Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä oli mulla ehdottomasti se syy, miksi lähdin opiskelemaan nykyistä alaani. Mulla oli lukiolaisena ihan hirveän korkealentoinen ja idealistinen tarve ymmärtää, ajattelin että elämässä ei ole mitään suurempaa tarkoitusta kuin se, että ihmiskunta löytäisi maailmankaikkeudesta jonkin suuremman totuuden... Lainasin lähikirjastosta kaikki aiheeseen liittyvät yleistajuiset opukset, ja muiden örveltäessä kaupungilla istuin kotona ja lumouduin niistä. Yksin iltaisin ajattelin palavasti pääseväni suurten peruskysymysten äärelle, tuijottelin haaveellisena tähtitaivasta ja pohdin, että "sitten jonain päivänä"...Vinho Tinto sanoi:b) puhdas ja naivi halu sivistää itseään ja oppia ymmärtämään maailmaa
Ultimecia sanoi:Mulla on kirjallisuus pääaineena, mitäs luulette tulevasta tulotasosta? :jahas:
Kai toi b) on sitten lähimpänä, vaikken minä maailmaa haluakaan ymmärtää. Haluan vain tekosyyn lukea kirjoja ;).
Hippa sanoi:Miksi minä opiskelen?
Kouluttamaton ei saa kovin helpolla edes sitä keskitason palkkaa. Kouluttamattomana tulotasoni on bruttona 1400 euroa kuussa. Summa joka ei päätä huimaa.
Kouluttamattomana ei saa kovinkaan haasteellisia tai mielenkiintoisia töitä.
Opiskelen luokanopettajaksi. Aion siihen päälle ottaa aineenopettajan pätevyyden (jolla saa myös lisätienestiä). Sen lisäksi aion opiskella kasvatustiedettä enemmän kuin aineopinnot, jotta voisin joskus tehdä muuta kuin opettajan työtä.
Miksi? Kasvatustiede on äärimmäisen mielenkiintoista. Voin vaikuttaa tulevaisuudessa sekä lapsiin ja myöhemmin jopa koulutukseen, koska koulutuksen suunnittelu kiinnostaa hyvin paljon.
Nauran aina sille, että musta valmistuu hyvin kouluvastainen opettaja. Pidän sitä hyvänä asiana.
Ilman koulutusta en varmasti pääsisi niin pitkälle kuin koulutuksen kera.
Siima sanoi:Mitä tarkotat tuolla kouluvastaisuudellas? Ootko siis sitä mieltä, että koulussa instituutiona on parantamisen varaa vai mitenkäs?
Hipalle tsemiä lukuihin:thumbs:
Hippa sanoi:Koululaitoksella on mun mielestä hyvin paljon parantamisen varaa. Ihan pelkästään jo siinä, että saisi lasten ja nuorten oppimisen ilon pysymään pitempään kun ne pari ekaa kouluvuotta. Kysymys kuuluu mihin katoaa koulumotivaatio?
Ja se, että koulu on tehty tietynlaisille ihmisille. Jos opit lukemalla, jos osaat istua hiljaa, jos olet kiltti, jos et kyseenalaista ja jos tottelet, sulla on jo hyvin valoisat tulevaisuudennäkymät.
Unohtamatta tietenkään sitä, että ihmisiä yritetään tunkea samaan muottiin. Jos olet matemaattisesti lahjakas, sua kutsutaan lahjakkaaksi ja älykkääksi ja taivas aukeaa, melkeen sama on kielellisen lahjakkuuden laita. Huonosti käy niiden lasten ja nuorten, jotka ovat taitavia muilla osa-alueilla (varsinkin sellaiset asiat, joita ei koulussa tehdä). Ei näy numeroissa, ei povata hienoa tulevaisuutta. Ei välttämättä edes huomata.
Mulla oli tossa taannoin sellainen oppilas, joka oli ihan älyttömän taitava suunnittelemaan toimivia kokonaisuuksia. Osasi hirveän hyvin ajatella kolmiulotteisesti ja toteuttaa ideoitaan. Se näkyi käsityötunnilla. Kuinka monesta lapsesta sanotaan, että "Hei hide, sulla on kässä 10, sustahan voi tulla vaikka insinööri tai suunnittelija!"
On noita juttuja vaikka kuinka paljon
veijari sanoi:Eikö kukaan muu opiskele vain siksi "kun on pakko".
Rowena sanoi:Tämä oli mulla ehdottomasti se syy, miksi lähdin opiskelemaan nykyistä alaani. Mulla oli lukiolaisena ihan hirveän korkealentoinen ja idealistinen tarve ymmärtää, ajattelin että elämässä ei ole mitään suurempaa tarkoitusta kuin se, että ihmiskunta löytäisi maailmankaikkeudesta jonkin suuremman totuuden... Lainasin lähikirjastosta kaikki aiheeseen liittyvät yleistajuiset opukset, ja muiden örveltäessä kaupungilla istuin kotona ja lumouduin niistä. Yksin iltaisin ajattelin palavasti pääseväni suurten peruskysymysten äärelle, tuijottelin haaveellisena tähtitaivasta ja pohdin, että "sitten jonain päivänä"...
Koskaan en edes miettinyt mitään raha- tai statusasioita, oli vain suuri tarve tutkia ja ymmärtää. Pääsin kirkkaasti papereilla sisään kouluun, enkä edes harkinnut mitään muuta alaa. Kaiken piti siis olla hyvin... Mikä siis meni pieleen? Tällä hetkellä olen kirjoilla roikkuva ännännen vuoden opiskelija, valmistuminen olisi vain siitä kiinni että vähän ryhdistäytyisin! Perusopiskelu ei ollutkaan sitä suurta missiota ja ylevää tiedon etsimistä, vaan arkista puurtamista. Kaiken lisäksi joku kummallinen laiskuus/mukavuudenhalu on iskenyt, teen työtä joka ei mitenkään liity alaan ym. Ainoa lohtu on, että samassa jamassa olevia kohtalotovereita kuitenkin löytyy... Kai mä tästä vielä nousen!
(Ja tämähän on kyllä jo täysin eri juttu kuin mistä tässä ketjussa oli kyse... Meni aika tunteelliseksi ja henkilökohtaiseksi. Sainpahan avauduttua. )
Eikö se muka tuosta jo tullut aika selväksi, että luonnontieteistä on kysymys? En viitsinyt sen tarkemmin tuossa sitä määritellä... No, fysiikkaa ja matikkaa pääsääntöisesti meikäläisen opinnot pitävät sisällään. Mitään tarkempaa linjaa en ole valinnut, kun olen tällainen levoton haahuilija ja taivaanrannan maalari. Kyllä niistä opintosihteerin mukaan silti tutkinnon saisi aikaiseksi kunhan suorittaisin vielä pari rästikurssia ja valitsemani linjan syventäviä. (Plus gradun tietty, apua.) Munsta piti tulla hiukkasfyysikko tai kosmologi silloin teini-iän palavissa haaveissa... Nyt olen vain tällainen jämähtänyt tyyppi, joka odottelee sitä lopullista perseellepotkua joka saisi taas raahautumaan opintojen pariin! Saisi nyt sitten ne maisterin paperit, että olisi edes jotain plakkarissa.andor sanoi:Mitä alaa opiskelet, jos saa kysyä?