mikä proteiini lasketaan?

ljp sanoi:
Aamen ! :thumbs: Monille tuntuu esim vadillinen kaurahiutaleita ja pari desiä maitoa olevan ok aamupala. Tuleehan kaurastakin jo +10g/protskua per 100g :david:

Olen sanonut sanottavani teoreettisella puolella tässä threadissa jo.
Kuitenkin vielä pieni esimerkki välipalavaihtoehdosta, jota itse syön 1.5h ennen treeniä.

100g raejuustoa
60g Kaurahiutaleita
(+ joku vihannes)

Prot. 24,51g (32,8%)
hiil. 35,80g ( 47,9%)
rasvat 6,4g ( 19,2%)

Huono välipala kaverille joka painaa 68kg? Monen mielestä tossa satsissa siis on 16g protskua :eek: . Minä väitän että omat laskelmani pitää paikkansa, jos lisäkiinnostusta herää jollakin niin ravinto-oppikirja käteen ja eikun lukemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Caygill sanoi:
Proteiinit, aminohapot, joista välttämättömät ja ei-välttämättömät.
Minä luulin, että tällä saralla oli tapahtunut jotain vallankumousta viimeisten vuosien aikana, sillä kun muutaman vuoden tauon jälkeen alan taas treena, ei ko aiheesta näy paljon juttua. Sen sijaan puhutaan kyllä kaiken maailman hifi-menetelmistä, eri aminohappojen kasvuhormonivaikutuksista, jne ... samaan aikaan tällainen ravitsemustieteen aivan perusjuttu, mikä on proteiini, mikä on aminohappo ja mitä tarvitaan mihin tuntuu olevan hepreaa hyvälle osalle pakkislaisille...LOL. Olisiko FAQ-tekstin paikka.

Ljp:n tapaan sanon minäkin Aamen tähän tekstiin, varsinkin ne kolme alinta riviä :thumbs:

Voiko tavallista maidon juomista laskea mukaan päivän proteeiinin saantiin. Purkeissa lukee että 100g sisältää proteiinia 3,2g tai 3,3g. Eli jos 1000g vastaa yhtää litraa (en tiedä onko näin :nolo: ) niin 1 litrastahan sais 32 tai 33 rammaa rotskuu :hyper:

steven_seagal sanoi:
Voiko tavallista maidon juomista laskea mukaan päivän proteeiinin saantiin. Purkeissa lukee että 100g sisältää proteiinia 3,2g tai 3,3g. Eli jos 1000g vastaa yhtää litraa (en tiedä onko näin :nolo: ) niin 1 litrastahan sais 32 tai 33 rammaa rotskuu :hyper:

Kysytkö tosissasi ? Jos kysyt niin suosittelen lukemaan palstaa hieman enemmän.

steven_seagal sanoi:

En tiedä kysytkö edes tosissasi, mutta ei voi, vaan PITÄÄ laskea tietenkin mukaan.

Mielenkiintosia ajatuksia herätti nuo Grandin jutut. Eläinkunnan tuotteista viljassahan on kohtuullisesti proteiinia ja sitä tulee vedettyä tuulensuojaan päivänmittaan aika reippaasti puurona ja leipänä. On haaskausta heittää noin iso määrä protskua hukkaan.

Aamusella vedän usein kaurapuuroa ja maitoa minäkin. Puuroon lisään vielä soijajauhoa niin että viljan protsku tulee ilmeisestikin käytettyä vieläkin paremmin hyödyksi. Pitäiskö lisätä niitä herneitäkin vai riittääkö maito ja soija? Sekotussuhde mulla on 100g puurohiutaleita, 3dl maitoa ja 20g soijaa. Mitä Grandi luulet?

Kasvaahan esim. hevosetkin kauralla ja muulla heinällä helvatin isoiksi ja vahvoiksi niin että kaippa tuossa yhdistämisessä jotain järkeä on.

123jippo sanoi:
Mielenkiintosia ajatuksia herätti nuo Grandin jutut. Eläinkunnan tuotteista viljassahan on kohtuullisesti proteiinia ja sitä tulee vedettyä tuulensuojaan päivänmittaan aika reippaasti puurona ja leipänä. On haaskausta heittää noin iso määrä protskua hukkaan.

Aamusella vedän usein kaurapuuroa ja maitoa minäkin. Puuroon lisään vielä soijajauhoa niin että viljan protsku tulee ilmeisestikin käytettyä vieläkin paremmin hyödyksi. Pitäiskö lisätä niitä herneitäkin vai riittääkö maito ja soija? Sekotussuhde mulla on 100g puurohiutaleita, 3dl maitoa ja 20g soijaa. Mitä Grandi luulet?

Ensinnäkin, eihän ne hukkaan ole tähänastikaan mennyt ne proteiinit mitä olet syönyt, sä et vaan ole niitä laskenut :) . Kyllä se sun aamupala ihan toimivalta näyttää, eli kaikki proteiinit kannattaa laskea. Muuten sanoisin että sun aamupala on energiamäärältään aika pieni noin isolle miehille jos profiili pitää paikkansa, dieetti? Jos niin, ne ravintoainesuhteet kannattaisi ehkä muuttaa proteiinipitoisemmaksi...
Älä vaan tee tästä mitään rakettitiedettä, just sitä ei kannata tehdä. Huolehdi vaan siitä että joka ateriassa on vähintään yksi proteiinilähde joka on aminohappoprofiililtaan täydellinen, niin voit huoletta laskea kaikki proteiinit mukaan. 2-3g proteiinia/painokiloa kohti kun syöt niin homma hoituu :thumbs:

Grandi sanoi:
Kyllä se sun aamupala ihan toimivalta näyttää, eli kaikki proteiinit kannattaa laskea. Muuten sanoisin että sun aamupala on energiamäärältään aika pieni noin isolle miehille jos profiili pitää paikkansa, dieetti? Jos niin, ne ravintoainesuhteet kannattaisi ehkä muuttaa proteiinipitoisemmaksi...

Joo on mulla pientä diettiä kuten arvasitkin. Olen ton aamupalan pitänyt pikkasen hiilarivoittoisena. Tulee siinä kuitenkin yleensä aluksi banaani vedettyä alle. Joku 40g protskua siinä taitaa vaan olla mutta kolmen tunnin päästä sitten syödään uudestaan enämpi protskua.

Grandi sanoi:
Älä vaan tee tästä mitään rakettitiedettä, just sitä ei kannata tehdä. Huolehdi vaan siitä että joka ateriassa on vähintään yksi proteiinilähde joka on aminohappoprofiililtaan täydellinen, niin voit huoletta laskea kaikki proteiinit mukaan. 2-3g proteiinia/painokiloa kohti kun syöt niin homma hoituu :thumbs:

Ei tehdä tiedettä. Kiinnostaa vaan etenkin tuo viljan suht. korkean protskupitoisuuden hyödyntäminen paremmin. Hiilareitten takiahan mä sitä viljaa etupäässä syön, mutta kyllä nuo protskut kelpaa hyvinkin muun lisäksi. Tosiaan tommoset 250-350g protskua olen syönyt päivässä ja riittää hyvin ainakin mulle. Meinaan kyllä kokeilla pikkasen vähentää jatkossa ja siinäkin mielessä kaikki mahdolliset syödyt protskut on hyvä saada hyötykäyttöön.

Edit: Ja niitä herneitä meinaan vedellä naamariin jatkossa enemmän. Ennenkuin kukaan kerkiää vittuilemaan niin sanon että en tosiaankaan meinaa ruveta mikskään v...n kasvissyöjäksi.

123jippo sanoi:
Joo on mulla pientä diettiä kuten arvasitkin. Olen ton aamupalan pitänyt pikkasen hiilarivoittoisena. Tulee siinä kuitenkin yleensä aluksi banaani vedettyä alle. Joku 40g protskua siinä taitaa vaan olla mutta kolmen tunnin päästä sitten syödään uudestaan enämpi protskua.

Ei tehdä tiedettä. Kiinnostaa vaan etenkin tuo viljan suht. korkean protskupitoisuuden hyödyntäminen paremmin. Hiilareitten takiahan mä sitä viljaa etupäässä syön, mutta kyllä nuo protskut kelpaa hyvinkin muun lisäksi. Tosiaan tommoset 250-350g protskua olen syönyt päivässä ja riittää hyvin ainakin mulle. Meinaan kyllä kokeilla pikkasen vähentää jatkossa ja siinäkin mielessä kaikki mahdolliset syödyt protskut on hyvä saada hyötykäyttöön.

Edit: Ja niitä herneitä meinaan vedellä naamariin jatkossa enemmän. Ennenkuin kukaan kerkiää vittuilemaan niin sanon että en tosiaankaan meinaa ruveta mikskään v...n kasvissyöjäksi.

Kuulostaa siltä että sulla on diettihomma ihan hyvin hanskassa. Mielestäni hiilarivoittoiset ateriat just kannattaa sijoittaa aamupalalle sekä treenin jälkeen, koska kehon insuliinitasot ovat kuitenkin niin alhaisia yön paaston sekä kovan treenin jälkeen. Proteiinia sulle tulee ihan riittävästi noilla määrillä. Jos lähdet vähentämään, sanoisin että oljenkorrena dieetille on että syö 2-3g protskua/painokiloa kohden, 0,8-1g rasvaa/painokiloa kohden ja sitten täydennetään hiilareilla riippuen energiantarpeesta.
Siitä aamupalasta vielä, puurosta ja maidosta saat mun laskelmien mukaan noin 24-25g proteiinia, soijajauheen proteiinipitoisuudesta en oikein tiedä muuta oletko varma että siitä tulee yhteensä 40g? Sen verran prodea aamupalalle sun kokoinen mies ilman muuta tarvitsee. Jos laskelmat ei pidä paikkansa, tee joku pieni muutos niin että tulee vähintään se 40g.

Tsemppiä dieetille, itsekin samassa tilanteessa tällä hetkellä :kippis1:

esim. banaanin aminohappoprofiili on ns. täydellinen, eli sisältää
kaikki välttämättömät (9kpl) aminohappoja mitä elimistö ei itse pysty muodostaan ja päivän aikana tämä koostumus olisi saatava täyteen proteiinisynteesin sitä edellyttäessä, että siksi ei kannata väheksyä
kasviksissa/hedelmissä olevia proteiineja, mutta että niitä
laskemaan... herran jumala
:hyper:

Mä lasken ainoastaan sen mitä saan lihasta, kalasta, kanasta, rahkasta ja palautusjuomista. Jos nappaan edellisten lisäksi jonkun kananmunan tms. niin en jaksa ruveta enää laskemaan. Vielä vähemmän jaksaa laskea jonkun kaurapuuron tai riisin proteiineja, ne vaan tulee siinä sivussa ja sillä siisti. :)

123jippo sanoi:
Kasvaahan esim. hevosetkin kauralla ja muulla heinällä helvatin isoiksi ja vahvoiksi niin että kaippa tuossa yhdistämisessä jotain järkeä on.

Hevosilla on lysiini se välttämätön ja ns kriittinen aminohappo, joka sanelee käyttökelpoisen valkuaisen kokonaismäärän. En nyt mene vannomaan, mutta lista välttämättömien ja ei-välttämättömien aminohappojen osalta ei liene hevosella ja ihmisellä täysin sama. Täysin faktana tiedän joka tapauksessa hevosen voivan syntetisoida monia ravintoaineita, kuten vitamiineja mitä ihminen ei voi. Muutenhan rinnastus on hyvinkin mielenkiintoinen, sillä onhan jo ihan tavallisella peruspollella peräti yli 60% lihasta elopainostaan, jolloin tämän eläimen ravintofysiologia on kyllä ihan kiintoisaa.

raba sanoi:
kaikki välttämättömät (9kpl) aminohappoja mitä elimistö ei itse pysty muodostaan ja päivän aikana tämä koostumus olisi saatava täyteen proteiinisynteesin sitä edellyttäessä, että siksi ei kannata väheksyä

Juu, banaanilla ne isotkin apinat kasvaa. ;)

protsku sanoi:
Mä lasken ainoastaan sen mitä saan lihasta, kalasta, kanasta, rahkasta ja palautusjuomista. Jos nappaan edellisten lisäksi jonkun kananmunan tms. niin en jaksa ruveta enää laskemaan. Vielä vähemmän jaksaa laskea jonkun kaurapuuron tai riisin proteiineja, ne vaan tulee siinä sivussa ja sillä siisti. :)

Joo, näinhän sitä on totuttu tekemään ja suurinpiirtein laskettu jotain sinnepäin. Jos Prode et vielä tiennyt niin kerrompa vielä että tuli ostettua viikko sitten semmonen näppärä digitaalivaaka. Siitä tämä dietti-innostus :)

raba sanoi:

Kaikki omalla tyylillään :piis:

raba sanoi:
kaikki välttämättömät (9kpl)...

Upeeta ja mahtavaa, tiesitkö muuten että banaani sisältää proteiinia 1.1 g/100 g, joten "muutaman" banaanin saat popsia että päivittäinen proteiinintarve täyttyy. Fineli: Banaani, kuorittu

Ainakin kaikissa viimeaikaisissa body-alan suomenkielisissä julkaisuissa hoetaan samaa. Laske ainoastaan sellaiset proteiinit, joissa on täydellinen aminohappo koostumus. Eli liha, kala, kana jne. jne. Varmaan kannattaa ottaa VÄHINTÄÄN se 2g/Kg noista "täydellisistä" lähteistä. Loput mitä ei lasketa tulee sitten muista. Jos näin toimii, niin ei varmaan voi hirveästi metsään mennä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom