Mä voisin kommentoida kanssa, kun kallistuin lopulta noiden kahden (iPhone 4 ja SGS2) välillä Samsungiin. Jos iPhonea kehutaan sen ylivertaisella helppokäyttöisyydellään ja yleisellä käytettävyydellään, niin kyllä Samsunginkin kanssa toimeen tulee tyhmempikin. Mä en ollut käyttänyt ainuttakaan kosketusnäytöllistä älypuhelinta ennen tätä, ja pääsin yhdessä illassa mielestäni suhteellisen hyvin perille noista perustoiminnoista ja asetuksista. Muutaman sovelluksenkin sain ladattua, mikä ei tosiaan vaadi kuin tyyliin "lataa" ja "asenna" nappien painamista, ja sovellukset ovat tämän jälkeen käyttövalmiita.
Pientä säätämistä vaati mm. yhteystietojen siirtäminen ensin muistikortille ja muistikortilta uuteen puhelimeen, mutta sekin selvisi parin minuutin ihmettelemisellä. Muistikorttipaikkaa etsin kanssa pienen tovin, se kun oli piilotettu samaan osoitteeseen sim-kortin kanssa akun alle, kun taas tossa mun entisessä Nokiassa muistikorttipaikka oli puhelimen sivussa. Vastaavien puhelimien kanssa pelanneille varmaan tuttu juttu, mutta mulle tuli uutena. Samaan tyyliin jotain asetuksia ja toimintoja on minusta hivenen epäintuitiivisissa paikoissa ja turhan monen mutkan takana, mutta tämä voi olla tottumiskysymys ja/tai korjaantua puhelimen säätämisellä. Tästä esimerkkinä etsin pidemmän aikaa sitä, missä näkyy paljonko puhelimessa on akkua jäljellä. Akun käytön statistiikat pomppaa silmille helposti, ja ihmettelin, että miksei tätä tietoa olisi voinut ympätä samaan paikkaan.
Ja kun nettikäyttö on suuri osa tällaisen puhelimen käytöstä, niin toi langaton yhteys toimii hienosti. En ole vielä saanut säädettyä kaikkia sähköpostijuttuja ja vastaavia kondikseen, mutta ainakin naamakirja rullaa niin kuin pitääkin. Tällä mun kämpän langattomalla yhteydellä selaaminenkin on tarpeeksi nopeaa, mutta pitää katsoa, että miten toi liittymän mukana tuleva puolen megan yhteys vaikuttaa. Mua alkaa meinaan korpeaan hyvin nopeasti, jos selaaminen menee odotteluksi.
PC-ajureita tietokone ei löytänyt suoraan, vaan ne piti kaivaa Samsungin sivuilta, mutta jälleen pienen ihmettelyn jälkeen pääsin lataamaan puhelimen täyteen musiikkia. Hieno juttu, kun olemassa olleen musiikin lisäksi toi puhelin osasi hakea muistikortilta mun vanhat kuvat ja videot ja ympätä ne suoraan noihin gallerioihin ja kuvanmuokkausohjelmiin yms. Luurin mukana tulee myös vähintäänkin kelvolliset kuulokkeet, jotka pesee soundissa noi mun vanhat aika helpostikin. Noi tommoset tulpat ei vaan pysy mun päässä kunnolla, kun vähänkään tekee jotain, mutta menee varmaan junassa/bussissa/autossa istuessa ihan mainiosti.
Jos huonoista puolista sanoo lopuksi jotain, niin iPhone 4 ja HTC olisivat olleet paremmin käteen sopivia. Toi vähän leveämpi ja muovinen läpyskä ei anna ihan samaa fiilistä kilpatoveriensa kanssa. Tässä tosin kääntöpuolena keveys edellämainittuihin verrattuna, puhelin on housujen taskussa hyvin huomaamaton. Ja kuten mainittua, niin akkuhan tuossa ei näköjään kestä vaikkei hirveästi mitään tekisikään. Mä koitin himmentää näyttöä, ja suurimman osan ajasta pidin wi-fit, GPS:t sun muut pois päältä, mutta niin vaan päivän päätteeksi akku oli melko finaalissa. Kai tuohonkin tottuu, että jos nyt laturia ei tarvitse koko ajan kantaa mukana, niin ainakin illan päätteeksi saa puhelimen tökkäistä lataukseen.
Hyvä vehje siis kokonaisuudessaan minunkin mielestäni, ja katsotaan vielä, kun pääsee paremmin sisälle tohon android-maailmaan ja muokattavuuteen, niin fiilikset voi vielä kohota entisestään.