Miksi valmentajien käyttö kehonrakennuksessa on niin harvinaista ?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
59
Monissa lajeissa kaikki treenaa aina valmentajan johdolla ihan junnuista alkaen. Miksi kehonrakentajat ovat yksinäisiä susia, jotka suunnittelevat itse treeninsä ? Nyt en tarkoita mitään fitness salien PT:tä, vaan samanlaista valmennussuhdetta kuin esim. yleisurheilijoilla. En muista että ketään muu kuin Faidra olisi pakkiksella kirjoittanut mitään valmentajastaan. Nopeasti ajateltuna kokenut veteraani joka seuraa ja ohjaa harjoittelua olisi kehonrakennuksessakin paikallaan. Monilla varmaan on tälläisiä "mentoreita", mutteivat kutsu niitä valmentajiksi ja suhde ei ole virallinen.

kyllä käsittääkseni monilla noviiseilla on taustalla joku kokeneempi kaveri neuvomassa.. Voiko tätä nyt sanoa pt-toiminnaksi, sitä en tiedä..

Eli nimenomaan näitä mentoreita mistä itsekkin puhut.

Uskon että kaikilla lavalla meniöillä on joku personall treineri/kokeneempi ihminen takanaan.
Mutta tämmösenä keskivertoa alhaisempana punttaajana en koe tarvitsevani perstreineriä.

EDIT: jos on ongelmia tai vastaavaa, luen täältä tai kysäsen veljeltä apuva.

olihan esim. Tomilla Mentula vahtimassa dietin viimesten viikkojen sujumista,ja Heikki oli kai Tapen hellässä huomassa?

Siinä vaiheessa kun päästään siihen kuntoon että mennään vaikka lavalle ollaan yleensä hyvässä kunnossa ja reenattu pitkään niin tietotaito on jo korkealla tasolla ilman mitään valmentajiakaan. Sitten loppuviikoilla tulee näitä konkareita auttamaan loppukiristelyissä.

/mutu

kyllä moni tarvis ns "valmentajan" junioroina/aloittelijana(kisoihin mennessä on aika selvää että ulkopuolista neuvvoa tarvitaan ellei sitten itse ole joku mahdoton guru :) ), hirvittää katella monilla saleilla missä porukka reenaa ihan päin vittua, ei siis juuri mitään käsitystä miten mikäkin liike tehdään. varmaan netistä luetuilla ohjeilla mennään eteenpäin ja luullaan että nyt tämä menee oikein. jos ei ole kokeneempaa kaveria joka neuvvoisi, niin menkää salilla kysyyn neuvvoa sen näköisiltä tyypeiltä jotka ovat muutakin salilla tehneet kuin lukeneet bodaus lehtiä. itse neuvvon aina jos aikaa sattuu olemaan, ilman että neuvoa edes kysytään:)

eli alussa se "valmentajan" rooli on ensi arvoisen tärkeä. hän katsoo että liikkeet menee edes sinnepäinkään mitä on tarkoitus. sitten kyllä jokainen tulee omillaan toimeen ja myöhemmin löytää itselleen ne hyvät reeni tavat/tyylit.

Itse en ole ikinään kokenut tarvitsevani valmentajaa. En näe siihen mitään syytä. Hankin tiedon muualta ja sovellan sitä harjoitteluuni ja ruokavalioon ym.

Eniten ihmettelen sitä, mihin helvettiin moni jo todella kokenut kehonrakentaja tarvitsee valmentajaa, koska näitäkin on. Onko he niin tyhmiä vai saamattomia etteivät itse osaa soveltaa tietoa harrastukseen?

Itse asiassa tämän lajin tarvittava tietämys on helppo hankkia, jos vaan asia kiinnostaa.

Monilla taitaa olla sellainen ihme ajatus, että nämä "valmentajat" pystyvät taikomaan kenestä tahansa mestarin.

kehonrakennus on helppoa. :)

kyllä joltain konkarilta tiedot ja opit sais varmaan aika nopeasti, jos vertaa siihen että itse opiskelee alan kirjallisuutta. itse tuli lähes alusta asti lueskeltua kaikennäköistä tekstiä, mutta ei sitä kaikkea tajunnut eikä jaksanu miettiä ku kiinnosti vaa ykköset.
ja siltä valmentajalta olis löytynyt varmaan lääkkeet niihin omiin virheisiin mitä itsekin teki ja nopeasti eikä parin vuoden itsekoittamisella!!

Jos ajatellaan ihan treenin alkua, niin kyllähän monella on "valmentaja", eli se salin heebo joka tekee jonkun ohjelman ja näyttää liikkeet. Sitten kun kahden käyntikerran jälkeen ollaan kaikenoppineita, niin "valmennus" jää. Ekoihin kisoihin valmistautuminen on varmaan sellainen paikka, jossa kokeneemman ohjaus tulee uudestaan mukaan?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
J.EdgarHoover sanoi:
Monissa lajeissa kaikki treenaa aina valmentajan johdolla ihan junnuista alkaen. Miksi kehonrakentajat ovat yksinäisiä susia, jotka suunnittelevat itse treeninsä ? Nyt en tarkoita mitään fitness salien PT:tä, vaan samanlaista valmennussuhdetta kuin esim. yleisurheilijoilla. En muista että ketään muu kuin Faidra olisi pakkiksella kirjoittanut mitään valmentajastaan. Nopeasti ajateltuna kokenut veteraani joka seuraa ja ohjaa harjoittelua olisi kehonrakennuksessakin paikallaan. Monilla varmaan on tälläisiä "mentoreita", mutteivat kutsu niitä valmentajiksi ja suhde ei ole virallinen.

Tein valmentajasopimuksen vuoden 2004 syksyllä tavoitteena päästä kuntoon tämän syksyn SM kisoja ajatellen (jotka nyt jäävät väliin sairastumisen takia). Noviisikisat menivät ihan kivasti, kävin turussa toteamassa Pakkiksen Tompan paremmakseni, eli hopeaa tuli alle 87,5 kg sarjassa. Kokonaisuudessaan treenihistoriaa minulla on 16 vuotta, joista kuluneen vuoden aikana kehityin enemmin, kuin edellisen kymmenen vuoden aikana yhteensä. Vipit voivat todeta kuvat - osiolta. On ollut todella nautinnollista valmistautua kisoihin, kun itse ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin treenata ja noudattaa ohjeita. Ei ole tarvinut pähkäillä, että teenkö nyt fiksusti vai pitäskö tämä ja tämä juttu tehdä sittenkin toisella tavalla. Ja kuitenkin on aina mahdollisuus säätää saatuja ohjeita itselle sopivammaksi, jos joku neuvo ei oikein tuntunut omalta.

Kerrottakoon, että valmentajani on kuluneen vuoden aikana tominut Mauri Heikkinen. Vaikka Mauri asuu Kuopiossa ja itse asun Lappeenrannassa, ei yhteistyölle ole ollut esteitä, sillä käyn työasioissa Kuopiossa noin kerran kuukaudessa. Pidin viime syksystä alkaen ruoka- ja treenipäiväkirjaa, ja kerran kuussa kävin Maurille näyttämässä kuntoani, sekä kirjanpitoani. Joka kuukausi sain uudet ohjeet ja niillä mentiin taas eteen päin kunnes taas kuukauden päästä kävin näyttämässä kuntoa ja kirjanpitoa. Valmennussuhteen alkuvaiheessa en osannut edes arvella miten paljon hyödyllistä tietoa matkan varrella tarttuu mukaan. Samoin, en osannut arvata, miten paljon kehitystä tulevan vuoden aikana tulisi tapahtumaan.

Lappeenrannan Platinumilla touhuava salin omistaja Tapani Valkonen on myös ollut suurena apuna kuluneen vuoden aikana. Vaikka perusrunko on tullut Maurilta, on Tapelta tullut paljon hyviä vinkkejä treenitekniikoihin ja ennen kaikkea esiintymiseen liittyen, jonka Turun kisat nähneet voivat todeta vapaaohjelmastani.

Pointtina tässä postauksessani on se, että kokeneenkin kannattaa ja pitää kysyä neuvoa ja valmentajasopimuksen laatiminen on erittäin suositeltavaa, jos haluaa saada tuloksia aikaiseksi. Kuitenkin on muistettava, että urheilija itse tietää parhaiten mikä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta ja viimekädessä urheilija itse valitsee mitä ratkaisuja tekee. Vaikka itselläni on ollut käytettävissä kaksi ammattitason neuvojaa (Mauri ja Tape) olen silti auliisti kysellyt neuvoa myös muilta, mukaanlukien tämän palstan kokeneemmilta kisaajilta, kuten esim. IsoDino ja soveltanut myös häneltä saamiani neuvoja lopullisiin ratkaisuihini.

Itse suosittelen lämpimästi valmentajan palkkaamista, erityisesti jos olet asettamassa kisatavotteita. Valmentajan kanssa työskentelystä minulla on pelkästään hyviä kokemuksia.

J.EdgarHoover sanoi:

Yksinäisiä susia sen takia, että he eivät kilpaile tavallaan kenenkään paremmuudesta, vaan joittenkin ihmisten näkemyksistä. Tarkotan sitä, että kehonrakentaja kilpailee loppujenlopuks itseänsä vastaan. Ei ole niissä kisoissa kaveria joka hyppää pitemmäle yms. On vain tuomareiden arviointi. Voi olla vaikea ymmärtää, mutta tarkotan sitä että ei sillä henkilökohtasella valmentajalla ole niin suurta merkitystä bodauksessa, kuin esim. yleisurheilussa, koska ei valmentaja voi kisapäivänä esim. tiedottaa sua vastustajan heikkouksilla. Tai voi, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Vittu et tuli sekava kirjotus, mutta toivottavasti pointti selvis.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom