mikä on kun paino ei putoa liikunnalla ja matalakalorisella ruualla

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
MrIks sanoi:
KUMMA TREDI KUN KAVERI ALOTTAA SIVUSTON KYSYMYKSELLÄ JA SIT HÄIPY JOHONKIN, ETTÄ TÄSSÄ JOUTUU KOHTA PERUSTAMAAN UUDEN SAITIN JOSSA ETSINTÄKUULUTETAAN BLUEBERRYETÄ:whip:

Kiinnitin samaan asiaan huomiota aiemmin. Tosin Pakkotoiston aiheet on usein yleishyödyllisiä, vaikka itse aloittaja ei vastauksia lukisikaan. Kuitnekin olisi voinut alkupuolen kysymyksiin vastata tarkennuksen vuoksi.

liian matalat kalorit pysäyttää aineenvaihdunnan, suosi kalorivaihteluita!!!

En tiedä kuinka vakaalla faktapohjalla moinen uskomus on, mutta täysin looginen juttuhan tuo on että nälässä ei sitten ainakaan hävitetä varastoja. Ruuan määrää ja liikuntaa tärkeämpi asia on aina ruuan laatu ja arjen toimet (joilla on oikeasti huomattava vaikutus energian kulutukseen, toisin kuin aerobisella liikunnalla, joka on ajankäyttöönsä nähden melko vähäkulutuksista, joskin silti äärimmäisen hyödyllistä muista syistä).

KKHS sanoi:
En tiedä kuinka vakaalla faktapohjalla moinen uskomus on, mutta täysin looginen juttuhan tuo on että nälässä ei sitten ainakaan hävitetä varastoja.

Kyseessä ei ole uskomus, katso vaikka tämä linkki. http://www.pubmedcentral.gov/picrender.fcgi?artid=1251060&blobtype=pdf

Tosin vaikeaahan noiden tutkimusten luotettavuutta on harrastajapohjalta arvioida, luotettavampaa tuo kuitenkin on kuin painonvartioiden rahastushenkinen bs.

Lisäksi kannattaa huomioida laihduttaessa riittävä rasvan saanti, muuten voi syntyä puutostiloja (rasvaliukoiset vitamiinit) lisäksi hormonien tuotanto häiriintyy.

Kuten edellä on sanottu, on ainoa keino pudottaa painoa syödä vähemmän kuin kuluttaa. Keinoja sitten onkin monia, mutta itse suosisin pysyviä muutoksia ruokavaliossa ja liikunnan asteittaista lisäämistä osana jokapäiväistä elämää.

En tosin ole paras henkilö kertomaan näistä asioista, sillä itse en ole koskaan laihduttanut tietoisesti ja tälläkin hetkellä taistelen sadakseni päivittäisen kalorimäärän tarpeeksi ylös.

KKHS sanoi:
Jos elimistöstä käytetään hiilihydraatit, ei se tarkoita että rasvat palaa niiden sijasta, sillä molemmilla on täysin eri tehtävä energiana, eivätkä ne korvaa toisiaan. Vähävoimainen liikunta polttaa parhaiten rasvaa, eli sitten muuta energiaa tai ei. Tässäkään se rasvan polton määrä ei ole mikään huima, sillä vaadittavat energiamäärät on melkoisen pienet. Jos saa pidettyä sykkeen korkealla tuntikausia, voi määrä olla jo merkittävä, mutta se vaatii jo sen verran suorittamista että homman mielekkyyttä kannattaa tosissaan harkita.

Ruuan laatu on edelleenkin ratkaisevassa asemassa, ja liikunta edistää laihtumista hieman (joskin käyttää ensisijaisesti tuoreita rasvoja). Parasta liikuntaa laihdunta tarkoituksessa on itseasiassa kehonrakennut, ei niinkään aerobinen, sillä siinä kun aerobinen liikunta polttaa pienen määrän energiaa, kehonrakennus edistaa rasvan palamista levossakin. Energian kulutuksessa on ihan sama perussääntö kuin sen hankkimisessakin; Valtaosa ajankäytöstä vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin lyhyet panostukset. Jos peruspoltto saadaan kovemmaksi, se auttaa huomattavasti enemmän kuin aerobinen liikunta. Mutta kehonrakennuksessakaan ei itse suoritukseen käytettävällä energiamäärällä (joka on lähinnä kreatiinia ja hiilihydraattia) ole hirveästi vaikutusta laihtumiseen, vaan sen seurauksista
Joo itse liikunnan aikana poltetut kalorit ei todellakaan ole huimaa luokkaa, mutta aerobinen lisää myöskin lepokulutusta pitkälle treenin jälkeen. Onhan noita todisteita aerobisen liikunnan vaikutuksesta rasvan palamiseen Pakkis pullollaan (katsele kisoihin valmistautuvien kuvathreadejä ja treenipäiväkirjoja).

The findings suggest that if the
reduced daily caloric needs observed are added to the metabolic
suppression occurring during dietary restriction, it might explain
why many obese individuals experience difficulties in maintaining
predicted rates of weight loss
.

Boldaus minun tekemä. Tutkimus siis sanoi että peruskulutus koekaniineilla putosi niin että ennustettua painonpudotusta ei saatukaan aikaan. Ei sitä että dieetti muutti koekaniinit ikiliikkujaksi joiden rasvakerros ei vähene ollenkaan. No, täytyy tosin sanoa että esille nostettu henkilö A oli aika veikko, mutta pudotti sekin melkein 2 kiloa kuussa painoa vaikka aineenvaihdunnan hidastuminen oli ennustettua suurempaa.

Konna sanoi:
Joo itse liikunnan aikana poltetut kalorit ei todellakaan ole huimaa luokkaa, mutta aerobinen lisää myöskin lepokulutusta pitkälle treenin jälkeen. Onhan noita todisteita aerobisen liikunnan vaikutuksesta rasvan palamiseen Pakkis pullollaan (katsele kisoihin valmistautuvien kuvathreadejä ja treenipäiväkirjoja).

Lepokulutuksen nostamiseen juuri aerobinen liikunta on melko huono vaihtoehto, sillä kunnon voimailu hoitaa sen puolen paljon tehokkaammin, vieläpä jossain määrin pysyvämmin.

Toisaalta kisadieetit ym. on melko huono todiste liikunnan laihduttavasta vaikutuksesta, sillä silloin määrät onkin siinä määrin pieniä että jo pieni rasvan palaminen on merkittävä muutos.

Yksi asia mikä vielä unohtuu monesti liikunnalla laihduttavilta on huomattavasti lisääntyvä ruokahalu ja nälkä, jotka johtaa (ellei ravintoa säännöstellä) yleensä suuremman energiamäärän hankkimiseen, kuin mitä sitä kului.

Liikuntamuodoista laihdutukseen (ja paljon muuhunkin terveyden edistämiseen) on painoharjoittelu, joskaan laihduttamisessa sekään ei ole kovin hyvä, vaan oikeanlainen ruokavalia määrää. Harmi että niitä aerobisen liikunnan etuja (hapenotto siis) ei juuri samassa määrin bodaamalla saa.

Voisko tällä sitten pelastaa köyhät maat nälänhädästä? Humpuukia...

Melko normaali reaktio sellaiselta joka ei juurikaan ihmisen ravitsemuksesta ymmärrä. Nälkäkuolema äärimmäisen harvoin johtuu energianpuutteesta, vaan ravinteiden puuttuminen aiheuttaa rappeutumisen. Koska kalori ei ole muuta kuin energian yksikkö, ei kalorien määrä juurikaan vaikuta nälkäkuolemaan.

KKHS sanoi:
En tiedä kuinka vakaalla faktapohjalla moinen uskomus on, mutta täysin looginen juttuhan tuo on että nälässä ei sitten ainakaan hävitetä varastoja.
voit toki syödä joka päivä samat kalorit, mutta keho vaan sattuu tottumaan kaikkeen lopulta, ja jotta saisit painoa taas alas, täytyy tehdä jotain uutta,yllätyksellistä!!!siihen perustuu kalorivaihtelut, jotka on yleensä +300 -

Dobermann sanoi:
Voisko tällä sitten pelastaa köyhät maat nälänhädästä? Humpuukia...
Ei kyllä liity mitenkään dieettaukseen tuo kommenttisi:david: , tai ainakin aika kaukaa haettu...:arvi: Nälänhätään on varmaan vähän parempiakin keinoja:lol2: , kuten YK:n ruoka-apu

DobermannMonellako dieetillä olet ollut? Oletko säilyttänyt lisäksi lihaksesi ja pysyvän laihdutustuloksen?

Mutta koska jokainen olemme erilaisia, on hyvä kokeilla miten itsellä dieetti toimii milläkin tavalla, eikä lyödä lyttyyn tapoja joilla joku toinen saa parhaat tulokset...

KKHS sanoi:
Jos saa pidettyä sykkeen korkealla tuntikausia, voi määrä olla jo merkittävä, mutta se vaatii jo sen verran suorittamista että homman mielekkyyttä kannattaa tosissaan harkita.

Jossei satu sitten olemaan sillä tavalla "onnellisessa" asemassa että palkkatyötä tehdessä syke on työpäivän ajan jossain 100-120 tietämissä.

Kehitysmaissa todellakin toimii tuo aineenvaihdunnan hidastuminen. Vai miten hitossa nuo nälkiintyneet selviäisi? Eipä ole lihaksia enää ja kehon tarve on minimoitu. Tuskinpa aivotkaan enää täysillä pelaa. Nälänhätään ei kyllä mikään ruoka-apu auta. :(

Ja liikunnalla saatu 400 kilokaloriakin on dieetillä paljon. :) Ihan eri tavalla saa pari ateriaa syödä. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
LuomuPorkkana sanoi:
liian matalat kalorit pysäyttää aineenvaihdunnan, suosi kalorivaihteluita!!!

liikuntaa järjen rajoissa. ite syöny liian vähän kaloreita ja 3h/pvä aerob, ei muuten tippunu paino enää yhtään, kun sitä oli tarpeeksi sahannut.
Joo ihan totta, mä tos pudotin tos dieetin alus aika hyvin painoo, mut sitkun kalorit tippu sinne 1600/päivä ni mitään ei tapahtunut. Sen jälkeen nostin ne melkein 2000 jolloin paino nousi aluksi pari kiloa(suurimmaksi osaksi nesteistä) mutta heti sen jälkeen alkoi putoaminen tasaseen tahtiin!

LuomuPorkkana sanoi:
voit toki syödä joka päivä samat kalorit, mutta keho vaan sattuu tottumaan kaikkeen lopulta, ja jotta saisit painoa taas alas, täytyy tehdä jotain uutta,yllätyksellistä!!!siihen perustuu kalorivaihtelut, jotka on yleensä +300 -
Taidat hallita noi aika hyvin joo, ootko sattunut lukemaan Pauliina Taluksen Elämäntapana Fitness kirjaa, joka on aika hyvä. Voin kuvitella että oot tutustunut. SE kertoo aika hyvin ja selvästi faktat mm. dieetin saloista.
Noi on kul aika hyviä noi vaihtelupäivät, varsinkin kun on jo hetken diiettaillu. En välttämättä suosittele heti dieetin alkuun, kun et varmaan sinäkään eikä Pauliina:)

MrIks sanoi:
Joo ihan totta, mä tos pudotin tos dieetin alus aika hyvin painoo, mut sitkun kalorit tippu sinne 1600/päivä ni mitään ei tapahtunut. Sen jälkeen nostin ne melkein 2000 jolloin paino nousi aluksi pari kiloa(suurimmaksi osaksi nesteistä) mutta heti sen jälkeen alkoi putoaminen tasaseen tahtiin!

just näin :thumbs:

VelttoV sanoi:
Kehitysmaissa todellakin toimii tuo aineenvaihdunnan hidastuminen. Vai miten hitossa nuo nälkiintyneet selviäisi? Eipä ole lihaksia enää ja kehon tarve on minimoitu. Tuskinpa aivotkaan enää täysillä pelaa. Nälänhätään ei kyllä mikään ruoka-apu auta.

Mut jos me jätetään se kehitysmaiden aineenvaihdunnan hidastuminen sikseen:D , ja mietitään miten homma pelittää täällä Suomessa...:whip: .toki olet oikeassa, että kehitysmaissa keholle ko:sta on suuri apu:3: , niin ikävältä kuin se kuulostaakin.

MrIks sanoi:
Taidat hallita noi aika hyvin joo, ootko sattunut lukemaan Pauliina Taluksen Elämäntapana Fitness kirjaa, joka on aika hyvä. Voin kuvitella että oot tutustunut. SE kertoo aika hyvin ja selvästi faktat mm. dieetin saloista.
Noi on kul aika hyviä noi vaihtelupäivät, varsinkin kun on jo hetken diiettaillu. En välttämättä suosittele heti dieetin alkuun, kun et varmaan sinäkään eikä Pauliina

Pikkuhiljaa olen ystävystynyt kehoni kanssa tässä dieeteillä ollessani...:rolleyes: Alussa se oli niin pirusti mua vastaan:curs:
Pauliinan kirjaan olen tutustunut joo, ja salilla katsonut sivusilmällä treenityyliä. Paras kirja on Pyhät Bodarit 2001. Ootkos lukenu sen?

Mulla on tällä hetkellä dieettiä 6vko takana(jäljellä 16vko, n.-18kg) +1850-kcal(-5kg) ja loppua kohden tietty kiristellään. Toivottavasti ei tällä kertaa siellä lopussa tarttis mennä alle 1500...
Mulla on tosi hidas aineenvaihdunta, joten hiilarit on n.50% ja kalorivaihtelut, jotta pysyis toi keho tässä maailmassa eikä vaan nukkuis:whip:

blueberry sanoi:
onko aineenvaihdunta hias vai?

Aineenvaihdunta hidastuu dietillä, jos olet liian matala kalorisella dietillä. Dietti ei myöskään onnistu, jos päästät itsesi säästöliekille, jolloin juuri tuo aineenvaihdunta hidastuu ja kaikki pienikin, mitä syöt vedetään rasvaksi kehoon. Tämän voit estää tarkistamalla kalorimäärän, minkä dietillä pitäisi olla noin 500 kcal vähemmän kuin normaalisti (tämä on siis kalorimäärä, jonka syömällä et liho etkä laihdu), jolloin laihdut noin 0,5 kg viikossa. Jos dietti jämähtää ota ns. hiilaripäivät käyttöön eli vähennät 100 kcal joka päivältä ja syöt sitten yhtenä päivänä viikossa sen 600 kcal takaisin eli enemmän. Tällöin elimistö ei ehdi tottua ja pistää säästöliekkiä päälle :)

gianasisters sanoi:
Jossei satu sitten olemaan sillä tavalla "onnellisessa" asemassa että palkkatyötä tehdessä syke on työpäivän ajan jossain 100-120 tietämissä.

Jos työpäivä vastaa kovaa aerobista liikuntaan, on sillä jopa merkitystä rasvan poltossa. Ne liikuntasessioiden välillä tehtävät asiat muutenkin vaikuttaa huomattavasti enemmän juuri rasvan palamiseen. Tuo aseman onnellisuus on hiukka kyseenalainen :-)

KKHS sanoi:
Liikuntamuodoista laihdutukseen (ja paljon muuhunkin terveyden edistämiseen) on painoharjoittelu, joskaan laihduttamisessa sekään ei ole kovin hyvä, vaan oikeanlainen ruokavalia määrää. Harmi että niitä aerobisen liikunnan etuja (hapenotto siis) ei juuri samassa määrin bodaamalla saa.

Mä olen kyllä tästä viimeisen päälle erimieltä. Jos otetaan joku aivan liikkumaton korkearasvaprossainen kyljys, niin kyllä se ensisijaisesti pitää saada aerobiselta kunnoltaan (hapenotto + sydämen ja lihaskestävyyden vahvistus) siihen jamaan, ettei sydäri yllätä kengännauhoja solmiessa! Kyllä jonkinlainen peruskunto on minusta ensisijainen normaalin arjen sujumisen kannalta, ja hyvä peruskunto tukee myös salitreeniä - yritä nyt surkealla peruskunnolla tehdä esimerkiksi vähän pidempää kyykkysarjaa, niin noutaja tulee keuhkoille ennen kuin lihakset ovat yhtään väsyksissä.

Sitten aerobisen liikunnan painonhallinnallisista eduista: tunnin pyörälenkki (eli töihin ja takaisin) kuluttaa minulla sykemittarin mukaan 650 kcal. Koska olen 63-kiloinen nainen, niin esimerkiksi kolmella viikoittaisella työmatkapyöräilyllä "tienaan" ylimääräisen päivän verran kaloreita! 650 kcal on about 30% lisäys peruskulutukseeni! Jos haluaa olla esimerkiksi sen 400 kcal miinuksella, niin aerobista liikuntaa lisäämällä tuo päivässä nautittava kalorimäärä (400 kcal vajeen säilyessä) on paljon suurempi kuin ilman liikuntaa, eikö? Ja työmatkapyöräilyn kanssa samana päivänä voi hyvin tehdä ylävartalopainotteisen salitreenin - liikunnalla "ostettu " kalorivaje senkun kasvaa. Sen sijaan kombinaatio tunnin salitreeni plus toinen tunnin salitreeni samana päivänä olisi täysin mahdoton yhdistelmä ainakin itselleni. Minua ei kiinnosta syödä jotain 1300-1400 kcal päiväannoksia, laihdutan mieluummin tienaamalla lisää ruokaa lautaselleni liikunnalla, vajeen säilyessä samana.

Minusta aerobinen liikunta siis tukee laihdutusta, hyvinvointia ja terveyden edistämistä mitä parhaiten yhtäältä peruskuntoa ja sydäntä vahvistamalla, toisaalta helpottamalla tarvittavan kalorivajeen saamista, kolmanneksi edesauttamalla tehokasta salitreeniä... pitääkö vielä jatkaa? Salitreenillä on paikkansa, mutta minulla ei ainakaan kroppa kestä pelkkää salitreeniä päivästä päivään, eikä paljon kiinnostustakaan semmoiseen ole - varsinkaan nyt kun ilmat ovat paremmat ja pääsee imemään keuhkot täyteen katupölyä. Salitreeni ja aerobinen eivät ole minusta mitenkään toisensa poissulkevia vaan toisiaan tukevia ja saman kolikon (hyvän terveyden ja figuurin saavuttamisen) kaksi puolta. Ja onnistuneen painonpudotuksen kuten myös terveyden ja kehonpalvonnan kolmas kulmakivi on se ruokavalio.

Amaryllis sanoi:
Sitten aerobisen liikunnan painonhallinnallisista eduista: tunnin pyörälenkki (eli töihin ja takaisin) kuluttaa minulla sykemittarin mukaan 650 kcal. Koska olen 63-kiloinen nainen, niin esimerkiksi kolmella viikoittaisella työmatkapyöräilyllä "tienaan" ylimääräisen päivän verran kaloreita! 650 kcal on about 30% lisäys peruskulutukseeni!
Tuo on vaan mulle aina niin vaikeaa uskoa, että 30min pyörälenkki kuluttaisi 325 kcal. ehkä jos työmatkasi on 15km ja ajat sen 30 minuuttiin.

Muuten olen kyllä täysin samaa mieltä, että aerobista kannattaa harrastaa.

Paras kirja on Pyhät Bodarit 2001. Ootkos lukenu sen?

Mulla on tällä hetkellä dieettiä 6vko takana(jäljellä 16vko, n.-18kg) +1850-kcal(-5kg) ja loppua kohden tietty kiristellään. Toivottavasti ei tällä kertaa siellä lopussa tarttis mennä alle 1500...
Mulla on tosi hidas aineenvaihdunta, joten hiilarit on n.50% ja kalorivaihtelut, jotta pysyis toi keho tässä maailmassa eikä vaan nukkuis:whip:[/QUOTE]
En oo lukenu, mut täytyy lukasta jos vastaan tulee. Mul on ollu dieetti päällä reilu 2kk ja paino pudonnu sellasen 8-9kg, eli ihan odotettua vauhtia mennään. Homma vaan muodostuu vähän ongelmalliseksi, kun tässä miespuolisena dieettaa ja alkaa menee jo alle 70kg, ni täytyy olla jo vähän lihastakin ettei ihan tikuksi mene. Emmä nää että siinä ois järkeä että mä dieettaisin elämän kyllyydellä ja jopa lihasten kustannuksella painoni jonnekin 65kg, koska mielummin sitä on lihaksikkaampi vaikkei alimmat vatsat näykkään, kun aivan kireä mutta lihasta vaan nimeksi.:) :rolleyes:

LuomuPorkkana sanoi:
DobermannMonellako dieetillä olet ollut? Oletko säilyttänyt lisäksi lihaksesi ja pysyvän laihdutustuloksen?

Pari kertaa olen laihduttanut. Kyllä ja kyllä. Paino nousee kun syö yli kulutuksen laskee kun syö alle kulutuksen. Tätä tosi seikkaa et pysty muuttamaan. Ihmiset ovat hyvin saman tapaisia, kukaan ei käsittääkseni elä vaikka valolla ja mullalla niinkuin esim. kasvit.

criticalmass sanoi:
Tuo on vaan mulle aina niin vaikeaa uskoa, että 30min pyörälenkki kuluttaisi 325 kcal. ehkä jos työmatkasi on 15km ja ajat sen 30 minuuttiin.

Ei, kyllä mun työmatkani on paljon lyhyempi (7 km) ja joudun viel jumittamaan kun se on osaksi kaupunkiajoa ja tulee liikennevaloja. Keskisyke on silti 142 (vedän sitten täpöllä ne pätkät, missä voi turvallisesti vetää, intervallia ;) ) ja kyllä nuo mittarin lukemat on ihan realistisia sikäli, että dieetti toimii tuon 600-650 kcal mukaan ravinnon sisäänottoa säätämällä. Eihän todellisia kulutuslukuja voi selvittää oikein mitenkään - mulle riittää että on jotain dataa sykkeistä ja kaloreista suurinpiirtein, jolla voi vertailla eri lajeja keskenään, seurata kehitystään ja saada dieetin toimimaan.

Olen havainnut, että läheskään aina se koettu fiilis ei ole suorassa suhteessa sykkeeseen - esimerkiksi hiihdossa jos menee samoilla sykkeillä kuin juoksussa, niin ei silti hengästytä niin paljon kuin juoksu. Vähän sama tuossa fillaroinnissa, tuntuu leppoisalta vaikka sykkeet on ihan mukavat. En jaksa liikaa pohtia, pääasia että toimii :5:

Suositut

Back
Ylös Bottom