Siima, oletko laskenut opettajien palkkaukseen mukaan +3kk/vuosi palkalliset lomat? Ellet, niin laskepa ja tiedä, että esim. kännykkäbisneksessä palkat pyörivät rividuunareilla todellisuudessa siinä 2000-3000€/kk välillä per kk, eli aika lähellä sitä, mitä opettajilla. Taisi olla aloittavan open palkka virassa jotain 2300€/kk tietämissä nykyään (luokanopettajilla vissiin matalampi). Mun mielestä ihan hyvin, kun miettii, että suurimman osan ajasta kyseessä on todella itsenäinen, luova ja siisti sisäduuni.
Hyvää tekstiä! Samoilla linjoilla ollaan paljon. Tiedän palkkauksen suhteen muihin ammatteihin ja erityisesti lasken paljon arvoa lomille, joiden arvoa on mahdotonta laskea pelkästään rahassa. Tuollainen suht' pieni ero palkoissa ei todellakaan saa itseäni halajamaan johonkin "tee tulosta tai kiitos" -ammattiin, jossa odotetaan 3,5 viikon kesälomaa innolla:D
Mietitäänpä sitten 1. luokan opettajaa, joka minimiviikkotunneillaan (24h/vko)tekee opetustyötään. Ei siinä nyt älyttömästi juhlita, vastuuna kuitenkin parhaimmillaan 30 ihmistainta, jotka pitäisi saada lukemaan ja laskemaan. Aineenopettajat ya:lla ja lukioissa ovat tähän verrattuna aivan eri asemassa suuremmilla viikkotuntimäärillään. Ero palkoissa näkyy ja tuntuu jo.
Kokeneella opella lisäksi viikon kokonaistyöaika jää helposti jonnekin 30-35h tietämiin, mikä on tod. vähän. Tuo siis, jos opetustunteja on vain noin 20h/vko. Mielestäni pitäisi lailla kieltää opettajia ottamasta enempää, kuin noin 25-28h/vko opetusta. Sen määrän pystyy vielä noin 40h/vko kokonaistyömäärällä hoitamaan siten, että opetus on laadukasta, mutta ettei ope ite tapa itteensä työllä (tunnolliset ja ahkerat opet, jep niitäkin on, tekevät tuotakin koko ajan).
Se on vaan niin, että etenkin nuorena opena tulee haalittua lisätunteja. Hauska sinänsä tuo, että kieltäisit lisätuntien oton. Mitenkä on, jos pomo pyytää vaikka sinua tai jotain muuta IT-työn tekijää jäämään ylitöihin, joista maksetaan kyllä, niin mietitkö varmasti aina kriittisesti, että voinko jäädä, onko työni taso varmasti laadukasta. Kieltäisitkö paperityöntekijöiltä ylityötunnit, koska työnlaatu saattaa kärsiä/turvallisuus vaarantua?
Minähän olen siis opeksi koulutettu ja sitä työtä vain vuoden tehnyt it-duunari. En ymmärrä opettajien kitinöitä matalista palkoista enää näin aikuisiällä ollenkaan, semminkään, kun olen nähnyt niin opettajan työssä, kuin vammaistyössäkin ihan liikaa pirun laiskoja opettajia. Opettajan työ on Suomessa liiankin itsenäistä, johtajuutta pitäisi saada niin opetushallintoon kuin rehtoreillekin lisää ja opettajien työn laatua valvoa tarkemmin, nythän sitä ei valvo kukaan. Ongelma on siinä, että kuka pystyy luotettavasti JA ajantasaisesti antamaan palautetta ja valvomaan opettajan työskentelyä. Aika harva loppujen lopuksi. Ehkä joskus innostun lukemaan ne reksiltä vaadittavat lakiopinnot ja lähden johtamaan opettajia ja stasimaisen tarkasti valvomaan heidän työnsä laatua. :evil: :D
Mielenkiintoista, sillä olen itsekkin pohtinut välillä juuri tuota opetuksen laatu-asiaa. Nyky OPS on onneksi jo vähän tarkempi ja siinä sanotaan selvemmin mitä tulee vaatia ja osata, mutta varmasti opetuksen taso heittelee koulusta ja luokasta toiseen.
On ihan totta, että tässä ammatissa esim. esimies tuskin koskaan seuraa työsi tekoa. Saat itse päättää todella vapaasti painotukset, kunhan nyt OPS:n puitteissa pysytään. Mutta tämän juuri koenkin yhdeksi + puoleksi ammatissa, eli kokoajan ei hengitetä niskaan ja saat itse päättää työtapasi. Tosin itse olet vastuussa työsi tuloksista ja myös itse oppilaista.
Opettajankoulutus nousee mielestäni suurempaan rooliin tässä, kuin mainitsemasi valvonta. Työn laatu kun voi olla kiinni myös osaamisesta; ei osata auttaa oppimisvaikeuksissa jne. Mutta kuten sanoit, myös asenteissa on vikaa, koska ammatti mahdollistaa työn hoitamisen todella omalla tavalla.
Oma filosofiani on, että hommat hoidetaan niin hyvin kuin pystytään, mutta ylimääräistä työtä en tee, jollei siitä makseta. Nykysuuntaus kouluissa on (onneksi) jo tämänlaista mm. vanhempien kanssa käytyjä keskusteluja ei enää tehdä, koska niistä ei saada palkaa ja nehän tapahtuvat työajan ulkopuolella. Mielestäni työntekijöiden paine päättäjien suuntaan on tehokkaampaa, kuin liiton, koska ainakaan oma liitto on kykenemätön mihinkään muutokseen.
Opiskelin siksi, että pääsisin mielekkääseen työhön, jolla tienaa elannon. Mielekkyys on aika kaukana suurimman osan aikaa nyk. työssäni, mutta tod. kätevästi tällä tienaa mukavan elannon, ei siinä mitään. Eli ehkä a), b) ja e) voisivat olla syitä.
Erittäin usein on kyllä ollut mielessä, kuinka paljon lukiota ja ylipoistoa fiksumpaa olisi ollut mennä amiskaan opiskelemaan ittensä vaikka muurariksi, metallimieheksi tai kirvesmieheksi. Rahallisesti opiskelu kannattaa mielestäni vain lääkiksessä, oikiksessa, kauppatieteellisessä (varauksin) ja teknillisessä tiedekunnassa (varauksin taas). Muuten Suomessa kannattaisi olla särmä ja tunnollinen metalli- tai rakennusduunari. Töitä piisaisi, kuten myös tienestiä. Nooh, suotta kitistä, parempi kattoa vain tulevaisuuteen ja tekemällä tehdä elämästään mahdollisimman hyvä.