Mike Tyson

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kamppailulajit ovat jostain syystä sellaisia, että maallikot kuvittelevat sen että "on kova jätkä" ja lisäksi voimatasojen ratkaisevan paljon enemmän kuin ne oikeasti merkitsevät. Kaiketi siksi, että jossain katutappeluissa tai yläasteen pihatappeluissa treenaamattomien välillä - mistä ehkä on kokemusta - yleensä aggressiivisin tai isoin voittaa.

Tätä osittain ehkä vielä ruokkii se, että kamppailulajeista oikeasti ymmärtävät ihmiset usein korostavat lajien psyykkisiä vaatimuksia. Mutta se, että kovuudella voi kääntää matsin itselleen edellyttää sitä, että se on muilta osin jossain määrin tasaväkinen. Jos toinen on taidollisesti ylivertainen, hän ei missään vaiheessa joudu henkisesti koville vaan lyö toisen levyksi vaivatta. Se henkinen kovuus kun ei suojaa tajuttomuudelta nyrkin osuessa leukaan.

Olen törmännyt esimerkiksi sellaiseen, että työkaverini väitti että hänellä on joku tuttu, joka voittaisi minut potkunyrkkeilyottelussa, vaikka olin siihen aikaan hallitseva suomenmestari raskaassa sarjassa. Ja tämä tuttu ei siis ollut ikinä treenannut mitään kamppailulajia, mutta oli nostanut punttia, tapellut kadulla ja oli niin "kova jätkä" että voisi pärjätä.

Kaveria oli mahdoton saada järkiperustein uskomaan, että tällainen on mahdotonta. Aika harva varmaan kuvittelisi, että joku voisi treenaamatta voittaa vaikka seiväshypyn, kehonrakennuksen tai jousiammunnan suomenmestarin tämän omassa lajissa ihan vaan sillä, että on niin kova jätkä. Kamppailulajien osalta näin kuitenkin kuvitellaan yllättävän usein. :woot:

Sama ilmiö on Tysonin kohdalla. Kun ei ymmärretä sitä, mitkä olivat ne urheilulliset elementit, jotka mahdollistivat Tysonin menestyksen - ja joita ei enää ole - kuvitellaan tämän pärjänneen psyykkisten ominaisuuksiensa takia. Että Tyson tyrmäsi vastustajansa siksi, että oli niin kova, hullu ja aggressiivinen. Näinhän ei tietenkään ollut, vaan pikemmin psyykepuoli oli Tysonin heikkous hänen primetimessaankin.

Paras teksti mitä olen lukenut koko tähän Tysonin paluu-hypeen liittyen 👍🏻 Oli pakko näyttää parille kaverille ko. viesti, jotka viimeksi pari viikkoa sitten julistivat facessa Tysonin olevan todella kova haaste edelleen kaikille raskaan sarjan kärkinimillekin.
 
Matsi on sit pelleilysäännöillä.
Vähän olen pettynyt kaikkien puheiden jälkeen, tysonkin uhonnut tyrmäävänsä jonesin.
Elikkä ei saa tyrmätä, ja tuomari puuttuu jos yritetään tyrmätä(!).
Ei arvostelutuomareita eikä voittajaa julisteta.
Luulen että vaikuttaa suuresti maksaviin katsojiin.
Katsoishan sen noinkin mut itse en maksais.
 
Matsi on sit pelleilysäännöillä.
Vähän olen pettynyt kaikkien puheiden jälkeen, tysonkin uhonnut tyrmäävänsä jonesin.
Elikkä ei saa tyrmätä, ja tuomari puuttuu jos yritetään tyrmätä(!).
Ei arvostelutuomareita eikä voittajaa julisteta.
Luulen että vaikuttaa suuresti maksaviin katsojiin.
Katsoishan sen noinkin mut itse en maksais.
Sirkushommastahan tässä on alunperinkin kysymys.

Kamppailulajit ovat jostain syystä sellaisia, että maallikot kuvittelevat...
Maallikko voi vain kuvitella olipa laji mikä tahansa. On äärimmäisen helppo kallistua ajatukseen, että isoin/vahvin voittaa. Se ei välttämättä toteudu edes sumopainissa, muista lajeista puhumattakaan.
 
No niinhän se helposti menee että isoin ja vahvin voittaa.
Vielä helpommin vapailla säännöillä.
Sitä voi katsoa vaikka bob sappin matsia ernesto hoostia vastaan.
Oisko sappin ekoja kickboxing matseja ja vastassa maailman paras ottelija..
 
Back
Ylös Bottom