Itse pyysit palautetta ohjelmastasi, ja siihen on nyt aika moni sanonut, että sun ohjelman pahin vika on se, että siitä puuttuu jalat. Mikään pakkohan sun ei ole näitä hyväätarkoittavia neuvoja kuunnella vaan voit jatkaa kuten ennenkin. Se on vaan tosiasia, että jos ja kun saat kehityksen taas vauhtiin, sun jalat tulee jäämään jälkeen. Ja semmoisia lihasepätasapainojuttuja on vähän tympeä ruveta jälkikäteen korjailemaan. Vaikka tietysti voit ryhtyä käyttämään toppahousuja kesät talvet.
Mä oon tätä aika usein ihmetellyt, että mikä noitten jalkojen reenaamisessa on niin kamalaa... Tämä kun ei ole ensimmäinen ketju, missä tätä asiaa puidaan. Ja perusteluksi annetaan kaikenmaailman selityksiä "noku mä asun kolmannessa kerroksessa ja talossa ei oo hissiä", "noku mä kävelen/pyöräilen/potkulautailen aina töihin" yms. Aivan sama, jos mä jättäisin yläselän reenaamatta sillä perusteella, että tamppaan matot kerran viikossa.
Tämä on jännä juttu, kun esim. jotkut eivät voi tehdä penkkipunnerrusta ollenkaan vaikkapa kyynärpää- tai olkapäävaivojen takia, mutta kyllä sen rinnan reenaamiseen aina keksitään jokin korvaava keino. Kaikkihan semmoisen Arnold-rintakehän haluavat, joten sen eteen ollaan valmiita kokeilemaan vaikka vähän epäsovinnaisempiakin menetelmiä. Mutta ne jalat.... Mitä niiden reenaamiseen tulee, jotkut ihmiset ovat muuleja, joille mikään ehdotus ei sovi ja kaikki hyväätarkoittavat neuvot kaikuvat kuin kuuroille korville. Kun niitä ei voi reenata! Ei sitten millään. EIEIEIEIEIEI! Mikään. Ei. Käy.
Sun skolioosi ei täysin estä sua reenaamasta jalkoja. Miksi et siis reenaisi niitä? Ja jos sun jalat on valmiiksi isot (mitä tässä on jo muutama rohjennut epäillä), niin sittenpähän voit hyvällä mielellä tehdä eristäviä nitkutusliikkeitä ja keskittyä lihaserottuvuuden parantamiseen. Ja jos et tiedä, että reidenojennusreenikin voi olla aika helkkarin raskas, olet luultavasti tehnyt ko. liikeen liian pienillä painoilla. Eli ens kerralla isommat painot kehiin, eikä enää tunnu niin neitimäiseltä.
Ja siitä prässistä. Selän ei pitäisi irrota siitä selkänojasta missään vaiheessa liikerataa. Eli sun selkäkivut johtuivat täysin siitä, että teit liikeen väärin. Toi selän ja takapuolen nouseminen johtuu yleensä heikosta liikkuvuudesta, siis erityisesti pakarat ja takareidet kinnaa. Eli venytellä pitäisi ja ensalkuun voisit tehdä prässiä vaikka vähän pienemmällä liikeradalla, kunnes liikkuvuutesi paranee.