• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Miksi painoni laskee niin hitaasti dieetillä?

Liittynyt
1.8.2016
Viestejä
17
Hei, alkuun vähä historiaa..

32v 183cm ja 100kg bodari jätkä kyseessä siis ja olen 2 vuotta treenaillut nyt kotisalilla (vapaapainoilla tietysti!). Alussa tein "Arnoldin golden 6"-ohjelmaa ½ vuotta, joka meni ihan perseelleen, erilaisten loukkaantumisten (huono tekniikka jne.) takia, joten vasta 1 ½ vuotta kovaa treeniä takana.

Nyt viimset 8kk olen treenannut 3-jakosella 3on1off tyylillä, parin kk välein väliviikon pitänyt vain.

Sitten itse asiaan..
Helmikuun lopussa aloitin nykyisen dieetin siis, painoin 106kg dietin alussa ja rasvaa varsinkin keskivartalon kohdalla on paljon. Olen viimeiset 4kk aikalailla samaa ruokaa syönyt päivittäin, tavoitteena 1000kcal vaje ja rasvan poltto (menettämättä liikoja lihasmassaa tai voimaa), mutta kun paino ei putoa!

Viimisten 4kk aikana VAIN 6kg lähtenyt ja nyt kuukauden päivät ollu tässä 100kg pinnassa jumissa, vyötäröltä kyllä rasvaa jonkin verran lähtenyt, mutta ei tarpeeksi!

Rupesin miettimään, että olenko säästöliekillä, kun ei paino putoa vaikka syön tarkoin kalorit (ihan puntarilla punniten ruuat aina mittaan) ja treenaan 6x viikossa?
Jos säästöliekillä miten tästä pääsee eroon ja miten saan taas painon putoamaan, menettämättä lihaksia/voimia?

Kalorien ja ruokien tarkkailemiseen käytän sulamon ruokapäiväkirjaa ja sen suositusten mukaan olen toiminut.
Laitan liitteeksi tämän päivän syömiseni, syön joka päivä siis samallalailla, vain välissä vaihetelen lounaan ja päivällisen ruokia vaihtelun vuoksi.

Liite ruokapäiväkirjaan

Kertokaa mitä teen väärin?

ps. mainittakoon loppuun, että 3kk sitten kävin mittauttamassa testo-arvot ja ne oli aivan viitearvojen ala-rajassa, ja olen siitä lähtien ollut korvaushoidossa, joten ei pitäisi testojen puutekkaan olla syy siihen, ettei rasva pala.
 
Liittynyt
19.10.2014
Viestejä
478
Kaupunki
Jyväskylä
Hei, alkuun vähä historiaa..

32v 183cm ja 100kg bodari jätkä kyseessä siis ja olen 2 vuotta treenaillut nyt kotisalilla (vapaapainoilla tietysti!). Alussa tein "Arnoldin golden 6"-ohjelmaa ½ vuotta, joka meni ihan perseelleen, erilaisten loukkaantumisten (huono tekniikka jne.) takia, joten vasta 1 ½ vuotta kovaa treeniä takana.

Nyt viimset 8kk olen treenannut 3-jakosella 3on1off tyylillä, parin kk välein väliviikon pitänyt vain.

Sitten itse asiaan..
Helmikuun lopussa aloitin nykyisen dieetin siis, painoin 106kg dietin alussa ja rasvaa varsinkin keskivartalon kohdalla on paljon. Olen viimeiset 4kk aikalailla samaa ruokaa syönyt päivittäin, tavoitteena 1000kcal vaje ja rasvan poltto (menettämättä liikoja lihasmassaa tai voimaa), mutta kun paino ei putoa!

Viimisten 4kk aikana VAIN 6kg lähtenyt ja nyt kuukauden päivät ollu tässä 100kg pinnassa jumissa, vyötäröltä kyllä rasvaa jonkin verran lähtenyt, mutta ei tarpeeksi!

Rupesin miettimään, että olenko säästöliekillä, kun ei paino putoa vaikka syön tarkoin kalorit (ihan puntarilla punniten ruuat aina mittaan) ja treenaan 6x viikossa?
Jos säästöliekillä miten tästä pääsee eroon ja miten saan taas painon putoamaan, menettämättä lihaksia/voimia?

Kalorien ja ruokien tarkkailemiseen käytän sulamon ruokapäiväkirjaa ja sen suositusten mukaan olen toiminut.
Laitan liitteeksi tämän päivän syömiseni, syön joka päivä siis samallalailla, vain välissä vaihetelen lounaan ja päivällisen ruokia vaihtelun vuoksi.

Liite ruokapäiväkirjaan

Kertokaa mitä teen väärin?

ps. mainittakoon loppuun, että 3kk sitten kävin mittauttamassa testo-arvot ja ne oli aivan viitearvojen ala-rajassa, ja olen siitä lähtien ollut korvaushoidossa, joten ei pitäisi testojen puutekkaan olla syy siihen, ettei rasva pala.
Jos oikein katsoin, niin hiilarit siis tällä hetkellä 130g/pv ja kilokalorit 2600 kcal? Tuossahan se syy jo selvästi on. Ei mitään järkeä lähteä iskemään -1000 kcal meiningillä, kroppa on ihan jumissa.

Itse koittaisin uudella ruokavaliolla, hiilarista +500 kcal lisää ja +200 rasvoista.

Eli mentäis -300 kcal arviolta/pv.

Treeneistä 1 puntti pois ja lisätään aerobista x2, ihan tasavauhtia matalalla sykkeellä 45 min.
 
Liittynyt
1.8.2016
Viestejä
17
Lähteekö vaivasella -300kcal mitään pois? Ja minun käsittääkseni aerobinen vain kuluttaa enemmän kaleroita ja sitten pitää/voi syödä enemmän, tuntuu järjenvastaiselta touhulta tehdä aerobista, että saa syödä enemmän kun yrittää pudottaa painoa ja samalla tietenkin pitää lihasta, siksi kovat puntti treenit, että lihaksilla on syy pysyä paikoillaan kun antaa niille jatkuvaa raistusta, näin minä olen tämän yhtälön ymmärtänyt, voin olla väärässäkin tietenkin.
 
Liittynyt
19.10.2014
Viestejä
478
Kaupunki
Jyväskylä
Lähteekö vaivasella -300kcal mitään pois? Ja minun käsittääkseni aerobinen vain kuluttaa enemmän kaleroita ja sitten pitää/voi syödä enemmän, tuntuu järjenvastaiselta touhulta tehdä aerobista, että saa syödä enemmän kun yrittää pudottaa painoa ja samalla tietenkin pitää lihasta, siksi kovat puntti treenit, että lihaksilla on syy pysyä paikoillaan kun antaa niille jatkuvaa raistusta, näin minä olen tämän yhtälön ymmärtänyt, voin olla väärässäkin tietenkin.
Juu hyvinkin lähtee. Keho on kuitenkin alussa totutettava siihen matalaan polttoon, mitä sitten ajan mittaan yhä enemmän niillä sitkeillä rasvamolekyyleillä ruokitaan -> kalorivajeen progressio.

Nyt tässä sekoitetaan vähän puurot ja vellit. Lyhyestä virsi kaunis, aerobista dieetillä tarvitaan joka tapauksessa, mutta jotta lihasta säästettäisiin mahdollisimman paljon, tulee se tehdä matalalla sykkeellä (vrt. lihaksen glykogeenivarastojen ja rasvojen käyttö eri vaiheissa).

Eli puntilla anaerobisesti palaa kuitenkin se nopea hiilari ja lihas tyhjenee, treenin jälkeisellä ravinnolla pyritään nämä täyttämään. Aerobisella rasva hapella. Pitää hyväksyä, että dieetillä myös lihas palaa.
 

su-

Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
537
Miksi aerobista tarvitaan dieetillä? Tietenkin se on hyvästä terveyden kannalta mutta kyllä fläsä lähtee ilmankin.
 
Liittynyt
3.4.2008
Viestejä
1 997
Ikä
30
Mietin ihan samaa. Sehän on läskin lähtemisen kannatalta aika se ja sama, että kuluttaako vaikka sen 300 kcal vai jättääkö vaan syömättä sen. Olettaen tietenkin, että kaikki tärkeät ravintoaineet saa tuosta ruokavaliosta. Samoin toi "tulee se tehdä matalalla sykkeellä" pisti hiukan silmään, kun juuri nimenomaan tehokkaampi olis jotkut kovat hiit-treenit ja ihan salitreeni.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
4 984
Ikä
46
Kaupunki
Helsinki
ps. mainittakoon loppuun, että 3kk sitten kävin mittauttamassa testo-arvot ja ne oli aivan viitearvojen ala-rajassa, ja olen siitä lähtien ollut korvaushoidossa, joten ei pitäisi testojen puutekkaan olla syy siihen, ettei rasva pala.
Kuinkas tulokset on kehittyneet? Testo on lisännyt lihasmassaa ja rasva on palanut niin kuin ennenkin?
Ei kai nyt satakilonen tiheään treenaava testoahdettu hieman mahakas ole kovinkaan todennäköisesti millään säästöliekillä minkään suhteen?
 
Liittynyt
1.8.2016
Viestejä
17
Kuinkas tulokset on kehittyneet? Testo on lisännyt lihasmassaa ja rasva on palanut niin kuin ennenkin?
Ei kai nyt satakilonen tiheään treenaava testoahdettu hieman mahakas ole kovinkaan todennäköisesti millään säästöliekillä minkään suhteen?
No jos ihan rehellisiä ollaan, niin en ole lihaskasvun, voiman tai rasvanpolton suhteen mitään eroa nähnyt (ehkä siksi kun olen koko kuurin ajan ollut -1000kcal välipäivinä ja 1500kcal treenipäivinä) , väsymystila on se pää syy miksi lähin testo arvoja mittauttamaan ja siihen se on auttanut kyllä.

Tämä on vasta kokeilu jakso millä olen, ei mitään tietoa vielä kuinka hyvin tämä testogeeli minun kehoon imeytyy, kuulemma aika yksilöllistä on. Pari viikon päästä olis kontrollikäynti ja sitten toivottavasti pääsen eroon geelistä. Aika moista räpläämistä tämän kanssa.
 
Liittynyt
15.10.2010
Viestejä
9 289
Tossa ruokavaliossa olis kyllä mielestäni aika paljon ensinnäkin viilattavaa. 6 kovaa treeniä viikossa, 100kg mies ja 1600kcal/d, josta rasvoja 40g jotka nekin tulevat maidosta ja sika-naudasta. Aika metsään kyllä mennään, eikä myöskään ihmetytä, että testot dropannu alarajoille. Suosittelen ottaan yhteyttä vaikka johonkin hyvään valmentajaan. Ruokavalion koostaminen ja seurannat siihen päälle, ei kovin paljoa maksa ja kohdallasi olisi mielestäni hyvä sijoitus.
 
Liittynyt
19.10.2014
Viestejä
478
Kaupunki
Jyväskylä
Kahdesti oon elämäni aikana käynyt n. 4 % rasvoissa ja kolmatta mennään, että jo pelkästään kokemuspohjalla uskallan väittää tietäväni jotain diettaamisesta. Kaikki tämä natuna. Puhumattakaan siitä, että mainitsemistani metodeista esim. Tikan Markku ja Haikaraisen Timo ovat puhuneet perusliikkuja-tasolla useaan otteeseen.

Kyllähän se paino nyt putoaa vaikka millä menetelmillä, mutta tässä on kyse siitä, miten ylläpidetään mahdollisimman suuri lihasmassa suhteessa mahdollisimman suureen rasvamassan polttoon. Tällöin on aivan pakko tehdä aerobista matalalla syketasolla JOSSAIN VÄLISSÄ. En lähde tätä availemaan enempää. Jos tämä tulee uutena tietona, kehotan perehtymään kuormitusfysiologian, kuntosaliharjoittelun sekä diettaamisen perusteisiin.

No hard feelings, mutta jos tässä keskustelussa edetään bro science ja mutu-fiiliksellä, ei aloittaja pääse puusta pitkälle. Kehotan kokeilemaan mainitsemiani metodeja ja palaamaan sitten asiaan, olen nimittäin myös erittäin mielelläni väärässä! (y)
 
Liittynyt
14.1.2008
Viestejä
724
Jos oikein katsoin, niin hiilarit siis tällä hetkellä 130g/pv ja kilokalorit 2600 kcal? Tuossahan se syy jo selvästi on. Ei mitään järkeä lähteä iskemään -1000 kcal meiningillä, kroppa on ihan jumissa.

Itse koittaisin uudella ruokavaliolla, hiilarista +500 kcal lisää ja +200 rasvoista.

Eli mentäis -300 kcal arviolta/pv.

Treeneistä 1 puntti pois ja lisätään aerobista x2, ihan tasavauhtia matalalla sykkeellä 45 min.
Kalorit olivat itseasiassa 1600 päivässä, katso tuonne ruokapäiväkirjan vasempaan ylänurkkaan "syöty" kohtaan.
Mutta joo, 100kg mies, joka treenaa lähes päivittäin ja syö kuin 50kg toimistotäti nii mennäänhän tässä vähän metsään. @Vilu ylempänä antoi hyviä vinkkejä.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
4 984
Ikä
46
Kaupunki
Helsinki
No joo, katoin noita syömisiä aika sniidusti menee tavaraa alas. Ei tosta laihduttamisesta kannata mitään extreme lajia tehdä.

Toi sivu mikä aukesi niin siinä oli aika omituisia syömisiä. Esim. iltapala purkki tonnikalaa ja EAA:ta. Siis syöt pelkkää proteiinia käytännössä ja lisäät aminohappoja. Vähän sama kuin söisi pelkkää pastaa ja sitten lisäisi sokeria kylkeen... Ei hyvä ateria. Läjä riisiä tohon ja valkoista sellaista, ettei tartte kuituja myllätä suolessa koko ajan varsinkaan keskellä yötä.
Tota EAA:ta menee aterioilla joista saat ihan ok proteiinia, säästäisin EAA:n treenin jälkeen jos ei heti pääse syömään.
Vaihda se noiden aterioiden yhteydessä vaikka keitettyyn kananmunaan. Sais hyviä rasvojakin.
Sanoisin että ala syömään sen verran että tulee parempi olo, esim toi 300 alle vanhan vois tosiaan olla ihan jees lähtökohta.
 
Liittynyt
1.8.2016
Viestejä
17
Mun EAA+ Amino (delta nutritions), ei sisällä grammaakaan proteiinia kylläkään,puhasta aminoa vain. Juon aika paljon, koska syön vähän (kalorillisesti vähän siis) ja lukemani mukaan EAA vähentää kataboliaa.
Täytyy vissiin uskoa viisaampia ja alkaa syömään enempi, tosin nykyselläki dieetillä tuntuu, kuin olis jo liikaa syötävää :)

Kananmunia en ole voinut syödä 10vuoteen, kun allergia puhkesi yhden yön aikana, mutta täytyy ottaa valkoinen riisi ruokavalioon mukaan, ja ehkä vähän pastaakin heittää väliin, niin ja niitä rasvoja.. pähkinäthän on hyvä :)

Kuntopyörä löytyis autotallista, ja jopa sykevy! Mutta mä niin vihaan aeroobista, se on niin tylsää, mutta pakko kait se on sitten pari kertaa viikossa.

Eikait tässä mitää erillistä maksullista valmentajaa tarvi köyhän pojan mennä palkkaan, ku on näin tietäväisiä tääläkin :)
 
Liittynyt
1.8.2016
Viestejä
17
Onko ehdotuksia miten parasta nostaa hiilareiden saantia? Meinaan, pitäisikö pitkin päivää nostaa joka aterialla hiilareita, vai esim. ennen treenejä vain iso 300-400g hiilareita popsia?
 
Liittynyt
19.10.2014
Viestejä
478
Kaupunki
Jyväskylä
Kalorit olivat itseasiassa 1600 päivässä, katso tuonne ruokapäiväkirjan vasempaan ylänurkkaan "syöty" kohtaan.
Mutta joo, 100kg mies, joka treenaa lähes päivittäin ja syö kuin 50kg toimistotäti nii mennäänhän tässä vähän metsään. @Vilu ylempänä antoi hyviä vinkkejä.
Hyvä huomio, eli siis mentiin vielä enemmän metsään tossa alussa :LOL: Mut sama kaava tosiaan, eli heittämällä lisää tavaraa koneeseen.
 
Liittynyt
15.10.2010
Viestejä
9 289
Koita tähdätä nyt alkuun makrot vaikka näin:
Proteiinit ~200g
Hiilihydraatit ~200g
Rasvat ~80g

Kalorit ~2300kcal. Jatka tuolla ainakin kuukausi ja katsele mitä painolle tapahtuu. Samaan aikaan voit vähentää salikerrat vaikka 4x viikossa ja korvaat nuo 2 salikäyntiä kevyellä aerobisella. Ei pelkästään rasvanpolton kannalta, vaan myöskin yleisen terveyden tueksi. Lihaskasvua et saa aikaiseksi miinuskaloreilla kuitenkaan merkittävästi, joten tuota aerobistakaan on turha vältellä sen takia. EAA:t sitten vaikka treenin aikana juotavaks, jos haluat siihen välttämättä rahoja käyttää. Safkat puhtaista lähteistä, ei mitään IIFYM-mcdonalds versiota. Tyydyttymättömiä rasvoja helvetisti lisää; pähkinät ja öljyt käyttöön.
 
Liittynyt
19.10.2014
Viestejä
478
Kaupunki
Jyväskylä
Onko ehdotuksia miten parasta nostaa hiilareiden saantia? Meinaan, pitäisikö pitkin päivää nostaa joka aterialla hiilareita, vai esim. ennen treenejä vain iso 300-400g hiilareita popsia?
Meitsi lähtis lisäämään niitä treenin ympärille ja iltaan. Toi illan palautushiilari on pirun tärkeä, että jaksaa dieetillä painaa kovaa treeniä usean viikon ajan.
 
Liittynyt
19.10.2014
Viestejä
478
Kaupunki
Jyväskylä
Koita tähdätä nyt alkuun makrot vaikka näin:
Proteiinit ~200g
Hiilihydraatit ~200g
Rasvat ~80g

Kalorit ~2300kcal. Jatka tuolla ainakin kuukausi ja katsele mitä painolle tapahtuu. Samaan aikaan voit vähentää salikerrat vaikka 4x viikossa ja korvaat nuo 2 salikäyntiä kevyellä aerobisella. Ei pelkästään rasvanpolton kannalta, vaan myöskin yleisen terveyden tueksi. Lihaskasvua et saa aikaiseksi miinuskaloreilla kuitenkaan merkittävästi, joten tuota aerobistakaan on turha vältellä sen takia. EAA:t sitten vaikka treenin aikana juotavaks, jos haluat siihen välttämättä rahoja käyttää. Safkat puhtaista lähteistä, ei mitään IIFYM-mcdonalds versiota. Tyydyttymättömiä rasvoja helvetisti lisää; pähkinät ja öljyt käyttöön.
Kannatetaan.
 
Liittynyt
3.4.2008
Viestejä
1 997
Ikä
30
Kyllähän se paino nyt putoaa vaikka millä menetelmillä, mutta tässä on kyse siitä, miten ylläpidetään mahdollisimman suuri lihasmassa suhteessa mahdollisimman suureen rasvamassan polttoon. Tällöin on aivan pakko tehdä aerobista matalalla syketasolla JOSSAIN VÄLISSÄ. En lähde tätä availemaan enempää. Jos tämä tulee uutena tietona, kehotan perehtymään kuormitusfysiologian, kuntosaliharjoittelun sekä diettaamisen perusteisiin.
Löytyykö tästä jotain artikkelia tai juttua, että mihin tuo perustuu. Voisin ihan mielenkiinnosta lukea. Mitä itse olen noita juttuja ja tutkimuksia lukenut, niin rasvan hapetus energiaksi on niin pientä, että se liikunnan aiheuttama kalorivaje merkitsee enemmän. Eli mihin tuo perustuu? Siihen, ettei käytetä lihasten palautumiskapasiteettia niin tehdään noita aerobisia?

Ja onko tuo Markku Tikankin mielipide, että matalasykkeistä aerobista on pakko tehdä jos haluaa säästää lihasta mahdollisimman paljon ja pudottaa rasvaprosenttia järkevästi? Eikä sitä voi korvata esimerkiksi HIIT:illä?

Voisin ottaa testiin noita salin ohelle, jos siihen on joku hyvä peruste. Tän hetkisen tiedon perusteella ne vie liikaa aikaa ja on liian tylsiä siihen nähden mitä niillä saa.
 

RSH

VIP
Liittynyt
31.10.2013
Viestejä
1 359
Ikä
43
Kaupunki
Satakunta
Mun EAA+ Amino (delta nutritions), ei sisällä grammaakaan proteiinia kylläkään,puhasta aminoa vain.
Proteiini on aminohappoja, EAA on välttämättömät niistä...Jos syöt esim 50g EAA/pv, se on about 40-45g proteiinia eli 160-180 kcal.
 
Ylös