Miksi painoni laskee niin hitaasti dieetillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
6 tl sokeria aamupalalla ??
3-4 eaa juomaa ruokien päälle??

Insuliinit ainakin tapissa!
No ei nyt sentään 6tl sokrua heti aamusta :D Laitoin tohon samaan konttiin työpaikan aamukahvin, lounaskahvin ja iltapäivä kahvin, kotona juon vain 1-2 kuppia kahviä päivässä, ja käytä colorgan makeutus ainetta siihen, en ollenkaan sokeria. Pari kertaa vienyt töihinkin makeutusaineet, mutta joku apina sen aika pölli joten en vie enää.

EAA juon ihan sen takia ku noin reilusti kun olin niin niukilla kaloreilla ja olin lukenut, että EAA nauttiminen estää kataboliaa jonkin verran ja halusin sen hyödyn tuosta.

Menen nyt seuraavan kuukaiden ainakin tuon 200g proteiinia ja hiilareita ja 80g rasvoja (=2333 kca, kulutus välipäivinä Kulutus n. 2572 kcal ja n. 3000k kcal treenipäivinä) dieetillä ja vaihan saliohjelman muunneltuun Elaston-2 jakoiseen (kotisali, rajatut liikevalinnat, esim kp vain 15kg max :), katsotaan alkaako taas paino putoamaan.

Hyvä poika! Oli varmaan ensimmäinen kerta, kun tällä antaa jollekin neuvoja ja joku ottaa ne toteutukseen :D

Ei tossa ruokavaliossa isoa muutosta tullut. Lisäsin 40g almondeja jokapäivälle ja vaihdoin moniviljariisin > uncle benssin pitkäjyväiseen, niin ja mehukeitto+rahka sekoituksen vaihdon lidlin Skyr proteiinirahkaan.

Makrot tällä hetkellä:
Proteiini g
224
Hiilihydraatti g
201
Rasva g
71

Kyllähän aerobisen tekeminen menee siinä sivussa kun katsoo samalla Netflixiä tai Youtubesta bodyukkeleiden videoita ja podcasteja. Ei kai erkkikään jaksais polkea laitetta tuijottaen pelkästään seiniä.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, minkä takia joku haluaisi juosta tai polkea paikallaan sisällä, kun liikkua voi myös ulkona. Ei muuta kuin lähiseudun ulkoilureitit haltuun ja musiikkia mukaan, niin on huomattavasti mielekkäämpää.

Ja noihin ulkoisiin signaaleihin, niin naturaalien urheilu-ukkojen podcasteja, ettei tule epärealistisia ja harhaanjohtavia treenivinkkejä ja ulkona mieluiten luonnon ääniä, naturalmente. :-)

Mut joo olen kanssa itse ihmetelly miksi joku tulee kesällä kävelemään tai juoksemaan kuntosalin matolle. Itse juoksisin ohi kuntosalista sinne ulkoilureiteille myöskin. Tuli hankittua kuntofillari aikanaan kotiin, on sille paikkansa talven paskakeleissä ja silloin kannattaa tosiaan laittaa läppäri eteen ja jotain youtubesta pyörimään tai sijoittaa pyörä niin, että olkkarin töllö näkyy, ei seiniä kannata katsella.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt, minkä takia joku haluaisi juosta tai polkea paikallaan sisällä, kun liikkua voi myös ulkona. Ei muuta kuin lähiseudun ulkoilureitit haltuun ja musiikkia mukaan, niin on huomattavasti mielekkäämpää.
Helvetinmoinen helle, hyttysiä, vesisade, haluaa katsoa jotain sarjaa, tekosyitähän löytyy :D Hyttyset kyllä oikeasti vituttaa hitaampaa jalan kulkiessa, maastopyörällä niistä taas ei ole harmia.

Helvetinmoinen helle, hyttysiä, vesisade, haluaa katsoa jotain sarjaa, tekosyitähän löytyy :D Hyttyset kyllä oikeasti vituttaa hitaampaa jalan kulkiessa, maastopyörällä niistä taas ei ole harmia.
Kelihän on varustelukysymys ja samoin oikeastaan hyttysetkin, vaikka itselläni se lähinnä piiskaa juoksemaan kovempaa niistä ohi, jos meinaavat käydä kimppuun. :) Kyllä itse mielummin käyn vaikka syyssateessakin heittämässä lenkin, kuin poljen paikallaan salilla, mutta toki jokainen tyylillään. Tuntuu aikakin menevän nopeammin, kun maisemat vähän vaihtuu ja samalla tulee nähtyä mitä lähiympäristössä on.

No niin päivityksen aika. Reilu kuukaisi vedetty suositelluilla makroilla ( 200g proteiini, 200g hiilarit ja 70-80g rasvat) paino laskenut vain 1 kilon verran :( Toki täytyy myöntää, että aerobinen jäi aika vähäiseksi, pari kertaa viikossa 15-20min kuntopyörää polkenut vain, ei tässä helteessä sen enempi ole jaksanut. Silti, ollut 300-400 kcal vajeella ja vain kilon laskenut paino. Lisäksi laskin treeni kerrat 6 > 4x viikkoon ja 2xvoima, 2xhypertrofia treenit viikkoon.

Mitäs sitä sitten kokeilis... toimisikohan tuo karppaus... on se kumman kun ei rasvat lähde perkele :(

No niin päivityksen aika. Reilu kuukaisi vedetty suositelluilla makroilla ( 200g proteiini, 200g hiilarit ja 70-80g rasvat) paino laskenut vain 1 kilon verran :( Toki täytyy myöntää, että aerobinen jäi aika vähäiseksi, pari kertaa viikossa 15-20min kuntopyörää polkenut vain, ei tässä helteessä sen enempi ole jaksanut. Silti, ollut 300-400 kcal vajeella ja vain kilon laskenut paino. Lisäksi laskin treeni kerrat 6 > 4x viikkoon ja 2xvoima, 2xhypertrofia treenit viikkoon.

Mitäs sitä sitten kokeilis... toimisikohan tuo karppaus... on se kumman kun ei rasvat lähde perkele :(
Lopetappa seuraavaksi se puntarilla käynti ja ala seuraamaan mittoja. Näillä helteillä ja ylipäätään elintoiminnoilla se paino vaihtelee tosi paljon. Esim. vatsanympärys antaa vähän paremman näkyvyyden ja melkeenpä parhaan antaa vaatteet ja peili.
Ei oo kato heleppoo tää :cautious:

Lopetappa seuraavaksi se puntarilla käynti ja ala seuraamaan mittoja. Näillä helteillä ja ylipäätään elintoiminnoilla se paino vaihtelee tosi paljon. Esim. vatsanympärys antaa vähän paremman näkyvyyden ja melkeenpä parhaan antaa vaatteet ja peili.
Ei oo kato heleppoo tää :cautious:
Jos mä diettaisin napamitan kanssa niin söisin yhden kanafileen ja munan päivässä.

Ei kai 300 kcal vaje per päivä pitäisikään laihduttaa kuin 1.2 kiloa kuukaudesa. Ja nesteiden vaihtelut yksin voi vaikuttaa useamman kilon.

Jos on hidas aineenvaihdunta niin en ihmettele yhtään, jos ei paino tipu 2300 kalorilla olkoonkin 100kg painoinen mies. Nuo kalorimäärät ovat niin yksilöllisiä, ettei mitään järkeä vertailla muiden kaloreihin dieetillä. Itse esimerkiksi viime vuonna laihdutin 100 kilosta 80 kilon pintaan ja n. 11-12% rasvoihin. Vaikka bulkin huipulla söin noin 3500 kaloria ja sillä ei paino edes meinannut nousta niin jouduin melkein heti menemään 2500kcal alle, että sain dieetin edes kunnolla käyntiin. Minulla on siis hidas, mutta myös nopeasti adaptoituva aineenvaihdunta. Utti puhui tästä samasta ongelmasta omalla kohdallaan viimeisimmässä podcastissa. Sitten siitä jouduin 2-3 viikon välein ottamaan sen 100kcal pois, jotta paino jatkoi putoamistaan sen 0,5 - 0,8 kg per viikko. Viimeinen kuukausi mentiin jo ihan pikkutyttöjen 1400kcal kaloreissa, joiden alle en enää halunnut tiputtaa, vaan siinä vaiheessa jouduin ottamaan vähän aerobistakin mukaan. Toiset joutuu revittämään ihan naurettavan pienillä kaloreilla ja sitten jotkut naisetkin pystyy dieettaamaan menemättä alle 2000 kalorin. Jokainen pelaa niillä korteilla, jotka on jaettu. Ei minulla edes hirveä nälkä ollut noilla 1400 kaloreilla. Pienemmillä kaloreilla olisi tullut vain jo niin hankalaa saada tarvittava määrä proteiinia kasaan millään tavalla itselle mielekkäistä ruuista.

Vähän ot, kun ei lähtökohdat ole samat, eli en mistään kovista ylipainoista ja rasvaprosenteista oo laihutellu, mutta se on käynyt useamminkin, että kun on mennyt tarpeeksi pitkään reilummillakin miinuskaloreilla, niin just se säästöliekki iskeny päälle ja tilanne jämähtäny. Siihen lisänny sitten hiilaria, niin homma alkanut taas toimimaan.

Mikäs täällä on ongelma? Aiempi 1600kcal/vrk painon junnatessa on nyt muuttunut 2300kcal päivässä ja paino lähtenyt alaspäin? Ja samalla kulutuskin ollut aiempaa vähäisempää? Hommahan on silloin selkeästi mennyt oikeaan suuntaan!

kilo reilussa kuukaudessa, jos sitäkään, niin paljon pomppii 99-101kg välillä, ja mitat ei ole muuttunut, en varsinaisesti nauhalla ole mitannut, mutta tuossa on yhet vanhemmat (lähes käyttämöttämät) pienemmän koon farkut, jotka ei mene milliäkään enempää päällee kuin aikaisemmin, eli ei ole mitatkaan muuttuneet.

MUTTA! saatto löytyä syy...

Kuten sanoin, olen korvaushoidon kokeilussa alhaisten testojeni takia, no nyt 3kk kokeilun jälkeen kävin mittauttamassa lääkärin ohjeiden mukaisesti testot ja aika karua luettavaa...

Tutkimus Tulos Min Max Yksikkö
Testosteroni, vapaa lask 132 155 800 pmol/l
Testosteroni 7.3 8.0 29.0 nmol/l

Eli aivan pohjalukemissa arvot, huonommat entä mitä ennen korvaushoidon alkua, eihä tommosilla arvoilla rasvapala ja lihas kasva... taitaa olla lääkkeiden vaihdon aika.

Jos on hidas aineenvaihdunta niin en ihmettele yhtään, jos ei paino tipu 2300 kalorilla olkoonkin 100kg painoinen mies. Nuo kalorimäärät ovat niin yksilöllisiä, ettei mitään järkeä vertailla muiden kaloreihin dieetillä. Itse esimerkiksi viime vuonna laihdutin 100 kilosta 80 kilon pintaan ja n. 11-12% rasvoihin. Vaikka bulkin huipulla söin noin 3500 kaloria ja sillä ei paino edes meinannut nousta niin jouduin melkein heti menemään 2500kcal alle, että sain dieetin edes kunnolla käyntiin. Minulla on siis hidas, mutta myös nopeasti adaptoituva aineenvaihdunta. Utti puhui tästä samasta ongelmasta omalla kohdallaan viimeisimmässä podcastissa. Sitten siitä jouduin 2-3 viikon välein ottamaan sen 100kcal pois, jotta paino jatkoi putoamistaan sen 0,5 - 0,8 kg per viikko. Viimeinen kuukausi mentiin jo ihan pikkutyttöjen 1400kcal kaloreissa, joiden alle en enää halunnut tiputtaa, vaan siinä vaiheessa jouduin ottamaan vähän aerobistakin mukaan. Toiset joutuu revittämään ihan naurettavan pienillä kaloreilla ja sitten jotkut naisetkin pystyy dieettaamaan menemättä alle 2000 kalorin. Jokainen pelaa niillä korteilla, jotka on jaettu. Ei minulla edes hirveä nälkä ollut noilla 1400 kaloreilla. Pienemmillä kaloreilla olisi tullut vain jo niin hankalaa saada tarvittava määrä proteiinia kasaan millään tavalla itselle mielekkäistä ruuista.

Mähän söin 1700kcal dieetillä ekat 4kk, lähti vain 5-6kg, sit jumi pitkäksi aikaa, tää nyt oli vain kokeilu mulla korkeemmilla kaloreilla, jos vaikka olisin säästöliekille mennyt aiemmin.

Mutta, kuten edellisessä viestissä vastasin, epäilen minun kohdalla noiden testotasojen olevan ongelma nyt, ainakin iso osa sitä.

Tutkimus Tulos Min Max Yksikkö
Testosteroni, vapaa lask 132 155 800 pmol/l
Testosteroni 7.3 8.0 29.0 nmol/l
Aika jäätävän huonot arvot kyllä ja lienee tosiaan isossa osassa tätä viestiketjun ongelmaa. Jos sulla on ollu geelikokeilu, niin nehän ei kaikille imeydy ja toimi kovin hyvin. Susta tai Nebido pitäis toimia.

Suositut

Back
Ylös Bottom