Miksi ecto kasvaa hitaammin kuin meso?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Colonus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo huomasin että pidät kyseisestä sanasta :) moni muukin tuntuu siitä tykkäävän treenipiireissä. Tuntuu vaan ettei jengi oikein ymmärrä sen tarkoitusta...

Tykkään siitä paljon, sillä optimaalisuus tuo parhaat tulokset ja sitähän me haetaan :)

Mistä tiedät, että treenaat optimaalisesti? Ihan mielenkiinnosta kysyn... Ja sitten oma mielipiteeni on se, että nämä somatotyypit ovat vain tekosyy ihmisille, jotka eivät joko syö tarpeeksi, treenaa tarpeeksi tai lepää tarpeeksi. Yksilöillä tosiaan on erilaiset aineenvaihdunnat ja jos korkean aineenvaihdunnan omistava kaveri treenaa vielä 5 kertaa viikossa, nousee tuo korkea aineenvaihdunta entisestään. Silloin kun pitää tosiaan syödä vaikka 5000kcal päivässä, ei monikaan tajua, kuinka paljon safkaa se todellisuudessa tekee. Tuossa vaiheessa on joko tehtävä asia varman päälle ja vedettävä varmasti paljon ylimääräistä tai sitten punnittava kaikki ruuat tarkalleen.

Itsekin olen pitkä (188cm) ja olin/olen vieläkin laiha kaveri. Vaikka painoa on tosiaan tullut 22 kiloa treenin kunnollisen treenin aloittamisesta, en näytä mitenkään "puntilta". Ennemminkin sellaiselta urheilulliselta vain. Tämä johtuu ihan siitä, että ~190cm kroppaan mahtuu paljon enemmän lihasta kuin 170cm kroppaan. Samoin tulokset eivät välttämättä nouse samalla tavalla, koska pitkät raajat vaikeuttavat tiettyjä nostoja (penkki ja kyykky muun muassa). Tosiasia on kuitenkin, että kaikki kehittyvät, jos tekevät asioita edes jollain tasolla oikein. Vauhdin määrää sitten yksilön genetiikka.

Aika moni tuntuu myös valittavan huonoja geenejään. On pitkiä käsiä tai huonot jalat, kun ei sviippiä tule. Tuonkin valittamiseen käytetyn ajan, kun käyttäisi niiden heikkouksien treenaamiseen niin ehkä jotain tapahtuisikin. Geenit ovat vain tekosyy. Ne antavat vain lähtökohdan, jota sitten lähteä muokkaamaan. Niille ei mahda paskaakaan, mutta niihin on turha takertua.

Ja kyllä mun kehitys on ollu huimaa verrattuna siihen mistä oon lähteny. Ja oon kehittyny paremmin kuin jotkun mun tuntemat "parempigeeniset" jotka ei vaan panosta lihaskasvuun yhtä paljoa kuin mä. Ja se on ihan totta että kovalla työllä ja optimaalisella lihaksenrakennuksella saa tuloksia vaikka olis kuinka huonot geenit. Mutta verrattuna tähän mun kaveriin jolla on kreikkalaisen jumalan geenit, mun kasvu on olematonta.

Mä mielelläni kyllä tapaisin tämän sinun ystäväsi kenellä on nämä supergeenit. En niinkään epäile kertomuksiasi vaan olen lähinnä kiinnostunut.

Se fakta sun kannattaa kyllä oikeesti ottaa huomioon, että koska oot edelleen aika nuori ja oot kasvanu noinkin pitkäks ni sul on tosissaan menny tohon kasvamiseen tosi paljon kehon energiaa niinku joku jo tais mainitakki. Mulla ainakin on kyllä 17 vuodesta eteenpäin tuntunu siltä, että potentiaali kasvuun ja kehitykseen on vaan kasvanu joka vuos. Vaikka eiköhän se kelkka kohta tässä ala kääntymään jo toiseen suuntaan.

EN väitä etteikö ketjun aloittajalla olisi "perusasiat" kunnossa, mutta yleensä juuri näillä, jotka väittävät kiven kovaa niiden olevan kunnossa, ei ne ole sinnepäinkään..

Montako vuotta aloittaja on treenannut? Hienoa, että joku on löytänyt noin varhasessa vaiheessa parhaimman tavan treenata, nyt ei tarvi kuin keskittyä toteuttamiseen loppuelämän ajaksi. Itestä kun tuntuu, et mitä enemmän asioista ottaa selvää, sitä vähemmän ymmärtää tajuavansa. Mut ei se ole huono juttu, se pitää kehitystä yllä, koska tietää aina olevan parannettavaa.

Mun mielestä eri treenimetodien toimivuuden vertailu kehonrakennuksessa on peruselämässä mahdotonta, koska muuttujia on aivan liikaa ja olosuhteet pitäis olla jatkuvasti vakiot. Paljon nojataan perstuntumaan, millä perustellaan itselleen jonkun tietyn asian paremmuus. Yleisesti toimivaksi todetut perusperiaatteet toki pätevät, mut kun ruvetaan hieromaan yksityiskohtia, tulee vaikutusten todentamisesta vaikeaa.

Mistä tiedät, että treenaat optimaalisesti? Ihan mielenkiinnosta kysyn... .

Okei, kerron ny mun tavallisen päivän ruokavalion: Aamulla 30g heraproteiinia, monivitamiini ja T-lusikallinen L-glutamiinia. Sitte 5 kananmunaa kokkelina ja ruisleipä. Seuraavaksi taas ruisleipä ja kahvi. Sitten koulun paskaa ruokaa, mutta tässä syön mahdollisuuksien mukaan paljon proteiinia kuin voin ja n. 800kcal. Sitten 30min ennen treeniä 30g maltodextriiniä ja vähän heraa, L-Arginiini, BCAA ja kreatiini. Ja 5min ennen treeniä beta-alaniinia ja kofeiinipilleri. Treenin aikana vähän maltoa ja heraa. Heti treenin jälkeen palautusjuoma ja L-glutamiinia. Puolentoista tunnin päästä 400g makaroonia. Sitten onkin jo nukkumaanmenoaika ja ennen sänkyyn menemistä 10 kananmunan kokkeli, monivitamiini, b-vitamiinia, L-arginiini, L-glutamiini ja sinkkiä. Ja pitkin päivää syön pähkinöitä jatkuvalla syötöllä.

Jos jotakuta kiinnostaa lukea niin voin treeninkin postata.

- - - Updated - - -

Mä mielelläni kyllä tapaisin tämän sinun ystäväsi kenellä on nämä supergeenit. En niinkään epäile kertomuksiasi vaan olen lähinnä kiinnostunut.

Se fakta sun kannattaa kyllä oikeesti ottaa huomioon, että koska oot edelleen aika nuori ja oot kasvanu noinkin pitkäks ni sul on tosissaan menny tohon kasvamiseen tosi paljon kehon energiaa niinku joku jo tais mainitakki. Mulla ainakin on kyllä 17 vuodesta eteenpäin tuntunu siltä, että potentiaali kasvuun ja kehitykseen on vaan kasvanu joka vuos. Vaikka eiköhän se kelkka kohta tässä ala kääntymään jo toiseen suuntaan.

Mut tää kaveri mistä puhun on 16v :D

Mä kysyin mistä tiedät, että treenaat optimaalisesti ja sä postaat päivän ruokavalion, jossa on varmaan 100 euron edestä lisäravinteita per päivä. Laita nyt kuitenkin muiden silmille myös ihasteluksi se optimaalinen treeniohjelma.

Tässä taitaa olla kyse taas vähän vääristyneestä minäkuvasta. En itse ainakaan ymmärrä miten voit olla "hurjasti kehittyny" jos kerran painat 80kg ja olet 190cm pitkä.

Ja mitä vikaa lihassa on? Sun ruokavalios koostuu herasta,ruisleivästä ja kananmunasta? Tuo ei todellakaan ole sellainen ruokavalio jolla kasvatetaan hyvin lihasta.

Edit. Niijoo ja ne pähkinät. Ootko joku vege tai jotain?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä ota ittees mutta kuten muut jo mainitsiki ni vaikutti tuo sun ruokavalios pikkasen just tommoselta lisäravinne kikkailulta. Oli siellä toki paljon hyviä juttuja, mutta kyllä toi ruokamäärä mun korvaan kuullosti aikalailla vähäseltä...

Jos oikeasti haluat kasvattaa lihasta ja massaa, lopeta ilimanaikanen hifistely ja kikkailu ja keskity olennaiseen. Totta kai mielenkiinnosta saa perehtyä ja opiskella tämmöisiäkin asioita.
Lisäksi sun tavoitteestas ei nyt hirveesti ota selvää, haluatko sitä massaa kun mariset että treenikaveri kehittyy nopeemmin ja hifistelet lisäravinteilla, vaiko haluatko pelkästään sitä nippelitietoa?

Mä kysyin mistä tiedät, että treenaat optimaalisesti ja sä postaat päivän ruokavalion, jossa on varmaan 100 euron edestä lisäravinteita per päivä. Laita nyt kuitenkin muiden silmille myös ihasteluksi se optimaalinen treeniohjelma.

No mun ruokavaliota on tässä eniten arvosteltu joten sen laitoin. Mutta mielelläni treeniohjelmankin laitan:
Eli mun ohjelma on nelijakoinen ja itelleni sopivaksi muokattu bullin ohjelma muscle challengesta. Joinain päivinä teen vähän eri lailla apuliikkeet mutta pääliikkeet on samoja.

Maanantai latsit ja olkapäät
3x20 talja pull over
5x15 ylätalja rusettiotteella
3x15 kulmasoutu
2x30 T-row volyyminä

3x15 pystypunnerrus
6x15 viparit

ja paikkohauis, kolme sarjaa kevyttä pumppailua.

Tiistai etureidet ja pohkeet
5x15 jalkaprässi
3x15 kyykky
3x15 reiden ojennus
2x30 kyykky volyyminä

5x50 varpaillenousu

Torstai rinta ja kädet
3x15 viparit maaten
4x10 vinopenkki
3x20 pec dec tai ristitalja

2x10 kapea penkki
3x15 ranskalainen taljassa
1x30 raskalainen taljassa volyyminä

5x15 preacher hauiskääntö
3x15 hauiskääntö tangolla
3x15 hauiskääntö alataljassa
1x30 hauiskääntö taljassa volyyminä

5x30 rannerullaus

Perjantaina suora selkä ja takareidet
5x15 mave suorin jaloin

Okei, kerron ny mun tavallisen päivän ruokavalion: Aamulla 30g heraproteiinia, monivitamiini ja T-lusikallinen L-glutamiinia. Sitte 5 kananmunaa kokkelina ja ruisleipä. Seuraavaksi taas ruisleipä ja kahvi. Sitten koulun paskaa ruokaa, mutta tässä syön mahdollisuuksien mukaan paljon proteiinia kuin voin ja n. 800kcal. Sitten 30min ennen treeniä 30g maltodextriiniä ja vähän heraa, L-Arginiini, BCAA ja kreatiini. Ja 5min ennen treeniä beta-alaniinia ja kofeiinipilleri. Treenin aikana vähän maltoa ja heraa. Heti treenin jälkeen palautusjuoma ja L-glutamiinia. Puolentoista tunnin päästä 400g makaroonia. Sitten onkin jo nukkumaanmenoaika ja ennen sänkyyn menemistä 10 kananmunan kokkeli, monivitamiini, b-vitamiinia, L-arginiini, L-glutamiini ja sinkkiä. Ja pitkin päivää syön pähkinöitä jatkuvalla syötöllä.

Jos jotakuta kiinnostaa lukea niin voin treeninkin postata.

15 kananmunaa joka päivä? Aika raju setti, taidat oikeesti tykätä munakokkelista =D

yli 4000 tolla tulee ja proteiinia reilusti yli 200g. ja jos käyttää lisäravinteita niin mitä sitten? ei se oo teidän lompakosta pois. ja ei edes maksa paljoa jos osaa tilata oikeesta paikasta. ja ei se liha oo pakollista vaikka sitä tuleeki syötyä myös.

- - - Updated - - -

15 kananmunaa joka päivä? Aika raju setti, taidat oikeesti tykätä munakokkelista =D

Se on mun pääasiallinen proteiininlähde. Paskalta maistuu mutta siinä se menee.

Kummatkin, ruokavalio ja treeni, voisivat todellakin olla paljonkin paremmat, mun mielestä. En tosiaan tiedä, miten sun kroppa vastaa noihin, koska kaikki ovat yksilöitä. Silti tuo vain näyttää tuollaiselta pumppailulta, jota tehdään sitten ihan liian pienillä painoilla ja yritetään saada jotain suurta poltetta ja tuntumaa lihakseen, ilman, että progressiota pidetään oikeasti yllä. Sori nyt karu tuomio (olen väsynyt enkä muotoile hienosti), mutta musta tuntuu, että sä luulet ihan liikaa itsestäsi oikeasti. Käytät enemmän lisäravinteita kuin keskiverto kehonrakentaja ja treenaat "optimaalisella hifistely ultra pump FST-10" ohjelmalla, vaikka sen keskittymisen pitäisi olla ihan jossain muualla.

Tässä taitaa olla kyse taas vähän vääristyneestä minäkuvasta. En itse ainakaan ymmärrä miten voit olla "hurjasti kehittyny" jos kerran painat 80kg ja olet 190cm pitkä.

Ja mitä vikaa lihassa on? Sun ruokavalios koostuu herasta,ruisleivästä ja kananmunasta? Tuo ei todellakaan ole sellainen ruokavalio jolla kasvatetaan hyvin lihasta.

Edit. Niijoo ja ne pähkinät. Ootko joku vege tai jotain?

Jos oon ollu ennen 190cm ja 72kg niin on se mun mielestä ihan kiva tulos puhtaana lihaksena reilun vuoden aikana.
Ja on sielä ruokavalios paljon muutakin mutten syö samoja safkoja joka päivä. Toi oli yks esimerkki

Suositut

Back
Ylös Bottom