Millä lavat auki

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli otsikko kertookin jo kysymyksen. Eli mikä olisi tehokkain keino aukaista lapoja? Olen käsittänyt, että mitä 'avonaisemmat' lavat, niin sitä enemmän V-muotoiselta selkä näyttää.

Itsellä on lavat ollut jumissa jo useamman viikon. Kotikonstein en ole saanut apua, joten hierojalle on mentävä. Jospa se siitä sitten.

Mistähän tietää jos lavat ovat sitten "kiinni"? Jos ei jumia tai muuta sellaista ole.

Tohon vaikuttaa ainoastaan se, että osaa kontrolloida niitä lihaksia joilla pystyy liikuttelemaan lapoja. Siihen kyllä oppii opettelemalla. Tuon kun hoksaa, niin saa varmasti taas paljon enemmän irti selkätreenistäkin.

Edit. IMO sellaista jumia ei ole olemassakaan - joka niin pahasti jumittaisi - etteikö sen vuoksi lavat aukeaisi.

Alataljaan riittävästi painoja ja toisella kädellä otat kahvasta kiinni ja toisella kädellä "pönkkäät" tuen polvea vasten. Pidät lavat rentoina ja annat painojen vetää (venyttää). Tuolla tavalla olen saanut lavat hyvin aukeamaan jumista.

Leuanvetotangossa roikkuminen aukaisee kans hyvin lapoja. V-muotoa selkään saa parhaiten, kun kasvattaa latseja :)
Selkää (ja niitä lapoja) kannattaa levitellä ihan muutenhuvikseenkin, se antaa tuntumaa selän lihaksiin ja niitä sitten osaa paremmin tietoisesti hyödyntää selkätreenissä.
Mulla on useinkin nuo lavat olleet jumissa eivätkä ne kyll ole oikein millään lailla selän muotoon vaikuttaneet, posettaminen nyt tietty on hieman nihkeetä, mutta...

Vähän aihetta sivuten, mutta kuitenkin...

Mulla aiheuttaa tuo lapojen, tai oikeastaan oikean puolen lavan hermotuksen huonous verrattuna vasempaan, kipeytynyttä olkapäätä punnerrusliikkeissä. Mulla siis ongelmana, varsinkin penkissä, että oikean puolen lapa ei pysy kiinni ylöstyönnön aikana, jolloin olkapää joutuu kovastikin stabiloimaan liikettä, jonka periaatteessa noiden lapojen tukilihasten tulisi tehdä. Pari kertaa fysioterapeutilla auttoi löytämään tämän vaivan, joka on aika kauan vaivannut, mutta en tajunnut sen johtuvan tuosta. Myös oikean olkapään liikkuvuus verrattuna vasempaan on huonompi.

Minä sain ohjeiksi tehdä harjotteita esim. konttaus-asennossa. Eli konttaus-asentoon, kädet suoraksi ja siitä kädet suorana päästetään lavat yhteen. Sen jälkeen "punnerretaan" lavat irti, edelleen kädet suorana. Eli tuossa liikkeessä pelkästään lapojen seutu liikkuu kiinni - auki. Tätä olen nyt hinkannut tuon hermotuksen parantumiseksi. Samaa liikettä voi toki soveltaa esim. alataljaan. Fysioterapeutin mukaan näiden liikkeiden pitäisi pitkällä aikavälillä parantaa tuon alueen hermotusta, eli itse tietää/tuntee missä asennossa se lapa on.

Varmaan lapojen hermotuksen parantaminen auttaisi tuohon aukaisuunkin?

Ihan hyviä konttausvinkkejä Mythilta.

Myth sanoi:
...kipeytynyttä olkapäätä...
Huomasin myös tuon kun oli olkapää kipeä, että se vaikuttaa yllättävänkin paljon tuohon selän liikkuvuuteen. Enää se ei kovin paljoa haittaa, mutta huomaa kuitenkin eroa vieläkin.

Myös oikean olkapään liikkuvuus verrattuna vasempaan on huonompi.
Mulla on sama toisinpäin. Voisin koittaa tuota konttaamista, jos se vaikka auttaisi. Tuohon olkapään liikkumiseen on auttanut myös erilaisten kiertoliikkeiden hinkkaaminen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Voisin kanssa noita Mythin juttuja kokeilla, itellä ihan sama homma tuon oikean puolen kanssa. Leuanvetotangossa roikkuminen leveällä myötäotteella auttaa myös kivasti aukaisemaan lapoja.

Fysioterapeutin mukaan tuota liikettä tulee tehdä vain väsymiseen saakka eli kun väsymystä alkaa lihaksistossa tuntua, kannattaa tekeminen lopettaa siihen. Sama homma siis kuin muidenkin paikkojen hermotuksen hakemisessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom