Miksi opiskelette?

Seuraava pomppasi silmääni tuosta suomenruotsalaisten opiskelijoiden uskomattomia asumismahdollisuuksia päivittelevästä threadista:

Mniska sanoi:
jos tienaisin 2500e tai 3000e niin MIKSI opiskelisin. voi v hurrit on just tollasia.

Oma ensimmäinen reaktioni oli, että ei helvetti, pitääkö nyt sitten lopettaa opiskelut kun yllä kuvattu tulotaso on jo saavutettu? Toivottavasti ei, sillä tuntuisi aika tylsältä ajatukselta, jos koko loppuelämä tämän jälkeen olisi tasaista puurtamista samalla kohtuullisella toimeentulotasolla.

Eli mikä saa teidät istumaan koulun penkillä? Onko se...

a) mniskan mainitsema omasta mielestä korkea tulotaso (summat voivat olla mitä vaan)

b) puhdas ja naivi halu sivistää itseään ja oppia ymmärtämään maailmaa

c) halu etsiä itseään ja ns. "omaa juttuaan"

d) hyvän bileet, huoleton meininki tai muu vastaava

e) joku muu?

Oma vastaus varmaan ennen kaikkea c), sillä ainakin tämän ikäisenä on vielä helppoa olla siinä uskossa, että elämässä voi löytää jotain oikeasti mielenkiintoista ja juuri minulle täydellisesti sopivaa hommaa.

...niin ja mniskalle tiedoksi en sitten ole hurri ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kirjallisuus pääaineena, mitäs luulette tulevasta tulotasosta? :jahas:

Kai toi b) on sitten lähimpänä, vaikken minä maailmaa haluakaan ymmärtää. Haluan vain tekosyyn lukea kirjoja ;).

Se oli välillä jopa ihan kivaa. Saa kavereita. Eikä ole ainakaan estettä muodollisen pätevyyden puutteen vuoksi mahdollisesti myöhemmin elämässä. Kyllähän 2500-3000 tonnia saa monissa töissä. Ennemmin mä ottaisin sen kuitenkin tekemällä töitä välillä 9-17, kuin esim. kolmivuorotyöstä. Ja tietäen, että koko elämä ei tule olemaan sitä samaa päivästä toiseen.

e) jokin muu

Opiskelen sairaanhoitajaksi. Ajattelin että jos omalla pienellä panoksellani voin auttaa kanssaihmisten terveyttä niin miksikäs ei opiskelisi siitä ammattia itselleen. Omalla alallani olen eikä minua saisi kovinkaan helposti muunlaisiin hommiin pyörittelemään papereita päivästä toiseen tai tuijottamaan näyttöpäätettä tunnista toiseen. Jos ton paljon puhutun palkan saisi kuntoon(toki kaikilla aloilla on sama ongelma) niin en keksisi mitään miinus-puolta. 3-vuorotyö sopii minulle ja päivät eivät ole samanlaisia.
Eli lyhyesti sanottuna: to make a difference.

Mä olen opiskellut kaksi ammattia ja molempia tehnyt särvintä saadakseni. Tällähetkellä ollaan toimistotyössä ja liksa on ok ;)

Opiskelu kannattaa aina!

Ensisijaisesti A) vaikkei raha onnelliseksi teekään. C) on myös tärkeä syy opiskella.

Kyllä minäkin rahan takia opiskelen. Korkealle kouluttautuminen nyt vaan (toivotaan...) on varmin tapa päästä kiinni hyvään/kohtalaiseen palkkaan, lukuunottamatta hyviä suhteita.

Itse nyt vasta yritän paiskia duunia opiskelupaikan saavuttamiseksi, mutta meikäläisellä se menee noin kohtaan c. Eli haluan päästä mielenkiintoisiin hommiin (tehtyäni pari vuotta aivottomia), tulotaso on mulle aika toissijaista.

Koska oppiminen on ihmisen lajiominaisuus...:D

Suurin syy siihen, että tulen varmasti hamaan hautaan asti opiskelemaan jotain, on se, että tästä maailmasta saa enemmän irti, kun hahmottaa moniuloitteisemmin juttuja.

Siis ainakin mulle oppiminen ja ymmärtäminen on henkisesti niin palkitsevaa, että sitä haluaa vaan aina jatkaa ja jatkaa.

Esim. Kun kävelee Venetsin kaduilla, saan enemmän irti kokemuksesta kun tunnen arkkitehtuuria, kulttuuria, kieltä, maan politiikkaa, ympäristöongelmia, flooraa ja faunaa ympärilläni, historiaa jne. jne. kuin vain se että katson että ompas komeita pytinkejä. Tieto ei väljähdytä elämyksiä ja maisemia vaan tuo niihin ikään kuin uusia värejä. Kuin vaihteisi mustavalkotelevision väri-sellaiseen. Ymmärsiköhän kukaan tuosta mitään:nolo:

PikkuEero sanoi:
e) jokin muu

Opiskelen sairaanhoitajaksi. Ajattelin että jos omalla pienellä panoksellani voin auttaa kanssaihmisten terveyttä niin miksikäs ei opiskelisi siitä ammattia itselleen. Omalla alallani olen eikä minua saisi kovinkaan helposti muunlaisiin hommiin pyörittelemään papereita päivästä toiseen tai tuijottamaan näyttöpäätettä tunnista toiseen. Jos ton paljon puhutun palkan saisi kuntoon(toki kaikilla aloilla on sama ongelma) niin en keksisi mitään miinus-puolta. 3-vuorotyö sopii minulle ja päivät eivät ole samanlaisia.
Eli lyhyesti sanottuna: to make a difference.

Itse taas opettajana koen samanlaisia fiiliksiä, eli molempien ammatit on mielestäni todella alipalkattuja, mutta pyörittävät koko yhteiskuntaa ja ovat jokapaikassa edessä, kun tutkitaan sen rakenteita ja pohditaan kehittämistä. Lisäkoulutuksella omalla alallani saa ainakin hilattua palkaa ylöspäin ja itsekin jatko-opiskelijana tämä on yksi motivaattori.
Omalla kohdallani vituttaa maailman paskin ja lempein liitto työntekijöiden takana, joka ei palkka-asialle ole saanut mitään aikaan.
Silti vaakakupissa painaa vielä enemmän työn edut kuin haitat.

Lähinnä c ja a (+ b). Eli jotta saisin mielenkiintoisen työn, josta myös maksettaisiin mukavasti. Ja matkalla tuohon oppii mielenkiintoisia asioita ja mahdollisesti myös hieman sivistää itseään :).

Siima, oletko laskenut opettajien palkkaukseen mukaan +3kk/vuosi palkalliset lomat? Ellet, niin laskepa ja tiedä, että esim. kännykkäbisneksessä palkat pyörivät rividuunareilla todellisuudessa siinä 2000-3000€/kk välillä per kk, eli aika lähellä sitä, mitä opettajilla. Taisi olla aloittavan open palkka virassa jotain 2300€/kk tietämissä nykyään (luokanopettajilla vissiin matalampi). Mun mielestä ihan hyvin, kun miettii, että suurimman osan ajasta kyseessä on todella itsenäinen, luova ja siisti sisäduuni.

Kokeneella opella lisäksi viikon kokonaistyöaika jää helposti jonnekin 30-35h tietämiin, mikä on tod. vähän. Tuo siis, jos opetustunteja on vain noin 20h/vko. Mielestäni pitäisi lailla kieltää opettajia ottamasta enempää, kuin noin 25-28h/vko opetusta. Sen määrän pystyy vielä noin 40h/vko kokonaistyömäärällä hoitamaan siten, että opetus on laadukasta, mutta ettei ope ite tapa itteensä työllä (tunnolliset ja ahkerat opet, jep niitäkin on, tekevät tuotakin koko ajan).

Minähän olen siis opeksi koulutettu ja sitä työtä vain vuoden tehnyt it-duunari. En ymmärrä opettajien kitinöitä matalista palkoista enää näin aikuisiällä ollenkaan, semminkään, kun olen nähnyt niin opettajan työssä, kuin vammaistyössäkin ihan liikaa pirun laiskoja opettajia. Opettajan työ on Suomessa liiankin itsenäistä, johtajuutta pitäisi saada niin opetushallintoon kuin rehtoreillekin lisää ja opettajien työn laatua valvoa tarkemmin, nythän sitä ei valvo kukaan. Ongelma on siinä, että kuka pystyy luotettavasti JA ajantasaisesti antamaan palautetta ja valvomaan opettajan työskentelyä. Aika harva loppujen lopuksi. Ehkä joskus innostun lukemaan ne reksiltä vaadittavat lakiopinnot ja lähden johtamaan opettajia ja stasimaisen tarkasti valvomaan heidän työnsä laatua. :evil: :D

Opiskelin siksi, että pääsisin mielekkääseen työhön, jolla tienaa elannon. Mielekkyys on aika kaukana suurimman osan aikaa nyk. työssäni, mutta tod. kätevästi tällä tienaa mukavan elannon, ei siinä mitään. Eli ehkä a), b) ja e) voisivat olla syitä.

Erittäin usein on kyllä ollut mielessä, kuinka paljon lukiota ja ylipoistoa fiksumpaa olisi ollut mennä amiskaan opiskelemaan ittensä vaikka muurariksi, metallimieheksi tai kirvesmieheksi. Rahallisesti opiskelu kannattaa mielestäni vain lääkiksessä, oikiksessa, kauppatieteellisessä (varauksin) ja teknillisessä tiedekunnassa (varauksin taas). Muuten Suomessa kannattaisi olla särmä ja tunnollinen metalli- tai rakennusduunari. Töitä piisaisi, kuten myös tienestiä. Nooh, suotta kitistä, parempi kattoa vain tulevaisuuteen ja tekemällä tehdä elämästään mahdollisimman hyvä.

Meneeköhän tää nyt sitten kategoriaan c)? Opiskelen siksi että olen kiinnostunut alastani enkä voisi kuvitella työskenteleväni millään muulla alalla mutta saadakseni töitä, täytyy ensin opiskella. Tiedän että jatko-kouluttautuminen alallani on tärkeää ja koko ajan pitää jotain opiskella jotta pysyy ajan hermolla.

Joskus vanhana haluaisin opiskella jotain ihan muuta ja ihan vain huvin vuoksi.Enemmän jotain yleissivistävää kuten vaikka historiaa, filosofiaa, maantieteitä, kulttuureja...yms.

b) puhdas ja naivi halu sivistää itseään ja oppia ymmärtämään maailmaa
Johdatteleva kysymys.. Joillakin aloilla ei opiskelematta pärjää. Tekniikka kehittyy ja pitää olla ajan hermoilla.

iivili sanoi:
Erittäin usein on kyllä ollut mielessä, kuinka paljon lukiota ja ylipoistoa fiksumpaa olisi ollut mennä amiskaan opiskelemaan ittensä vaikka muurariksi, metallimieheksi tai kirvesmieheksi. Rahallisesti opiskelu kannattaa mielestäni vain lääkiksessä, oikiksessa, kauppatieteellisessä (varauksin) ja teknillisessä tiedekunnassa (varauksin taas). Muuten Suomessa kannattaisi olla särmä ja tunnollinen metalli- tai rakennusduunari. Töitä piisaisi, kuten myös tienestiä. Nooh, suotta kitistä, parempi kattoa vain tulevaisuuteen ja tekemällä tehdä elämästään mahdollisimman hyvä.
No mutta iivili, vaihtaisitkos kaikki opiskeluvuosien kokemukset ja opiskellessa syntyneet ystävyyssuhteet ja tietämyksen aikaisin alkaneeseen työuraan ja pieneen taloudelliseen etuun? Itse en ikinä tekisi sitä.

Samoin tulevan siistin sisätyön mielekkyys on minulle tärkeää, ja uskon että koulutetulle on enemmän mielekkäitä töitä tarjolla (toisen leivissä).

Pakko todeta että opiskelen rahan takia. Opiskelen kauppakorkeassa, koska olen liian laiska muuhun. Halu tulla isänsä kaltaiseksi...:nolo:

Opiskelen, koska haluan tehdä mielenkiintoista ja monipuolista työtä, enkä istua Alepan kassalla seuraavia 40 vuotta. Tämän opiskelualan valitsin, koska koin sen täyttävän edellämainitut kriteerit hyvin. Hyvä palkkaus on myös tärkeä, sillä haluan asua isossa kämpässä ja omistaa paljon kivoja tavaroita :)

Noi vaihtoehdot on vähän hassut, mutta valitaan nyt sitten a, b, c ja e.

Opiskelin 4 vuotta AMK:ssa saavuttaakseni ihan kohtuullisen työpaikan, kohtuullisella palkalla, työt jopa joskus ihan mielenkiintoisia.

Nyt oltu työelämässä kohta pari vuotta ja haaveena lähteä jatkokouluun heti kun se on mahdollista. Vähintään kolme vuotta iltaopiskelua ja hyvä tuuri uuden työpaikan saamisessa-->olisin mielenkiintoisemmissa hommissa ja palkkataso nousisi siinä sivussa noin 1000 euroa / kk. Palkka ei ole suurin syy mikä ajaa kouluttautumaan, vaan se erilaisten työmahdollisuuksien ja mielenkiintoisten tehtävien etsiminen.

E: niin, ne vaihtoehdot: c,a,b. ehkäpä vielä tuossa järjestyksessä.

Ultimecia sanoi:
Mulla on kirjallisuus pääaineena, mitäs luulette tulevasta tulotasosta? :jahas:

Niinpä. Ite opiskelen kai lähinnä siksi että ala kiinnostaa. Äidinkieli ja kirjallisuus... Intohimo? No jaa... Moni muukin ala kyllä kiinnostaa, mutta tämä yksi on jollain tapaa aina ollut ylitse muiden. Mitään järkevää ammattia tästä ei varmaankaan saa, eikä tästä ole mitään hyötyä kenellekään. Toivottavasti itse ainakin opin ymmärtämään kulttuuria syvällisemmin ja kokemaan aina uudelleen ja uudelleen jonkinlaista oivaltamisen iloa. Omat intressit ovat myös jossain määrin yhteiskuntatieteellisiä tai jopa yhteiskuntakriittisiä, mut ehkä mä sit kuitenkin oon vaan naiivi ja haluan ymmärtää maailmaa. Mielelläni ryhtyisin isona puutarhuriksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom