Mikä ykkönen jos nostaa 5 X 85kg

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Make
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Duunikaverini, joka on 102 kiloinen jässikkä, kehui nostavansa 100 kiloa penkistä, kun kuuli minun harjoittelevan. Epäilin asiaa ja löimme 4 pitkän tuopin vedon, kumpi ensin todistetusti nostaa satasen penkistä. Minä treenasin säännöllisesti kaikkia lihasryhmiä ja vähitellen nostin ennätyksen lähelle sataa. Kaveri nosteli jos sattui muistamaan, muutaman sarjan penkkiä ennen saunaan menoa. Eikä muuta treeniä, paitsi joskus muutama hauiskääntösarja. (=rintahauis:david: )

reilu kuukausi sitten tapasimme kotisalillani ja minä nostin 100.5 kg ja kaverilleni sama paino jäi kirkkaasti rinnalle. Ei noussut yhtään siitä.

Tänään tämä sama kaveri kehui tehneensä eilen kotonaan 5 toistoa 85 kilolla. Ihmettelen kovasti moista, luulenpa ettei minullakaan nouse 5 X 85kg, vaikka ennätys yli 100kg. Eikö tuollainen tulos ennakoi jo 110-120kg ykköstä? Vai onko minulla vaan suhteessa kova ykkönen. Katsoin treenipäiväkirjaa ja siellä oli vain 81kg:lla viitosen sarjoja tai 85 kilolla kolmosia.

Treenikaverini otti joskus 5 toistoa 90 kilolla eikä siltikään noussut 100kg. Eri ihmisillä on pirun erilaiset suhteet maksimilla ja sarjoilla. Siihen vaikuttaa moni asia, esim. lihassolutyyppi (geenit), treenin laatu jne.

toi laskuri ei kyllä tiedä mitään...kaveri nostaa 60kg 35 kertaa ja ton mukaan ykkönen ois sillon 1095kg...oikeesti se on 120kg
:david:

Paljon nopeita lihassoluja omaava (=vahva) henkilö pystyy tekemään loppuun asti tehdyn vitossarjan maximissaan 90 %:n painoilla max. ykkösestä.

Kyllä kai kaverisi lähentelee ainakin sitä satasen rajaa...:worship:

kyllä toi laskuri johonkin 12 toistoon laskee vielä hyvin... tosin veikkaisin että 0-5 kiloo yläkanttiin siinäkin... en tiä mut lähellä kuitenkin... itteeni vertasin niin heitti 3kiloo.

Kaikillahan se maksimivoima on vähän erin tasoo kun sarjakestävyys... menee arvailuks nouseeko se 100kg :)

Tsiisus mitä kysymyksiä. Ja porukalla veikkaillaan paljonko joku toinen nostaa. Ensiksikin jos satanen piti nostaa, niin miksi tehdä vitonen kasivitosella ja ketä se kiinnostaa? Kaverisi sanoo kerrottuasi sille, että ei se 5x85 riitä niin seuraavaksi nostavansa 20x60 ja sitten 124x20... Toiseksi se on kiinni hermotuksesta. 5x85 tietää 90-115 ykköstä.

Aika hauska toi "One Rep Max Calculator", kun pistää pelkällä tangolla sata toistoa, niin maksimi on -11.:lol2:

johan se on kokeiltu

"menkää salille ja ottakaa selville ei se tässä jaarittelemalla selviä.."

Siis johan minä nostin sen satasen ja olen ne vetotuopitkin jo juonut. Ihmettelen vaan moista nopeaa vahvistumista, ottaen huomioon tuon treenitaustan. Jos satanen jää KIRKKAASTI rinnalle kokeilussamme ja sitten revitään 5X85 kun en ole mukana, niin on aika kumma...:confused:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ja kime76:lle

"Tsiisus mitä kysymyksiä. Ja porukalla veikkaillaan paljonko joku toinen nostaa."

Mitäs täällä sitten suvaitaan kysyä? Elämän tarkoitusta, sitä miksi E=mc² vai perustekoron muutosten vaikutusta tulevien ikäluokkien kokonaiseläkekertymään? Mikäs lisäarvo foorumille tuolla sinun tunteenpurkauksellasi sitten on?

V****

Jotenkin vähän nauratti tuo veto 4 pitkästä tuopista:D

No asiaan, ainakin musta tuntuu, että noihin sarjapituus/maksimi suhteeseen vaikuttaa treeni tyyli. Esim: joskuskus sain ton maagisen 100kg penasta sain muistaaksini 12toistoa 80kg(nyt en mene takuuseen oliko se noin, no kumminkin paljon nähden maksimiin) ja silloin tein treenit 8-15 sarjoilla. Nyt tilanne toisin treenaan 6-8 sarjoja ja ennen tota taukoa(oli äskettäin 3viikkoa), sain n 130kg penkistä(tulos ollut siinä yli puoli vuotta) ja 110kg:lla saan tuskin 8:saa toistoa tehtyä.

Re: johan se on kokeiltu

Originally posted by Make

Siis johan minä nostin sen satasen ja olen ne vetotuopitkin jo juonut. Ihmettelen vaan moista nopeaa vahvistumista, ottaen huomioon tuon treenitaustan. Jos satanen jää KIRKKAASTI rinnalle kokeilussamme ja sitten revitään 5X85 kun en ole mukana, niin on aika kumma...:confused:

joo se tuli jo selväksi et sä oot saanu sen satasen mut jos kaveri väittää et on saanu sen 5x85 niin miksette mene sinne salille ja ota selvää onko kaverin puheissa mitään järkeä..:whip:

Re: johan se on kokeiltu

Originally posted by Make

Hänellä on kuitenkin massaa aika paljon, joten omapaino penkistä ei ole juurikaan mikään saavutus. Ja jos hän on aikaisemmin treenannut vaan silloin tällöin ja nyt onkin vetänyt kuukauden verran paremmin treeniä, niin kyllä se nopeasti voi nousta ylöspäin.

Itselläni tuo 8*85kg tarkoittaisi noin 100kg.

Re: Re: johan se on kokeiltu

Originally posted by Raven
Itselläni tuo 8*85kg tarkoittaisi noin 100kg.

just... Mä saan 85:llä ehkä 12 toistoa vaikka enkka on 120 kiloa. Et aika paska sarjapaino mulla verrattuna ykköseen...

Re: Re: Re: johan se on kokeiltu

Originally posted by VahvaJussi
just... Mä saan 85:llä ehkä 12 toistoa vaikka enkka on 120 kiloa. Et aika paska sarjapaino mulla verrattuna ykköseen...

No niin, vois ottaa silmät pois jostain taas vaihteeksi.. Laskin tuon oman jostain syystä 5 toiston mukaan.. Eli siis 8*85kg tarkoittaisi noin 110kg.

Originally posted by miuli
toi laskuri ei kyllä tiedä mitään...kaveri nostaa 60kg 35 kertaa ja ton mukaan ykkönen ois sillon 1095kg...oikeesti se on 120kg
:david:
Ja jos 100kg nostaa 36 kertaa niin ykkönen on 3704kg, kun taas jos tekee vielä yhden toiston lisää, putoaa ykkönen huimaavat 128 tonnia.

Kysymyksestä tuli mieleeni nuorempana näkemäni taulukko, joka ainakin omalla kohdallani on pitänyt kohtuu hyvin paikkansa. Se meni jotakuinkin niin, että

95% maksimista tulee 2 toistoa
90 % maks. -> 4 toistoa
85 % maks. -> 6 toistoa
80 % maks. -> 8 toistoa
75 % maks. -> 10 toistoa jne.

Tuon taulukon mukaan 5 toistoa olisi 87,5% maksimista -> maksimi olisi n. 91,5 kg, mutta nostamalla sen sitten vasta näkee. Itselläni varsinkin alkuaikoina tuo 90 & sääntö piti aika hyvin kutinsa eli esim. maksimiykkönen penkissä oli 10 kg enemmän kuin maksiminelosen sarjapaino. Nykyään treenit ovat hieman eri tyyppisiä ja ehkä hermotus tms. on parantunut tai treenipainot sen verran suuremmat, että maksimiykkönen penkissä on 10 kg enemmän kuin maksimikolmosen tai jopa kakkosen sarjapaino.

Suositut

Back
Ylös Bottom