mikä on kun paino ei putoa liikunnalla ja matalakalorisella ruualla

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Amaryllis sanoi:
1. Minusta aerobinen liikunta siis tukee laihdutusta, hyvinvointia ja terveyden edistämistä

2. Salitreenillä on paikkansa, mutta minulla ei ainakaan kroppa kestä pelkkää salitreeniä

3. onnistuneen painonpudotuksen kuten myös terveyden ja kehonpalvonnan kolmas kulmakivi on se ruokavalio.

1. Aerobinen liikunta nimenomaan tukee laihdutusta (kuten esimerkiksi ravintolisät tukee riittävää syömistä), mutta laihdutus menetelmänä se on varsin huono. Kaikkien, laihdutti tai ei, tulisi sitä harrastaa (ennenkuin joku provosoituu, en kuitenkaan tarkoita neliraajahalvaantuneita).

2.
Minä sanoi:
Harmi että niitä aerobisen liikunnan etuja (hapenotto siis) ei juuri samassa määrin bodaamalla saa.
Tätä mieltä olen edelleen. Painoharjoittelu ei korvaa aerobista liikuntaa, vaikka monella tapaa onkin hyödyllisempää.

3. Laihdutuksessa ruokavalio on kaikkein tärkein asia. Liikunnalla ei kukaan laihdu ellei dieeti ole kohdallaan.

Amaryllis, hyvin täydensit sitä mitä sanoin, mutta kovasti mietityttää että luitko edes lainaamaasi tekstiäni, kun väitit olevasi täysin erimieltä, muttet kuitenkaan oikeastaan ollut?

Tuo on vaan mulle aina niin vaikeaa uskoa, että 30min pyörälenkki kuluttaisi 325 kcal. ehkä jos työmatkasi on 15km ja ajat sen 30 minuuttiin.

Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Kun kovaa polkee, hiilihydraatit palaa. Ei siinä paljon laihtumaan pääse kun rasvaa ei niin kauheesti pala kuitenkaan sillä rasva on varsin huonoa palamaan elimistössä, ja toimii energian lähteenä lähinnä vain kevyessä liikunnassa. Siksi sitä ei (kuten ei huonoja hiilihydraattejakaan) kannata ajattelematta syödä

KKHS sanoi:
Amaryllis, hyvin täydensit sitä mitä sanoin, mutta kovasti mietityttää että luitko edes lainaamaasi tekstiäni, kun väitit olevasi täysin erimieltä, muttet kuitenkaan oikeastaan ollut?

Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Kun kovaa polkee, hiilihydraatit palaa. Ei siinä paljon laihtumaan pääse kun rasvaa ei niin kauheesti pala kuitenkaan sillä rasva on varsin huonoa palamaan elimistössä, ja toimii energian lähteenä lähinnä vain kevyessä liikunnassa. Siksi sitä ei (kuten ei huonoja hiilihydraattejakaan) kannata ajattelematta syödä

No se quottaus, minkä otin sinulta oman kommenttini alkuun:

"Liikuntamuodoista laihdutukseen (ja paljon muuhunkin terveyden edistämiseen) on painoharjoittelu..."

Niin ensinnäkin minusta tuolta puuttuu joku sana, arvelin sinun yrittäneen sanoa, että "liikuntamuodoista tehokkainta/sopivinta/parasta laihdutukseen..." mutta tämä sana oli pudonnut pois... Niin etenkin tuohon terveyden edistämiseen jäin kiinni, kun aika kapoinen käsitys on terveyden edistämisestä ja nykyihmisen yleisimmistä terveysongelmista, jos kuntosalitreeni on tehokkainta/sopivinta/parasta liikuntaa mitä terveyden edistämiseen keksii.

Tekstistäsi ja muistakin kirjoituksistasi tähän ketjuun sai lyhyesti sanottuna sen käsityksen, ettei aerobista kannata tehdä, koska salitreeni on sekä terveydelle että laihtumisen ja rasvan palamisen kannalta tehokkaampaa.

Mitä tulee hiilareiden palamiseen, niin siitä aiheesta on nyt ihan viime aikoina juteltu ravintopuolella threadissa "Tyhjän vatsan aerobisille ei perusteita (artikkeli englanniksi)". Käsittääkseni yksi teesi siinä artikkelissa oli se, että se, mikä kovatempoisessa liikunnassa hävitään rasvanpoltossa SUORITUKSEN AIKANA matalatempoiselle liikunnalle, otetaan takaisin rasvan jälkipalamisena suorituksen jälkeen. Ja tähän ei tarvittu edes tyhjää vatsaa, eli palautumistaan ei tarvitse viivyttää kuikuloimalla nälissään rankan suorituksen jälkeen. Makes sense: kuten aiemmin tässä ketjussa joku sanoikin, jos sitä hiilaria suorituksen aikana palaakin,niin energiavajetta joka tapauksessa syntyy ja jostain sekin kompensoidaan, ravinnosta tai miinuskaloreilla oltaessa jostain muualta.

Nyt pyörällä kotiin, mennyt jo ylitöiksi :whip:

Amaryllis sanoi:
Tekstistäsi ja muistakin kirjoituksistasi tähän ketjuun sai lyhyesti sanottuna sen käsityksen, ettei aerobista kannata tehdä, koska salitreeni on sekä terveydelle että laihtumisen ja rasvan palamisen kannalta tehokkaampaa.

Painoharjoittelu on monintavoin terveellisempää (edistää terveyttä enemmän) kuin aerobinen liikunta, mutta missään vaiheessa en ole väittänyt että aerobista ei kannattaisi tehdä, vaan ainostaan että sitä ei kannata pitää laihdutuskeinona, sillä siihen on painoharjoittelu parempi, joskaan ei sekään kovin hyvä, vaan ruokavaliosta se aina lähtee. Kumma väite että sanomisistani saisi sen käsityksen ettei aerobista kannata tehdä (EDIT: tosin ei ehkä nykyään ole niin erikoista kun usein luetaan ohimenevän huolettomasti jotain ja tehdään käsitys parista avainsanasta, miettimättä sitä mitä on sanottu), sillä muutamaan kertaan tässä ketjussa olen maininnut aerobisen liikunnan välttämättömyydesta. Laihtumis vaikutus ei suinkaan määrittele terveellisyyttä, vaan aerobinen liikunta parantaa hapenottoa, ja kehittää sydäntä, verisuosia ja keuhkoja jonka vuoksi se parantaa kaikkia fyysysiä suorituksia jonkin verran, ja auttaa mm. ehkäisemään hengityselin sairauksia, jotka on pandemioista suurimpia.

Painoharjoittelu sen sijaan aiheuttaa juuri tuota paljon kehuttu jälkipolttoa, kehittää myös jossain määrin hengityselimiä (muttei läheskään niin paljon kuin kunnon aerobinen), ehkäisee tehokkaasti osteoporoosia (jonka vuoksi se on hyvä hoitokeino mm. moniin reuman tyyppeihin), parantaa ketteryyttä, on melko suuressa osassa vanhusten hyvinvoinnissa (lihasvoima on rappeutumisessa melko iso tekijä) ja sanomattakin on selvää että vahvistaa yleisesti. Ei kuitenkaan korvaa aerobista liikuntaa, niinkuin normali-ihmiset sen tajuaakin ettei yksi poissulje toista.

KKHS sanoi:

Vähän menee Offtopiciksi, mutta tarkoitatko tällä sitä, että madaltunut glykogeenitaso tjsp. aiheuttaa voimakkaampaa näläntunnetta, jolloin todennäköisemmin syö takaisin harjoituksen aikana kuluneet kalorit? Olen ymmärtänyt itseäni fiksumpien puheista, että tästä asiasta on myös ihan tutkimusta, joka osoittaa tuon tyhjällä mahalla juoksemisen ja rasvanpolttosykkeiden olevan täyttä sontaa. Tosin tämähän pätee tietenkin vain jos liikuttaessa aerobisen kapasiteetin ylärajoilla ei syödä enempää, kuin liikuttaessa matalammilla tehoilla.

Kerokaapas muuten minulle mitä tapahtuu lihaskasvulle treenattaessa miinuskaloreilla, mikäli proteiinia riittää. Toiset kun väittävät, että pitää välttämättä syödä enemmän kuin kuluttaa, jotta lihas kasvaa ja olen tämän ollut itselläni havaitsevinani. Toisaalta on sitten näitä hiukan pulskia kavereita, joiden tulokset ja ilmeisesti lihaksetkin näyttävät kasvavan ihan sen vararavinnon turvin? Kuuluisat voimavalmentajat, kuten Glenn Pendlay, puhuvat voimakkaasti pluskaloreilla olon puolesta, joten jos olet eri mieltä niin perustele.

Ilmeisesti sitä energiaa tarvitaan aineenvaihduntareaktioihin korjatessa niitä solutason vaurioita, jotka harjoittelu aiheuttaa ja aminohapot ovat niitä rakennuspalikoita?

Totta se on, yksi hullu kysyy enmmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata.

Don Kojootti sanoi:
1. Vähän menee Offtopiciksi, mutta tarkoitatko tällä sitä, että madaltunut glykogeenitaso tjsp. aiheuttaa voimakkaampaa näläntunnetta, jolloin todennäköisemmin syö takaisin harjoituksen aikana kuluneet kalorit?

2. Kerokaapas muuten minulle mitä tapahtuu lihaskasvulle treenattaessa miinuskaloreilla, mikäli proteiinia riittää.

1. En, enkä oikein ymmärrä miten sen vaikutelman saa tuosta lainatusta pätkästä, sillä siinähän sanoin vain että raskaampi liikunta kysyy enemmän hiilihydraattia kuin rasvaa. Tosin tuolla aiemmin olen tainnut jotain sen suuntaista sanoa tuosta nälästä. Lähinnä tarkoitin liikunnan mukana tuoman yleisen ruokahalun kasvua, en niinkään välitöntä nälkää, joskin melko usein raskas liikunta lisää nälän tunnetta. Myytit tyhjällä mahalla juoksemisesta (esimerkiksi aamuareobinen) on kyllä tosiaan sontaa.

2. Lihaskasvuprosessi syö jonkin verran energiaakin, joten luulisin näin maallikkona että miinuskalorit sitä jonkin verran haittaa. Taantumusta ei varmankaan järkevän pituisessa miinuskalori dieetissä tule. itse ne tosin suosittele miinuskalori dieetejä kenellekään, vaan olen edelleenkin sitä mieltä (nykytiedon valossa) että ruuan laadulla on enemmän vaikutusta. Toki kilpabodarit on asia erikseen, mutta yleensä nämä tietävät mitä tekevät

Ihan aluksi, ei kannata miettiä näitä asioita jos on vasta aloittamassa liikuntaharrastusta, on tärkeämpää tehdä jotain, kuin se että osaa varmasti toimia optimaalisella tavalla. Mutta koska itse nautin uuden tiedon saamisesta niin jatkan silti tällä hifistelylinjalla, pahoittelen.

KKHS sanoi:
1. En, enkä oikein ymmärrä miten sen vaikutelman saa tuosta lainatusta pätkästä, sillä siinähän sanoin vain että raskaampi liikunta kysyy enemmän hiilihydraattia kuin rasvaa. (...)

2. Lihaskasvuprosessi syö jonkin verran energiaakin, joten luulisin näin maallikkona että miinuskalorit sitä jonkin verran haittaa. Taantumusta ei varmankaan järkevän pituisessa miinuskalori dieetissä tule. itse ne tosin suosittele miinuskalori dieetejä kenellekään, vaan olen edelleenkin sitä mieltä (nykytiedon valossa) että ruuan laadulla on enemmän vaikutusta. Toki kilpabodarit on asia erikseen, mutta yleensä nämä tietävät mitä tekevät

1. Ymmärtämättömyys lienee nyt molemmin puolista, voiko painoa siis sittenkin pudottaa muulla tavoin kuin syömällä vähemmän kuin kuluttaa? Joten mikäli kulutan päivän aikana energiaa 3200 kcal ja syön vain 3000 ei elimistö käytä hyväkseen aina samaa määrää kehon rasvoja, aiheuttaen sitä toivottua laihtumista? Eli energiankulutus ei siis ole ainoa ratkaiseva tekijä?

Lihaksethan eivät kai sinällään polta rasvaa vaan rasva muutetaan aineenvaihdunnassa ymmärtääkseni glykogeeniksi, jota elimisistö pyrkii varastoimaan. Onko siis ymmärrettävä, että tyhjentyneet glykogeenivarat eivät korvaudukaan liikunnan jälkeen polttamalla rasvaa, vaan jäävät tyhjiksi mikäli ei syödä hiilihydraatteja? Tällöinhän laihtumista ei tapahtuisi, jos elimistön rasvanpolttomekanismi on aktiivinen vain liikunnan aikana.

Pahoittelen etten pysty ilmaisemaan asiaa nyt selkeämmin, omasta mielestäni argumentti on looginen. Korjatkaahan sitten ekspertit mikäli olen ihan hakoteillä.

2. Olen varmaan ollut hakoteillä jo pitkään, luulin nimittäin, että miinuskalorit tarkoittavat vain tilaa jossa energiansaanti on kulutusta pienempää. Kertokaahan mitä sillä sitten tarkoitetaan, jollei tuota. Toki laihtuminen on siis mahdollista pluskaloreillakin, mikäli olen väärässä myös kohdassa yksi.

Mitä tähän voi sanoa, lehmä on märehtiväinen ja ihminen on erehtyväinen?

Don Kojootti sanoi:
Toki laihtuminen on siis mahdollista pluskaloreillakin, mikäli olen väärässä myös kohdassa yksi.

Itseasiassa käsitys siitä että laihtuminen onnistuu lähinä miinuskaloreilla, on kumman sinnikäs, vaikka se on vääräksi todistettu ja kauan sitten. Painonvartioilla lienee tässä osuutensa asiaan. Pitkään on jo tiedetty että ruuan laatu on paljon ratkaisevampi kuin määrä, ja miinuskalorit vaikuttaa vasta kun viimeisiä rasvaprosentteja laskteen, ja tämähän on oikeastaan epäterveellistä (sillä 10-20% on perusvarasto joka pitäisikin olla) eikä siis ainakaan normitilaksi suositeltavaa. Valittetavaa siksikin että käsitys laihtumisesta on noin vanhanaikainen, että laihduttajat ei nykyään välttämättä tule sen terveemmiksi (mikäli eivät tee fiksusti ja kysy terapeutilta/lääkäriltä) vaan alkavat kärsimään entistä enemmän puutostaudeista (tähän vaikuttaa osittain sekin että laihuus on kauneusihanne ja sitä tavoitellaan enemmän ulkonäön kuin terveyden vuoksi, jolloin siihen ryhdytään terveydestä välittämättä).

http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/Rasvanpolttosyke+on+harhaa/HS20041115SI1TL0108s

Rasvanpolttosyke on harhaa

On totta, että rauhallisesti edetessä (sydämen syke noin 90-130 lyöntiä minuutissa) rasvat ovat tärkein energianlähde. Korkeammilla syketiheyksissä elimistö taas haukkaa hiilihydraatteja.

Hitaassa vauhdissa rasvaa siis menetetään suhteellisesti enemmän kuin kovassa kyydissä, mutta tilanne tasoittuu, kun lenkki on ohi. Palautumisen aikana elimistö käyttää taas runsaammin hiilihydraatteja. Jos ne ovat huvenneet lenkkipolulle, ruoan hiilihydraatit täyttävät kuopan, ja rasvakudos antaa elimistölle sen tarvitseman energian.

(...)Asiantuntijoina elintarviketieteiden tohtori, dosentti Mikael Fogelholm UKK-instituutista ja Turun Paavo Nurmi -keskuksen ylilääkäri, lääketieteen tohtori Olli J. Heinonen.

Nämä herrat ovat siis pahasti harhaanjohdettuja, vai levittääkö HS kenties jotain kapitalistista propagandaa. Itse luotan vielä heihin, mutta nimimerkki KKHS tulee epäilemättä mullistamaan tiedemaailmaa lähitulevaisuudessa.

Okei, ehkä liian ilkeästi sanottu, ks. edellisen postini viimeinen kappale.

Olen pahoillani, ei ehtinyt samaan postiin.

http://www.tohtori.fi/?page=7990455&id=6509454

Muotidieetit

Paula Hakala, Dosentti, FT

(...)

Laihtuminen perustuu aina siihen, että energian saanti jää kulutusta pienemmäksi Muotidieettien noudattaminen pienentää energian saantia sen vuoksi, että niissä kaikissa "tyhjiä kaloreita" sisältävät ruoka-aineet on kielletty tai niiden käyttömäärää rajoitettu (esim. leivonnaiset, sokeri, sokeroidut virvoitusjuomat, alkoholi). Muunlaiset selitykset dieetin laihduttavasta vaikutuksesta ovat katteettomia.

(...)

Jälleen kerran, itse arvostan sokeasti oppiarvoja ja koulutusta. Myönnän olevani mielikuvitukseton paskiainen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Don Kojootti sanoi:
http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/Rasvanpolttosyke+on+harhaa/HS20041115SI1TL0108s

Nämä herrat ovat siis pahasti harhaanjohdettuja, vai levittääkö HS kenties jotain kapitalistista propagandaa. Itse luotan vielä heihin, mutta nimimerkki KKHS tulee epäilemättä mullistamaan tiedemaailmaa lähitulevaisuudessa.

Okei, ehkä liian ilkeästi sanottu, ks. edellisen postini viimeinen kappale.

En nyt oikein tajua mitä tai ketä vastaan tuo on kirjoitettu. Mielestäni lainaamassasi jutussa ei ole juurikaan vääriä väittämiä (nykyään jo tajutaan energioiden erilainen käyttäytyminen, eikä kaloreilla suoraan voi laskea liikunnassa palavaa ainetta), itseasiassa samaa asiaa mitä itse olen sanonut, eli kovalla liikunnalla palaa enemmän kaloreita, mutta ei rasvaa vaan hiilihydraatteja. Jälkipoltossa palaa mitä palaa, hyvät hiilihydraatit on yleensäkin aina ensimmäisenä jonossa. Tuo muuten todistaa (jos voi todisteena pitää) sen alkuperäisen väittämäni, että liikunta on melko huono laihdutuskeino, joskin se tukee hyvää ruokavaliota.

Jälleen kerran, itse arvostan sokeasti oppiarvoja ja koulutusta. Myönnän olevani mielikuvitukseton paskiainen.

Eipä oppiarvojen arvostuksessa mitään pahaa ole, niin itsekin teen (joskin silloin tällöin tulee muistaa että se ei aina kerro koko totuutta). Sinällään Tohtori oli täyttä asiaa, mutta väite siitä että energian saannin pitää olla kulutusta pienempi, on pikku lipsahdus "maalaisjärjen" puolelle, sillä nykyään jo tiedetään että on tärkeämpää mitä syö, kuin miten paljon syö. Huonot energia jää varastoon, lisäksi nälässä niitä varastoidaan lisää. Toisaalta Tohtorin kokoojatkin oli asian huomanneet taulukossaan

Tohtori.fi sanoi:
Kaikkea voi syödä, mutta runsaasti rasvaa ja/tai sokeria sisältäviä ruokia sekä alkoholia rajoitetusti

Tämän yläpuolella sanotaan kyseisen ohjeen kuuluvaan suositeltavaan ruokavalioon, joka on "vähärasvainen ja runsaskuituinen". Näinhän sen pitääkin olle. Hyviä hiilareita saa kyllä syödä yli tarpeen, ja huonoja tulisi välttää lähes kokonaan, samoin huonoja (tyydytettyjä) rasvoja ei juurikaan kannata syödä, vaan ainoastaan hyviä, muttei niitäkään liikaa. Lihavuus on rasvaa, jonka kertymistä mm. sokeri edesauttaa. Ilman rasvaa ei tule lihomistakaan.

EDIT: sellainen selkeä virhe oli kyllä tehty Tohtori sivulle, että "muotidieetit" niputettiin yhteen kasaan, vaikka niiden sisällöllinen kirjo on melkoinen, eikä niistä voi sen perusteella noin selkeää vertailua perinteisiin. Tietenkin perinteinen dieetti on aina paras, kunhan muistaa laadun ennen määrää

KKHS sanoi:
itse ne tosin suosittele miinuskalori dieetejä kenellekään, vaan olen edelleenkin sitä mieltä (nykytiedon valossa) että ruuan laadulla on enemmän vaikutusta.

Kerro nyt sitten vielä sekin, että minkälainen dieetti laihduttaa ilman miinuskaloreita tai linkitä, jos tästä on jo jossain keskusteltu syvällisemmin.

Miinuskaloreihin ja lihaskasvuun: en ole itse havainnut maltillisista miinuskaloreista olevan haittaa lihaskasvulle. Olen varmaan niin aloittelija (1,5 v "järkevää" salitreeniä) ja niin rasvainen kuitenkin, että kasvu ei ole kiven takana. Ehkä sillä on osuutta asiaan, että olen dieetannut hitaasti 7 kg 5 kuukaudessa ja nekin oikeastaan pyrähdyksissä, eli välillä on ollut viikko-kaksi-kolme kulutusta vastaavan syömisen (ehkä jopa vähän plussalla joinain päivinä) pätkiä.

Amaryllis sanoi:
Kerro nyt sitten vielä sekin, että minkälainen dieetti laihduttaa ilman miinuskaloreita tai linkitä, jos tästä on jo jossain keskusteltu syvällisemmin.

Samoin, haluaisin nähdä niitä taustatietoja sille että järkevällä ja kunnolla kontrolloidulla dieetillä painon (ja vielä tarkemmin, rasvan) putoamisen määrän määrittelisi mitenkään merkittävästi joku muu kuin yleinen ruoan kalorien määrä kulutukseen nähden. Kalori ei ehkä ole kalori mikrotasolla ja liikunnan sekä ravinnon ajoittamisella saatetaan jotain pientä hyötyä saada, mutta kun puhutaan pitkistä aikajaksoista ja riittävän proteiini- yms. pitoisista ruokavalioista niin olisipa hyvä nähdä minkälaatuista ruokaa niillä saa syödä ja kiristyä ilman kalorivajetta. Riippuu tietysti miten määritellään miinuskalorit ja kalorivaje. Laskennallinen? Mitattu? Kuviteltu?

Tämän yläpuolella sanotaan kyseisen ohjeen kuuluvaan suositeltavaan ruokavalioon, joka on "vähärasvainen ja runsaskuituinen". Näinhän sen pitääkin olle. Hyviä hiilareita saa kyllä syödä yli tarpeen, ja huonoja tulisi välttää lähes kokonaan, samoin huonoja (tyydytettyjä) rasvoja ei juurikaan kannata syödä, vaan ainoastaan hyviä, muttei niitäkään liikaa. Lihavuus on rasvaa, jonka kertymistä mm. sokeri edesauttaa. Ilman rasvaa ei tule lihomistakaan.

Siis tarkoitatko nyt sokerin aiheuttamaa insuliinin eristystä.
Kyllähän kaikki energia voi kertyä vara-ravinnoksi, oli se sitten sokeresita, rasvoista tai proteiineista. Ja mun käsittääkseni näistä helpointa on varastoida yksinkertaisia hiilihydraatteja, koska niitä ei tarvitse sen kummemmin pilkkoa.

Eikös rasva ja proteiinit pidä ensin muuttaa glukoosiksi(?) joka sitten varastoituu rasvaksi.

Ja kaiken lisäksi yhden rasvagramman muuttaminen käyttöön sopivaksi energiaksi vie sekin energiaa?

Voi olla että ymmärsin koko jutun väärin..

Koska en oikeasti ole niin kiinnostunut aiheesta että päivät pitkät siitä jaksan keskustella (varsinkin kun sitä väkisin muutetaan väittelyksi) heitän Summarumin kaikesta mitä sanoin (ehkä se yksinkertaisena listana ymmärretään paremmin).

- Liikunnalla on varsin vähäinen merkitys laihtumiseen. Jolla on pieni rasvaprosentti, saattaa nähdä pelkällä liikunnalla tuloksia (esim. kilpabodarit)

- Liikunta, niin aerobinen kuin painoharjoittelukin, on kuitenkin lähes aina hyödyllistä ja tarpeellista. Laihuus ei ole autaaksi tekevä asia tai itseisarvo jonka mukaan liikkumista ja syömistä tulisi suunnitella (paitsi niille joille se on kaikkea tärkeämpi)

- Kohtuullinen liikaenergia tai energiavaje ei ole merkittävä lihomisen tai laihtumisen kannalta, vaan se mistä energia tulee. Ääripäät on tietenkin epäterveellisiä ja vaikuttaa suuresti rasvankertymiseen molemmin päin.

- Miinuskalorit ja liikunta on dieetissä vain hyvä lisä, kunhan ensiksi pidetään huolta siitä että energia tulee oikeista lähteistä.

- Miinuskaloridieetti polttaa ennemmin lihaksia kuin rasvakerrosta, sillä siitä saatava energia on parempaa kuin ihmisen rasvakerroksista. Tämä näin siis vain oikeasti lihavilla, ei niillä joilla on ihan normaali rasvakerros joka on hyvällä energialla hankittu.

- Uskon (en väitä) että myös sokeri ja tyydyttyneet rasvat edistää lihasten palamista, ja lihomista, sillä ne on huonoja energian lähteitä jodenka käyttö ei ole hyväksi kropalle.

Linkkejä tai lähteitä en ala kaivamaan, sillä tietoni ei perustu yhteen tai kahteen lähteeseen, vaan kaikkeen siihen tietoon ravitsemuksesta mitä olen vuosien aikana hankkinut. Energian määrä lihomisen tai laihtumisen syynä oli selkeä tieteellinen totuus vielä 90-luvulla, nykyään tiedetään jo enemmän. Jos jotain kiinnostaa tietää mitä asiasta nykyään tiedetään ja arvellaan (tiede ei koskaan ole oikeassa, vaan parhaillaankin lähellä sitä) niin tietoa kyllä löytyy kirjastoissa, lehdissä ja vaikka netissä. Jotka taas kaipaili todisteita, tyytyköön oikeassa olemisen tunteeseen, en häviä siinä kuitenkaan mitään sillä minulla ei ole mitään tarvetta todistella.

Enkä ala kenellekään mitään ruokavalioita tekemään sillä en ole mikän diettaaja, vaan joku voisi jopa kuvailla lihavaksi. Tietoa on enemmän kuin käytäntöä, tai haluja siihen. Olen lihonut itse elämällä lähinnä miinuskaloreilla, energian tullessa milloin mistäkin lähteestä. Olen laihtunut jonkin verran vaihdettuani laadun paremmaksi, ja määrää jopa suurentamalla.

KKHS sanoi:
Koska en oikeasti ole niin kiinnostunut aiheesta että päivät pitkät siitä jaksan keskustella (varsinkin kun sitä väkisin muutetaan väittelyksi) heitän Summarumin kaikesta mitä sanoin (ehkä se yksinkertaisena listana ymmärretään paremmin).

- Liikunnalla on varsin vähäinen merkitys laihtumiseen. Jolla on pieni rasvaprosentti, saattaa nähdä pelkällä liikunnalla tuloksia (esim. kilpabodarit)

- Liikunta, niin aerobinen kuin painoharjoittelukin, on kuitenkin lähes aina hyödyllistä ja tarpeellista. Laihuus ei ole autaaksi tekevä asia tai itseisarvo jonka mukaan liikkumista ja syömistä tulisi suunnitella (paitsi niille joille se on kaikkea tärkeämpi)

- Kohtuullinen liikaenergia tai energiavaje ei ole merkittävä lihomisen tai laihtumisen kannalta, vaan se mistä energia tulee. Ääripäät on tietenkin epäterveellisiä ja vaikuttaa suuresti rasvankertymiseen molemmin päin.

- Miinuskalorit ja liikunta on dieetissä vain hyvä lisä, kunhan ensiksi pidetään huolta siitä että energia tulee oikeista lähteistä.

- Miinuskaloridieetti polttaa ennemmin lihaksia kuin rasvakerrosta, sillä siitä saatava energia on parempaa kuin ihmisen rasvakerroksista. Tämä näin siis vain oikeasti lihavilla, ei niillä joilla on ihan normaali rasvakerros joka on hyvällä energialla hankittu.

- Uskon (en väitä) että myös sokeri ja tyydyttyneet rasvat edistää lihasten palamista, ja lihomista, sillä ne on huonoja energian lähteitä jodenka käyttö ei ole hyväksi kropalle.

Linkkejä tai lähteitä en ala kaivamaan, sillä tietoni ei perustu yhteen tai kahteen lähteeseen, vaan kaikkeen siihen tietoon ravitsemuksesta mitä olen vuosien aikana hankkinut. Energian määrä lihomisen tai laihtumisen syynä oli selkeä tieteellinen totuus vielä 90-luvulla, nykyään tiedetään jo enemmän. Jos jotain kiinnostaa tietää mitä asiasta nykyään tiedetään ja arvellaan (tiede ei koskaan ole oikeassa, vaan parhaillaankin lähellä sitä) niin tietoa kyllä löytyy kirjastoissa, lehdissä ja vaikka netissä. Jotka taas kaipaili todisteita, tyytyköön oikeassa olemisen tunteeseen, en häviä siinä kuitenkaan mitään sillä minulla ei ole mitään tarvetta todistella.

Enkä ala kenellekään mitään ruokavalioita tekemään sillä en ole mikän diettaaja, vaan joku voisi jopa kuvailla lihavaksi. Tietoa on enemmän kuin käytäntöä, tai haluja siihen. Olen lihonut itse elämällä lähinnä miinuskaloreilla, energian tullessa milloin mistäkin lähteestä. Olen laihtunut jonkin verran vaihdettuani laadun paremmaksi, ja määrää jopa suurentamalla.
Kovintas shittiä mitä olen vähään aikaan kuullut, ja vaikka sitä tulee kuultua usein. Ei voi muuta sanoa. Olisi hyvin vaikea tajuta miten miinus kaloreilla voi lihota. Paino voi kyllä voi pysyä samana, jos ollaan liikaa miinuksella tai muuten vaan suunniteltu huonosti. Mutta että oot lihonnut "lihavaksi" pääosin miinuskaloreilla, niin huh huh. Itsellä on niinikään tietoa, mutta myös kokemusta, joten hommaa säkin sitä ja sitten kerro uudestaan, että lihottaako se miinuksilla olo.:rolleyes: :david:

KKHS sanoi:

(...)

Olen pahoillani, jos olen pilannut keskustelu ilmapiiriä, olen kuitenkin omalla työn sarallani tottunut siihen, että teoriat voi ja pitääkin kyseenalaistaa(=väittely?). Toivoisin myöskin myöskin, ettei kysymys ole voittamiseta tai tappiosta vaan tiedon lisäämisetä. Oikea tieto auttaa meitä varmasti paremmin kohti tavoitteitamme, mitä ne nyt ovatkaan.

Aloin tästä aiheesta kiinnostuneena panna paperille asioita joita muka tiedän ravitsemuksesta. Pisteet sille, joka seuraavan jaksaa lukea. Jos saan sanoa ihan suoraan, niin KKHS on kyllä selkeästi lukenut mitä alalla on tutkittu, mutta ymmärtäminen onkin sitten toinen juttu, onko tämän syynä toisenkäden tieto joka on jo virheellisesti tulkittu, vai oma tulkinta, vaikea sanoa. Etten itse soruisi samaan niin arvostelkaas joku tämä teksti.

Esitän siis tässä varsin pitkässä postissa näkemykseni siitä, miksi mielestäni laihtuminen on mahdollista vain kun elimistön energian saanti on pienempää kuin sen käyttö ja miksi voi syntyä käsitys, että tietyillä elintarvikkeilla on laihduttava vaikutus.

Kommentoikaa toki jos olen väärässä, kuitenkin mieluummin siten, että voitte esittää luotettavan lähteen, josta asian voi tarkistaa. Teksti perustuu lukioaikaiseen biologian oppikirjaan sekä sekalaiseen määrään yleistajuisia lukemiani artikkeleita, sekä hajanaisiin tieteellisiin tutkimuksiin, joihin lukemissani yleistajuisissa artikkeleissa on viitattu.

Proteiinit

Käsitellään aluksi kaikkien kehoilijoiden suosikki makroravinne, proteiini. Proteiinia käytetään mm. lihasten ja jänteiden rakenneaineena sekä aivojen energianlähteenä. Proteiinin tarve vaihtelee riippuen henkilön aktiivisuustasosta, ihminen, joka ei harrasta liikuntaa, tulee toimeen alle yhdellä grammalla proteiinia per painokilo vuorokauden aikana. Kestävyysurheilijan tarve on tätä hiukan korkeampi. Painoharjoittelun idea on tuottaa solutason vaurioita, jotka elimistö sitten superkompensoi, eli rakentaa vaurioituneen kudoksen tilalle vahvempaa käyttäen siis proteiineja rakennuspalikoinaan. Tästä syystä painoharjoittelua harrastavat henkilöt tarvitsevat enemmän proteiinia, 2-3 grammaa per painokilo vuorokaudessa. Ylijäämäproteiinin aineenvaihdunta pilkkoo ja käyttää energiana. Toisaalta elimistö purkaa lihaksien sisältämää proteiinia energiantuotantoon, mikäli se ei saa ravinnosta tarvitemaansa energiaa. Yksi gramma proteiinia sisältää energiaa 4 kcal. Ylenpalttisen proteiininsaannin oletetaan vaurioittavan munuaisia.

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat kehon pääasiallinen energianlähde. Hiilihydraatit luokitellaan yleensä pitkä- ja lyhytketjuisiin. Lihasten työskennellessä aerobisesti, ne käyttävät energianaan veressä olevaa glukoosia, joka on siis lyhytketjuisin mahdollinen hiilihydraatti. Ruuansulatus pilkkoo hiilihydraatit glukoosiksi, joka sitten imeytyy vereen. Yksi gramma hiilihydraattia sisältää 4 kcal. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen. Kaikkea vatsaan joutunutta hiilihydraattia ei ihmisen ruuansulatus pysty pilkkomaan, esimerkiksi selluloosa ei sula ihmisen elimistössä, toisin kuin märehtijöiden.

"Ravintokuiduilla tarkoitetaan veteen liukenemattomia kuituja, joita ovat selluloosa, hemiselluloosa ja ligniini, saadaan pääosin viljavalmisteista. Nämä kuidut lisäävät ulostemassaa ja nopeuttavat sen kulkemisnopeutta elimistössä, joten ne parantavat vatsan toimintaa ja hoitavat ummetus saa marjoista, hedelmistä ja palkokasveista. Liukenevat kuidut vaikuttavat sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan. Veren kokonais- ja LDL-kolesterolin määrä pienenee, kun kolesterolin imeytyminen vähenee." [lähde: wikipedia]

Pitkäketjuisten hiilihydraattien etu on siis siinä, että ne luovuttavat energiansa hitaammin tai eivät lainkaan.

Insuliini on hormoni, jonka tehtävänä on säädellä verensokerin tasoa. Kohonnut insuliinitaso aiheuttaa verensokerin sitoutumista rasvaksi. Verensokeri taas säätelee terveellä ihmisellä näläntunnetta. Pitkäketjuiset hiilihydraatit siis imeytyvät hitaammin, jolloin verensokerin taso ei piikkaa ja insuliinin tuotanto pysyy tasaisempana, eli rasvaa sitoutuu elimistöön hitaammalla tahdilla. Glukoosi ei kuitenkaan ymmärtääkseni poistu kerran vereen jouduttuaan, kuin kulumalla aineenvaihduntareaktioissa, joskin hoitamattomassa diabeteksessa elimistön insuliinintuotantotasot ovat merkittävästi pudonneet, jolloin osa pieni määrä glukoosia kulkeutuu elimistöstä virtsan mukana, tämä on kuitenkin erittäin vakavan sairauden merkki.

Pitkäketjuisten hiilihydraattien, joita elimistö pystyy käyttämään hyväksi, etuna on siis, että ne vapauttavat energiaa hitaammin, jolloin näläntunne pysyy pitempään loitolla. Tähän perustuu pitkäketjuisia "hyviä" hiilihydraatteja sisältävien ruokavalioiden paremmus. Verenkiertoon ja siten enrgiana käytettäväksi vapautuu siis aina glukoosia, ei "hyviä" tai "huonoja" hiilihydraatteja. Liikkuessasi siis poltat glukoosia, eikä sillä oliko poltettava glukoosi suuhun pantaessa glukoosia, vai pilkottiinko se myöhemmin ole tässä vaiheessa enää mitään merkitystä. Ylimääräisen glukoosin elimistö sitoo rasvaksi.

Syy siihen, miksi olen itsekkin vakuuttunut pitkäketjuisten hiilihydraattien ylivertaisuudesta, on niiden matala glykeeminen indeksi. Glykeeminen indeksi kuvastaa juuri näiden hiilihydraattiketjujen pilkkoutumisnopeutta, mitä suurempi indeksi, sitä nopeampaa pilkkoutuminen. Miksi sitten pienempi indeksi on parempi? Muistetaanpa se insuliinipiikki joka seuraa nopeiden hiilihydraattien nauttimista. On osoitettu tutkimuksissa, että ruokavalio, joka koostuu suureksi osaksi korkean glykeemisen omaavista hiilihydraateista lisää insuliiniresistanssin kehittymisen riskiä. Insuliiniresistanssi taas on laukaiseva tekijä 2-tyypin diabeteksessa. Jotain ajattelemisen aihetta antaa se, että insuliiniresistanssi oireita ovat mm. keskivartalolihavuus ja kohonnut verenpaine. Kuulostaako liiankin tutulta? Perunalla, suomalaisen ruokavalion kulmakivellä, on korkea glykeeminen indeksi. Totta kai tässäkin ovat määrät ratkaisevia, pienet määrät korkean indeksin tuotteita eivät ole haitallisia, valitettavan monen suomalaisen pääenergianlähde vain on peruna. Enemmän aiheesta löytyy hakusanoilla Harvardin ruokapyramidi ja glykeeminen indeksi.

Elimistö muuttaa veren glukoosia myös nopeammin purettavaan muotoon, glykogeeniksi, jota varastoidaan mm. maksan ympärille. Kestävyysurheilijat yrittävät kasvattaa glykogeenivarastoja ennen pitkäkestoista, kuten maraton, suoritusta tyhjentämällä ensin elimistön glykogeenistä ja tankkaamalla ne täyteen kilpailua edeltävänä päivänä, uskoen tässäkin superkompensaatioperiaatteeseen eli glykogeenivaraston kapasiteetin nousevan. Tämän teorian paikkaansa pitävyydestä kuitenkin kiistellään.

Rasvat

Rasvat ovat välttämätön osa ruokavaliota, ne sisältävät vitamiineja ja lisäksi elimistö tarvitsee rasvoja hormonien tuottamiseen. Yleisesti suositellaan, että päivittäisestä energiansaannista rasvojen osuus olisi vähintään 15%, ei kuitenkaan mielellään yli 30%. Rasvojen saantisuosituksista on kuitenkin viimeaikoina noussut kiista, johtuen insuliinipiikkien vaikutuksesta insuliiniresistanssin kehittymiseen. Eräät tunnetut ravitsemustutkijat ovat sitä mieltä, että rasvojen saantia ei tulisi rajoittaa vaan pitää vain huolta niiden laadusta.

Ravinnosta saatu rasva pilkotaan pienemmiksi molekyyleiksi ruoansulatuksessa, molekyylit imeytyvät vereen. . Nämä molekyylit puolestaan sitoutuvat rasvasoluihin, mikäli niitä ei käytetä energiaksi. Rasvan pilkkominen on hidasta, jolloin siis myös rasvapitoisen ravinnon nauttiminen hidastaa ravinteiden imeytymistä pitäen näläntunteen pitempään loitolla samoista syistä kuin pitkäketjuiset hiilihydraatit. Kuitenkin rasva sisältää paljon energiaa, joten laihduttajalle tästä ei ole hyötyä. Monet kehonrakentajat turvaavat yön proteiininsaantinsa nauttimalla suuren osan päivittäisestä rasvantarpeestaan illan viimeisen aterian yhteydessä, joka sisältää myös paljon proteiinia hitaasti imeytyvässä muodossa (raejuusto, kaseiini, tonnikala..)

Rasvat jaetaan yleisesti tyydyttyneisiin, LDL, ja tyydyttämättömiin, HDL, rasvoihin. Tyydyttyneet rasvat aiheuttavat LDL-kolesterolin nousua joka taas on myötävaikuttava tekijä mm. sepelvaltimotaudin puhkeamisessa. Hyvä nyrkkisääntö rasvojen erottelussa on, että "hyvät" rasvat ovat huoneenlämmössä juoksevia. Eläinperäiset rasvat taas sisältävät runsaasti "pahoja" rasvoja, myös maidon rasva kovin tunnettu rasvan muoto on kookosrasva. Uuden tutkimuksen valossa kovat rasvat eivät kuitenkaan ole kaikkein vaarallisimpia, vaan transrasvat. Transrasvoilla tarkoitetaan kasvisrasvoja teollisesti kovetettaessa syntyviä rasvoja, joita on erityisesti kasvisrasvajäätelössä, valmispopcorneissa kekseissä sekä sipseissä. Mikäli kovettaminen on lähes täydellistä, kuten suomalaisissa margariineissa, on transeasvoja jäljellä hyvin vähän. Niitä syntyy siis nimenomaan silloin kun rasvojen kovettaminen jää puolitiehen. Maidon rasvat sisältävät myös transrasvoja mm CLA, mutta kaikki transrasvat eivät ole pahasta, vaan tämä on itse asiassa terveysvaikutteinen. Rasva on luonnon tapa säilöä energiaa, yksi gramma rasvaa sisältääkin 9 kcal.

Elimistössä muutetaan siis ylimääräinen glukoosi rasvaksi, jota tarvitaan saman energiamäärän sitomiseksi paljon vähemmän kuin glykogeeniä, joka sisältää glukoosin lisäksi suuria määriä vettä. Olen varma, että suurin osa teistä, jotka ovat lukeneet tähän asti, ymmärtävät miksi tämä oli esi-isillemme välttämätöntä. Tämä ei kuitenkaan ole peruuttamaton prosessi, vaan energia voidaan muuttaa takaisin glukoosiksi, itse asiassa, tämä prosessi on käynnissä nytkin kun luet tätä. Mikäli ravinto ei kuitenkaan sisällä tarpeeksi rasvaa, muistathan, että sitä käytetään niiden tuiki tärkeiden hormonien tuottamiseen ja vitamiinien sitomiseen, tämä prosessi menee säästöliekille, ei siis kuitenkaan lakkaa kokonaan.

Laihduttamisesta

Laihduttaessa pyritään yleensä rasvanmäärän vähentämiseen kehossa, yllä olevan tiedon valossa on se mahdollista vain jos pitkän ajanjakson kuluessa ruoansulatuksen yhteydessä imeytyy vähemmän energiaa verenkiertoon, kuin elimistö käyttää. Vaikuttaa myös siltä, että laihduttamisen yhteydessä menetetään aina hiukan lihasmassaa. Suurempi lihasmassa kuluttaa näet enemmän energiaa ja on hengissä pysymisen kannalta on varmasti ollut aikojen saatossa ihmiselle edullisempaa purkaa lihasta, mikäli riittävää määrää ravintoa ei ole ollut saatavilla. Tämä on muuten se argumentti, jolla mm. Glenn Pendlay perustelee, sitä miksi lihasta kasvaa vain kun energiansaanti ylittää sen tarpeen. Laihduttamiseen liittyvää lihasmassan katoamista voidaan hillitä painoharjoittelun avulla, sekä turvaamalla riittävä proteiinin saanti.

On totta, että voit syödä laihduttaessa enemmän, etkä ole niin usein nälkäinen, mikäli saat suurimman osan energiasta pitkäketjuisista hiilihydraateista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pitkäketjuisten hiilihydraattien sisältämä energia olisi parempaa kuin lyhyiden, vaan että et voi normaalisti syömällä saada sitä yhtä suuria määriä. Edellä on kuitenkin esitetty miksi kannattaa välttää nopeita nopeita hiilihydraatteja.
Tähän saakka olemme puhuneet energian saannista, kuitenkin yhtä tärkeää on sen kulutus, joskin energian saantia on paljon helpompi säännellä, liikunta ei siis, aivan oikein, ole helpoin tapa laihtua. Liikunnasta saatavat muut terveydelliset hyödyt ovat sen sijaan kiistattomia. Mikäli laihdutetaan esteettisistä syistä, ei liikunnan lisääminen ole tyystin välttämätöntä, joskaan laihempi ei ainakaan tekijän mielestä ole aina kauniimpi. Mikäli laihduttaminen tapahtuu terveydellisistä syistä, on liikunnan lisääminen todella suositeltavaa.
Monet laihdutusmetodit väittävät muuttavansa aineenvaihduntaa siten että rasvaa ei kerry elimistöön. Tämä on kuitenkin mahdollista, syötäessä enemmän kuin kuluttaa, vain mikäli ravinto ei imeydy yhtä tehokkaasti. Tämä on täysin mahdollista ja siihen uskoakseni perustuvat vähähiilihydraattiset dieetit, lisäksi ketoosissa poistuu elimistöstä tehokkaasti nestettä jolloin painonpudotus on alussa rajua. Harva kuitenkaan väittää, että diureetit laihduttavat vaikka paino niitä käyttäessä tippuukin ja kroppa kiristyy.
Edellämainitu lisäksi on laihdutettu aineilla, jotka nostavat perusaineenvaihdunnan tasoa, en ole pätevä arvioimaan näitä keinoja, mutta kysyppäs joltakin 60-luvulla nuoruuttaan viettäneeltä naiselta laihdutuspillereistä, silloin oli markkinoilla tabuja, joilla alkoi paino tippua, vaikuttavana aineena amfetamiini. Johtuiko tämä kohonneesta aineenvaihdunnasta vai keskushermoston turruttamisesta, en osaa sanoa. Katso kuitenkin elokuva Unelmien sielunmessu ennen kuin päätät onko laihtunminen sinulle niin tärkeätä.

Olen otettu jos tämän joku jaksoi lukea läpi ja kiitollisuudellani ei ole rajoja mikäli voit osoittaa asiavirheet tekstissäni.
Luotettavaa lisätietoa löytyy mm. wikipedian englanninkielisetä osasta hakusanalla nutrition. Sinne vaan selailemaan, tieto on ajan tasalla, ja kohtalaisen kansantajuisesti selitettyä. Valitettavasti naistenlehdet ja trendidieetit pyrkivät tekemään ravitsemukselle saman kuin bodauslehdet treenaukselle -tyyliin, oikotie onnen, laihdu 7 kg kahdessa viikossa.

Don Kojootti sanoi:
Olen pahoillani, jos olen pilannut keskustelu ilmapiiriä, olen kuitenkin omalla työn sarallani tottunut siihen, että teoriat voi ja pitääkin kyseenalaistaa(=väittely?).

Niin pitääkin. Kerroin lähinnä sen mitä tiesin, en niinkään esittänyt kummoisia teoriaoita. Pääasiassa pitäydyn täysin siinä väitteessä että liikunnalla ei ole niin suurta laihduttavaa vaikutusta kuin yleensä väitetään. Toisaalta olen yhä sitä mieltä että lihomisen ja laihtumisen kannalta on tärkeämpää mistä energia tulee, kuin miten paljon sitä on, jos erotus suositukseen on kohtuullinen. (suuret määrät suuntaan tai toiseen toki vaikuttaa, mutta niitä ei yleensä pitäisi ollakaan).

Jos saan sanoa ihan suoraan, niin KKHS on kyllä selkeästi lukenut mitä alalla on tutkittu, mutta ymmärtäminen onkin sitten toinen juttu, onko tämän syynä toisenkäden tieto joka on jo virheellisesti tulkittu, vai oma tulkinta

Virheellisyydestä en sano mitään (koska se on aina vain suhteutettavissa toisiin tulkintoihin) mutta vähän sekä että. Eli suoraan toisen käden tietoa, sekä omaa tulkintaa siitä mitä tietoa nykyään on saatavilla.

EDIT (taas) tulkinta virheen tosin olen aulis myöntämäänkin, mikäli se todistetaan vääräksi muulla kuin toisella tulkinnalla :-)

Miinuskaloreilla voi lihota, mikäli sitä energiaa jossain vaiheessa saa tarpeeksi. Laski ei tietenkään synny tyhjästä, mutta vaikka elää miinuskaloreilla, mutta ne tulee roskasta, voipi hyvinkin pääsääntöisesti miinuksella elävä lihoa (kuten itselle on käynyt). Huono energia on huonoa energiaa, ja ihmisen kroppa toimii niin fiksusti ettei se ryönä mene käyttöön heti. Nykytutkimuksethan viittaa jonkin verran siihen suuntaan että sokeri masentaa ja taisipa tyydyttyneille rasvoillekin löytyä jotain lisähaittaa. Johtuuko nämä sitten hormooneista vai siitä että sokerin hiilihydraatit on aivoille pahaksi, siitä ei kai ole juuri minkäänlaista näyttöä

Suositut

Back
Ylös Bottom