BB Mikko Ovaskainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uniapneasta vielä kysymyksiä, miten onnistui cpap-maskin hankinta? Onnistuuko ilman virallista "diagnoosia" kyseinen hankinta jos esim. hinta ei ole ongelmana? Miten paljon katkoksia sinulla tutkimuksissa yöaikana todettiin?

Itse kävin tutkimuksissa, mutta hoitoa ei aloitettu, aloitettiin vain stimulanttihoito päiväaikaiseen väsymykseen (ADHD lääkitys pääasiallisesti?) mutta siitä ei pitkäaikaista iloa ole ollut.. Oireina oli tosiaan todella pitkät, mutta usein myös huomattavan katkonaiset yöunet (12-20h helposti nukkuu), päiväaikainen jatkuva väsymys/voimakkaat mielialan heittelyt riippumatta yöunien pituudesta sekä tutkimuksissa näkyvät useat lyhyet katkot yöunessa/hengityksessä (200-300 katkoa 6h yöunen aikana)

Lyhyesti: Vaikka lääkäri et olekkaan, kiinnostaisi silti tietää onnistuuko cpap-maskin hommaaminen jotakin kautta ilman diagnoosia miten vaivattomasti, koska omasta mielestäni oireet ja yön kestänyt tutkimus ja sen tulokset vaikuttavat siltä että jonkin asteinen uniapnea olisi kyseessä, varsinkin kun oireet ilmaantuivat vasta nyt kun elopainoa on se +100kg

Mä kans tapaan töissä päivittäin paria patologista valehtelijaa, joiden jutuista 1% on totta ja loput satua/Lapin lisää. Oikein tosielämän Rekkamies Maureja. Oon nyt pari vuotta kuunnellut niitä juttuja päivittäin ja täytyy sanoa, että todella raskasta se on. Joskus on tullut vähän toppuuteltua kun jutut lähtenyt ihan ihmeellisiksi, mistä nämä kaverit vetävät heti herneen nenään.

Tulee mieleen Jarkko. Ajaa koffia etelä-suomessa. Mutta juttu menee kun kyselee kuulumisia: Eka ajelin saksaan ja aika tylsää maisemaa,kunnes tulin sveitsiin niin rupesi maisemat näyttämään jo erittäin hyvältä. Ei siis voinut sanoa ajavansa esim. Kerava-Hamina koffia. Vaan lähti heti jo eurooppaan.Satuin ihan sattumalta näkemään toisen tutun,joka kertoi Jarkon olevan samassa duunissa. Siinä jo hetkittäin usko ja ajatteli että kaverin valehtelu ois vähentyny ja jne. Ja junnumpana nämä jutut olivat vielä kovempia.

Uniapneasta vielä kysymyksiä, miten onnistui cpap-maskin hankinta? Onnistuuko ilman virallista "diagnoosia" kyseinen hankinta jos esim. hinta ei ole ongelmana? Miten paljon katkoksia sinulla tutkimuksissa yöaikana todettiin?

Itse kävin tutkimuksissa, mutta hoitoa ei aloitettu, aloitettiin vain stimulanttihoito päiväaikaiseen väsymykseen (ADHD lääkitys pääasiallisesti?) mutta siitä ei pitkäaikaista iloa ole ollut.. Oireina oli tosiaan todella pitkät, mutta usein myös huomattavan katkonaiset yöunet (12-20h helposti nukkuu), päiväaikainen jatkuva väsymys/voimakkaat mielialan heittelyt riippumatta yöunien pituudesta sekä tutkimuksissa näkyvät useat lyhyet katkot yöunessa/hengityksessä (200-300 katkoa 6h yöunen aikana)

Lyhyesti: Vaikka lääkäri et olekkaan, kiinnostaisi silti tietää onnistuuko cpap-maskin hommaaminen jotakin kautta ilman diagnoosia miten vaivattomasti, koska omasta mielestäni oireet ja yön kestänyt tutkimus ja sen tulokset vaikuttavat siltä että jonkin asteinen uniapnea olisi kyseessä, varsinkin kun oireet ilmaantuivat vasta nyt kun elopainoa on se +100kg

Kun se apnea todettiin, niin lääkärihän sen laitteen määräsi. Kai sen pystynee hankkimaan itsekin, kannattaa kysyä sieltä osastolta.

Itse tosin olisin tiukkana ja sanoisin, että ei hoito ei ole auttanut ja väsymys on silti todella pahaa. Itse perustelin sillä, että olen tehokkaimmassa työiässä ja että parisuhde ja kaikki kärsii. Ja se, että se alkoi olla vaarallista auton ratissa jne. Ne kuitenkin tarkastaa sen koneen tietyn väliajoin, että käyttääkö sitä, niin silläkin perusteella voi sanoa, että ottavat sitten helvettiin sen laitteen jos sitä ei käytä. Ei nyt mies turhaan itselleen jotain cpappia vinkune.

Mie saan kans masiinan (cpap) vajaan parin viikon päästä. Lekurissa tehtii tosiaa tutkimus ja todettii et katkoksia esiintyy siinä määrin, että uniapnea diagnoosi täyttyy (Lievä-Keskivaikea-Vaikea) -asteikkohan siinä onpi se vakavuusaste. Sitten kerroin oireeni mitä kaikkea se tekee väysymyksen lisäksi ku kroppa ei jaksa ja niillä oli heti intressi alkaa hoitamaan. Tuli lappu kotio et Lääkäriaika+CPAP Hoidon aloitus 5.11.

Et suosittelen kanssa pysymää tiukkana ja sanomaan, että se aiheuttaa ongelmia vireystilassa ja olossa sitä kautta (+ jos se jotenki muuten oireilee mm. Huimaus/pyörrytys/rytmihäröt/paniikkikohtaukset/mitä tahansa kun keho ei jaksa.. Oirelista on aika moninainen mitä siitä voi tulla.. Yksilöllistä siis kaikki.). Sekä perustelee sen sillä että hoitamattomana se pahenee + linkkaa muita sydän / verisuonitauteja aina verenpaineesta diabetekseen. Ottaa diagnoosipaperit vielä mukaan tohtorille ja näyttää niistä, että apnea on... Mikäli sulla semmoset paperit onpi tallessa (ite ainaki sain ne tulokset paperille). Sitten tietysti jos ei noteeraa niin vaihtaa lääkäriä, yksityisen kautta jos ei muuten.

CPAP:ia on ite hieman hankala hankkia + se pitää säätää + hoitopaineet yms, niin en lähtis omineen duunaamaan. Toi 200-300 katkoa 6 tunnissa on jo Vaikea -Diagnoosi (30+ katkoa per tunti) jolloin CPAP On enemmän kun pakollinen. Keskivaikea (15-30 katkoa per tunti) alotetaan jo CPAP. Joskus jopa Lievässä (5-15 katkoa). Ei mitkää napit sitä korjaa saatika happivajettakaan korjaa joka syntyy yön aikana. Notta varsin suotava painella sinne lääkärille takas. Lievä on ainoa vaikeusaste jossa voi ehkä hyvällä säkällä auttaa laihdutus, mut silti todennäkösempää on että ei auta.

Pitkällä tähtäimellä tosta ei tuu kun ongelmia, joita nyt jo ainaki unen pituuden/vireystilan puolesta näyttää olevan.

Viimeksi muokattu:
Lisäksi mitkään "kurkun avartamiset" jne. ei auta. Itselleni on tehty sellaisiakin.

Itsehän sanoin lääkärille vetäväni itteni hirteen, jos hommaa ei aleta ottaa vakavasti :D
Toi on ihan totta. Mulle lekuri sanoki et mitää leikkauksii ei aleta ees yrittää koska joko ei auta, tai jos auttaa ni se on puol vuotta ja leikeltävä uusiks kun vaikutus ei ole pitkäkestonen.
Kaveril just todettii kans apnea + leikattii ja nieluu jäykistettii yms, tokasin sille notta ei käy kateeks ku saat laitteen kuitenki myöhemmin koska ei toi oo ku korkeintaa hetken helpotus ja sit se alkaa taas.

Sitte tosiaa unohin q&a:ssa kysyy sen ni kysytää täs et miltäs se tuntuu ku se kone alkaa junttaamaa sitä ilmaa tonne nokkaa? Onks se kuin helvetin kova paine... Tyylii paineilmapilli nenäs.

Sitte tosiaa unohin q&a:ssa kysyy sen ni kysytää täs et miltäs se tuntuu ku se kone alkaa junttaamaa sitä ilmaa tonne nokkaa? Onks se kuin helvetin kova paine... Tyylii paineilmapilli nenäs.
Ei ole kova paine ollenkaan. Toki jos maskia raottaa, niin se paine kuullostaa kovalta. Mutta tiiviinä kasvoilla sitä alkuun ehkä vähän oudoksuu, mutta se helpottaa kuitenkin sitä hengittämistä helvetisti. Lisäksi kun se luonnollisesti puhaltaa hiukan viileää ilmaa, niin se tuntuu niin miellyttävältä, ettei ilman maskia huvittaisi nukkua edes.

Silti korostan, että alkuun se vaatii totuttelua. Ensinnäkin se hurina, mitä kone kevyesti ääntää tai letkusta kuuluva hiljainen vinkuminen. Ne alkuun voi häiritä nukahtamista. Alkuun itse myöskin heräisin n. 2h unien jälkeen, jonka jälkeen jouduin poistamaan maskin, kun en saanut uudestaan unta. Mutta sekin 2h jo piristi huomattavasti. Sen kanssa pystyy nukkumaan ihan vaikka miten päin, itsehän nukun aina kyljellään, eikä häiritse. Siihen tottuu nopeasti, mutta hiukan se vaatii kärsivällisyyttä. Itseä auttoi tieto siitä, että se helpottaa väsymystä huomattavasti, niin oli motivaatiota totutella.

Se o hyvä kuulla et apua tulee, sitä täs kaivataaki. Sekä tuo ettei se niin paha oo, oon aatellu et se puskee ihan helvetillisellä voimalla sitä ilmaa tms. Mut hyvä vaan jos näin ei ole. Mulla on toi sama motivaattori et "Se auttaa". En oota ees että ekoina öinä sais kunnol nukuttua, se unimittaus tai se semmone joka ton paljasti piti tehä 2 kertaa ku vitutti nii rankalla kädellä ekal kerral ne viikset nenässä yms etten saanu unta... Poltin sitte päreet ja vein sen vehkeen aamul takas ja kerroin tilanteen. Hyö ymmärs ja nauro et noh, et oo eka etkä vika jolle käy noin et ylihuomenna uus mittaus sitte. Seleevä hyvä. Stressasin meinaan sitäki että nyt ku meni mittaus vituiks, joudun maksaa turhasta mut en onneksi... Sain uuden ajan vaa ja uus mittaus. Sitte toisel kerral eli pari päivää siitä ressasin ihan helvetisti valmiiksi etten saa unta ja meinasin kusta sen takia sen, mut onneks vintti pimeni muutamaks tunniks ja kone sai rekisteröityä katkokset. Mut oon ottanu sen asenteen tost cpap laitteest että voin totutella siihe ajan kans, aina seuraavana yönä uusiks tai päiväunilla, ei mun tarvi aamulla palauttaa sitä mihinkää ja pakko nukkua -meininki. Kuten mittauksessa oli vähä ressi et pakko nukkua + palautettava aamusta... Joten en meinannu siks saaha unta.

Tää väsymys + sen aiheuttama huimaus/pyörrytys/epätodellinen olo yms välillä mitä se tekee on suoraan helvetistä. Ei tunnu moni ihminen tajuavan miten painavat silmät osaa olla, ja olo sitä kautta voimaton ja jaksaminen nollassa. Kuten videolla sanoit ni elämä menee ihan vituiksi. Oon täysin samaa mieltä. :) Kuula tässä kovilla käy kaiken muun oireen lisäks, on se sen verta vittumainen vaiva kun oloja puskee ni ei oikee jaksa. Onneks ensviikol kuitenki saapi jo apua eli sen masiinan, sanoisin vaan et "odottavan aika on pitkä" :p Mut niinhän sitä sanotaa et hyvää kannattaa aina odottaa.

Viimeksi muokattu:
Tuohon q&a:han liittyen. Otatko glutamiinin missä vaiheessa päivää? Entäs tuo palautumisjuomasta luopuminen, mitäs nyt sitten syöt treenin jälkeen ikään kuin palkkarin paikalla? Lähinnä mietin sitä kun aina toitotetaan heran ylivertaisuutta...

Tää väsymys + sen aiheuttama huimaus/pyörrytys/epätodellinen olo yms välillä mitä se tekee on suoraan helvetistä. Ei tunnu moni ihminen tajuavan miten painavat silmät osaa olla, ja olo sitä kautta voimaton ja jaksaminen nollassa. Kuten videolla sanoit ni elämä menee ihan vituiksi. Oon täysin samaa mieltä. :) Kuula tässä kovilla käy kaiken muun oireen lisäks, on se sen verta vittumainen vaiva kun oloja puskee ni ei oikee jaksa. Onneks ensviikol kuitenki saapi jo apua eli sen masiinan, sanoisin vaan et "odottavan aika on pitkä" :p Mut niinhän sitä sanotaa et hyvää kannattaa aina odottaa.
Paljonko on "nukkumisennätykset"? Meikällä oli pahimpaan aikaan ennätys 30h unta, jossa välissä 2h hereillä...

Tuohon q&a:han liittyen. Otatko glutamiinin missä vaiheessa päivää? Entäs tuo palautumisjuomasta luopuminen, mitäs nyt sitten syöt treenin jälkeen ikään kuin palkkarin paikalla? Lähinnä mietin sitä kun aina toitotetaan heran ylivertaisuutta...
Glutamiinia aamulla ja treenijuomassa.

Nyt olen palkkarin tilalla syönyt ihan kana-riisit, mutta otan palkkarin tässä nyt takaisin. Imeytyy nopeammin ja tehokkaammin. Eikä siitä tarvitse tehdä semmosta jauhopommia, että ukko menee tukkoon.

Viinanjuontiin. :D
Nyt ei pysty! :hyper:

Joo ei kannata ihan vielä. :D Sit ku on kaikki toivo menetetty, niin voi siirtyä hitaasti pullon ääreen. Vielä on kuitenkin hyviä bodivuosia edessä. Elä hyvä mies hellitä.

Jos seuraavaa q&a:ta pukkaa jossain välissä, niin vois laittaa kyssäriä tulemaan.

Jees sitä mä mietinkin, että mikä ois ollu sapuskana niin nopea imeytymään, että korvaisi palkkarin kunnolla. Nii voihan siitä tehä kevyehkön version. Ite otan palkkarissa 60g heraa ja 10g kreatiinia, hiilariks banaani.

Paljonko on "nukkumisennätykset"? Meikällä oli pahimpaan aikaan ennätys 30h unta, jossa välissä 2h hereillä..
Ei taida olla kun 17h putkee nukkumista, siitä X Aikaa hereillä ja takas. Kyllähän sitä menis vaikka koko päivä sängys ku on nii helevetin vaikee nousta... Ei kyl tosissaa yleensä ees huvita nousta sieltä ku pyörryttää ja on iha ihme olot aina päällä, silmät painaa ja huimaa ja "epätodellinen olo" ja kaikkee ihan vitun friikkiä mitä se väsymys ja happivaje saa aikaa. Hermosto kiertää ja kroppa stressitilas. Mut noh, pakkoha sielt on kammeta aina jossaa välis ylös vaikka miten ahistais.

Ihmettelin sitäki ku kävin hierojal/osteopatias/naprapatias sekä viel Jäsenkorjaajal et mikäs ihme on ku ei ala kroppa antaa periks, lihat ei pehmity. Sitte ku tuli diagnoosi ni tajus että no eihän se voi jäädä auki ku yöllä happivajees vedetää takas tukkoo ittesä ku taistelee unissaa. Sekä sit toi stressitila mitä toi happivajaus ylläpitää ni kroppahan on melko tukossa siitä. Pitää käyä sitte uusiks ku saa ton vehkeen ja henkee ni eiköhän ala homma toimia.

Viimeksi muokattu:
Kyllä kun lukee näitä apneajuttuja, niin eipä kyllä voi kuin todeta et toivottavasti ei itelle tuo vaiva tule! On tässä moni paikka reistannu ja tullu vaikka mitä kolhuja otettua, mut jos näin laiskalle ukolle tuommonen tulis, niin varmaan heittäytyisin kelan rahoille ja en muuta tekins, kuin makaisin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom