J.EdgarHoover sanoi:
Monissa lajeissa kaikki treenaa aina valmentajan johdolla ihan junnuista alkaen. Miksi kehonrakentajat ovat yksinäisiä susia, jotka suunnittelevat itse treeninsä ? Nyt en tarkoita mitään fitness salien PT:tä, vaan samanlaista valmennussuhdetta kuin esim. yleisurheilijoilla. En muista että ketään muu kuin Faidra olisi pakkiksella kirjoittanut mitään valmentajastaan. Nopeasti ajateltuna kokenut veteraani joka seuraa ja ohjaa harjoittelua olisi kehonrakennuksessakin paikallaan. Monilla varmaan on tälläisiä "mentoreita", mutteivat kutsu niitä valmentajiksi ja suhde ei ole virallinen.
Tein valmentajasopimuksen vuoden 2004 syksyllä tavoitteena päästä kuntoon tämän syksyn SM kisoja ajatellen (jotka nyt jäävät väliin sairastumisen takia). Noviisikisat menivät ihan kivasti, kävin turussa toteamassa Pakkiksen Tompan paremmakseni, eli hopeaa tuli alle 87,5 kg sarjassa. Kokonaisuudessaan treenihistoriaa minulla on 16 vuotta, joista kuluneen vuoden aikana kehityin enemmin, kuin edellisen kymmenen vuoden aikana yhteensä. Vipit voivat todeta kuvat - osiolta. On ollut todella nautinnollista valmistautua kisoihin, kun itse ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin treenata ja noudattaa ohjeita. Ei ole tarvinut pähkäillä, että teenkö nyt fiksusti vai pitäskö tämä ja tämä juttu tehdä sittenkin toisella tavalla. Ja kuitenkin on aina mahdollisuus säätää saatuja ohjeita itselle sopivammaksi, jos joku neuvo ei oikein tuntunut omalta.
Kerrottakoon, että valmentajani on kuluneen vuoden aikana tominut Mauri Heikkinen. Vaikka Mauri asuu Kuopiossa ja itse asun Lappeenrannassa, ei yhteistyölle ole ollut esteitä, sillä käyn työasioissa Kuopiossa noin kerran kuukaudessa. Pidin viime syksystä alkaen ruoka- ja treenipäiväkirjaa, ja kerran kuussa kävin Maurille näyttämässä kuntoani, sekä kirjanpitoani. Joka kuukausi sain uudet ohjeet ja niillä mentiin taas eteen päin kunnes taas kuukauden päästä kävin näyttämässä kuntoa ja kirjanpitoa. Valmennussuhteen alkuvaiheessa en osannut edes arvella miten paljon hyödyllistä tietoa matkan varrella tarttuu mukaan. Samoin, en osannut arvata, miten paljon kehitystä tulevan vuoden aikana tulisi tapahtumaan.
Lappeenrannan Platinumilla touhuava salin omistaja Tapani Valkonen on myös ollut suurena apuna kuluneen vuoden aikana. Vaikka perusrunko on tullut Maurilta, on Tapelta tullut paljon hyviä vinkkejä treenitekniikoihin ja ennen kaikkea esiintymiseen liittyen, jonka Turun kisat nähneet voivat todeta vapaaohjelmastani.
Pointtina tässä postauksessani on se, että kokeneenkin kannattaa ja pitää kysyä neuvoa ja valmentajasopimuksen laatiminen on erittäin suositeltavaa, jos haluaa saada tuloksia aikaiseksi. Kuitenkin on muistettava, että urheilija itse tietää parhaiten mikä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta ja viimekädessä urheilija itse valitsee mitä ratkaisuja tekee. Vaikka itselläni on ollut käytettävissä kaksi ammattitason neuvojaa (Mauri ja Tape) olen silti auliisti kysellyt neuvoa myös muilta, mukaanlukien tämän palstan kokeneemmilta kisaajilta, kuten esim. IsoDino ja soveltanut myös häneltä saamiani neuvoja lopullisiin ratkaisuihini.
Itse suosittelen lämpimästi valmentajan palkkaamista, erityisesti jos olet asettamassa kisatavotteita. Valmentajan kanssa työskentelystä minulla on pelkästään hyviä kokemuksia.