Miksi olen heikko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Marchi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on täysin sama tilanne, eli pihviä tarttuu, mutta voimat on ihan mitättömät. Kyllä se on vähän noloa kun pikkujannut vetää isommilla painoilla (turha sanoa että ei oo väliä).
Voisit kokeilla (edes muutaman viikon?) syödä enemmän hiilareita?

Yksi kokeilun arvoinen treeniohjelma voisi olla tuo single factor. Siinä tulisi ainakin johdonmukaista nostoa sarjapainoihin.

Koleilkaapas jotain radikaalia... Esimerkiksi:

Aloitatte jossain välissä eräänlaisen "näännytysjakson" eli ekana "näännytysjakson" harjoituskertana teette kokovartaloreenin sen verran kovaa että tuntuu ettei reenin jälkeen jaksa edes liikkua (joka sarjassa saadaan tehtyä juuri ja juuri noin 4-7 toistoa). Tämän jälkeen päivä taukoa ja edellisen toistoa, 2-3 päivää taukoa ja jälleen tapporeeniä, 2-3 päivää taukoa ja vielä kerran.

Tämän jälkeen pidät 3-4 päivää taukoa (tai niin että olet jotakuinkin palautunut rääkistä) ja palaat normaaliin rytmiin joksikin viikoksi/kuukaudeksi (ihan oman makusi mukaan).

Sitten taas tehdään jotain radikaalia (vaikkapa edellisen "vastakohta"):

Kova kokovartaloreeni (reenin jälkeen sipissä), mutta nyt systeemi niin, että joka sarjalle tulee 9-12 toistoa. Tätä jatketaan taas samalla kaavalla kuin edellisellä jaksolla (päivä taukoa ja edellisen toistoa, taukoa ja reeniä, jne...).

Näitä radikaaleja tempauksia tekemällä kroppa käy välillä ihan näännyksissä jolloin kroppa tottuu suurempaan kuormitukseen ja reenipainot saattavat lähteä nousemaan. Muutenkin kannattaa käyttää (siis voimaa hankittaessa) mahdollisimman suuria reenipainoja jolloin toistomäärät jäävät minimiin (toistomäärät 4-7 toiston välillä).

Olisikohan näistä ehdotuksista mihinkään...

-Marchi- sanoi:
Ehkä liiankin useasti... Sitten jos lisään, niin monessa liikkeessä tuntuma menee seinille ja pitää ottaa kiloja takaisinpäin. =)

Tuo "tuntuma" on IMO täysin yliarvostettua, eikä sillä ole hirveästi tekemistä voimaharjoittelun kannalta. Jos tavoitteena on systemaattisesti kehittää voimaa, niin unohda ne tuntumat vähäksi aikaa. Pidä kuitenkin tekniikka kyykyssä ja vedossa hyvänä loukkaantumiskin takia, mutta cheattaa vaikka hieman liikkeissä joissa se on vähäinen (esim penkki, kulmasoutu, yms).

niklas86 sanoi:
sarjapainoni ovat puhtaalla tekniikalla kymmeniäkin kiloja treenikavereitani edellä mutta kun kokeillaan maksimeita ni turpiin tulee 10-0.

Sama juttu. Itse vedän aina mahdollisimman puhtaalla tekniikalla, mutta pienmpiä painija kun kaveri, jonka kanssa salilla käyn. Tästä jäbästä sitten saa olla huolissaan, kun se nostaa parikymppiäenemmän, mutta nk. "höyryjuna" tyylillä

-Marchi- sanoi:
Ehkä liiankin useasti... Sitten jos lisään, niin monessa liikkeessä tuntuma menee seinille ja pitää ottaa kiloja takaisinpäin. =)

En ymmärrän. Jos lisää liikkeeseen painoa niin totta hitossa se "tuntuu" erilaiselta kuin ennen. Sitten vaan veivataan sillä isommalla painolla jonkun aikaa ja kun se alkaa "tuntua" niin taas lisää (jo 2,5 kg on usein melko iso lisäys). Hitostako se voima tietää suhun tarttua jos et pyydä ;) Eli jos treenisi on perustunut pelkälle "tuntumalle" niin ota joku sellainen ohjelma jossa ennen treenijakson alkamista pitää testata sarjamaksimit ja joka perustuu sarjapainojen nostattamiseen. Ite tsekkaisin aluksi vaikka HST- ja "normikehoiluun kyllästyneille" -threadit jos eivät vielä ole tuttuja.

Jeps,ei ehkä kannata siihen tuntumaan sokeasti perustaa treenejään. Hallitusti järjellä lisää kiloja,ja totta vitussa se isompi rautamäärä tuntuu raskaalta. Sillä vaan jauhamista ja kun tietty toistomäärä on saavutettu,nii ei muuta kun lisää rautaa päihin. Treenejä todellakin kannattaa vaihdella eikä jumittaa pitkiä aikoja samoissa kaavoissa. Niin kauan kuin kehittyy,niin jotain tehdään oikein.

kyllähän tässä ihan selvästi on marchin ongelma että sitä levyä ei uskalleta vaihtaa sinne tangon päähän. et voi väittää että esim kyykyssä lisäämällä 2,5 kg tekniikkasi hajoaa totaalisesti. lisäät sen 2,5 kg vaikka joka viikko / 2vk / kk , just sillon kun siltä tuntuu ja voit olla varma että treeni vihkossa lukee 6kk päästä erirautoja varsinkin isoissaa pääliikkeissä!

Ja kannattaa muistaa, että netissä porukalla on tapana vähän pyöristellä tuloksiaa, joten ei ihan jokaista 16 vuotiaan tekemään 130 kg penkkiä ja 180 kg kyykkyä kannata ottaa todesta. ;)

Ja paskat voimatasot se on itelläkin, olen sentään jo 5 vuotta reenannut ja esim. Yhyä#Hauista kepittää mut jalkaprässissä mennen tullen. Mutta paskat niistä voimatasoista kuhan suunta on ylöspäin!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähinnä haen kaikelle selitystä ja kohtalotovereita... Vaatiihan tää nyt pikkasen boltseja lähtee kertoo täl postausmäärällä, et kulmasoudan 50 kilolla.
Sama kun neutraali sanoisi valmistautuvansa pöytätenniksen Ruotsin mestaruuskilpailuihin ja olevansa Painonvartijoiden dieetillä.

Avain saattaisi olla myös treeniohjelman unohtamisen ja käydä vääntämään isoja liikkeitä joka kerta eri sarja/toistomäärillä.

Minulla tulee aina mieleen tuo inhoamani kulmasoutu, kun puhutaan raudan lisäämisestä. Jos isken siihen lisää malmia niin liikkeestä katoaa se jokin, eikä yläselkä ole kipeänä ollenkaan seuraavina päivinä... Maltillisemmilla painoilla ja kunnon supistuksella sitten saan sen edes hieman kipeäksi...

Pakko kysyä että millä painoilla teit sitten kulmasoutua aloittaessa?
Jos pikku painojen lisääminen ei saa selkää kipeeksi niin lisää enemmän, vaikka sitten tekniikan kustannuksella. Ihan mahdotonta se on ettei lihat kipeydy.:D

-Marchi- sanoi:
Perus pakkisjamppa, saa kyykystä 150kiloa ja mavesta toisen mokoman. Penkki liikkuu jossakin 120:ssä.
Olen itse 18-vuotias ja nuo kilot eivät voi muuta kuin ihmetyttää minua tai treenikaveriani. Eräs tuttava vetää pohkeita smithissä 200kg:lla, kun itse väännän sarjaa 60:llä ja tiukkaa tekee. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...

Tiedän, että geenit ja kaikki määrää paljon mutta onhan se nyt kumma että tekee penkkiä (vaikken rhp olekaan) niin suuremmilla sarjapainoilla kuin kyykkyä. On selkä tullut joskus pentuna hajotettua moro-tekniikka-mavella ja hyvin ei käynyt. Olisiko se syy?

Ihmetyttää ja kummastuttaa kuitenkin lukea ihan 16wee jätkien sarjapainoista jotka saattavat heilua jo yli omien. On tullut kuitenkin pari vuotta punttailtua, mutta ei sen kummemmin voima-hakuisesti. Olenko yksinkertaisesti heikko treenikaverini kanssa, vai mitä jätän punnitsematta pohdinnoissani?
Toki mieleen tulee heti, että en treenaa kovaa, mutta en tajua kuinka tällä panostuksella ei kehittyisi nopeammin... Ruokaa ja lepoa tulee ja viinaa kuluu paljon vähemmän kuin normaali jampalla. Kulmasoudussa ei ole sarjapainot nousseet koskaan yli 50 kilon, jonka jälkeen tekniikka hajoaa. Täällä jokainen taitaa vetää sarjaa yli 120:llä?
Olen funtsinut että olen ollut suuret ajat dieetillä parin vuoden aikana ja lihasmassaa/perusvoimaa ei ole hirveästi siunaantunut, mutta miksi kaverini, joka ei juuri dieettaile, niin sarjapainot liikkuvat aivan samassa jamassa...

En vain käsitä.

Tuttu tunne, massaa on kyllä itelle tullu, mutta voimatulokset on ihan samalla tasolla käytännössä kuin junnukilpailuvuosina:itku:
Penkissä meni monta vuotta tosin hukkaan olkapäitten takia, ja niin eespäin.
Oikeastaan vasta tänä keväänä olen alkanut ajattelemaan, että vitunko väliä?Toiset on vahvempia, toisilla kestää paikat paremmin yms.
Enhän periaatteessa ole edes voimaa treenannut, joten mistäpä sitä nyt sitten tulisikaan?

Pääasia on, että nauttii siitä mitä tekee.Kujajuoksu sen tosiasian kanssa, että haluaa olla vahvempi kuin kaveri, tai maailman vahvin on aika raskasta pitemmän päälle.
Maailmassa on paljon nurkkia, eikä paljoa vähempää niitä nurkkia, jonka takaa löytyy vahvempia/kovempia äijjiä kuin sinä ja minä.
Niin se olen minäkin syönyt ja levännyt ja juonut vähemmän kuin moni muu, mutta niin vain monet sellaiset jotka juo/nussii kaikkea mikä liikkuu, eikä syö "oikein" ovat yhtä kovassa, tai kovemmassa kunnossa kuin minä...

En minäkään käsitä, ja sekös vituttaa...
Maailma jaksaa vaan joskus olla niin vitun epäreilu.

Pidätkö Marchi treenipäiväkirjaa? Ei niillä absoluuttisilla kilomäärillä ole niin merkitystä jos kuitenkin kehitystä tapahtuu, edes hitaasti. Jotkut vaan on vahvempia kuin toiset, sille ei voi mitään. Mutta sille voi että itse kehittyy paremmaksi.

jospas hieman sitä postausmäärää vähentäis ja viettäis senkin ajan siellä salilla...
:)

Nyt unohdat sen lihojen kipeytyksen ja alat treenaamaan oikeasti ;) Lue riittävästi HST:stä tai noi 5x5 dual factor jutut. Kyllä ihan oikealla systemaattisella treenillä tulee tulosta väkisin. Varsinkin lyhyemmät sarjat voisivat olla ihan iloinen asia, kun tuppaavat kasvattamaan voimiakin hieman eri tavalla. Lisäksi alkuun lähdetään sen verran pienillä painoilla, että ehtii tekniikkakin paranemaan, jos siinä on jotain vikaa, olettaen että nostoihin keskitytään kunnolla ja pidetään mielessä millainen sen hyvän tekniikan pitäisi olla.

jto sanoi:
jospas hieman sitä postausmäärää vähentäis ja viettäis senkin ajan siellä salilla...
:)

Ei se ihan noinkaan mene. =) Sul on kauheet luulot et korvaan vissiin salin pakkiksella tai jotain :D Ja kaikki vain siksi, kun näit minun kerran tekevän vain pec-deckkiä salilla :D

Onhan tässä treenikirjaa pidetty ja joissakin liikkeissä ollaan kehitytty ja joissakin ei juurikaan... Pitäs vaan pitää pää kylmänä ja nostella.

Joona, tota dual factorii vois vaikka joskus kokeilla... Usko pois, oikeilla jäljillä täällä ollaan... 1-jakosilla tälläkin hetkellä päristellään.

-Marchi- sanoi:
Lähinnä haen kaikelle selitystä ja kohtalotovereita... Vaatiihan tää nyt pikkasen boltseja lähtee kertoo täl postausmäärällä, et kulmasoudan 50 kilolla.
Sama kun neutraali sanoisi valmistautuvansa pöytätenniksen Ruotsin mestaruuskilpailuihin ja olevansa Painonvartijoiden dieetillä.

Avain saattaisi olla myös treeniohjelman unohtamisen ja käydä vääntämään isoja liikkeitä joka kerta eri sarja/toistomäärillä.

Minulla tulee aina mieleen tuo inhoamani kulmasoutu, kun puhutaan raudan lisäämisestä. Jos isken siihen lisää malmia niin liikkeestä katoaa se jokin, eikä yläselkä ole kipeänä ollenkaan seuraavina päivinä... Maltillisemmilla painoilla ja kunnon supistuksella sitten saan sen edes hieman kipeäksi...

Pyydä joku tsekkaamaan se sun kulmasoutu, jos teet vain sen jotenkin omille väiltyksillesi hassussa asennossa tai jotain. Mun piti ainakin "löytää" kyseinen liike ja se tapahtui Heikki722:n avustuksella sillä erittäin etukumaralla asennolla. Tuota kun hinkkasin aikani niin alkoi menemään se pystympikin perille ja siinähän voi käyttää isompia romuja.

Toisaalta ei kannata tuskailla yhden liikkeen parissa jos se kovasti tökkii, vaikka kuinka olisi perusliike. Ei tartte munkaa kyykätä jos meinaan yleensä treenata ja silti ne kintut kasvaa. Eli ei se sinun sekätreenisi ole varmasti mistään kulmasoudusta kiinni, tee vaikka alataljaa!

-Marchi- sanoi:
185cm/85kg. Salilla käyny pari-kolme vuotta. Olen aina omannut ärsyttävän kessin ja dieettaminen on hanurista. Syön aamusta iltaan kolmen-neljän tunnin välein... Pelkään nykyään hiilareita aika paljon koska haluan kessistä eroon.

Miten sulla voi tolla painolla ja voimalla olla kessi? Oon saman pitunen ja paino hilluu about 10 kg enemmän eikä mulla ainakaan mitään kessiä ole. Elkääkä sanoko että luut painaa, ei ne paina niin paljoa enemmän. Kyykyssä ja mavessa ollaan samoissa (Olen kyllä melko laiska kyykkääjä. Aloitin taas 2 viikkoa sitten kyykkäämään tosissaan enkä maasta ole vetänyt aikoihin, mutta 150 vedin eka kerran kun kokeilin, tuskin vähemmän nyt.). Sotilaspenkki samoissa ellei tällä hetkellä vähemmän kuin sulla. Ja olen salilla hillunut noin 4 vuotta, viimeiset 2 vuotta hieman kovemmalla tahdilla ja viimeiset 8 kk todella kovaa, yhtä välikuukautta lukuunottamatta.

Back
Ylös Bottom