Miksi ecto kasvaa hitaammin kuin meso?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Colonus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
yli 4000 tolla tulee ja proteiinia reilusti yli 200g. ja jos käyttää lisäravinteita niin mitä sitten? ei se oo teidän lompakosta pois. ja ei edes maksa paljoa jos osaa tilata oikeesta paikasta. ja ei se liha oo pakollista vaikka sitä tuleeki syötyä myös.

- - - Updated - - -

Se on mun pääasiallinen proteiininlähde. Paskalta maistuu mutta siinä se menee.

Sä voit olla ihan mitä mieltä tahansa mutta tuo ruokavalio ei ole optimaalinen. Ei lähellekkään.

Mun kohdalla isommat toistomäärät toimii tosi hyvin koska teen vahvasti painotettuna negatiiviseen osuuteen. Ja ruokavalio vois aina olla parempi mutta mäkin käyn koulua jossa meen paskan ruuan ehdoilla. Mun ajasta menee suuri osa pelkkiin koulumatkoihin joten en mä voi kokkailla 3 tuntiä päivässä hienoja ruokia.

- - - Updated - - -

Sä voit olla ihan mitä mieltä tahansa mutta tuo ruokavalio ei ole optimaalinen. Ei lähellekkään.

No olkaa hyvä ja kertokaa sitten lisää. Oppimassa täällä ollaan!

Mun kohdalla isommat toistomäärät toimii tosi hyvin koska teen vahvasti painotettuna negatiiviseen osuuteen. Ja ruokavalio vois aina olla parempi mutta mäkin käyn koulua jossa meen paskan ruuan ehdoilla. Mun ajasta menee suuri osa pelkkiin koulumatkoihin joten en mä voi kokkailla 3 tuntiä päivässä hienoja ruokia.

Kohtiin 1. Miten nämä liittyvät toisiinsa. Voihan raskailla painoilla ja pienillä toistoillakin tehdä negatiivisia osuuksia painottaen.

Kohta 2. Ei toi kouluruoka se ongelma ole. Älä syytä sitä, ellei ne teille nyt ihan pelkkää valkosta leipää syötä. Ja jos tosiaan on ihan paskaa ruokaa niin ota omat eväät mukaan.

Opetan sulle nyt tärkeän asian, koska oppimassa olet. Tiivistettynä: PERUSASIAT HALTUUN!

Eeh.. Toivottavasti nyt et juuri tuota ohjelmaa hinkkaa kovin pitkään. Missä ovat esim. sarjapituudet 3-6 toistoa? Ja oikeasti, hauista 195 toistoa peräkkäin? Vedä välillä vaikka 3x3 leukaa lisäpainoilla.. Muutenkin laitehinkkailuja vähemmäksi, tilalle juuri leukoja, dippejä, maastavetoja, rinnallevetoja, kyykkyjä (etukyykyt ym. mukaan) jne, perusliikkeitä. Välillä romua lisää ja toistoja vähemmän, vaihtelevuus kunniaan. Samoin perus kotiruokaa ämpärillinen päivässä, höystettynä täysmaidolla.

Jos olet noin aloittelija, niin ottaisin pohjaksi jonkun voimapainotteisen noin kaksijakoisen ohjelman ja pyrkisin noin 1-3v ajan siihen, että voima lisääntyisi perusliikkeissä. Hauis- ja rannekäännöt, olkapäävimputukset ja pohjepumppailut hiivattiin, lisää volyymia ja lisää rautaa käyttöön erilaisissa kyykyissä, punnerruksissa (tarkkana olkapäiden kokonaiskuormituksen kanssa!) ja soutujen ja niiden muunnelmien (alatalja ja rtk-soutu esim.) kanssa. Toistomäärät noin 1-8 isoissa pääliikkeissä ja noin 8-20 apuliikkeissä. Esim. kaksi yläkroppareeniä, toinen selkäpainotteisempi, toinen punnerruspainotteisempi ja kaksi alakroppareeniä, toinen etureisipainotteisempi ja toinen takareisipainotteisempi, juuri muuta ei tarvitsisi. Ehkä oheen voi heittää viidenneksi reeniksi paikkosession, jossa sitten tekee vaikkapa vatsalihaksia ja pohkeita.

Minkä verran tulee unta? Entä minkä verran menee piristeitä, eli kolajuomia, energiajuomia, kahvia ja/tai teetä? Noikin voivat vaikuttaa kielteisesti niin lihasmassan kertymiseen, kuin läskien karisteluunkin, jos unta ei tule riittävästi ja jos piristeitä kuluu ihan liikaa, mikä on hyvin yleistä. Peruslinja pitäisi olla, että piristeet ihan minimiin ja unta kuulaan niin paljon, kuin ikinä mahdollista.

Vaan ei kait siinä. Jos olet varma, että runsaat toistomäärät pikkukuormilla ja liikkeen negatiivista vaihetta korostaen on vei tu kou, niin jatka toki niin. :thumbs:

Kyllä mulla monesti on omat ruuat mukana. Ja toi yleinen 15 toistoa koostuu siitä että teen usein puhtaalla tekniikalla johonki kasiin asti. Sitte pitää vaihtaa pienemmät painot koska alkaa mennä riuhtomiseksi. Lopuksi toistoja on 15.

- - - Updated - - -

Ja tietysti mulla on vaihteleva ohjelma, joskus mennään pienemmillä toistomäärillä ja joskus tulee giat setit ja volyymit mukaan.

Nukun 9-10h päiväs, en käytä piristeitä muutaku joskus kofeiinia, en ryyppää, en polta ja vältän muutenki lisäaineita.

Jos mä en kehittyisi nykyisellä ruokavaliolla ja treenillä, en mä ekana syyttäisi geenejäni ja alkaisi vetämään lisäravinteita järkyttäviä määriä. Ekana kokeilisin miten muutos treeniohjelmassa -ja tavassa sekä ruokavaliossa vaikuttaisivat tuloksiini.. Mistä tiedät, että pitkät sarjat toimivat sinulla parhaiten kehityksen ollessa kuitenkin huonoa, oletko koskaan tehnyt pidempää ajanjaksoa jotain simppeliä esim. 1-jakoista ohjelmaa ja syönyt monipuolisemmin? Ja ihan vinkkinä, niin pistä vähän väliä ministi riuhtoen, ei ne sarjapainot nouse optimaalisesti, jos aina vedät kulli huurussa sitä "täydellistä" liikerataa tuhat toistoa. Ei sillä, että pitäisi vetää niin huonolla tekniikalla, että satuttaisi itsensä. Sitä vaan, että liikerataankin voi keskittyä liikaa, jolloin ne sarjapainot pysyvät valitettavasti aika pieninä.
Eli mun reseptinä sulle olis kokeilla edes joskus tollasen bodypumppiin verrattavissa olevan ohjelman sijaan jotakin muuta ohjelmaa. Ja kuten aiemmin jo sulle on sanottu, niin pistä nyt perkule se ruokavalio kuntoon. Jos et tiedä miten, niin selaa vähän foorumia, jotta saat sen käsityksen oikeanlaisesta ruokavaliosta. Et nimittäin opi mitään, jos sulle tänne suoraan kirjotetaan joku ruokavalio.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suosittelisin monipuolisempaa ruokavaliota, yksipuolinen ruokavalio ei vie mihinkään. Punaista lihaa, broileria ja kalaa mukaan niin proteiinilähteitä on enemmän. Muuten en oikein osaa ruokavaliosta kertoa, mutta on täällä muitakin kertomassa kuin minä.

Treeniohjelma vaikuttaa kyllä puuttelliselta minunkin silmään. Jos nyt muutaman kyssärin heitän ilmoille niin vähän selkiää asiat. Missä leuat? Millä perusteella 75 toistoa SJMV:tä on tarpeeksi takareisille? Mitä järkeä on tehdä hauista tuplamäärä verrattuna ojentajiin? Miksi 2/3 rinnalle tehtävistä liikkeistä on enemmän tai vähemmän tuntumapumppailua? Missä vaihtelu? Sanoit että teet välillä lyhyempiäkin sarjoja. Harrastatko järjestelmällistä toistoalueiden kierrätystä vai menetkö "fiiliksen" mukaan? Onko progressio kunnossa? Paljonko esimerkiksi kyykyn sarjapainot ovat kasvaneet viimeisen 6kk aikana? Minkälaisia rautoja yleensäkin liikuttelet isoissa pääliikkeissä?

Suosittelisin monipuolisempaa ruokavaliota, yksipuolinen ruokavalio ei vie mihinkään. Punaista lihaa, broileria ja kalaa mukaan niin proteiinilähteitä on enemmän. Muuten en oikein osaa ruokavaliosta kertoa, mutta on täällä muitakin kertomassa kuin minä.

Treeniohjelma vaikuttaa kyllä puuttelliselta minunkin silmään. Jos nyt muutaman kyssärin heitän ilmoille niin vähän selkiää asiat. Missä leuat? Millä perusteella 75 toistoa SJMV:tä on tarpeeksi takareisille? Mitä järkeä on tehdä hauista tuplamäärä verrattuna ojentajiin? Miksi 2/3 rinnalle tehtävistä liikkeistä on enemmän tai vähemmän tuntumapumppailua? Missä vaihtelu? Sanoit että teet välillä lyhyempiäkin sarjoja. Harrastatko järjestelmällistä toistoalueiden kierrätystä vai menetkö "fiiliksen" mukaan? Onko progressio kunnossa? Paljonko esimerkiksi kyykyn sarjapainot ovat kasvaneet viimeisen 6kk aikana? Minkälaisia rautoja yleensäkin liikuttelet isoissa pääliikkeissä?

+Suosittelisin jättämään noista rinta ja selkä treeneistä ton esiväsyksen pois, jotta saat mahdollisimman isot raudat käyttöön ekaan liikkeeseen, tuskin ole kumminkaan vaarana vielä että paikat ei kestä käyttämiäsi rautoja? Ja toiseks toi takareisi treeni on kyllä huvittava. ota siihen nyt hyvä mies kyytiin edes koukistukset tai prässi (jalan-asento leveä ja ylös) tai edes jotain. keep it simple ja jätetää noi hifistelyt niille jotka tätä tekevät työkseen.

Nuori mies.

Osaan samastua tilanteeseesi, koska tunnistan tuosta epätoivosta, joka viesteistäsi välittyy, itseni. Ruumiinrakennetta myöten yli kymmenen vuoden takainen minä tulee mieleen. Joten anna anteeksi seuraava vanhemman sedän hourinta.

Sun kannattaisi tuon ikäisenä keskittyä ihan muihin asioihin, kuin hauiksen paksuuden miettimiseen. Pattia tulee kokemuksen myötä. Tärkeämpänä pitäisin sinulle muun urheilun lisäämistä. Nyt sain viesteistäsi käsityksen, että olet tehnyt koosteen lukemistasi kehonrakentajien harjoittelua käsittelevistä artikkeleista, katsonut Tukun isoselkäisiä mainoskasvoja ja sanonut "miekii haluun isoks!". Sä olet juniori. Sinuna vetäisin sapuskaa huiviin surutta, ja pyrkisin nostamaan sen kovan treenin määrän lähemmäksi 15 tuntia viikossa. Muutakin kuin saliharjoittelua. Sä olet kasvavassa iässä, ja toi "muokkasin Bullin ohjelmaa" kertoo aika paljon sun suhtautumisestasi voimaharjoitteluun. Kokemus opettaa, ja kokemusta ei voi teeskennellä.

Mä halusin itsekin aikoinaan olla paremmassa lihassa. Tuntui että kaverit oli aina paljon "lahjakkaampia" tai "geneettisesti optimaalisia". Tiedäpä häntä, näin saattoi ollakin. MUTTA, mä keskityin omiin pitkäraajaisen 73-kiloisen pojan vahvuuksiini, ja treenasin kaikenlaista päähänlyöntiurheilua. Minusta tuli siinä jopa aika hyvä.

Mä olen jumpannut nyt yli 15 vuotta yli 15h/vko. Iso mä olin ekaa kertaa viime vuonna. Söin 5000kcal/pvä ja duunasin pelkkiä perusliikkeitä. Lihoin. Olin huonossa kunnossa. Aerobinen liikunta oli vuoden pannassa. Tuloksena 105kg elopainoa, vaatekaappi uusiksi ja penkkipunnerrustuloksen paraneminen noin 40 kiloa sinne 150 kilon tuntumaan.

Tuon sikabulkin alussa mä olin 82 kiloinen hyväkuntoinen ukko. Halusin vain kokeilla, miltä tuntuu olla iso. Nyt tiedän. Miten onnistuin kasvamaan? Treenasin ja söin. Siinä ei ollut mitään hienouksia. Pirusti ruokaa, ja kuorman nostamista ylöspäin treeni treeniltä. Ja nyt on ilo treenailla takaisin vanhoihin mittoihin.

Pointtini on, että sulla ei ole kiire mihinkään. Urheile. Syö. Sun kroppa laukkaa omia polkujaan vielä pari vuotta. Ala sitten vasta miettimään tuota lihaksen lisäämistä tuolla tarkkuudella. Siihen asti, treenaa muutakin kuin ojentajaa taljassa tms. Sun ikäiselle hyvä yleiskondis on tärkeämpi kuin takaolkapään erottuvuus.

Sä voit olla vaikka kakskymppisenä helvetin kiree 80-kiloinen. Treenivuosien karttuessa sä opit vasta sulle toimivat jutut. Kolmikymppisenä sä voit olla helvetin kiree 94-kiloinen. Tai vaikka maratoonari, mistä sitä tietää.

Joten nostele rautaa, sapuskoi hyvin, ja OLE KÄRSIVÄLLINEN. Lihakset seuraa vastuksen kasvaessa. Rautaa tankoon, makaroonilaatikkoa huiviin ja lenkkipolkukin tutuksi. Usko itseesi. Elämästäkin on junnuna hyvä nauttia.

Okei, kerron ny mun tavallisen päivän ruokavalion: Aamulla 30g heraproteiinia, monivitamiini ja T-lusikallinen L-glutamiinia. Sitte 5 kananmunaa kokkelina ja ruisleipä. Seuraavaksi taas ruisleipä ja kahvi. Sitten koulun paskaa ruokaa, mutta tässä syön mahdollisuuksien mukaan paljon proteiinia kuin voin ja n. 800kcal. Sitten 30min ennen treeniä 30g maltodextriiniä ja vähän heraa, L-Arginiini, BCAA ja kreatiini. Ja 5min ennen treeniä beta-alaniinia ja kofeiinipilleri. Treenin aikana vähän maltoa ja heraa. Heti treenin jälkeen palautusjuoma ja L-glutamiinia. Puolentoista tunnin päästä 400g makaroonia. Sitten onkin jo nukkumaanmenoaika ja ennen sänkyyn menemistä 10 kananmunan kokkeli, monivitamiini, b-vitamiinia, L-arginiini, L-glutamiini ja sinkkiä. Ja pitkin päivää syön pähkinöitä jatkuvalla syötöllä.
Joka aterialla lisäravinteita? Ihmettelen myös että missä on liha? Ja treenin jälkeen ainoa ruoka on 400g makaronia?? Okei onhan siellä ennen nukkumaanmenoa 10 kanamunaa....noillako sitä lihasta tehdään? Sanot alussa että syöt ja treenaat optimaalisesti mutta mun mielestä toi sun ruokavalio ja treeniohjelma näyttää kyllä ihan perseeltä. Taitaa vaan se kaverikin kehittyä sen takia että sillä oikeasti on perusasiat kunnossa. Nyt otat niskasta kiinni itseäs ja rekisteröidyt vaikka tohon muscle challengeen (joka on ILMAINEN) josta saat 10viikon reeniohjelman ja ruokavalion. Noudatat sitä orjallisesti mitään muuttamatta (eli ei mitään "muokkaan tän itselleni sopivaksi") koska tieto taito ei ole vielä sillä tasolla että pystyt sellaista tekemään. Peace.

Edit.Mitä enemmän tota ruokaohjelmaa kattoo sitä karseemmalta se näyttää. Ei sulla ole tossa oikeen mitään oikeaa puhdasta ravintoa (paitsi koulun paska ruoka).

Lopetan sitten hifistelyn ja alan syödä kaurapuuroa. Ei tästä mun treenaamisesta vissiin mitään tule.
Hifistely kannattaa lopettaa, mutta tilalle ei välttämättä pelkkää kaurapuuroa vaan ihan kunnon safkaa. Vuorokaudessa 2g/painokilo proteiinia, 1g/painokilo rasvaa ja loput laadukkaasta hiilarista niin, että tulee riittävästi kaloreita, vaikka sen +500kcal/vrk. Riittävästi kasviksia. Kaikki safkat puntarin kautta ja kalorilaskuriin, siis aivan kaikki suuhun menevä. Katot parin-kolmen viikon päästä onko paino noussut ja jos ei ole, niin lisäät kaloreita.

Treeniohjelmaks joku fiksu 1- tai 2-jakoinen joka sisältää raskaita perusliikkeitä, noita ohjelmia on foorumi pullollaan eikä niitä kannata lähtee sen kummemmin muokkaamaan, salille 3-4x/vko. Malmia tankoon lisää aina kun saat lisättyä ilman että tekniikka kärsii ja treenit kovaa, siis niin kovaa että pallo punottaa, hiki valuu ja paskaa tulee lusikallinen housuun viimeisillä nostoilla. Muutakin liikuntaa saa ja kannattaakin harrastaa, kuhnan huolehtii että syö riittävästi ja kerkeää palautaua.

Päälle riittävästi huilia, eli se 7-9h unta per yö.

Noilla pääsee jo hyvinkin pitkälle, etenkin kun sulla ei iästä päätellen treenivuosia ole kovin montaa taustalla. Turha tosta punttien nostelusta on mitään rakettitiedettä tehdä kun se ei sitä ole.

Jep. Kaikki tarpeellinen on sanottu, mutta todetaan nyt täältäkin että Colonus kyllä keskittyy nyt aivan epäolennaisuuksiin. Lähteä nyt tuossa tilanteessa kopioimaan jotain Bullin pumppailuohjelmia ja kasaamaan ruokavaliota lisäravinteiden varaan. Ei, ei ja vielä kerran ei.

Back to basics. Et ole optimaalista nähnytkään. Tämä ei ole vittuilua, vaan kannustusta.

Okei, kerron ny mun tavallisen päivän ruokavalion: Aamulla 30g heraproteiinia, monivitamiini ja T-lusikallinen L-glutamiinia. Sitte 5 kananmunaa kokkelina ja ruisleipä. Seuraavaksi taas ruisleipä ja kahvi. Sitten koulun paskaa ruokaa, mutta tässä syön mahdollisuuksien mukaan paljon proteiinia kuin voin ja n. 800kcal. Sitten 30min ennen treeniä 30g maltodextriiniä ja vähän heraa, L-Arginiini, BCAA ja kreatiini. Ja 5min ennen treeniä beta-alaniinia ja kofeiinipilleri. Treenin aikana vähän maltoa ja heraa. Heti treenin jälkeen palautusjuoma ja L-glutamiinia. Puolentoista tunnin päästä 400g makaroonia. Sitten onkin jo nukkumaanmenoaika ja ennen sänkyyn menemistä 10 kananmunan kokkeli, monivitamiini, b-vitamiinia, L-arginiini, L-glutamiini ja sinkkiä. Ja pitkin päivää syön pähkinöitä jatkuvalla syötöllä.

Lisäravinne puoli on ainakin hyvällä mallilla, nyt ei muuta kuin ruokavaliota laatimaan mistä saat riittävästi kaloreita oikeasta ruoasta, eihän tuossa tule kuin muutama pala leipää kiinteästä ruoasta + tietenkin tuo makaroni setti :D Tuo kalorilaskuri on erittäin käytännöllinen siihen hommaan.

ps. niin ja olihan tuossa tuo koulun "paskaa ruokaa" myöskin, mutta silti kalorilaskuriin menet ja suunnittelet itsellesi tasapainoisen ruokavalion.

1. Lihaa kehiin.
2. Ota joku perusohjelma käyttöön.

Problem solved. Hauskaa, kun äijä kertoo miten se ja se sopii itselleen hyvin, mutta ei kuitenkaan kehity ollenkaan? :lol2: Olet niinkuin minä(ennen): Perkeleen huono ottamaan kritiikkiä ja neuvoja vastaan, mutta kuitenkin tekee hommat loppujenlopuksi pääkohdissa paskasti. Olen viimeisen ~15vk aikana kehittynyt enemmän kuin ikinä, kun olen tehnyt jto:n valmennuksella jumppia ja vähentänyt juopottelua huomattavasti. Ja nuo treenit on ihan perustreeniä, se on vaan kovaa ja sisältää vaihtelua riittävästi. Sitä tuntee itsensä tyhmäksi, kun on tehnyt niin kauan päin persettä ymmärtämättä sitä.

Jos vaikka alottaisit jokaisen treenin tekemällä yhden ison perusliikkeen kovaa. Esim etureisipäivänä kyykky tai etukyykky, rintapäivänä penkki tai vinopenkki jne. Näissä esim 3-5x4-8, ota vaikka joku valmis ohjelma noihin että progressio on taattu ainakin teoriassa. Sen jälkeen voit sitten pumppailla vaikka miljoona toistoa taljoissa jos haluat. Ruokapuolesta en tiedä tarpeeksi neuvoakseni muita mutta jotenkin tuosta tuntuu puuttuvan kunnon ruoka. Kanaa+riisiä, Kalaa+perunaa, LIHAAA ja tietenkin kasviksia joka aterialla paljon.

edit:

joo katoin tota sun ohjelmaa uusiks. rinta+käsipäivänä tulee varovaiset 28 sarjaa ja takareisipäivänä 5 sarjaa. kaikki uusiks vaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom