Miksei kaikki kehity?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luuska
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon aika alottelija eli oon treenannu vasta pari kuukautta. Kehityksessä ihmetyttää se että lihaa ei kummemmin tule minnekkään mutta esim. penkki on noussut kovaa tahtia. 10kg kuussa ei tuota ongelmia mutta esim. habassa ei painot nouse yhtään. Jos penkki nousee noin hyvin ni kai sen habanki pitäis vahvistua? Sama juttu hartioiden kanssa. Ei mitään kehitystä. Treenaan pikkasen viilatulla Arskan kultasella kuusikolla. Palautuminen ei oo hyvän lihaskunnon takia ongelma.

Mitenkäs ravintopuoli? Äläkä ole niin kärsimätön. Sulla on vielä monta vuotta aikaa treenailla, kyllä niitä kehityksen merkkejä alkaa sieltä tulemaan.

Älä hoppuile ei ne lihat sinne hetkessä tule, vaatii vuosien työtä. Mitä nyt tuohon penkkiinkin tulee niin tulos on voinut nousta oikea tyylin löytämisestä ja on siinä sitä poweriakin tullut varmaan. Onko ruokailu, lepo ja liikeradat ylipäätänsä kondiksessa? Haulla löydät olkapäihin ja hauikseen hyviä kasvatusvinkkejä.

Edit: Powerhousu oli nopeempi

Itse uskon, että sinulla ei ole ravinto asiat kunnossa tai olet vasta käynyt niin vähän, niin ei oikein voi sanoa. IMO treenaa vaan pitkään ja lepää ja syö oikein niin kyllä kaikki järjestyy, sulla on vielä monta vuotta aikaa treenailla, tosin en tiedä paljonko sulla on ikää, mutta ei varmaan 50 enempää...

mitäs tekemistä penkkituloksella ja hauiksilla muka on toisten kanssa?
pistätkö treenin ja ruokailun näkyviin...

niin ja kaks kuukautta ei oo mitään,ei siinä ihmeitä tapahdu vaikka kaikki ois kunnossakin

10kg penkissä lisää. No huh.. Mä tehny monta kuukautta kans jo ja tolla Miken 2x6 systeemiä nyt käyttäny ja aiemmi jotai muuta ja tuskin olen painoa päässy edes lisäämään.

PenttiK sanoi:
10kg penkissä lisää. No huh.. Mä tehny monta kuukautta kans jo ja tolla Miken 2x6 systeemiä nyt käyttäny ja aiemmi jotai muuta ja tuskin olen painoa päässy edes lisäämään.

vaikka joku ohjelma oliskin hyvä, niin ei se toimi loputtomiin. vaihda hyvä mies ohjelmaa penkkiin välillä. jos tulosta haluat. monet kitisee, että ei tuu voimaa/massaa, missä vika? jauhanu samalla treenityylillä 3 vuotta...

KSENA sanoi:
vaikka joku ohjelma oliskin hyvä, niin ei se toimi loputtomiin. vaihda hyvä mies ohjelmaa penkkiin välillä. jos tulosta haluat. monet kitisee, että ei tuu voimaa/massaa, missä vika? jauhanu samalla treenityylillä 3 vuotta...
Sitten kaivataan niitä perusteluja. Ja siihen ei kelpaa se, että kun aina käsketään vaihtelemaan ohjelmaa ettei lihakset totu.

eikös sama ohjelma toimi vaikka 5 vuotta? pieniä muutoksia vaan, esim. 2-jakoinen, vaihdat liikkeiden järjestystä ja toistoja.
onko :anssi: ?

Mulla on jossain abaut 3kk penkin tulos noussu jotain 15kg :P ku alkuun sai kiemurrella 65kg kanssa ja nytten nousee suht hyvin 80kg :) Mutta ku tolla salilla missä käyn nii ei oo ollenkaan oikeeta penkkiä vaa semmonen vaijeri paska nii eihän siinä sitä tekniikkaa opi ollenkaan miten sitä nostetaan :( ja siinä sit meinaa olkapäät nousta kohti korvia ja oon saanu semmosen käsityksen että se tarkottaa että ne olkapäät "irtoo" :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
palmu sanoi:
eikös sama ohjelma toimi vaikka 5 vuotta? pieniä muutoksia vaan, esim. 2-jakoinen, vaihdat liikkeiden järjestystä ja toistoja.
onko :anssi: ?
Liikkeiden järjestyksellä ei niinkään ole merkitystä. Pieni merkitys on, siitä myöhemmin.

Jos mietitään mitä lihas tietää, niin se tietää ainoastaan sen saman rasituksen kerrasta toiseen. Ei se tiedä mitä liikkeitä teet, missä järjestyksessä ja miten monta toistoa. Eli lihas siis tottuu ainoastaan samanlaiseen rasitukseen. Tähän auttaa se, että lisätään rasitusta. Rasitusta voidaan lisätä nostamalla painoja, lisäämällä toistoja tai tekemällä jotain erikoistekniikoita. Toistojen lisääminen ei vaan kovin pitkälle auta, jolloin tulee aika nostaa niitä painoja. Ja täytyy muistaa, että lihaksisto ja hermosto tarvitsee niitä kevyempiäkin viikkoja.

Ja siihen liikkeiden järjestykseen: Muuttamalla liikkeiden järjestystä, ei saada lihakselle erilaista ärsykettä, mutta se hyöty siitä on, että jos treenataan jotain lihasta jossa on monta osaa -esim. rinta- ja laitetaankin vinopenkki ennen tasapenkkiä, voidaan laittaa vinopenkkiin enemmän painoa kuin normaalisti. Ei siinäkään mitään taikaa ole, vaan sekin perustuu siihen suurempaan rasitukseen.

Tästä voimme siis päätellä, ettei ohjelman vaihtamisella ole merkitystä lihaskasvuun. Päälle tekee hyvää joskus vaihtaa, ja se onkin ainoa syy.

Liikkeiden järjestyksellä ei ole niinkään merkitystä, mutta liikkeillä kyllä on. Kyllä ne eri liikkeet hieman eri tavalla osuvat sinne lihakseen vaikka samaa lihasta periaatteessa rasittavatkin.

Mutta onhan se hyvää vaihtelua sitä liikkeiden järjestystä muuttaa, vaikka juuri vinopenkki ennen tasapenkkiä, tai ylätalja ennen alataljaa. Vaikka nuokin liikeet samaan lihakseen osuu, niin hieman eri tavalla ne sitä rasittaa. Mutta tuo, että voi käyttää isompia romuja siinä ekassa liikkeessä on jo hyvää vaihtelua.

Luuska sanoi:
Oon aika alottelija eli oon treenannu vasta pari kuukautta. Kehityksessä ihmetyttää se että lihaa ei kummemmin tule minnekkään mutta esim. penkki on noussut kovaa tahtia. 10kg kuussa ei tuota ongelmia mutta esim. habassa ei painot nouse yhtään. Jos penkki nousee noin hyvin ni kai sen habanki pitäis vahvistua? Sama juttu hartioiden kanssa. Ei mitään kehitystä. Treenaan pikkasen viilatulla Arskan kultasella kuusikolla. Palautuminen ei oo hyvän lihaskunnon takia ongelma.

Eihän sulla tukkakaan kasva kuin kaksi senttiä tossa ajassa. Paljonko meinaat, että se lihas kasvaa kahdessa kuukaudessa?! Voi elämän kevät :itku: ja anteeksi. :rolleyes:

No siis jos tekee esim. 2 vuotta 3-jakosella niin lihakset varmaan alkaa huomaamaan, että toi jätkä tekee aina kun se salille pääsee niin tiukkoja sarjoja, suurinpiirtein 4-6 sarjaa per lihas. mutta sitten pistetään 2-jakonen ja tehdäänkin 3 sarjaa ja 4 päivän pässtä toiset 3 sarjaa, eikä enää 4-6 sarjaa kerralla. on tääkin varmaan jonkinlaista tottumista?

Tuota vuorottelua penkissä lähtisin itse tekemään tangon ja käsipainojen kanssa, eli välillä sitä normipenkkiä (isot lihakset, hermotus) ja välillä sitten käsipainoilla (tasapaino, tukijalihakset).

KSENA sanoi:
No siis jos tekee esim. 2 vuotta 3-jakosella niin lihakset varmaan alkaa huomaamaan, että toi jätkä tekee aina kun se salille pääsee niin tiukkoja sarjoja, suurinpiirtein 4-6 sarjaa per lihas.
Usko nyt. Ei lihaksella ole tietoisuutta. Ei se osaa laskea miten monta sarjaa teet ja miten usein jne. Ainoa minkä se tietää, on rasitus. Se tottuu samaan rasitukseen. Rasituksen vaihtelu on siis se avainsana. Ja sekin tapahtuu sitten pääsääntöisesti sitä rasitusta nostamalla.

Powerhousu sanoi:
Usko nyt. Ei lihaksella ole tietoisuutta. Ei se osaa laskea miten monta sarjaa teet ja miten usein jne. Ainoa minkä se tietää, on rasitus. Se tottuu samaan rasitukseen. Rasituksen vaihtelu on siis se avainsana. Ja sekin tapahtuu sitten pääsääntöisesti sitä rasitusta nostamalla.

Eli siis kunhan sarjapainot nousee tasaiseen tahtiin, niin lihas ei ehdi tottua rasitukseen? Kun rasitushan tietenkin nousee kun tekee isommalla vastuksella...

Slarto sanoi:
Eli siis kunhan sarjapainot nousee tasaiseen tahtiin, niin lihas ei ehdi tottua rasitukseen? Kun rasitushan tietenkin nousee kun tekee isommalla vastuksella...

Juurikin näin. Tosin niitä sarjapainoja ei kannata väkisin kasvattaa ihan sokeana tekniikasta välittämättä.

Mä olen pitänyt treeniohjelman radikaalia muuttamista aina tehokeinona lähinnä pääkopan jaksamiselle, vähän vaihtelua pitää olla !

MYöskin treenin jaksotus erilaisiin kausiin, perusvoimaa, maksimivoimaa, kestovoimaa jne on fiksua. Rippuu ihan siitä mitä treenamiseltaan haluaa.

KSENA sanoi:
No siis jos tekee esim. 2 vuotta 3-jakosella niin lihakset varmaan alkaa huomaamaan, että toi jätkä tekee aina kun se salille pääsee niin tiukkoja sarjoja, suurinpiirtein 4-6 sarjaa per lihas. mutta sitten pistetään 2-jakonen ja tehdäänkin 3 sarjaa ja 4 päivän pässtä toiset 3 sarjaa, eikä enää 4-6 sarjaa kerralla. on tääkin varmaan jonkinlaista tottumista?

Kehohan pyrkii aina sopeutumaan sille esitettyihin vaatimuksiin. Tämä takia sitä rasitusta pitää lisätä, eli niin kuin Housukin sanoi tankoon on ajan kuluessa ennemmin tai myöhemmin saatava lisää rautaa, muuten ei kehitystä tapahdu. Tästä päästäänkin sitten siihen harjoittelun periodisointiin, joka tulee jossain vaiheessa eteen, jos aiotaan kehittyä.

Se ohjelman muuttaminen saattaa tuntua hyvältä, koska uusien liikkeiden opettelu aiheuttaa usein tunteen siitä, että kehitytään. Todellisuudessa usein kyse on kuitenkin siitä, että keho oppii tekemään ne uudet liikkeet tehokkaasti, ei siitä, että lihasmassa olisi saanut kovan kasvupiikin. Minusta kaikkein pahin vaihtoehto on vaihdella koko ajan liikkeitä, koska silloin ei päästä oikein koskaan siitä hermostollisesta oppimisvaiheesta eteenpäin.

Ainakin itse huomasin ensimmäiset ulkoiset muutokset vasta 4-6 kk treenin jälkeen. Eli kyllä ne ajan kanssa sieltä tulevat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom