Miksi opiskelette?

kotka sanoi:
ei se koulutus itsessään ihmisestä mitään tee kyllä siinä on muitakin asioita soveltuvuudesta haastavempiin hommiin.

Yliopistotasoinen koulutus antaa hyvät perusvalmiudet, mutta harvapa sieltä koulunpenkiltä tullessaan suoraan työelämän kiemurat hallitsee. Työssä ne vaadittavat asiat opitaan. Suoritettu tutkinto ja arvosanat ovat osoitus oppimiskyvystä ja motivaatiosta kehittyä, eli tietynlainen viitseliäisyystodistus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kotka sanoi:
Mitä, mitä? Testaaja, ohjelmoija ... Kyllä nuo on ihan AMK-insinöörin tehtäviä. Tottahan se on, että AMK-insinööri on nykyisin aika peruskamaa, mutta on muistettava, että ei se koulutus itsessään ihmisestä mitään tee kyllä siinä on muitakin asioita soveltuvuudesta haastavempiin hommiin.

Niin, sanoin melko ympäripyöreästi, onhan testausta ja ohjelmointiakin tietysti monentasoista, jopa tekniikan tohtorille haastavaa. Tarkoittamani tehtävät näyttävät olevan vaativuudeltaan (ja sitä myötä myös palkkaukseltaan) heikompia kuin mihin keskitason AMK-insinöörin koulutuksella pystyisi. Lähinnä tehtäviä joista on potkittu pois yt-kierroksella ammattikoulun käyneet, ja seuraavan noususuhdanteen aikana on otettu inssejä tilalle.

Ainakin itse olen havainnut ns. lasikaton, joka syntyy koulutuksesta. Keskijohto alkaa jo missä tahansa pienyritystä isommassa lafkassa olemaan miehitetty korkeakoulun kasvateilla. Lika barn leker bäst kuten ruotsissa sanotaan, ja nämä sitten rekrytoivat vaatimattomiimpiinkin tehtäviin kaltaisiaan, jättäen kuraportaan AMK-koulutetut kaupan kassoille ja perustason tehtäviin.

Edellisessä paikassa väänsin kättä esimieheni kanssa, kun uuteen tehtävään minä olisin halunnut valittavaksi enemmän alan työkokemusta ja koulutusta omaavan AMK-inssin, mutta pomo piti päänsä ja valitse minun ehdokkaani sijasta tuoreen DI:n, jolla sattui olemaan sama(kyseiseen tehtävään huonosti sopiva) osasto ja pääaine kuin pomolla aikoinaan.

Tämä nyt on vain oma mielipiteeni, joka perustuu varsin suppeisiin havaintoihini. Itse en ole kys. kattoon vielä törmännyt, vaan olen onnistunut olemaan se ainoa AMK-inssi DI-porukassa, mutta tiedän että siihen vielä törmään, jos en hoida sitä pois kouluttautumalla.

Varmaan sama tilanne niin tekniikan kuin kaupan alalla. Inssit ja tradenomit toivoisivat työllistyvänsä hyvin korvattuun ylemmän toimihenkilön esimies/asiantuntijarooliin, mutta useimmille on tarjolla jotain muuta.

Koulutus ei vielä tee kenestäkään osaajaa, vaan se hankitaan työkokemuksella. Kuitenkin tutkinnolla ja sen hankkimispaikalla on väliä rekrytoinneissa, se muodostaa yhdenlaisen hyväveliverkoston tai yhteisen viitekehyksen.

Itse taas painin ylikoulutetun kuopassa. Tohtorin papruilla en työnantajien mielestä kelpaa muuhun kuin tutkimukseen. Tutkimuspaikoista taas on todella suuri kilpa, kun mukana ovat myös maisterit. En käsitä miksi, kun tohtoreitakin on työttömänä - mielestäni tutkijakoulutus antaa pätevyyden tutkimiseen, ei maisterius. Mutta tietysti on halvempaa palkata maisteri tai amk. Omat amk-tutkintoystäväni ovat saaneet tosi kivoja työpaikkoja, useamman vuoden pestejä tai jopa vakkareita, myös esimiestehtäviä, suunnittelua ja kehittämistä. Kateeksi käy, itse olen tehnyt jo vuosia pätkän kerrallaan kaiken maailman tilaustutkimuksia eikä parempaa ole näkyvissä. Ens kesänä on taas vaan 6 pv kesälomaa. Prkle, ottaa jo päähän. Vaikka opinnoista on monenlaista sivuhyötyä, niin neuvoni on varsinkin naisille: älkää opiskelko ainakaan maisterin tutkintoa enempää jos haluatte työllistyä. Työn ohessa voi sitten sivistää itseään mielin määrin.

Sepsis sanoi:
Yliopistotasoinen koulutus antaa hyvät perusvalmiudet, mutta harvapa sieltä koulunpenkiltä tullessaan suoraan työelämän kiemurat hallitsee. Työssä ne vaadittavat asiat opitaan. Suoritettu tutkinto ja arvosanat ovat osoitus oppimiskyvystä ja motivaatiosta kehittyä, eli tietynlainen viitseliäisyystodistus.

Samaa mieltä.

ALi sanoi:
Niin, sanoin melko ympäripyöreästi, onhan testausta ja ohjelmointiakin tietysti monentasoista, jopa ...

Ok, tuo selvensi asiaa aika paljon. Turandot:in kanssa olen samaa mieltä. Toisaalta sääli kun tuollaisilla tohtorin tasoisilla henkilöillä on valmius ottaa haltuun melkein homma kun homma. Työnantajat ei vaan monesti usko, että sitten haluaisi tehdä "tavallisia" hommia.

Ihan hullu ajatus periaatteessa, mutta jos on ylikoulutetun ongelma niin miksi hakee työtä sillä ylimmällä tittelillä?

Jos joku on tohtori, hän on myös maisteri ja voi hakea maisterinakin työtä. Eikö vain? Tuskinpa sitä kukaan työnantaja lähtee varmistelemaan työnhakijoiden taustoja niin tarkkaan, että selvittää korkeimmat koulutukset.

Hippa sanoi:
Jos joku on tohtori, hän on myös maisteri ja voi hakea maisterinakin työtä. Eikö vain? Tuskinpa sitä kukaan työnantaja lähtee varmistelemaan työnhakijoiden taustoja niin tarkkaan, että selvittää korkeimmat koulutukset.

Eli hakemus kannattaa aloittaa puolitotuudella, ja jatkaa samaan malliin työhaastattelussa.

Näin alkaa hyvä ja kestävä työsuhde. :D

Opiskelen tällä hetkellä (ammattikoulu) vain sen takia, että pääsen jatko-opiskelemaan johonkin mukavammalle alalle. Peruskoulun todistuksella kun ei amk:hon voi hakea.

HIPPA:

No muuten idea voisi toimiakin, mutta sitten jää cv:hen 4-5 vuoden musta aukko + että kaikki meriitit on apurahoja ja julkaisuja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom