miksi ei hiilareita dietillä???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZeiZei
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by JSmith
Tuohon kai ECA sopisi kuin nyrkki silmään käytettäväksi siihen asti kun saa ketoosin taas päälle ja sokerinhimo laskee?

Näin minäkin olen ajatellut, keväällä olisikin tarkoitus koittaa EC-stackeja ketodieetin kanssa. Ehkä myös kromitabut mukaan hillitsemään sitä makeanhimoa, niitä harvoja kertoja kun olen ollut hillittömän makeanhimon kourissa ovat olleet ketogeenisen ruokavalion alkumetrit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Milloinkahan tuo makeannälkä iskee? Vielä menee ihan hyvin, mutta se voi johtua siitä että en alita sitä maagista 20-40 grammaa jota monessa paikassa tarjotaan "oikealle" ketodieetille ja siitä että on vasta kolmas päivä menossa. Jano on kyllä ihan koko ajan (onkohan jonkun mineraalin puutetta?) ja välillä on vähän "hidas" olo. Nestettä on lähtenyt kävelemään ehkä joku vajaa kilo, toisaalta aloitin kreatankkauksen viikonloppuna eli se saattaa toimia sitten vastakkaiseen suuntaan.

Paljon sulla JSmith kuluu vettä päivässä? Ihan mielenkiinnosta ja mahd. omaa tulevaisuuden ketodieettiä ajatellen kyselen.

Entäpä muiden kommentit? Mukava olisi kuulla sellaisilta juttua ketodieetistä, jotka ovat monenlaista kiristelytyyliä kokeilleet, sekä ketoa, että ns. perinteistä (=vähennetään vaan pikkuhiljaa kalorimääriä, lähinnä hiilareita, osittain ehkä rasvaa, mutta ei ketoosiin asti). Mikä oli ketoruokavaliolla parempaa, mikä huonompaa kuin ns. tav. kiristelymeiningissä?

Milloinkahan tuo makeannälkä iskee?

Itselläni makeannälkä iskee siinä ensimmäisen päivän lopuilla, tosin otin aina ensimmäisenä päivänä kovan aerobisen ja mahdollisimman vähän hiilareita <20g.

Koita tuohon "hitaalla" käymiseen glutamiinia, itselläni auttoi. Tämä perustuu joko placeboon tai siihen että glutamiini on ainoa aminohappo jota aivot pystyvät hyödyntämään suoraan energiakseen.

Iivilille: Nestettä meni ketodieetillä hillittömiä määriä, arviolta ~6 litraa pelkkää vettä päivässä protskudrikkien lisäksi.

Nyt tässä työpöydän ääressä istuessani on uponnut 2 litraa pelkkää vettä, plus aamulla pari lasia vettä ja laittilimsaa, plus teekupillinen. Eli arviolta joku 2.5 litraa ja vuorokausi on vasta puolessavälissä. Yleensä juon sellaiset 1.5 litraa töissä ollessani ja kotona lisää, nyt se ei tunnu riittävän alkuunkaan.

Iivili: mä olen kokeillut tuota hiilareiden vähittäistä vähentämistä, ennen tätä vedin suunnilleen saman verran hh/prot ja joku 20-30% rasvoja. Toimi sekin, hitaahkosti kiristyi, mutta nyt vaan tuli sellainen fiilis että loputon ruokapäiväkirjan pito saa riittää (mun painonpudotus on ollut toosi pitkä projekti). Vetäisen kerralla tavoitepainoon ja sitten ylläpidän kesään asti sen kummemmin bulkkaamatta mutta myöskään pihtaamatta ruokaa. Ja jos sattuu kevätkuukausien aikana tulemaan vähän fläsää uudelleen niin otan ne irti samanlaisella kiristyskuurilla.

edit: reiz, nyt kun mainitset niin eilen illalla oli kyllä olo että olis voinut vetää sokeria suoraan pussista. Olikin jalkatreenit alla, eli onko ihmekään...

Vuoden 2001 kesän-syksyn olin ketodieetillä ja päivän ateriat oli jotain tämmöistä:

aamupala: munakas, jossa 4 kananmunaa, meetwurstia ja oliiviöljyä ja juotavaksi vihreää teetä

välipala: heraproteiinidrinkki, jossa mukana pellavasiemenöljyä ja kuiturakeita (yäk!)

lounas: lihaa (yleensä kyljystä tai kanankoipea tai jotain muuta rasvaista) + parsakaalia ja pakastepapuja paistettuna parilla ruokalusikallisella oliiviöljyä

välipala: keitettujä kananmunia, meetwurstia, majoneesia ja pellavasiemenöljyä sekoitettuna keskenään

palautusdrinkki: sama kuin ensimmäinen välipala (edelleen yäk!)

päivällinen: sama kuin lounas

Proteiineja tuli päivän aikana jotain 180g, joka taisi olla liian vähän (paino dieetin aikana 107kg->89kg), hiilareita päivittäin 20g-30g ja rasvaa loput 2600 kcal:sta. Hiilaritankkaus kesti yleensä puolitoista päivää, eli Perjantai-iltana alkoi ja loppui Lauantai-iltaan. Sen virheen tein, että hiilaritankkauspäivät olivat minulle enemmän cheatti-päiviä kuin hiilaritankkausta, koska näinä päivinä söin kaikki pikaruoat ja karkit, mitkä käsiini sain, enkä laskenut porteiineja, hiilareita tai rasvaa. Rasvat paloivat dieetillä ihan mukavasti, mutta kyllä tuloksetkin salilla tippuivat, mahdollisesti juuri tuon liian pienen proteiinimäärän vuoksi.

Dieetiltä kun sitten pääsin takaisin normaaliruuan pariin, olikin sitten vaikea pitää hallinnassa roskaruoan mättöä, joten paino kipusi samoihin lukemiin melko pian. Olenkin tullut siihen tulokseen, että ei ketoa enää minulle. Tai jos vielä joskus alan ketodieetille, korkeintaan pariksi viikoksi. 30-40-40 on minulle parempi suhde ja on kaikin puolin siedettävämpi.

itselläni ketoosidietti alkoi siinä vaiheessa kun olin ollut jo 12vkoa dieetillä jossa proteiini oli ollut 360g/pv koko ajan ja hiilareita leikkaamalla oltiin tultu kokonaiskaloreissa n.2100-2400kcal haarukkaan. Ei ollut mitään järkeä enää pudottaa kaloreita ja proteiinin määrä oli "pyhä lehmä" siitä ei tingitty.
Tässä vaiheessa oli aerobista harjoitusta viikottain 5-6 aamulenkiä ja 1-2 lyhyttä aerobista treenien jälkeen.
Joten ei huvittanut lisätä kulutustakaan,jokin järki pitää siinäkin olla,jostain kuitenkin piti saada dieettiin lisä tehoa.KETOOSI.

eli tässä vaiheessa hiilarit 50g/pv ja proteiinia 400g/pv ja rasvat pysy matalalla tasolla 35-50 g /pv kuten oli ollut koko dieetin ajan.
kalorit pysyivät samalla tasolla.
Kun proteiinisynteesi on "pakotettu" toimimaan isolla vaihteella on järjetöntä dieetata vähillä proteiinimäärillä,lihasta katoaa.

Proteiini tuli kananmunan
valkuaisista,broilerinrintafileestä,seistä,paistijauhelihasta,kalkkunafileleikkeestä .
Proteiinijauhoista vain palautusjuomasssa 50g ja joinakin iltoina vielä 40g drinksu ennen nukkumaan menoa.

kuituja on pakko lisätä kun parhaillaan tuli 850g lihaa päivässä,joten niitä sitten vehnä ja kaura leseistä ja salaatin lehdistä.Muuten ei systeemi toimi vaan putket jämähtää tukkoon :)

Kun keho käytti viimesiä glykogeeni varastojaan ennen ketoosiin pääsyä ,oli olo välillä hyvinkin paska ja epätodellisen tuntuinen ,aivan kuin aivot olis menny pois käynnistä. Väsymys oli sairaan kova mitään muuta ei juuri huvittanut tehdä kuin pakolliset treenit joissa ei sitten ollutkaan ihmekyllä mitään vaikeuksia, voimat säily entisellään,joskin kovia sarjoja ei pystynyt tekemään ajoittain yhtä paljon kuin normaalisti.

5 pv aikana olo parani aina loppua kohti ja päänuppikin toimi hieman paremmin. Nälkä ei vaivannut ketoosin ollessa päällä juuri lainkaan. 6. päivä oli hiilari lataus jolloin hiilaria 500g prot 100g ja rasvat n.50-60g. tankkauspäivänä iski hirveä väsymys ja uni maistui vaikka koko päivänkin.Hiilari päivänä vaan huilailtiin soffalla,ei jaksanu mitään.

Päällimmäisenä tulee ketodieetistä mieleen jatkuva väsymys ,nälkää ei tarvinnut nähdä.

Meikäläisellä tommonen toimi sairaan hyvin,en tiä onko tuollanen jonkun "koulukunnan" ketodieetti ,eikä jaksa kiinnostaakaan, sen tiän että toimii. Kokonaisuudessaan dieetti sujui loistavasti pain putosi 106kg>>95(nesteetön kisapaino 93.1 kg) ja rasva % 17>5. aikaa kului 19vkoa ja kuivalihaspaino nousi n.2,3kg!

eca,L-karnitiini,kromi,ala,cla,kalsium,magnesium,vitamiinit yms. kuului ehdottomasti mukaan suurina annoksina.( + muut stimulantit ;)

Varmaankin se juominen on aika tärkeä osa, koska ketodieetti sinänsä lisää virtsatiekivien riskiä, jopa 6-10 %:lle tulee kivet. Sitten jos päälle vielä nauttii muita "poiskustavia" mineraaleja ja vitamiineja (esim C-vitamiinia), riski todennäköisesti kasvaa.
Kirjallisuudessa on kuvattu myös hemolyyttistä anemiaa ja maksan toimintahäiriöitä, hypokalemia sekä kolesteroliarvojen nousua.

Löysin myös yhden tutkimuksen, jossa oli vertailtu ketogeenistä dieettiä, zonea ja tavanomaista vähäkalorista dieettiä eikä ryhmien välillä ollut merkittävää eroa painonpudotuksessa.

Originally posted by tatjana
Varmaankin se juominen on aika tärkeä osa, koska ketodieetti sinänsä lisää virtsatiekivien riskiä, jopa 6-10 %:lle tulee kivet. Sitten jos päälle vielä nauttii muita "poiskustavia" mineraaleja ja vitamiineja (esim C-vitamiinia), riski todennäköisesti kasvaa.
Kirjallisuudessa on kuvattu myös hemolyyttistä anemiaa ja maksan toimintahäiriöitä, hypokalemia sekä kolesteroliarvojen nousua.

Löysin myös yhden tutkimuksen, jossa oli vertailtu ketogeenistä dieettiä, zonea ja tavanomaista vähäkalorista dieettiä eikä ryhmien välillä ollut merkittävää eroa painonpudotuksessa.

joo juomisesta pitää huolehtia ,munuaiset on aina kovilla kun ollaan korkeilla proteiini määrillä . join 5 l vettä päivässä.

Ei diiettitavoilla varmaankaan oo sinänsä eroja lopputulokseen nähden jos pelkkää painon pudotusta ajatellaan, kaloreita vaan ei voi tiputtaa määräänsä enempää ja proteiinia ei voi liiaksi vähentää menettämättä lihasta. Tällöin voidaan ketodieetillä saada jatkettua tuloksekasta dieettiä.
Kehonrakentajalla ei oo varaa menettää lihaspainoa dieetillä grammaakaan!!

tatjana, varmaan noinkin. Pitää kolesterolissakin vaan pitää järki mukana, eli miettiä onko fiksua kerätä kaikki rasvat eläinkunnan tuotteista vai kasviöljystä. Mikä on muuten hypokalemia?

Mä olen kanssa katsellut jokusen artikkelin aiheesta, tosin lähdekritiikki on maallikolla puutteellista. Jotkut sanovat että eroa ei ole, jotkut sanovat että on, jotkut pistävät ketodieetin tehokkuuden ruokahalun katoamisen piikkiin. Sama terveysvaikutusten kanssa - osa sanoo että siihen suunnilleen kuolee, osa on sitä mieltä että järkevästi ja lyhytkestoisesti tehtynä haitaton.

Oli miten oli, niin kuten colemannikin tuossa sanoi, niin monesti tasanteesta irtoaminen vaatii jotain muuta kuin pelkän kaloritason laskun eli kikkailua aerobisen määrällä tai ravintoaineiden jakaumalla.

Vippisätissä oli eilen juttua (siis Opiskelija kertoi, kiitos :)), että ketoosissa helposti kropan happoisuus nousee, koska suurin osa ruoasta on hapanta. Täten rehujen merkitys korostuu, koska suurin osa niistä on emäksisiä (esim. kurkku) tai käyttäytyy kropassa emäksisen ruoan tavoin (tomaatti), eli kun vetää esim. salaattia, kurkkua ja tomaattia (ja muitakin kasviksia, joissa tod.vähän hiilareita, baanani ei kelvanne), kropan happotasapaino säilyy vähän paremmin. Veden juonnin lisääminen liittyi kans muistaakseni tähän. Liityisiköhän tuo virtsatiekivien riskin nouseminenkin tähän happamuuteen jotenkin?

Ja taas, korjatkaa enemmän tietävät (esim. opiskelija tai cole), jos toi yllä oleva meni pahasti pieleen ja muistin asiat väärin.

Kiitokset colemannille hyvästä postauksesta! Sulla oli siis ollut rasvat melko vähissä kans ja makroravinteista ainoastaan protskua oli tullut paljon. Vaikuttaskohan rasva-aineenvaihduntaan myönteisesti, jos pikkusen vähentäis protskun määrää ja lisäis rasvaa? (taitaa mennä hifistelyksi ;)) Mutta kiva kuulla, että tuloksia oli tullu.

Ja kyllähän toi kehon happamuus on ongelma vaikkei ketoosissa olisikaan, siis proteiinipainotteisella ruokavaliolla.

Originally posted by Iivili
Sulla oli siis ollut rasvat melko vähissä kans ja makroravinteista ainoastaan protskua oli tullut paljon. Vaikuttaskohan rasva-aineenvaihduntaan myönteisesti, jos pikkusen vähentäis protskun määrää ja lisäis rasvaa? (taitaa mennä hifistelyksi ;))

Pisti kanssa silmään, mutta enpä jaksanut aloittelijana kommentoida kun kerran oli toiminut. Huomasin vaan että mulla grammojen puolesta rasvaa menee saman verran kuin proteiinia eli energiana yli 60% kaloreista. En ole tottunut millekään mega-annoksille protskua, vaan tuollaiseen 2 g/kg -tasoon, eli mulla ei "normaalitasoon" nähden tullut minkäänlaista vähennystä.

Olen ymmärtänyt että jos vetää vaan proteiinia, niin se muutetaan osittain kehossa sokereiksi (siis jos ei ole muuta energianlähdettä kuten rasva). Eli ketodieetistä tuleekin matalarasvainen ei-ketodieetti.

Tämä ei ollut mikään henkilökohtainen mielipide, vaan pubmed -haun tulos. Asiaa on tutkittu lapsilla, joilla ketogeenista dieettiä käytetään vaikean epilepsian hoidossa. Rottakoikeissa rasvojen koostumuksella näytti olevan merkitystä kolesteroli - ja triglyseridiarvojen kannalta. Hypokalemia tarkoittaa sitä, että veren kaliumpitoisuus on matala, mikä voi johtaa rytmihäiriöihin ja kouristuksiin.

Nämä ruokien happamuus-emäksisyys-jutut ovat mielestäni silkkaa soopaa. Ketoosissa tulee metabolinen asidoosi, koska ravintoaineiden osittaisessa palamisessa muodostuu happamia aineenvaihduntatuotteita. Ei rasva ole hapanta ruokaa. Sitruunanmehu sensijaan on ja mahaneste se vasta hapanta onkin.

Mullakin on ketoosi menossa, perjantai oli ilmeisesti siirtymätila, koska illalla oli tosi hölmö olo. Nyt olo on ihan loistava, ei väsytä eikä ole nälkä. Proteiinia noin 2g/painokilo (ehkä enemmänkin, en ole laskenut) + öljyt + paljon vettä + vitskut. Auttaskohan tuohon happamuusongelmaan esimerkiksi Valmarin?

Treenit vaihdoin enemmän voimapainotteisiksi, ei isompaa valittamissa vielä sillä puolella. Meneeköhän kroppa liian tiukoille, jos aamutreenin vetää ilman aamiaista?

Joo, aloittelija oon itekin vars. näissä kiristelyjutuissa, toisin kuin esim. colemanni. Siksi on sitäkin parempi nähdä kokeneempien jamppojen (ja miksei mimmienkin) kertovan kokemuksistaan. Toi mun rasvakommentti oli siis ihan varovainen ehdotus/kysymys vain ja periaatteessa turhaa hifistelyä, jos kerran colen kiristelyt onnistui noinkin hyvin.

Itekin oon aatellu, että 2-2,5g/painokilo protksua saa riittää, jopa mahd. dieetillä, kun kuulemma mahd. ylijäämäprotskut kumminkin muuntuu kropassa sokereiksi (eli voisiko häiritä ketoosiakin??). Toisaalta, toi colen esimerkki on kisadieetti kaikkine apukeinoineen, joten varmaan monella tapaa eri asia kuin tav. kuolevaisten lievemmät kiristelyt.

Muistahan JSmith raportoida esim. parin viikon päästä, miten on ketoosi toiminut ja mitkä on muutenkin fiilikset.

Pisti kanssa silmään, mutta enpä jaksanut aloittelijana kommentoida kun kerran oli toiminut. Huomasin vaan että mulla grammojen puolesta rasvaa menee saman verran kuin proteiinia eli energiana yli 60% kaloreista. En ole tottunut millekään mega-annoksille protskua, vaan tuollaiseen 2 g/kg -tasoon, eli mulla ei "normaalitasoon" nähden tullut minkäänlaista vähennystä.

Olen ymmärtänyt että jos vetää vaan proteiinia, niin se muutetaan osittain kehossa sokereiksi (siis jos ei ole muuta energianlähdettä kuten rasva). Eli ketodieetistä tuleekin matalarasvainen ei-ketodieetti.

Proteiinin määrä toki pitää sovittaa sen mukaan onko natu vai ei
Jos proteiini synteesi on on trimmattu lääkkeillä korkealle silloin sitä tulee myös saada enemmän,ja uskon että on vaarana menettää lihasmassaa jos aletaan leikata proteiineista pois dieetillä. Nyt seuraavalla kerralla kun dieettaan on tarkoitus kokonaisuudessaan mennä isommilla kaloreilla ,juuri niin että kaloreita lisätään öljyistä. Niin kauan kun keho menee ketoosiin ei proteiinia todellakaan ole liikaa,vai hä? Ketodieetissä ketoaineita käytetään energiana ja maksa tekee ketoaineita rasvasta ,niin miksi ottaa sitä rasvaa liikaa ravinnosta?Paljon rasvaa ravinnossa on ketoosia ajatellen teoriassa siis ihan yhtä huono asia kuin liika proteiini?
Eikö tarkoitus ole ylläpitää lipolyysiä ja käyttää energian lähteenä juuri kehon rasvoja,joten täytyisi löytää optimaalinen rasvamäärä ravintoon joka kiihdyttää lipolyysiä ja jossa huonoja rasvoja ei ole juuri lainkaan.

Joku kysyi mikä on ketoosi myrkytystilana.Ketoosi ei ole sama asia kuin ketoasidoosi jossa ketoaineita KERTYY kehoon ja muodostuu ylimäärä ja vaarallinen
myrkytystila. Jos sokeri aineen vaihdunta toimii normaalisti ei tuollaista vaaraa juuri ole. ketoosi muodostuu silloin kun veren sokeri laskee tarpeeksi alas(=niukka hiilarin saanti) ja alkaa muodostua ketoaineita joita käytetään glykogeenin tilalla energiana . Jos on diabeetikko ja veren sokeri seilaa reunasta reunaan,välillä ollen alhaalla ja muodostaen ketoaineita ja sitten taas ylös jolloin ketoaineet ei kulu mihinkään kun keholla on sokereita käytettäväksi energiana ,ketoaineita alkaa kertyä ja voi tulla ongelmia.

Joo, colemanni, tiedät varmasti enemmän aiheesta :D Ja tuo taikasana "lääkkeet" varmasti vaikuttaa kanssa...tosiaan jos testeri sanoo että ketoosissa ollaan niin eipä siihen käy vastaan väittäminen. Niin joo, mä olen lipputangon narua vastaava natu eli lähtökohdat ja tavoitteet on ihan erilaiset. :lol2:

Joo, pitää laittaa tuossa parin viikon päästä update, joka kyllä perustuu siihen mitä peili ja vaaka sanoo kun en kunnon pihtejä ole Suomesta paikantanut. Hevospää vois tehdä saman, tai sitten voitaisiin siirtyä sinne "Dieettithread"iin.

Originally posted by tatjana
Ketoosissa sokeriaineenvaihdunta juuri ei toimi normaalisti! Kyllä se ketoasidoosi on vaarana.

Olet dieetillä ja treenaat 4-5 kertaa salilla ,teet 5-6 aerobista harjoitusta viikossa ,tyhjennät glygokeeni varastosi ennen kuin olet ketoosissa =Helevetin moinen kulutus .
Maksa ei muodosta niin paljoa ketoaineita että niistä jäisi kehoon varastoitavaksi .Eri asia olisi jos makaisi sängyssä liikkumatta ja kuluttamatta ketoaineita energiana.
Jos viimesenä matalahiilaripäivänä on vielä normaalia matalammilla kaloreilla niin keho tyhjenee totaalisesti.

Sokeriaineenvaihdunta ei toimi normaalisti,oikein.
Mutta otetaan huomioon että verensokeri on kokoajan todella matala ,suuria vaihteluita ei tule ja insuliinin eritys on kokoajan tasainen ja matala.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom