Mikä on lankkupenkki tai lattiapenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiewi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Monesti noista täälä puhutaan, mutta en löytänyt serchillakaan järkevässä ajassa kysymykseeni vastausta: Mitä noi on ja miksi kannattaisi tehdä?

-K

Lankkupenkki: Penkkipunnerrusta, jossa (avustaja) pidetään lankkua rinnalla. Toki noiden lankkujen paksuutta kannaattaa vaihdellakkin.
Lattiapenkki: Menet lattialle selällesi ja teet kuten penkkiä. Tulet huomaamaan, että käsivarret ottavat kiinni lattiaan - siitäkö lie nimikin.
Molemmat ovat ojentaja liikkeitä, tarkoitusena siis parantaa penkin loppuosaa.
:)

Originally posted by jpm
Lankkupenkki: Penkkipunnerrusta, jossa (avustaja) pidetään lankkua rinnalla. Toki noiden lankkujen paksuutta kannaattaa vaihdellakkin.
Lattiapenkki: Menet lattialle selällesi ja teet kuten penkkiä. Tulet huomaamaan, että käsivarret ottavat kiinni lattiaan - siitäkö lie nimikin.
Molemmat ovat ojentaja liikkeitä, tarkoitusena siis parantaa penkin loppuosaa.

Minun tietääkseni tuo lattiapenkki kehittää ensisijaisesti rinnaltalähtöä. Lisäksi siinä kuuluu ala-asennossa päästää paineet pois.

Lattiapenkki EI todellakaan ole loppuojenus liike! Lattiapenkki auttaa noston alkuvaiheeseen, eli rinnaltalähtöön. Suoritustekniikka tämä: Tanko lasketaan niin alas, että kyynerpäät koskettavat lattiaa. Rentoutetaan rintalihaksisto. Työnnetään tanko ylös. Hemmetin tehokas liike!

Rentoutetaan lihaksisto? Jahas, mikäli mua ei näy seuraavan ojentaja treenin jälkeen, olen kuollut tangon alle.. :rolleyes: Olen ilmeisesti jymmartanyt väärin, jos lasken tangon alas (sinne kunnon paine, ei kai niitä pois alavaiheessa lasketa :confused: ) ja sit 'räväkästi' ylös...En kyllä siltikään aio kokeilla tota rentouttamista ala-asennossa, koska tuo liike on aivan loistava noin kuten sen teen.

Rintalihaksiston rentouttaminen, eli paino makaa vain kyynärvarren päällä, kontrolli pitää kuitenkin säilyä, että tanko ei kippaa eteen tai taakse. Sama periaate kuin box-kyykyssäkin!

Juurikin rintalihaksiston rentouttaminen ala-asennossa tekee tästä erikoistekniikan ja siksi se tehdään lattialla. Muutenhan tämän voi tehdä penkilläkin, kunhan ei laske tankoa alas asti.

Kokeile nyt kuitenkin JPM myös tätä tekniikkaa, toimii!!

Mietin tässä juuri, etten ole tietoisesti keskittynyt rentouttamaan rintalihaksia, mutta kun tässä demostroin tilannetta, niin kyllähän rintalihakset *rentoutuu* alavaiheessa jo sen vuoksi että alaslasku tapahtuu hallitusti ja liike pysähtyy alhaalla. Elikkä noinhan se menee. pitää ihan tietoisesti tarkistaa tilanne seuraavan kerran.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla tuo lattiapenkki on ainakin toiminut hyvin juurikin kuvaamallani tekniikalla. Tällä menetelmällä ei tuntuma ole ojentajissa vaan rintalihaksissa, painoja ei varmaankaa voi käyttää ihan yhtä paljoa kuin tilanteessa jossa paine pidetää koko ajan.

Pystyisitkö MTMM perustelemaan, miksi on EHDOTTOMASTI pidettävä paine koko liikkeen ajan? Tekeekö rintalihasten rentouttaminen alhaalla liikkeestä vaarallisen tai vaikkapa typerän näköisen? Mitäpä jos se toimii kummallakin tapaa hieman vaan painottaen eri lihaksia (rinta/ojentajat). Itse olen AINA päästänyt ala-asennosa rinnan rennoksi. En vaan ymmärrä miksi liike pitäisi tehdä lattialla jos lattia toimii ainoastaan merkkinä -> lankkupenkki.

Koska ojentajat jarruttaa alhaalla ja liike on huomattavasti luonnollisempi kuin lankkupenkki mikä töksähtää ikävästi. Lattiapenkissä liike tulee luonnollista liikerataa ja ottaa juuri ojentajiin todella loistavasti. Teen tämän siis hieman penkkiä kapeemmalla otteella. Moniko teistä rentouttaa rintalihakset esim merkkinostossa? Koitan saada lattiapenkissä mahdollisimman samanlaisen likeradan kuin normaalissa penkissä, lattialla vain rasitus rinnalle on huomattavasti pienempi, tällöin saan keskityttyä siihen kohtaan missä ojentajat alkavat tehdä töitä enemmän.

Originally posted by Danger
Minulla tuo lattiapenkki on ainakin toiminut hyvin juurikin kuvaamallani tekniikalla. Tällä menetelmällä ei tuntuma ole ojentajissa vaan rintalihaksissa, painoja ei varmaankaa voi käyttää ihan yhtä paljoa kuin tilanteessa jossa paine pidetää koko ajan.
öööhhh...olen kyllä aina tehnyt tämän liikkeen ojentajaliikkeenä, rintaliikkeet ovat täysin erikseen. Mutta kuten aiemminkin sanoin, luulisin tälleen ilman painoja kokeiltuna (testaan tämän tasan ja varmasti seuraavan kerran) että rintalihakset "rentoutuu" tuossa alavaiheessa juuri sen vuoksi että itse ainakin selvästi pysäytän liikkeen siellä.. Siinä olen Mtmm:n kanssa samaa mieltä (varsinkin sen jälkeen kun hän neuvoi niin tekemään) että noita paineita ei pidä pois alhaalla laskea. Milläs ihmeellä sä sen nostat hallitusti ja rivakasti ylös sillon?

Jos multa kysytään, niin ehdottomasti ojentajille tämän liikkeen teen ja lattiapenkki auttaa mullakin juuri tohon loppuojennukseen. En tiedä onko se auttanut rinnalta lähtöön - epäilen suuresti.

Jep. Varmaankin homma on niin, että kumpikin tapa toimii, hieman vaan eri tavalla.

Eihän merkkipenkissä voi rintalihaksia rentouttaakaan, mutta ei voi kyykyssäkään lantionseudun lihaksia ja silti BOX-kyykky on hemmetin tehokas liike treenaamaan näitä lihaksia.

Sinnikkäästi puollusta tätä mun tapaa suorittaa lattiapenkki mutta kyllä tuossa toisessakin tapaa on puolensa :kippis1:

Herää kysymys miksi boxissakin pitää rentouttaa? Järjellä ajatellen staattinen rasitus boxilla olisi paljon fiksumpaa. Mun mielestä lihasten rentouttaminen noston kriittisessä vaiheessa aiheuttaa liikeradan kontrollin huonontumista mikä ei varmaankaan ole tarkoitus.

Originally posted by Mtmm
Herää kysymys miksi boxissakin pitää rentouttaa?

Heh, nyt tarvii asiaa kysyä Selkäinahon Sakelta. Sen WSB-kirjasta mä olen oppini saanut. Tää menee jo ohi threadin aiheen. Mutta mä tsekkaan miksi näin ja kerron huomenna.

Originally posted by Mtmm
Herää kysymys miksi boxissakin pitää rentouttaa? Järjellä ajatellen staattinen rasitus boxilla olisi paljon fiksumpaa. Mun mielestä lihasten rentouttaminen noston kriittisessä vaiheessa aiheuttaa liikeradan kontrollin huonontumista mikä ei varmaankaan ole tarkoitus.

Saattaa johtua siitä, että laskuvaiheessa lihaksiin ja jänteisiin varastoitunut energia penkillä pitkästä odotusajasta ja rentoutuksesta johtuen häviää lämmösi eikä elastisuudesta saada mitään apua penkiltä lähtöön, vaan liike-energia pitää kehittää ilman apuja ja näin saadaan liikkeestä tehokkaampi kun halutaan kehittää räjähtävyyttä lähtöön. Lihasten jännitys ja elastisen energian hyväksikäyttökin vaikuttaisi samalta asialta kuin perseen alla olisi tietyn jousivakion omaava jousi. Räjähtävyys ei kai kehity niin hyvin.

Boxissa voi rentouttaa, koska pystyt istumaan rentona tyyliin 300kg selässä, mutta koitappa rentouttaa rinta lattiapenkissä 200kg tangossa. Veikkaan että paine käsiin tulee sairaaksi, kun ovat vasten lattiaa, koska rintahan pitää sen osaksi irti lattiasta.

edit: Sen verran vielä, että itse en rentouttaisi missään liikkeessä mitään en edes boxissa. Juuri kuin mtmm sanoi että liike menee vituiksi ja loukkaantumis riski kasvaa, kun yhtä äkkiä staattinen jännitys lopetetaaan.

Originally posted by JJJ
Boxissa voi rentouttaa, koska pystyt istumaan rentona tyyliin 300kg selässä, mutta koitappa rentouttaa rinta lattiapenkissä 200kg tangossa. Veikkaan että paine käsiin tulee sairaaksi, kun ovat vasten lattiaa, koska rintahan pitää sen osaksi irti lattiasta.

edit: Sen verran vielä, että itse en rentouttaisi missään liikkeessä mitään en edes boxissa. Juuri kuin mtmm sanoi että liike menee vituiksi ja loukkaantumis riski kasvaa, kun yhtä äkkiä staattinen jännitys lopetetaaan.

Kuinkahan maksimeja tehdessään siinä edes kovin rentona voi olla? Boxi nyt taitaa kuitenkin olla enemmän sellainen nopeusliike eli pienillä painoilla ja silloin kyllä pystyy rentouttelemaan. Maksimeilla ei kyllä kannata ehkä hirveästi "rentoutua" . :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom