Mikä olisi voimatasoni, jos jättäisin aerobisen pois?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mikä olisi voimatasoni, jos lopettaisin aerobisen treenin ja panostaisin 100% voimaan? Tarkkaanhan ei voi sanoa, mutta osviittaa? Olen 26 v. mies, 180 cm pitkä, painoa 76 kiloa. Olen kuntoillut kolmisen vuotta, aloitin melko rapakunnosta.

Juoksen Cooperin 3150m. Tämä tulos puhtaasti saavutettu lenkkeilemällä / hyötyliikunnalla. Voimatuloksia olen huononlaisesti mitannut, mutta olen käynyt salilla muutaman vuoden muutaman kerran viikossa. Treenaan silti lähinnä ruumiin omaa painoa / vastaavaa painoa vastaan. Tavoitteena jonkinlainen voiman/kestävyyden välinen kompromissi.

Lihaskuntotulokseni:

- 16 leukaa vastaotteella, ei lisäpainoja
- 76 etunojapunnerrusta minuutissa
- 85 kiloa penkistä, yksi toisto
- 75 kiloa penkistä, 10 toistoa
- 260 x 10 toistoa jalkaprässillä
- 56 istumaannousua minuutissa
- Selkälihasliikkeitä n. 100 minuutissa

Omaa painoa vastaan tehdyt liikket on tehty armeijan tyylillä.

Pystyn tekemään nuo kaikki (+ cooper) tunnin sisällä. En ole koskaan käyttänyt mitään lisäravinteita tai vastaavia tuotteita. Kysymys: millainen voimataso minulla olisi, jos olisin käyttänyt kaiken aikani voimatulosten kehittämiseen? Esim. penkki/kyykky/mave? Jonkinlaista veikkausta? Millaisen voimatason pystyisin saavuttamaan samalla panostamisella, jos käyttäisin myös kreatiinia yms... Minkä verran kreatiinit auttavat? En tiedä ollenkaan omaa "taipumustani" voiman kehittymiseen, saatika kestävyysharjoitteluun. Olen vain "ajautunut" tähän anaerobisen/aerobisen välimuotoon.

Olisin erittäin kiitollinen asiantuntevista vastauksista. :worship: :)

Mikä olisi voimatasoni, jos lopettaisin aerobisen treenin ja panostaisin 100% voimaan? Tarkkaanhan ei voi sanoa, mutta osviittaa? Olen 26 v. mies, 180 cm pitkä, painoa 76 kiloa. Olen kuntoillut kolmisen vuotta, aloitin melko rapakunnosta.

Juoksen Cooperin 3150m. Tämä tulos puhtaasti saavutettu lenkkeilemällä / hyötyliikunnalla. Voimatuloksia olen huononlaisesti mitannut, mutta olen käynyt salilla muutaman vuoden muutaman kerran viikossa. Treenaan silti lähinnä ruumiin omaa painoa / vastaavaa painoa vastaan. Tavoitteena jonkinlainen voiman/kestävyyden välinen kompromissi.

Lihaskuntotulokseni:

- 16 leukaa vastaotteella, ei lisäpainoja
- 76 etunojapunnerrusta minuutissa
- 85 kiloa penkistä, yksi toisto
- 75 kiloa penkistä, 10 toistoa
- 260 x 10 toistoa jalkaprässillä
- 56 istumaannousua minuutissa
- Selkälihasliikkeitä n. 100 minuutissa

Omaa painoa vastaan tehdyt liikket on tehty armeijan tyylillä.

Pystyn tekemään nuo kaikki (+ cooper) tunnin sisällä. En ole koskaan käyttänyt mitään lisäravinteita tai vastaavia tuotteita. Kysymys: millainen voimataso minulla olisi, jos olisin käyttänyt kaiken aikani voimatulosten kehittämiseen? Esim. penkki/kyykky/mave? Jonkinlaista veikkausta? Millaisen voimatason pystyisin saavuttamaan samalla panostamisella, jos käyttäisin myös kreatiinia yms... Minkä verran kreatiinit auttavat? En tiedä ollenkaan omaa "taipumustani" voiman kehittymiseen, saatika kestävyysharjoitteluun. Olen vain "ajautunut" tähän anaerobisen/aerobisen välimuotoon.

Olisin erittäin kiitollinen asiantuntevista vastauksista. :worship: :)
Muahah, ehdin! Vitustako noita nyt voi tietää? Panosta voimaan, jos sitä haluat, ihmettele sitten niitä saavutettuja tuloksia. Voit nostaa vaikka 200kg penkistä(raw), kyykätä 250kg ja vetää 280kg seitsemän vuoden päästä, tai sitten et.

Entäs eteenpäin 3 vuotta? Jos nyt vaihdan aerobisen pois, ja toiset 3 vuotta pelkkää voimaa, samalla intensiteetillä (= kalenterissa ei ole enempää tilaa). Eipä kysymykseni nyt noin typerä minusta ollut. Tietääkseni aerobisen ja anaerobisen kunnon yhtäaikainen kehittäminen on melko vaativaa, en vain tarkalleen tiedä kuinka vaativaa. Halusin vain tietää, miten harjoitteluintensiteettini vertautuu näihin isoihin äijiin, jotka nostelevat isoja rautoja.

Entäs eteenpäin 3 vuotta. Jos nyt vaihdan aerobisen pois, ja toiset 3 vuotta pelkkää voimaa, samalla intensiteetillä (= kalenterissa ei ole enempää tilaa). Eipä kysymykseni nyt noin typerä minusta ollut.
Ei aerobista ihan kokonaan kannata pois vaihtaa, 10-25min ei ole pitkä aika treenin loppuun. Nojaa, kai jonkun 120-160 voisit penkata. Muttakun sitä ei tiedä mistään.

Minusta tuosta olisi todella hyvä pohja lähteä rakentamaan massaa ja voimaa. Peruskunto on ainakin kohdallaan, mikä tarkoittaa sitä, että pystyt treenaamaan kovaa heti alusta lähtien, ja usein.

Älä jätä aerobista kokonaan pois. Kannattaa ehkä vähentää sitä hieman. Ala bulkkaamaan maltillisesti, joku 300-500 kcal plussalla per päivä. Tuosta tulee se 1-2 kg kuukaudessa painoa lisää. Proteiinia reilusti lisää, niin että tulee syötyä se 2 g/paino kg per päivä, eli sinulla 150-160 g. Enemmästä proteiinimäärästä ei ole haittaa.

1-jakoista punttitreeniä 2 kertaa viikossa, pääpaino isoilla perusliikkeillä vapailla painoilla tehtynä, kuten kyykky, mave, penkki, kulmasoutu. Leuanvetotuloksesi on ihan hyvä, kannattaa ehkä alkaa tekemään sitä lisäpainoilla.

Kannattaa aluksi tehdä 2-3 sarjaa, joissa 8-10 toistoa per liike.

En ole mikään maailman paras ohjelmansuunnittelija, ja parempiakin ohjelmia varmasti on, mutta tällaisella voisi lähtä liikkeelle esim.:

Ma:

Kyykky 3*8
Penkki 3*8
Kulmasoutu 3*8
Pystypunnerrus seisten 3*8

Hauiskääntö 2*10
Vatsarutistuksia lisäpainoin 2*10-15
Jalkojen nosto 2*max

To:

Mave 3*6 (pysäytyksin)
Kapea penkki 3*8
Leuat lisäpainoin 3*6
Pystypunnerrus istuen käsipainoin 2*10

Kylkitaivutukset smithissä/käsipainolla
Vatsoja
Jalkojen nostoa

Progressio yksinkertaisesti 2,5 kg lisää joka viikko jos onnistuu tekemään sarjat ja toistot. Joka 4. vk kevyt viikko.

Edit: Kolmessa vuodessa sulla voi penkki olla missä tahansa 130-170 välimaastossa. Kyykyssä ja mavessa 170-220. Vaikea sanoa tai lupailla mitään, kaikki riippuu sinusta itsestäsi. Painoahan sulla voi olla vaikka 70-140 kg, riippuen kuinka innokkaasti alat syömään. ;)

Entäs eteenpäin 3 vuotta? Jos nyt vaihdan aerobisen pois, ja toiset 3 vuotta pelkkää voimaa, samalla intensiteetillä (= kalenterissa ei ole enempää tilaa). Eipä kysymykseni nyt noin typerä minusta ollut. Tietääkseni aerobisen ja anaerobisen kunnon yhtäaikainen kehittäminen on melko vaativaa, en vain tarkalleen tiedä kuinka vaativaa. Halusin vain tietää, miten harjoitteluintensiteettini vertautuu näihin isoihin äijiin, jotka nostelevat isoja rautoja.

Mitään varmoja vastauksia ei voi antaa. Tuo on kuitenkin hyvä pohja lähteä kehittämään lihasta. Kolme vuotta on pitkä aika ja jos oikein hyvin panostaa treeneihin ja ruokavalioon, voi saada melkoisia tuloksia. Itse kehityin aikanaan 3-4 vuodessa sellaisesta perustreenarista suht isoksi, kun aloitin tosissani panostamaan lajiin ja perehdyin treenien lisäksi ruokavalioon. Paino vaikuttaa melko paljon, joten sitä nostamalla voimatasot kasvavat usein pyrähdyksissä enemmän. En silti suosittele mitään megabulkkaamista, koska turhasta rasvasta ei ole treenien kannalta mitään hyötyä ja vaikeaa se on pois dieetata. Melkoisen varmaa on, että aerobisen treenin vähentäminen parantaa mahdollisuuksiasi kehittää lihasmassaa. Kokonaan en aerobista jättäisi pois. Hyvästä peruskunnosta on aina hyötyä myös kehonrakennus- ja voimaharjoittelussa

Tietääkseni aerobisen ja anaerobisen kunnon yhtäaikainen kehittäminen on melko vaativaa

Aerobisen lihaskunnon kehittäminen toki varottaa jonkin verran voimaa, mutta sen sijaan aerobisen peruskunnon harjoittaminen on vain hyödyksi voimaharjoituksessa (vaikka päinvastainen luulo melko yleistä onkin). Aerobinen liikunta ei kuitenkaan saa olla liian raskasta, eli esimerkiksi juokseminen ei ole voiman hankinnan kannalta paras mahdollinen vaihtoehto.

Itselläni oli 3 vuotta sitten melko vastaavat voimatasot (Hyvin kestovoimapainottuneet) ja coopperissa meni hiekalla juostuna 3120 m. Paino oli jossain 64 kilon tietämillä. Tällähetkellä ihan kohtuullisella treenilla (varsinkin viimeiset 1,5 vuotta) voimatasot on: kk 180, pp 140, mv 205. Paino on siellä 90 tuntumassa. Ja mitenkään lahjakkaaksi meikäläistä näissä hommissa ei voi haukkua. Alussa sitä tuntuu kehittyvän kyllä pirun nopeasti, mutta tasanteita tulee kyllä väkisinkin myöhemmin eteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom