Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Mikä potuttaa salilla eniten? – rautapyhäkön ärsyttävimmät ilmiöt listaan ja liekkeihin

Meta description: Keskustelua salien ärsyttäjistä, tavoista ja tilanteista – kaikki ne jutut jotka nostavat verenpaineen ennen ensimmäistäkään sarjaa.

Nyt rupeaa taas vituttamaan nuo pintaan nousevat verisuonet. Ne on rumia ja verenkierto katkeaa kun kantaa jotain tai painii jonkun kanssa. En tiiä miten noista pääsis eroon ilman bulkkia.

Tuohan on vain siistiä, kun on suonet pinnassa. :D

Edit. Dietti lähenee, joununa on sitten taas suonet pinnassa sormista olkapäihin. :D

Nyt rupeaa taas vituttamaan nuo pintaan nousevat verisuonet. Ne on rumia ja verenkierto katkeaa kun kantaa jotain tai painii jonkun kanssa. En tiiä miten noista pääsis eroon ilman bulkkia.

Ei oo kyllä ikinä haitannu painia pinnassa olevat putket. Tai ylipäätänsä mitään. Tosin voihan se olla, et miulla on verenpaineet niin korkeella, et pienet tukokset ei haittaa, vaan veri puskee paineella läpi.

Luulet siis, että rasvakerros verisuonen päällä jotenkin estäis sitä painumasta kasaan, jos siihen kohdistuu painiessa syntyviä voimia?

Kun kerää semmosen läskikerroksen siihen päälle, niin ne suonet eivät ole enään yhtä pinnassa ja sillon verenkierto ei katkea yhtähelpolla. Ei se painimiseen vaikuta, mutta joihinkin muihin käytännön asioihin kyllä. Jotkut tykkää minä en. En näe mitään positiivista noissa. Kyllä sen harrastuksen pitäis näkyä muista asioista, kuin pelkästään pinnassa olevista verisuonista.

Tänään potutusta aiheutti rannesiteet. Olisko noi jotain 5-6 kuukautta vanhat ja selvästi venyneet, sekä tarrat kuluneet. Kyllä noilla viellä jonkun aikaa menee, mutta myyjä lupaili noiden kestävän VÄHINTÄÄN 2 vuotta. Ehkä noi oli jotkut maanantaikappaleet. Potutusta aiheuttaa myös se, että mulla on tämmöset pikkutytön ranteet minkätakia rannesiteet on aika välttämättömät esim. penkissä

Etikkaliuoskikkailu oli minun mielestäni aika kuollut idea. Vielä parinkin konepesun jälkeen vaatteissa oli havaittavissa etikan haju, ja kun sitten riittävän monta kertaa paitaa oli käyttänyt/pessyt että etikan haju oli kunnolla häipynyt, olikin siinä vaiheessa hienhaju jo takaisin :) 90+ asteessa pesu on se ainoa ja toimiva keino! 60 astetta ei poista sitä pinttyneen hien hajua nimeksikään. Itse pesen etenkin treenipaidat vähintään kerran kuussa 90:ssä, myös ne tekniset paidat. Osa kleduista menee jossain määrin pilalle kyllä, mutta mieluummin pidän päällä vähän kärsinyttä paitaa kuin dunkkaan ihan vitusti. Samaa voisi suositella omalla salillakin muutamalle äijälle, ei vaan rohkeus riitä mennä jakamaan tätä neuvoa :)

Tuuppasin teknisen paidan kokeilun vuoksi 95-asteen pesuun (koneessa ainoa yli 60-asteen vaihtoehto). Se meni laakista pilalle. Ei oikene ja materiaali on selvästi eri tuntuista kuin aiemmin. Ei tarvi kokeilla lähtikö haju, koska paita on pitokelvoton.

Katselin kaupassa teknisiä paitoja ja ne ovat ilmeisesti kaikki jokseenkin samaa materiaalia ja kestävät vain 30-40 asteen pesut.

Etikassa liuottelu on vähän kesken, mutta ei se etikan haju kauhean sitkeässä istu. Liuotin ehkä 5-10% etikka/vesi-liemessä puhdasta paitaa about 6h, minkä jälkeen pesin sen käsin pyykinpesuaineella ja lopuksi vielä pyöräytin koneessa huuhteluohjelman läpi. Ei haise enää etikalle ja materiaali kesti hyvin. Salilla oli sattumalta kuitenkin ollut ikkunat yön auki ja sitä myöden kylmä+tein kevyen jumpan eikä tullu kova hiki, joten vielä vaikea sanoa, miten paljon haju lähti, mutta vaikuttaa lupaavalta. Huomenna on vetotreeni ja toinen paita just lilluu liemessään, joten sitten pitäisi irrota parempaa tietämystä asiasta :)

Paitojen pilallemenomäärä vähentyi ratkaisevasti kun aloin käymään salilla suihkussa ennen treeniä (ja toki jälkeenkin). Työpäivän hikoilun päätteeksi salille meno ilman suihkua olis jo suojeluhälytys muille kanssatreenaajille. Mutta kun käy ennen treeniä suihkussa jää hiestä sellainen kitkeryys kokonaan puuttumaan, kotiin tullessa paita ensin kuivumaan ja sitten pyykkikoriin. 40 asteen normaalipesu tavispyykin seassa riittää mainiosti, voi käyttää paidat rikki asti, eivät haise lainkaan. Eli tosiaan se käyttöikä riippuu siitä miten paita kestää, pinttyneen hajun sijaan. Ainoa huono puoli on se, että pitää ylimääräistä täyttä alusvaatekertaa raahata mukana kun ei sitä likaista paitaa jolla salille tuli enää ilkeä laittaa kotimatkalle päälle, ja toki siinä ylimääräinen viisi minuuttia menee kun suihkussa käy.

Silloin kun vielä paidat tuppasi haisemaan, käytin komboa etikkapesu-huuhtelu-soodapesu-huuhtelu-normipesu. Eli tiä nyt sitten kumpaan menee enempi aikaa ja vaivaa, suihkuun vai tuohon.

Ite huuhtelen ensin altaassa hiet pois paidasta, puristan vedet, pesuainetta altaan pohjalle ja vettä sekaan jotta vaahtoutuu. Sitten paita sekaan ja lilluttaa sitä 30-60 minuuttia jolloin pesuaine on imeytyny - ei haise paita. ;)

Käytän treenissä paskoja ja kuluneita paitoja, joten kun ei lähde enää t-paidasta haju pois nii roskiin vaa ja sitten katsoo vaatekaapista uuden paidan, jota ei tule enää pahemmin arkena käytettyä.

Äh, piti pistää/sanoa palautetta salille (unohdin!), että kun haalivat niitä kesäläskit-pois-asiakkaita, niin muistaisivat myös sen saliohjelman teon lomassa kertoa edes alkeellisimman salietiketin. Kuten että jos tangossa on painot ja häkin vieressä juomapullo ja pyyhe, niin on melko todennäköistä että jollain on jotain kesken siinä. Piti sanoa yhdelle neitokaiselle oikein kaksi (tai oikeastaan kolme kertaa kun piti sanoa tyypin kaverillekin), että ois homma kesken vielä siinä. Niin ja vieressä oli täsmälleen samanlainen häkki tyjänä ja vapaana :face: (neuvoin heidät sitten siihen :D).

Tämä etenkin kun aika moni enemmän reenaava tuntuu tekevän ainakin meidän salilla patteritreeniä (minäkin). Eikä tänään aamupäivällä ollut todellakaan mikään ruuhka, joten en varaillut muilta niitä painoja.

Pukuhuoneen vessan lattia aina ihan kusessa. Viikonloppuisin tää on aina pahin koska silloin tuolla ei käy ilmeisesti siivoojia laisinkaan..

Tänään koko pukuhuone lähestulkoon tyhjä mutta silti jonkun oli ollut pakko päästä laittamaan kassinsa siihen missä mun kamat oli.

Mitä tulee noihin haiseviin paitoihin ni treenikaveri aina valittaa et sen paita haisee ihan paskalle ihansama mitä tekee mut en mä kyllä koskaan treeneissä mitään haista vaik välillä tulee oltua vähintääkin lähellä kaveria jos pudotus-sarjoja tehään yms muuta mukavaa. Tuskin toi mun oma paitakaan kovin hyvältä tuoksuu vaik kyl sitä säännöllisesti pesen ja tuuletan tuol parvekkeella tai hiacen takakontis joka treenin jälkeen.

Täst tulee mieleen kesähelteet ja ruuhka-aika vapaapainoalueella, yks semmonen myöhäisiän pissis tulee siihen Smithiin viereen nojailemaan & vikittelemään jotain jannua ja toteaa et "Hyi kun täällä haisee pahalta", meinas rupee naurattaa ku ite teen tukka märkänä vinopenkissä lähestulkoon aerooobiselle alueelle meneviä +15:sta toiston sarjoja. Luultavasti haisin pahalle silloin enkä varmastikkaan ollut ainut, tosiaan salilla kun oltiin treenaamassa ja sisällä lähemmäs kolmekymmentä astetta lämmintä..

Sellainen mykkä kyttääjä Pirkkolan salilla. Kaveri on ihan vaaraton hippiäinen ei siinä mitään, mutta äärimmäisen ärsyttävää, kun tämä hiihtelijä on aina tuijottamassa jostain päin salia.

Tätä kyttäämistä on jatkunut jo pitkään ja itselläni ärsytyskynnys on korkea, mutta nyt aletaan olla siinä pisteessä, että teen asialle jotain. Homotreffeille en ole lähdössä, joten pitää yrittää jotain muuta.

Toivottavasti luet tätä ja ymmärrät lopettaa, niin ei tarvitse loukata mahdollisesti herkkää sieluasi.

RAWR! Kurkkukipu alkoi. Eli se tarkoittaa ettei salia muutamaan päivään. Naamaan tuli vedettyä sellaiset vitamiinit et oksat pois. Nyt vaan lepoa pari päivää, ettei tää eskaloidu... ja just kun viime perjantaina sain vihdoin nousemaan penkistä 100kg ja kyykkäsin 112kg. Perhana! :face:

RAWR! just kun viime perjantaina sain vihdoin nousemaan penkistä 100kg ja kyykkäsin 112kg. Perhana! :face:

Onko tuossa vaan mun mielestäni tosi pieni ero kyykky- ja penkkituloksen välillä? Itelläni ero on n. 30kg ja kyykyn luvut on suunnilleen samoissa sun kanssa.

Tänään ei potuttanut salilla yhtikäs mikään ennen ihan viimeistä toistoa. Kyykky meni kymmenen kiloa paremmilla painoilla kuin koskaan ja muissa liikkeissä painot oli suunnilleen samat kuin viimekskin (eka treeni palautteluviikon jälkeen siis). Mutta sitten se viimeinen toisto push pressissä. Pääsi keskivartalo pettämään ja alkaselkä notkahtamaan. Joku pieni naksahdus sieltä kuului, mutta onneksi mitään kipua ei ole vielä ilmennyt. Hiukan siellä jotain tuntuu, mutta ei varsinaista kipua ainakaan vielä. Toivon niin paljon, että selvisin vaan säikähdyksellä.

Tänään potutti se, kun pitkästä aikaa päätin koittaa pystäriä käsipainoilla istuen, koska olin jo aika kauan hinkannut sitä seisaalteen tangolla. Noh, otin tietenkin ne painot millä olin jokunen kuukausi sitten viimeksi tehnyt pystäriä ja oletin että ne nousevat kepeästi, koska olihvathan tulokset nousseet tangolla tehtässä. Aloitin sitten ekaa sarjaa, ja ei perkele noussut edes painot ylös asti! Otin sitten astetta pienemmät painot ja niilläkin sain tehtyä vain 2x6, kun tarkoitus oli saada ainakin kymppi -.- Johtuneekohan tuo vain tottumattomuudesta, kun on ollut niin pitkä tauko kyseisestä liikkeestä, vai onko asia niin viturallaan että voimatasot olisivat laskeneet noin paljon :/

Veikkaisin ehkä tottumattomuutta. Mulla oli vähän saman tapanen tilanne tossa joskus. Olin tehny pystypunnerrusta pitkään tangolla, mut kehitys oli siinä vähän heikkoa, joten aattelin tehä pitkästä aikaa käsipainoilla. Aloin siinä sitten lämmittelemään ja kun pääsin oletettuihin sarjapainoihin, ihmettelin vaan miksei ne paina yhtään mitään. Jostain syystä pystypunnerrus käsipainoilla oli yhtäkkiä kehittynyt huomattavasti paremmaksi kuin ennen ja selvästi jopa tankopunnerrusta paremmaksi (tangolla parhaat sarjat oli ehkä jotain vajaa 10 toistoa surkealla 35 kilolla, ja kässäreillä tuli 22,5kg kympin sarjat ihan hyvin).

Veikkaisin ehkä tottumattomuutta. Mulla oli vähän saman tapanen tilanne tossa joskus. Olin tehny pystypunnerrusta pitkään tangolla, mut kehitys oli siinä vähän heikkoa, joten aattelin tehä pitkästä aikaa käsipainoilla. Aloin siinä sitten lämmittelemään ja kun pääsin oletettuihin sarjapainoihin, ihmettelin vaan miksei ne paina yhtään mitään. Jostain syystä pystypunnerrus käsipainoilla oli yhtäkkiä kehittynyt huomattavasti paremmaksi kuin ennen ja selvästi jopa tankopunnerrusta paremmaksi (tangolla parhaat sarjat oli ehkä jotain vajaa 10 toistoa surkealla 35 kilolla, ja kässäreillä tuli 22,5kg kympin sarjat ihan hyvin).

Voisin tuota pystäriä nyt jonkin aikaa tehdä juurikin käsipainoilla, jospa ne sarjat siitä sitten paranee. Sen jälkeen sitten alkaa vuorottelemaan käsipainoilla sekä tangolla, niin ainakin rasitus pysyy monipuolisena eikä tapahdu enää näitä tottumattomuustilanteita :D Vie yllättävän paljon puhtia ihmisestä tommoset sarjapainojenlaskut.

Käytän treenissä paskoja ja kuluneita paitoja, joten kun ei lähde enää t-paidasta haju pois nii roskiin vaa ja sitten katsoo vaatekaapista uuden paidan, jota ei tule enää pahemmin arkena käytettyä.

Sama. Lisäksi se paita lähtee aina heti sen treenin päätteeksi pyykkikoneeseen ja menee siis seuraavaan pesuerään. Lapsiperheessä se pyykkikone käy kuitenkin useamman kerran viikossa. Eipä ole pinttyneitä hajuja vaan ennemminkin paidat kuluu ensin puhki...

Ymmärrän kyllä ongelmat vaikka penkkipaitojen yms. kanssa, mutte en normi t-paitaretkujen.

Se että ei ole salia missä treenata :jahas:

Armeijan jälkee alkanu hyvä noususuhdanne katkennu pariks viikoks siihen että paikallisen uimahallin rempan takia sali on auki vaan puoli neljään joka päivä ja minä pääsen koulusta vasta puoli neljä joka päivä. Pirun vaikee löytää hyvää mutta edullista salia koska itse en ainakaan halua maksaa mitään 50-70e kuukaudessa + mahdollista typerää liittymismaksua ja sen jälkeen sitoutua siihen saliin, jossa ei edes tunneta vapaita painoja, vähintään vuodeksi ellen halua maksaa jotain aivan sikamaista kuukausimaksua.

Mutta huomenna tsekkaan Nääshalli ja ainakin kuvien perusteella vaikuttaisi ihan asialliselta paikalta eikä hintakaan ole yhtään huono, 85,90/50 salikertaa ja koska käyn 3 kertaa viikossa salilla niin se riittää suunnilleen neljäksi kuukaudeksi. Toivottavasti ei kamalan isoja mörköjä käy siellä treenaamassa niin ehkä kehtaa käydä siellä :D

Käy ihmeessä tarkastamassa Steelbody jos ei ihan järjettömän matkan päässä ole. Hintataso on hyvinkin inhimillinen ja painoissa löytyy.

Back
Ylös Bottom