Miken 2x6 systeemi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meitsi meinasi soveltaa tuota 2x6:sta alataljasoutuun (oikea nimi?), mitäs mieltä olette? :)

Heh. Porukka ei taida tajuta sitä, että tässä systeemissä tulee yksinkertaisesti esiin vain järjestelmällinen sarjapainojen nousu. On perjaatteessa ihan sama tekeekö 2x6, 3x8, 4x4, 5x5, 100x367 tai 10x46322. Jos johonkin liikkeeseen ei sovi 2x6 niin sitten vaan eri toistot ja sarjat.
Ihan samallalailla niitä sarjapainoja voi nostaa vaikka ei tekisi 2x6.

Useimpia varmaan kiehtoo tässä se, että sarjoja on vain kaksi ja sillä selvä. Nopeasti tuloksiin, mutta tuleeko pohjasta silloin niin hyvä?
Olet esim kuukauden pois salilta niin tippuuko penkki? Luulen, että tippuu koska parilla kutosen sarjalla ei tule hyvää pohjaa.
Kaikesta huolimatta tällä systeemilla on varmasti helppo tajuta se, että miten/miksi niitä sarjapainoja pitää nostaa eikä vain pysyä samoissa, tutuissa ja turvallisissa painoissa.

Salomaa sanoi:
Heh. Porukka ei taida tajuta sitä, että tässä systeemissä tulee yksinkertaisesti esiin vain järjestelmällinen sarjapainojen nousu. On perjaatteessa ihan sama tekeekö 2x6, 3x8, 4x4, 5x5, 100x367 tai 10x46322. Jos johonkin liikkeeseen ei sovi 2x6 niin sitten vaan eri toistot ja sarjat.

Useimpia varmaan kiehtoo tässä se, että sarjoja on vain kaksi ja sillä selvä. Nopeasti tuloksiin, mutta tuleeko pohjasta silloin niin hyvä?
Olet esim kuukauden pois salilta niin tippuuko penkki? Luulen, että tippuu koska parilla kutosen sarjalla ei tule hyvää pohjaa.
Kaikesta huolimatta tällä systeemilla on varmasti helppo tajuta se, että miten/miksi niitä sarjapainoja pitää nostaa eikä vain pysyä samoissa, tutuissa ja turvallisissa painoissa.

*VALAISTUMINEN*

Edit: Mutta eihän tuo järjestelmällinen sarjapainojen nosto sovi välttämättä kaikkiin..? Jos vaikka hauisliikkeissä alkaa kokeilemaan joka viikko 2,5kg nostaa, niin luulisin tekniikan alkavan kärsimään jossain vaiheessa.

Slarto sanoi:
Mutta eihän tuo järjestelmällinen sarjapainojen nosto sovi välttämättä kaikkiin..? Jos vaikka hauisliikkeissä alkaa kokeilemaan joka viikko 2,5kg nostaa, niin luulisin tekniikan alkavan kärsimään jossain vaiheessa.

No eihän kukaan saa penkkiinkään 2,5kg lisää joka kerta. :lol2: Tota vauhtiahan joku 200kg penkkauskaan ei olis paskaakaan. Ei se tekniikkaa kärsi ollenkaan, kun painoa/toistoja lisätään aina kun menee edellinen tavoite puhtaasti. Luulis tänkin olevan aika itsestäänselvyys. Olet toki oikeessa että esim. hauiskäännön sarjapainot ei varmasti kasva samaa tahtia kuin vaikkapa maastavedon, mutta kasvaa ne kuitenkin.

Slarto sanoi:
*VALAISTUMINEN*

Edit: Mutta eihän tuo järjestelmällinen sarjapainojen nosto sovi välttämättä kaikkiin..? Jos vaikka hauisliikkeissä alkaa kokeilemaan joka viikko 2,5kg nostaa, niin luulisin tekniikan alkavan kärsimään jossain vaiheessa.

no lisääppä sitten 2,35 1,53 tai vaikka 23,62kg

kaNi- sanoi:

Ho ho ho.

Salomaa sanoi:

Miten niin vain sarjapainojen nousu? :) Kyllä sarjapainojen kehitys on mun mielestä aika oleellinen asia. Ja eikö se ole moneen kertaan ennenkin sanottu että nimenomaan sihen tässä systeemissä pyritään, siis järjestelmälliseen sarjapainojen nousuun.

Aika hyvin kyllä jos yhtä helposti saa 2,5kg korotuksen esimerkiksi jokaiseen näistä sarja/toistomääristä 2x6, 5x5 ja 3x10. Ja jos todella saa niin täytyy muistaa että kaikilla ei ole niin mahtavat geenit että aina voi vaan mennä salille ja nostaa mitkä raudat vaan, niin kehitystä tulee jatkuvasti.

Itse treenasin tolla 2x6 penkkiä ja alussa kehitys oli huimaa. Mut jossain vaiheessa tuli kyllä täydellinen stoppi ja sit vaihdoin systeemiä. Tällä hetkellä kai sitten "treenaan pohjaa" kun teen 5x5 jto:n ohjelman mukaan. Mutta jos olisin heti ruvennut vääntämään prosenntien mukaan sitä ohjelmaa, niin on selvä asia että "treenaisin pohjaa" parikymmentä kiloa pienemmillä painoilla. Eikai se myöhästä oo treenata pohjaa isommillakaan raudoilla. :)

Mut siis tottakai oon Salomaan kanssa ihan samaa mieltä asioista. Se progressiivinen sarjapainojen nousu tässä nimenomaan on se idea. Mutta ei kaikki salillakävijät progressiivista treenaamista (tässä sarjapainojen korotusta) oo todellakaan sisäistänyt ja niille tuo on hyvä "rautalangasta vääntö" progressiiviseen treenityylin aloittamiseksi.

Ingersoll sanoi:
Se progressiivinen sarjapainojen nousu tässä nimenomaan on se idea..

Eikös tämä nyt ole ihan minkätahansa ohjelman idea.

Tämä koko 2x6 mantra on palstalla karannut ihan käsistä. Aloittelijat soveltaa sitä kaikkiin mahdollisiin liikkeisiin penkistä pakaralaitteisiin. Ensinäkin homma saattaa soveltua ihan ok bodailuun, josta en mitään ymmärrä, mutta se, että sitä mainostetaan tehokkaana treenitapana voimatreeniin, on täyttä potaskaa.

"Systeemi" saattaa aloittelijalla toimia jonkin aikaa, mutta alussa nyt toimii ihan mikä tahansa. Ajatus, että vedetään kerran viikkoon vain 2 maksimaalista sarjaa parannettavassa suorituksessa on todella vähän. Ja se, että ne vedetään aina loppuun ei sovi voimaharjoitteluun.

Sepsis sanoi:
Tämä koko 2x6 mantra on palstalla karannut ihan käsistä.

Oon ihan samaa mieltä! Oon sitä itse monesti ennenkin ajatellut, että miten voi olla että sille on annettu sellanen mystinen status, että siinä olisi jotain erikoista.

Mut mun pointti aikaisemmin oli, että ainakin mulla oli treeniuran alku niitä ainaisten kymppien hinkkaamista. 3x10 joka sarja, kun olin niin lukenut Jouni Virtamon bodaus kirjasta. Moni muukin oli alkuvaiheessa pielessä, mutta oon kyllä vakaasti sitä mieltä että 2x6 sain paljon paremman kehityksen sarjapainoihin samassa ajassa ja tuli pohjaa tai ei, niin ei ne rautamäärät mihinkään oo kadonnutkaan.
Ja aloittelijana nyt oli aivan itsestäänselvyys että kaikki sarjat vedetään loppuun asti! :D

oot Sepsis, ilmeisesti voimailija ja enemmän perehtynyt treenaamiseen (kuten voimailijat yleensä), niin nämä asiat näyttäytyy sulle tietysti aivan eri valossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ingersoll sanoi:
Miten niin vain sarjapainojen nousu? :) Kyllä sarjapainojen kehitys on mun mielestä aika oleellinen asia. Ja eikö se ole moneen kertaan ennenkin sanottu että nimenomaan sihen tässä systeemissä pyritään, siis järjestelmälliseen sarjapainojen nousuun.

Öö en käsitä.

Salomaa sanoi:

ite oon vaihteeksi alottanu penkin jauhamisen tosissaan ja muuttanu radikaalisti reeniä, rosentti ohjelmat on nakattu romu koppaan ja palattu juurille:).teen tällä hetkellä 1x3max penkkiä+2x3 keveillä räjähtävästi sen päälle+2-3sarjaa ristitaljaa pumppaillen. sarja paino noussu penkissä 7,5kg hieman alle kuukaudessa, joten aika saman tekevää tuntuu olevan miten reenaa kuhan pyrkii vain aina lisäämään painoa ku tietty raja saavutetaan.ite lisään aina seuraavaan kertaan 2,5kg ku tuo 3 tulee. hyvin ainaki näin alkuun toimii.

Ingersoll sanoi:
Aika hyvin kyllä jos yhtä helposti saa 2,5kg korotuksen esimerkiksi jokaiseen näistä sarja/toistomääristä 2x6, 5x5 ja 3x10. Ja jos todella saa niin täytyy muistaa että kaikilla ei ole niin mahtavat geenit että aina voi vaan mennä salille ja nostaa mitkä raudat vaan, niin kehitystä tulee jatkuvasti.

kaNi- sanoi:

Salomaan pointti oli se, että kaikki eivät käsitä sitä perus ideaa tässä systeemissä ja salilla heilumisessa ylipäätänsä.

Nyt oon ittekkin tehnyt pari kertaa tota 2x6 :sta.
Mites kun on sarja kestävyys huono penkissä eli ekalla sarjalla saan 6 mutta toisella vaan esim 3-4.

Ja penkistä tulee (melko köykäsesti) 80kg.

Ja kannattaako tuo alottaa semmottella painolla että tulee se 2x6 ja sit lisätä seuraavaan treeniin 2kg ja hinkata niinkauan että nousee ja taas lisää?

Aloittelijaaa sanoi:
Ja kannattaako tuo alottaa semmottella painolla että tulee se 2x6 ja sit lisätä seuraavaan treeniin 2kg ja hinkata niinkauan että nousee ja taas lisää?
Juu, voi vaikka vähän kevyemmilläkin aloittaa niin alkaa mukavasti kun ei stoppaa heti seuraavalla viikolla.=)

Ite oon treenannu 3kk ja ekana 2kk nous maksimi penkissä 20kg, 8-12 toiston sarjoilla. Nyt on noin 5vko ollu samassa.. Pitää sunnuntaina alottaa tää 2x6 systeemi, jos vaikka tehois.. ilmottelen sitte.

Tapojahan on monia. Itselläni aikanaan toimi parhaiten bulgarialainen tyyli.
Viimeeksi tein seuraavankaltaisesti. Oletetaan että maksimi tällä hetkellä olisi penkissä 4 x 150, niin yrittäisin nostaa seuraavalla kerralla 5 x 150. ja sitten 6 x 150. Sen jälkeen palaisiin alkuperäiseen toistomäärään, mutta nostaisin kiloja. esim. 4 x 152,5 -> 5 x 152,5 ...
Kehityksen kannalta on treenin oltava nousujohteista ja aina tehtävä sarjat niin, että tarvitsee kaverin varmistamaan.

Salomaa : En käsitä sua ? Jos haluaa voimaa, niin eikö sarjapainojen nousu ole aika tärkeää voiman hankintaa ajatellen ? Jos saat 10x100kg. Ja ykkönen 140kg. Mitä järkeä tehdä aina sitä 10x100kg tuttua ja turvallista. Nouseeko ykkönen siinä muutamassa vuodessa sinne 200kg, kun teet aina sitä tuttua ja turvallista tiukkaa 10x100kg sarjaa ? Ei taida.

Mutta alotat 2x6 esim. 107,5kg ja nostat siinä parissa vuodessa sen sinne 2x6 150kg ja nostelet sen ~200kg. Kumpi toimii ?

Back
Ylös Bottom