Kun kattelee youtubesta videoita, niin yllättävänkin paljon esim. katottu noita Nokiankin promovideoita Lumia 920:stä, jotain +1miljoona kertaa kohtuu lyhyessä ajassa - siis verraten siihen, että ennen miljoonaankin katsojaan on kulunut Nokialta aikaa ennen näitä uusia malleja.
Toisaalta Ip5:lla on katsojia joku +3miljoonaa
http://www.youtube.com/watch?v=u5X5cV-4LRo 5 päivään. Toki oletetusti. Aika ihmeellinen tykkäysten määrä - joku 13 000 tykkääjää ja 5000 eitykkääjää. Siellä fanaatikot liikenteessä.
Tässä joku muinainen Ip5 konseptivideo
http://www.youtube.com/watch?v=lzsBwnv_dAg - siis täh yli 60 milj. katsojaa - ei ihme että myy ja kiinnostaa.
Mitä tulee itse puhelimiin, niin itseä kiinnostaa enemmän Lumia 920 - ainakin olettasin sillä olevan parempi hinta/laatusuhde. Lisäksi näkisin tuon näytön (et pystyy hanskat kädessä edes jotenkin, varsin kätevä esim. moottoripyöräillessä nahkahanskoilla, laskettelussa, autoa ajaessa) tärkeänä, kamera myöskin (toki kysymysmerkki) ja tietenkin navigaattorina toiminee paremmin vrt. Ip5, koska vähän isompi näyttö +, että Nokian kartat lienee paremmat ainakin täällä Suomen maaperällä. Itsessään molemmat puhelimet on hyviä ja valinta kohdistunee muiden osalla siten, että onko hyviä kokemuksia (omistaako ennestään Applea) Applesta, vai onko vaan hankkimassa uutta puhelinta ilman "fanitaustaa".
En tosin yhtään ymmärrä näitä Applen haukkujia. Tekeehän se firma varsin hyvää puhelinta asiallisella spekseillä ja ekosysteemillä. Monet ostaa kaiken lisäksi sen ihan vaan käyttöjärjestelmän takia, kun se on hyvä helpppo ja selkee. Helppo ostaa Ip5, kun talosta löytyy jo joku MacBook, Ipad, Ipod, tms. Siitä helppoudesta ja yhteenkuuluvuudesta varmasti moni maksaa mielellään hivenen brändi lisää, varsinkin kun tietää saavansa sillä muutamalla lisäeurolla kärkipäänpuhelimen, vaikkei nyt teoriassa paras/innovatiivisin olisikaan. Ja kyllähän nuo Applen tuotteet on varsin cooleja. Ipad on varsinkin hieno laite. Puhelin mun mielestä nyt ei oo mitenkään erikoisen nerokas Applella, mut kyllä mä tykkään MacBookeista ja Ipadeista - ja jos omistaisin Ipadin, niin tällänen Ip5 olis varsin luonnollinen valinta, koska toimis nätisti yhteen. Mitä itse Iphone 5 tulee, niin onhan tuo nyt aivan helkutin sulava käyttöliittymä, kaikki toimii sulavasti jne. Eikös joku sanonut, että dont fix it if it aint broken..
Itseäni helpottaa tulevassa valinnassa lähinnä se, että en oikeastaan koskaan ole omistanut applea tai android laitteita, eikä mulla näin ollen oo mitään erityistä ekosysteemiä. Varmasti Ios/Android on hyvä, mut taidan itse valita Lumia 920, koska näkisin sen ominaisuudet itselleni paremmiksi näin hintatietoisena kuluttajana - ainakin oletan, et Ip5 on liian kallis tälläselle köyhälle - toivottavasti 920 on halvempi.
Markkinoinnissa Apple on kuningas. Aivan upeaa markkinointia. Nuo videotkin youtubessa on varsin vakuuttavia. En tiedä toimikos samanlainen Nokialla, mut kai se Nokiakin vois joskus kokeilla ton tyylistä markkinointia, eli joku selkeesti amerikan englantia puhuva mies esittelemään, kuinka hyvä tuote on. Kyllä itse näkisin, että jos joku parempi esittelijä olisi, niin saataisin sitä mielikuvamainontaakin vähän seksikkäämmäksi. Nytkin tosta Nokian jännällä aksentilla puhuvasta intialaisesta tulee mieleen lähinnä nörttituote. Tekisivät siitä koko maailman tuotteen.