Ajatteleekohan kukaan lihaksikas ja kovaa treenaava noin kuin sinä? En tiedä millainen olet, mutta yleensä ne jotka eivät ymmärrä karjahtelua ja kolinaa, ovat kynäniskoja, naisia, vanhuksia tai aloittelijoita.
Joku biatch tuli valittamaan muutama päivä sitten, miten painoni kolahtivat kuin tein maastavetoa failureen. Naurettavaa tulla valittamaan kolahtavista painoista, kun joku tekee failureen. Kertoo vain valittajan omasta asiantuntemattomuudesta ja tyhmyydestä. Myöskin jos se karjahdus tai örähdys pääsee, kyse ei useissa tapauksissa ole mistään esittämisestä tai showsta, vaan aidosta tuskasta ja itsensä psyykkaamisesta. Esim. herra Utti Hietala taitaa ihan normitreeneissä päästää jonkin urahduksen tai ärähdyksen melkein joka sarjassa. Pumping Ironin treeniosuuksissa Arska myös karjahtelee joka toistolla joissakin liikkeissä. Itse saan ainakin viimeisen toiston paremmin irti, kun ärähdän vähäsen. Kyllähän tennispelaajat ja keihäänheittäjätkin karjuvat huipputasolla, pitäisikö heiltä kieltää tämä?
Tuo painojen kolinasta vikiseminen nyt ainakin on niin vammaista, että huh huh. Failure on failure, silloin paino tulee painovoiman vaikutuksesta alas, kun lihas niin sanotusti feilaa. Vähän voi yrittää jarrutella viimeisillä voimilla, mutta joskus vähän pamahtaa, se kuuluu salille. Eri asia on esim. hantteleiden tahallinen paiskominen tai korkealta pudottelu, koska ne voivat vääntyä.
Itse ainakin saan vaan virtaa siitä jos joku pamauttelee painoja ja karjahtelee vähän ja hevi pauhaa salilla. Tulee itsellekin sellainen olo että nyt vittu lähtee. Sen sijaan on jotakin trendipellejä, toimistorottia tai mummoja tekemässä rauhallista treeniään hindulaisen lehmän lauhkeudella ja katsovat pitkin nenäänsä minun ärinääni, niin omakin treenimoti kärsii. Punttisali ei ole mikään kirjasto, menkää kirjastoon tai kirkkoon jos haluatte hiljaisuutta ja rauhaa.
Tuossa on ihan faktaakin siitä, miten huutaminen parantaa voimantuottoa:
http://ajw.asahi.com/article/sports/topics/AJ201207240015 Tekstissä puhutaan 5-11% parannuksista voimantuotossa, verrattuna siihen että ei huutaisi.