääsee eroon, mutta ajattelin sitä, kun noi oireet käytännössä lähtivät pois, niin ylikuntokin olisi paraneman päin.

2 viikkoa kovaa treeniä nyt takana ja tällä hetkellä olen juuri pitämässä kevyttä viikkoa. Tiputin sarjapainot 50% ja toistomäärät 10. Myös venyteltyä tulee lähes päivittäin. Nyt en vaan tiedä että miten tästä jatkaisi ja miten pääsisi yli tästä tilanteesta, niin että kehitys jälleen jatkuisi? Pitääkö pistää treeniin vaikka 1kk täystauko, vai jatkaa kevyellä pumppailulla?

Kokeile vaikka enemmän splitattua ohjelmaa, vaikka 4-5 jakoista, ja isommat sarjamäärät, jotta lihas saa kunnolla runtua. Ei aina ne turvalliset kaksi sarjaa riitä:)

Mä oon yleensä tehny vuorotellen 1-, 2- ja 3-jakosella aina 2-4 kuukautta kerrallaan, riippuen tietenkin myös muusta harrastustoiminnasta ja liikunnan määrästä.

Sarja- ja toistomääriä vaihdellu aina fiiliksen mukaan, 3x10 välillä ja sit taas koittanu mahdollisimman erilaista ärsykettä antaa, esim 3x10 -> 5x5 tai 3x10 -> 4x5.

Ja mitä useempijakonen, sitä enemmän liikkeitä per lihasryhmä tietenkin.

Mä oon toisaalta huono esimerkki, koska sali ei oo ollu oikeestaan ikinä se ykkösjuttu, vaan lähinnä lisä oman lajin harjoitteluun tai muuten vaan mukana. En oo myöskään ikinä dieetannu tai bulkannu kaloreita laskien ja tarkasti kaiken suunnitellen.

Onko ruokapuoli kunnossa? Kaloreita tarpeeksi jne...

2 viikkoa kovaa treeniä nyt takana ja tällä hetkellä olen juuri pitämässä kevyttä viikkoa. Tiputin sarjapainot 50% ja toistomäärät 10. Myös venyteltyä tulee lähes päivittäin. Nyt en vaan tiedä että miten tästä jatkaisi ja miten pääsisi yli tästä tilanteesta, niin että kehitys jälleen jatkuisi? Pitääkö pistää treeniin vaikka 1kk täystauko, vai jatkaa kevyellä pumppailulla?

En ymmärtänyt täysin tekstiäsi. Eli siis mainitsemasi oireet ovat hävinneet ja nyt tuntuu hyvältä? Vaionko sinulla edelleen koitain ylikuntoon viittaavia tuntemuksia?

En ymmärtänyt täysin tekstiäsi. Eli siis mainitsemasi oireet ovat hävinneet ja nyt tuntuu hyvältä? Vaionko sinulla edelleen koitain ylikuntoon viittaavia tuntemuksia?

Juuh, ehkä vähän vaikeasti selitettykin koko juttu. Missään vaiheessa kuitenkaan itse treenaaminen ei ole tuntunut pahalta tai tukkoiselta. Motivaatiota on myöskin riittänyt. Oireet mitä tuossa ennemmin mainitsin, ovat lieventyneet todella paljon, mutta eivät kadonneet ihan täysin. Pidän nytkin kevyttä viikkoa ja treenaan 3-jakoisella, jolloin yhtä lihasryhmää kohden tulee viikko lepoa ennen seuraava treeniä. Tuntuu kuitenkin siltä, että kroppa junnaa täysin paikallaan kehityksen suhteen enkä tiedä miten tästä pitäis jatkaa.

Noi oireet ei munmielestä vielä kerro todellakaan ylikunnosta. Ylikunto on psyykkinen ja fyysinen tila. Toisinsanoen, sun olo on silloin aivan paska ja täysin masentunut. Lueppas se tredi kunnolla.

Enivei. Sulla on voinut olla ylirasitustilaa kylläkin. Oot ehkä treenannu liian kovaa äärirajoilla liian kauan. Suosittelisin jotain "fiksua" progressiota tai aallotusta tohon hommaan(3X nousevilla sarjapainoilla ja 1 kevyt viikko. Esim. 3X8X80%, 3X8X90%, 3X8X100% sarjapainot) pari kierrosta, jonka jälkeen ehkä jatkat "normitreenillä" kevyt viikko tietenkin mukaan ottaen.

Noi oireet ei munmielestä vielä kerro todellakaan ylikunnosta. Ylikunto on psyykkinen ja fyysinen tila. Toisinsanoen, sun olo on silloin aivan paska ja täysin masentunut. Lueppas se tredi kunnolla.

Enivei. Sulla on voinut olla ylirasitustilaa kylläkin. Oot ehkä treenannu liian kovaa äärirajoilla liian kauan. Suosittelisin jotain "fiksua" progressiota tai aallotusta tohon hommaan(3X nousevilla sarjapainoilla ja 1 kevyt viikko. Esim. 3X8X80%, 3X8X90%, 3X8X100% sarjapainot) pari kierrosta, jonka jälkeen ehkä jatkat "normitreenillä" kevyt viikko tietenkin mukaan ottaen.

Tosiaan 10 kuukauden aikana kehitystä ei ole tapahtunut sarjapainoissa eikä lihasmassankaan suhteen. Ruokailut kuitenkin on kunnossa ja paino nousee tasaisesti, mutta ainut mikä kasvaa on maha :|

Täytyy kokeilla tuota progressiota ja jatkan nyt tällä 3-jakoisella ohjelmalla. Nyt on kevyt viikko menossa ja olen tiputtanut sarjapainot 50%.

Pakkohan sen ongelman on piileskellä ruokavaliossa, levossa tai treenissä :D

Onko sulla fyysisesti rasittava duuni yms? Onko ruokavaliossa jakaumat oikein? Treenaatko yksinkertaisesti tarpeeksi kovaa (meinaan, että ne treeniohjelmassa olevat sarjat ja kilot eivät ole mitään kiveen hakattuja). Vaihteletko kuormaa, sarjoja, toistoja ja liikkeitä?

Itsellä kevyt viikko ja muutaman päivän totaalitauko auttaa aina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Pakkohan sen ongelman on piileskellä ruokavaliossa, levossa tai treenissä :D

Onko sulla fyysisesti rasittava duuni yms? Onko ruokavaliossa jakaumat oikein? Treenaatko yksinkertaisesti tarpeeksi kovaa (meinaan, että ne treeniohjelmassa olevat sarjat ja kilot eivät ole mitään kiveen hakattuja). Vaihteletko kuormaa, sarjoja, toistoja ja liikkeitä?

Itsellä kevyt viikko ja muutaman päivän totaalitauko auttaa aina.

Kyllä, joku tuosta kehityksen "3-jalasta" on pettänyt. Kehityin hurjaa vauhtia ensimmäiset puolivuotta, mutta sitten kaikki loppui kuin seinään. Ilmeisesti tuo 1-jakoinen ohjelma ajoi sitten kehon jonkinlaiseen ylirasitus tilaan eikä keho enää suostu kehittymään lihasmassan kuin painojenkaan suhteen. Työni ei ole fyysisesti rasittavaa. Kuormaa, toistoja, liikkeitä ja sarjoja vaihdellaan. Pyrin siihen, että jokainen treenikerta olisi yksilöllinen jollain tapaa.

Pyrin siihen, että jokainen treenikerta olisi yksilöllinen jollain tapaa.

Onko kuitenkin jonkunnäköinen systemaattinen progressio olemassa treeniohjelmassa? Miten oot muuten treenaillut? Ohjelmista tietoja? Tietoja ruokavaliosta ja levosta kaivataan? Ikä ja tekniset tiedot? :D
Nää jutut on aina niin yksilökohtasia. Paha mennä sanomaan mitään...

Eipä tuo nyt kuitenkaan ylikuntoa vielä ole... Tosin toi "koko kroppa isoilla liikkeil 3 x viikossa" käy pitemmän päälle keskushermostolle liian raskaaks...

Pakkohan sen ongelman on piileskellä ruokavaliossa, levossa tai treenissä

Tähän yhdytään kuten aina :D

Todellakin, vaikeaa sanoa missä vika voisi olla, kun ei tunne tilannetta tarkemmin. Mikäli jotain pitäisi arvata, niin jonkinlainen ylirasitustila on todennäköinen. Kannattaa ottaa tähän väliin vähän pidempi kevytjakso, tarkkailla tilannetta, ja lähteä tämän jälkeen palaamaan pikku hiljaa entisiin sarjapainoihin. Tsemppiä:)

Probleema on hyvin todennäköisesti joko progression puuttumisessa tai ruokavaliossa.

Jos et käytä minkäänlaista progressiota sarjapainoissa, niin ei varmasti tapahtu mitään kehitystä. Olet jo sen verran kuitenkin treenaillut, ettei kehitys ole enää samalla lailla "ilmaista" kuin aloittelijalla. Eli lisää hieman painoja/toistoja/sarjoja jokaisen treeniviikon jälkeen, ei kuitenkaan liikaa kerralla tai tulee äkkiä seinä vastaan.

Sitten kokeilet väliaikaisesti lisätä ruokavalioon enemmän proteiinia ja vaikka 1000 kaloria lisää per päivä, niin näät onko sillä vaikutusta.

Itsellä oli sama ongelma aika pitkään, kehitys junnasi paikallaan vaikka kuinka yritti.
Kun nuo pari asiaa katselin kuntoon, niin alkoi kehitystäkin tulemaan taas pitkästä aikaa.

Mulla kans jo vuoden kohta junnannut, tai no ei kaikissa, mut esim. penkki. Mä uskon, et treenissä vika. Syön kuitenkin(monen mielestä kuin hevonen) aika hyvin ja nukunkin nykyään sen 8h päivä.

Mulla kans jo vuoden kohta junnannut, tai no ei kaikissa, mut esim. penkki. Mä uskon, et treenissä vika. Syön kuitenkin(monen mielestä kuin hevonen) aika hyvin ja nukunkin nykyään sen 8h päivä.
No sillä nyt ei ole yhtään mitään väliä,mitä mieltä muut ovat syömisestäsi,vaan kaloreiden on oltava plussalla.Täälläkin monet kehuskelee syövänsä paljon ja osa myös syökin,mutta se ei aina riitä.

Paino on noussut tasaisesti koko tämän ajan, ehkä jopa hieman liikaakin tullut sitä läskiä. Väliin mahtuu myös yksi 8 vkon ja yksi 6 viikon dieetti. Toinen keväällä ja toinen oli tässä alkusyksystä.

Huomasitko dietin ja bulkin vaihtuessa mitään eroa? Omista treeneistä olen huomannut, että pitkä dietti- tai bulkkijakso vähentää kehitystä. Nopea (esim. 2vko) syklitys vaikuttaa toimivan tehokkaimmin. Saa jokaiselle minibulkille kunnon potkun kun kroppa ollut ensin pari viikkoa dietillä. Samoin dietillä palaa rasvaa hyvin kun keho ei mene säästötilaan niin nopeasti.

tosissaan.. ei nyt kirjotuksies mukaan ole mitään vikaa ainakaan unessa? eikä ruokavaliossakaan jos läskiä tulee kuitenkin ja proteiinia tarpeeksi? Joten treeni? itellä oli junnausta kans ekat puol vuotta ku alotin "kunnolla" treenaamaan, ja se kyl johtu siitä et olin niin tyhmä et treenasin sen 4x viikossa ja ei ollut edes mitään ohjelmaa,, eli treenasin fiiliksen mukaan mitäå jaksoin.. eli yllättävän paljon vaikuttaa huolellinen ohjelma ja suunnitellut toistot/painot.. lisäksi sillähän ei kehity huikeasti jos on joka treenin jälkeen aina ihan puhkipoikki koko kroppa, ja tätä toistuu vielä kolmesti viikossa.
Tämä siis omakohtaista pohdiskelua vain, jokainen toimii eri tavalla.

eikä ruokavaliossakaan jos läskiä tulee kuitenkin ja proteiinia tarpeeksi?

Eihän tuo kaloriylijäämä mitenkään ratkase onko ruokavalio kunnossa... Pitäis hiukan tarkemmin saada tietoon threadin alottajan lifestaili ja treenimetodit x)

eli treenasin fiiliksen mukaan mitäå jaksoin.. eli yllättävän paljon vaikuttaa huolellinen ohjelma ja suunnitellut toistot/painot.. lisäksi sillähän ei kehity huikeasti jos on joka treenin jälkeen aina ihan puhkipoikki koko kroppa, ja tätä toistuu vielä kolmesti viikossa.
Tämä siis omakohtaista pohdiskelua vain, jokainen toimii eri tavalla.

Tätä vikaa on kyl mullakin. Pitäs vaan saada jostain oikeasti hyvä ohjelma.

Suositut

Back
Ylös Bottom