Miksi ecto kasvaa hitaammin kuin meso?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Colonus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun mielipide on, että ensin täytyy suunnitella ja kokeilla erilaisia treenityylejä/ruokailut jne. Jos on pidemmän aikaa menty tietyllä treenityylillä, eikä ole kehitystä tullu, kannattaa taas kokeilla jotai erilaista. Sama homma ruokailussa, että jos tuntuu painon vaan pysyvän samana, pitää syödä enemmän... Yölläkin monet herää syömään. Sitten vasta, kun on kokenut paljon ääripäästä toiseen, voi sanoa olevansa joku tietty kehotyyppi, koska mun mielestä se on aika vaikea päätellä pienellä kokemuksen määrällä. Tommoset kehotyyppitestit erikseen.

Mulle ei ainakaan tule koska oon utelias. Tottakai mä treenaan optimaalisesti ja lujaa, mutta tässä välissä on mun mielestä ihan mielenkiintoista ottaa asioista selvää vaikkei tämä mun lihaskasvua millään lailla auta. :)

Jos ei kehitystä tuu hyvin ton ikäsenä, niin et todellakaan treenaa optimaalisesti. Mitenkään sua välttämättä koske tää, mutta monet mun tuntemat "ectot" treenaa jollai nelijakosilla yms. joissa lihaa reenataan liian harvoin. Kuitenkin kerrotaan aineenvaihdunnan olevan nopee, nii miks niin matala frekvenssi? Sitten kun niille huomauttaa, kuuluu perus "kukaan bodari niin tee" -vastaus. Treeneissäkin monesti korkeintaan 6 sarjaa kunnon perusliikettä.

P.s. Ja jos joku nyt välttämättä haluaa tästä vääntää ja linkittää joitain brittitutkimuksia, joissa kerrotaan ectojen lihassoluissa esiintyvän kudosta tappavaa sienirihmastoo, jotka huomaa 10min teeniuran alottamisesta, mua ei kiinnosta alkaa väitellä. Tää on vain mun oma mielipide.

Parempi olla tuollainen "läpipasko" kun saa syödä paljon, ja ei tarvitse olla koko ajan dieetillä :) Vaikka tulosta ei tulisi niin nopeasti lyhyellä tähtäimellä kun ns. hard gainerille, niin pystyy silti pitkään nostamaan tuloksia rauhalliseen tahtiin. Monesti nämä isot kaverit on niitä ketkä taistelevat sitten vuorostaan läskiä vastaan, ja harvemmin ovat kireässä kunnossa.
Eikö "hardgainer" tarkoita nimenomaan näitä luikkuja, joiden on tavallista vaikeampaa saada lihasta..

Oon kyllä samaa mieltä ku tässä jo sanottiinkin, että ei tästä miettimisestä kostu mitään. Salille treenaamaan ja lihasta tulee mitä on tullakseen.

Mä oon kanssa sillä kannalla että tämmösten pohtiminen on ihan turhaa ajantuhlausta. Sä oot kumminkin vasta 17..Kovaa työtä ja rankkaa treeniä niin kyllä niitä tuloksia alkaa tulla. Jos jostain syystä sulla junnaa tulokset niin silloin on syytä vaihtaa ohjelmaa..Et kertonu miten muuten sun paino on kehittyny tona aikana? Sekin kertoo aika paljon oletko oikeasti syönyt riittävästi..

Ah, ihanan vastaanottavia ihmisiä pakkiksella :hyvä: Jos jollakulla on mielessään kysymys, (mistä haluaisi jutella, mihin haluaisi saada tietoa ja saada ehkäpä uusia näkökulmia ongelmaan) tulee vastaukseksi vain "ei voi mitään paska mäihä, mee salille ja syö".

E/ Joo onhan se totta, että kaveri 17 ja parhaat salivuodet tulossa. Tympii vaan joittenkin asenne. Enkä halua herättää mitään paskamyrskyä.

Tässä on kysymys kaikille ectoille jotka on tehneet tämän hienon diagnoosin itsellensä.

Jos kerran ette liho millään niin miksi ette syö enemmän rasvapitoista ruokaa? Vai lihotteko sittenkin? Vai tuleeko sitä rasvaa teillekkin sitten yhtäkkiä yhtä helposti kuin teidän meso ja endo kavereille?

Eikös tämä periaatteessa tarkoita vain sitä että noi kaverit syö eri tavalla kuin te?

Itsellä on ihan käsittämättömän surkeat sarjapainot kun ottaa huomioon painoni 180cm/90kg. Sarjoissa esim. kyykyssä 60kg ja penkissä 65kg. Tälläkin hetkellä sarjapainot junnaa paikoillaa. Salilla olen nyt yli vuoden käynyt ja pakkista tullu luettua noin 5vuotta. Aloituspaino oli noin 80kg, eli kymmenisen kiloa tullut lisää elopainoa vuodessa. Olen aina ollut luonnostaan laiha ja heikko, mutta aktiivisen itseopiskelun ravinnosta olen saanut painoni nyt tuonne 90kiloon. Olen aina miettinyt teenkö jotain väärin, vai olenko vain huonot geenit omaava kun sarjapainot ei kehity. Lihasta on kummiskin tullut ja paljon kommentia ulkonäöstä, mutta noi sarjapainot vain mietityttää. Ohjelmina olen käyttänyt noita suosituimpia mitä täältä on löytynyt.

Tässä on kysymys kaikille ectoille jotka on tehneet tämän hienon diagnoosin itsellensä.

Jos kerran ette liho millään niin miksi ette syö enemmän rasvapitoista ruokaa? Vai lihotteko sittenkin? Vai tuleeko sitä rasvaa teillekkin sitten yhtäkkiä yhtä helposti kuin teidän meso ja endo kavereille?

Eikös tämä periaatteessa tarkoita vain sitä että noi kaverit syö eri tavalla kuin te?
Oon bulkilla jossa vedän tonnin yli oman kulutuksen ja rasvat pysyy max 13 kohdassa.

Tonni yli oman kulutuksen =1kg viikossa eli 4kg kuukaudessa eli 48kg vuodessa. Ja jos rasvat kerta ei nouse mihinkään niin sellanen reilu 40kg on siis silkkaa lihaa vuodessa. En tiiä paljon se sun kaveri turpoo mut kannattaa olla todella tyytyväinen tohonki tahtiin :)

Ah, ihanan vastaanottavia ihmisiä pakkiksella :hyvä: Jos jollakulla on mielessään kysymys, (mistä haluaisi jutella, mihin haluaisi saada tietoa ja saada ehkäpä uusia näkökulmia ongelmaan) tulee vastaukseksi vain "ei voi mitään paska mäihä, mee salille ja syö".

E/ Joo onhan se totta, että kaveri 17 ja parhaat salivuodet tulossa. Tympii vaan joittenkin asenne. Enkä halua herättää mitään paskamyrskyä.

Sä oot vissiin ainoa joka tajus mun pointin täs koko kirjoituksessa... Kaikille muille: en oo väittäny ollenkaa että en kasvaisi mutta kasvu on HIDASTA verrattuna muihin. Ja tää kasvunopeus on paras mitä voin saavuttaa natuna. Loppu on pelkkää hifistelyä, jota sitäkin harrastan. Mutta jos joku haluaa hifistellä niin mikäs siinä on vikana jos perusasiat on kerran kunnossa?? Ja tämä on pelkkää pohtimista joka ei auta mua kasvamaan, mä tiedän sen. Mutta onko kaikesta tiedosta pakko olla jotain hyötyä??? Mitä hyötyä siitä on että ihmiskunta tietää maailmankaikkeuden olevan 13,7 miljardia vuotta vanha? Joitain asioita on vain kiva tietää vaikkei niistä olisi mitään hyötyä. Ja oon huomannu sen että monilla on tääl tosi paska asenne, varsinkin nuoria treenaajia kohtaan. Jos kysyy jotain niin sitten vastataan "mee salille ja syö sä oot vielä junnu joka ei tiedä mitään".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat sekä hyperplasian, että hypertrofian aiheuttavan lihaskasvua. Kuitenkin lihassolujen lukumäärän kasvu on hyvin rajallista ja pääasiallinen lihaksen koon kasvu johtuu lihassolujen läpimitan kasvusta.

Pitääkö tämä paikkaansa ihmisillä? Mä oon lukenu jostain (oisko peräti Wikipediasta...:wtf:), et voimaharjoittelulla ei voi saada aikaan hyperplasiaa ihmisillä. Joillain eläimillä kylläkin.

Mun mielestä näitä somatotyyppejä on ihan turhaa ajatella. Totta se silti on, että kaks ihan samankokoista ihmistä saattaa tarvita eri määrän energiaa kasvaakseen. Geenit on jokasella kuitenki erilaiset. Onhan jotkut toisia lihaksikkaampia ihan ilman liikuntaakin. Somatotyyppejä voi lähinnä käyttää tekosyynä siihen, että miksei pysty syömään riittävästi.

Voiskohan tohon olla syynä se, että nopeat lihassolut kasvaa nopeasti voimaharjoittelulla, toisin kuin hitaat kasvaa todella hitaasti. Eli jos satut omaamaan enemmän hitaita lihassoluja niin lihakset ei vaan kasva niin nopeasti, etkä todennäköisesti tule ikinä todella vahvaksi.

Itsellä tuntuu olevan juurikin tälläinen hitaista lihassoluista pääosin muodostunut kroppa, varsinkin jalat ja rinta. Niihin kun ei tunnu tulevan voimaa ja kokoa sitten millään. Sitten taas kädet ja selkä reagoi treeniin paljon paremmin vaikken niitä sen enempää ole treenannutkaan, mutta muistan jostain lukeneeni, että näissä olisi suurimalla osalla vähän enemmän nopeita lihassoluja, mikä voisi ehkä selittää tuon paremman kasvun. Onhan nämä hommat vähän tämmöstä mutuilua, kun tuntuu, että todella vähän tutkimuksia on tehty tai sitten en vaan niitä löydä.

Oon bulkilla jossa vedän tonnin yli oman kulutuksen ja rasvat pysyy max 13 kohdassa.

Voiskohan olla syynä joku imeytymishäiriö jos todella vedät ton verran yli, tai sitten kulutus on oikeasti paljon enemmän kuin luulet. Itselläkin aina tuntunut olevan todella vaikea saada painoa ja kaikkien määritelmien mukaan olisinkin ecto. Mutta kyllä sitä painoa ja läskiä alkaa tulemaan kun oikeasti vaan syö enemmän kun tuntuu mukavalta :)
Tosin mie alanki olemaan jo elämän ehtoopuolella :), että varmasti senkin takia tuota läskiä kertyy helpommin.

jätä ny noi jonkun psykologipellen keksimät somatotyypit pois kirjotuksista, niillä ei oo mitään tieteellistä perustetta. Ihan vaan siks et joku saattaa ottaa tommosen hihhulipaskan tosissaan
Näin. Hormonaalisia, lihassolujakauman ja ruumiinrakenteellisia eroja meissä on, mutta olisipa kiva, jos nuo somatotyypit unohdettaisiin jo vihdoin, koska täyttä epätieteellistä paskaa ovat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology

Ja tää kasvunopeus on paras mitä voin saavuttaa natuna.

Vuosi sitten minullakin kehitys oli helvetin hidasta ja uskoin että en voi kehittyä paremmin koska en muka voinut tehdä mitään enää paremmin mutta kappas olenkin löytänyt itselleni erittäin toimivia treeni systeemejä ja progressioita joista en viellä vuosi sitten tienytkään ja nykyään kehitys on paljon paljon nopeampaa.

Minulla se avain kehitykseen on vaihdella toisto ja sarja määriä jokaiseen treeniin. Ei ikinä kahta peräkkäistä treeniä samoilla sarjoilla ja toistoilla ja ennätys sarjat paukkuvat usein. Esim jokin perus pelkät 3x5 sarjat joka kerta 2.5kg lisäten ei vain toimi minulla kehitys tyssää heti.

Ei todellakaan kannata olla tyhmä ja luulla ettei mitään voi tehdä enää paremmin jos kehitys on hidasta.

Minä uskon ettet ole vain viellä löytänyt itsellesi parhaita tapoja treenata vaikka niin taidat luulla.

Itse kuulun myös näihin mainitsemiisi ectoihin vaikka en oikein kyseisiin uskokkaan. Uskon kyllä että ihmisiä on erilaisia ja toiset tarvitsee eri tavalla ravintoa ja treeniä kuin toiset. Pitää vain tietää mitä itse tarvitsee.

Olen itse myös aina ollut pitkä (190cm) ja laiha, ja en oikein millään ikinä saanut painoa nousemaan. 5 vuotta takaperin (olin 17v tuolloin) päätin kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni. Aloin syömään rutkasti (siis oikeasti paljon, n. 4000-5000 kaloria per pvä) ja treenaamaan n. 5 kertaa viikossa. Pidin kokoajan huolta, että söin todella paljon proteiinia ja Rasvaa. Eipä kulunut aikaakaan kun minä olin se joukon "hyvillä geeneillä siunattu" kun sain niin hyviä tuloksia.

Samalla radalla mennään edelleen. Rasvaprosentti pyörii siellä 12 hujakoilla ja lihasmassa kasvaa edelleen. Painoa on nyt n. 95kg. Tottakai tuo kasvu on tuossa hidastunut vuosien saatossa, mutta kyllä se kohtalaisen hyvin yllä pysyy. Pitää vain aina kiristää treeniä. Joka päivän vaadin itseltäni hieman enemmän ja näin sitä myös kasvetaan.

Vuosi sitten minullakin kehitys oli helvetin hidasta ja uskoin että en voi kehittyä paremmin koska en muka voinut tehdä mitään enää paremmin mutta kappas olenkin löytänyt itselleni erittäin toimivia treeni systeemejä ja progressioita joista en viellä vuosi sitten tienytkään ja nykyään kehitys on paljon paljon nopeampaa.

Minulla se avain kehitykseen on vaihdella toisto ja sarja määriä jokaiseen treeniin. Ei ikinä kahta peräkkäistä treeniä samoilla sarjoilla ja toistoilla ja ennätys sarjat paukkuvat usein. Esim jokin perus pelkät 3x5 sarjat joka kerta 2.5kg lisäten ei vain toimi minulla kehitys tyssää heti.

Ei todellakaan kannata olla tyhmä ja luulla ettei mitään voi tehdä enää paremmin jos kehitys on hidasta.

Minä uskon ettet ole vain viellä löytänyt itsellesi parhaita tapoja treenata vaikka niin taidat luulla.

Mä oon näiden vuosien aikana kokeillu aika montaa treenimetodia joista oon löytäny itelleni parhaimman tyylin. Jos nyt ihmiset pikku hiljaa voisivat uskoa sen että perusasiat on mulla kunnossa, hyvin pitkälle hifistelyasiatkin. Ja näillä hifistelykeinoilla voidaan saada pientä kehitysapua muttei enää mitään vaikuttavaa. En tietenkään oo missään vaiheessa lopettanu tiedon etsimistä, sillä haluan löytää 100% optimaalisen kehityksen.

Itse kuulun myös näihin mainitsemiisi ectoihin vaikka en oikein kyseisiin uskokkaan. Uskon kyllä että ihmisiä on erilaisia ja toiset tarvitsee eri tavalla ravintoa ja treeniä kuin toiset. Pitää vain tietää mitä itse tarvitsee.

Olen itse myös aina ollut pitkä (190cm) ja laiha, ja en oikein millään ikinä saanut painoa nousemaan. 5 vuotta takaperin (olin 17v tuolloin) päätin kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni. Aloin syömään rutkasti (siis oikeasti paljon, n. 4000-5000 kaloria per pvä) ja treenaamaan n. 5 kertaa viikossa. Pidin kokoajan huolta, että söin todella paljon proteiinia ja Rasvaa. Eipä kulunut aikaakaan kun minä olin se joukon "hyvillä geeneillä siunattu" kun sain niin hyviä tuloksia.

Samalla radalla mennään edelleen. Rasvaprosentti pyörii siellä 12 hujakoilla ja lihasmassa kasvaa edelleen. Painoa on nyt n. 95kg. Tottakai tuo kasvu on tuossa hidastunut vuosien saatossa, mutta kyllä se kohtalaisen hyvin yllä pysyy. Pitää vain aina kiristää treeniä. Joka päivän vaadin itseltäni hieman enemmän ja näin sitä myös kasvetaan.

Ja kyllä mun kehitys on ollu huimaa verrattuna siihen mistä oon lähteny. Ja oon kehittyny paremmin kuin jotkun mun tuntemat "parempigeeniset" jotka ei vaan panosta lihaskasvuun yhtä paljoa kuin mä. Ja se on ihan totta että kovalla työllä ja optimaalisella lihaksenrakennuksella saa tuloksia vaikka olis kuinka huonot geenit. Mutta verrattuna tähän mun kaveriin jolla on kreikkalaisen jumalan geenit, mun kasvu on olematonta.

Factors of Growth Potential

I see posts very frequently by guys that are just completely CLUELESS about the role genetics play in how one responds to training. These posts USUALLY come from one of two types of people. Guys with great genetics that have never had training partners that didn’t, or have never worked with a group of lifters over the long-term, and young guys that REALLY, REALLY want to believe that they can be the next Arnold, Yates, or Coleman.

Here are just SOME of the factors that ultimately determine how big and strong you get, and what paths are appropriate to get you there:

Cortisol output
Adrenaline output
Insulin output
insulin sensitivity
Thyroid output
Thyroid sensitivity
Testosterone production
Testosterone/hormone sensitivity
Testosterone to estrogen conversion
SHGB sensitivity
Testosterone to DHT conversion
Estrogen sensitivity
Growth Hormone output
Growth Hormone sensitivity
IGF output
IGF sensitivity
Digestive capability
Basic protein synthesis ability
Muscle fiber composition

ALL THESE FACTORS ARE ALL DETERMINED BY AN INDIVIUALS GENETICS. AND THEY DON’T VARY A LITTLE, THEY VARY A LOT. AND THERE ARE MANY, MANY MORE!

Take a guy that has very little fast twitch fibers, or just very little muscle fibers compared to the average person, or well above average person and this person is NEVER, NEVER going to have anywhere NEAR the growth potential of someone that has more fiber to begin with no matter HOW BIG they hypertrophy them.

Oh, just add steroids and the below average guy is even. WRONG again. In the Soviet Union where the state spent much time researching these issues, they determined that hormone (steroid) sensitivity varied as much as 2 to 4 times. Which means the response and thus results one guy might get from a gram of gear would take 4 grams for another person to achieve. And these were highly technical studies carried out with good controls. Not what a bunch of gym meatheads observed. YES, THAT IS genetics in action.

To say genetics only accounts for a small degree of the achieved results is just PLAIN FLAT OUT WRONG AND ANY GOOD STRENGTH COACH OR SPORTS PHYSIOLIGIST WILL TELL YOU THAT.

This does NOT mean you cannot make great progress or build a great body, but it does mean that most just simply don’t have the potential to be top bodybuilders. And EVERYONE responds differently. I am not trying to rain on anyone’s parade, and potential can only be known in retrospect AFTER you have tried. But all these posts by guys saying genetics are not important and guys just use them as an excuse is pure BS

Iron Addict
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=401466&page=1

Suositut

Back
Ylös Bottom