Tervetuloa kerhoon. Kun/jos pääsee hyväpalkkaisiin vakiduuneihin kiinni ilman maisterin papruja, niin sille vähällekin gradunkirjoitusmotivaatiolle voi sanoa hyvästit.Rowena sanoi:Ehkä ongelma onkin se, että olen huomannut olevani ihan tyytyväinen vaikkei kaikki mennytkään aivan niin kuin piti?
Oletko koskaan harkinnut opettajan koulutusta? Nimittäin kuulemma matikan ja fyssan opettajista (siihen lisukkeeksi vähän atk:ta tai vaikka sitä filosofiaa) on kova pula. Lisäksi naisena antaisit tytöille hyvää esimerkkiä siitä, että tytölle/naiselle luonnontieteelliset tai tekniset alat ovat täysin hyväksyttävä vaihtoehto. On niin sääli, kuinka moni tyttö päättää visusti jo kovin nuorena, että "Musta tulee hoizu niinq! Mä vihaan matikkaa, hyi! En missään nimessä halua mixkää insinörtix niinq!". Tytöissä on niin paljon hukattua potentiaalia nimenomaan matemaattisluonnontieteellisteknisen alan hommiin, että kauhistuttaa.
Siima, olen monesti miettinyt ookooällien hakuprosessia ja sen vaikeuksia. Nythän tilanne on se, että ihan liiaksi ala-asteikäisten ipanoiden opettajiksi ja kasvattajiksi tulee just hikaripinkopedantteja, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, mikä pientä Niko-Petteriä tai Venla-Marjattaa riivaa, kun se on niin rauhaton tunnilla ja aina tappelee ja räyhää välitunnilla tai mikseivät sen vanhemmat ikinä oikeen tunnu kiinnostuneilta lapsensa asioista. Sitten valitaan välinpitämättömyys, eli laiskuus. Mua kuvottaa se, miten moni ope ei suostu ottamaan kasvatusvastuuta, paetaan vain sen aineopetuksen taakse, koska se on helpompaa ja kätevämpää. Tosin vielä enemmän kuvottaa se, miten moni vanhempi ei ota kasvatusvastuuta, paetaan vain rahantekemisen ja tuhlaamiseen taakse, koska sekin on helpompaa ja kätevämpää, kuin kasvattaminen.
Toisaalta olisi hyvä, että opettajiksi tulisi enemmän elämää nähneitä, ehkä koviakin kokeneita, joilla ei olisi kouluista niin hyvät paprut. Mutta sitten ongelmaksi nousee koulutukseen pääsy ja sen oikeudenmukaisuus. Millä pystyt perustelemaan, että ehkä tää hieman rouheempi tyyppi sopisi opettajaksi paremmin, kuin sinä, jolla on täysi rivi älliä tokarissa? Toisaalta voidaan väittää, että tiukoilla ja laajoilla haastatteluilla ja psykologisilla testeillä päästään parempiin tuloksiin, kuin lukion paprujen tuijottamisella, mutta päästäänkö todella? Lisäksi pääsykokeiden järjestäminen maksaisi haastatteluilla ja psykologisilla testeillä (siis tiukemmilla ja laajemmilla, kuin nyt) liikaa ja veisi liikaa aikaa. Vaikea yhtälö. Ehkä opettajien työnlaatuun pitää kumminkin tyytyä kiinnittämään enemmän huomiota koulumaailmassa, jo töissä olevien opettajien suhteen.