Mikä kummastuttaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja o_virta
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi treeniohjelman pitää olla mahdollisimman monimutkainen ja "yksilöllinen" tai muuten se ei toimi? :eek:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
skarkka sanoi:
Miksei kusella käymisestä jää muistikuvia?
Kuka muistaa esim. viikon takaisia kusemisiaan?

Ihminen kun käy kusella lukemattomia kertoja elämässään, eivätkä ne suoritustavoiltaan toisistaan varmaan hirveästi eroa, joten aivot eivät katso asialliseksi painaa tätä tapahtumaa pitkäaikaismuistiin.
Toisaalta itse muistan vielä viimekesäisen kuseskelutapahtuman kun kusin kylkimakuulta laiturilta veteen. Nauroin niin paljon virtsatessani, että meinasin tipahtaa sinne saastuttamaani veteen.. alkoholillahan ei ollut osuutta asiaan..
 
Miksei lentokoneet talvella laskeutuessaan koskaan lähde sivuluisuun jäisellä kiitoradalla?

Siis tiedän kyllä, että kiitoratojen pintaa huolletaan ja että lentokoneen jarrutus perustuu aerodynamiikkaan, mutta SILTI: onhan siinä koneessa massaa, eikö sen massan pitäisi jäisellä pinnalla luisua, kun vauhti maahan tullessa on kuitenkin vielä suhteellisen kova ja kiitorata vastaavasti melko lyhyt.
 
Dee sanoi:
Miksei lentokoneet talvella laskeutuessaan koskaan lähde sivuluisuun jäisellä kiitoradalla?

Siis tiedän kyllä, että kiitoratojen pintaa huolletaan ja että lentokoneen jarrutus perustuu aerodynamiikkaan, mutta SILTI: onhan siinä koneessa massaa, eikö sen massan pitäisi jäisellä pinnalla luisua, kun vauhti maahan tullessa on kuitenkin vielä suhteellisen kova ja kiitorata vastaavasti melko lyhyt.

Tämä lentokoneen massa saa laskutelineen renkaat pureutumaan kiitotiehen erittäin voimakkaasti. Kitkaa siis löytyy varsin paljon (vertaa kuorma-autot, linja-autot ja rekat joissa ei ole nastarenkaita). Lisäksi lentokoneissa(matkustajakoneissa ja hävittäjissä) on ABS jarrut. ABS estää luiston lisäksi myös renkaiden ja jarrujen ylikuumenemista joka taas vähentää renkaan/vanteen räjähtämisriskiä. Vanteissa on myös usein vahatulppa joka sulaa tietyssä lämpötilassa ja tyhjentää renkaan -> räjähtämisriski pienenee. Renkaat usein ulvovat kun ne osuvat maahan, mutta uskon sen johtujan siitä, että renkaat eivät pyöri (ainakaan kovin kovaa) kun ne osuvat maahan. Lisäksi sivuperäsimellä voidaan korjata lentokoneen asentoa ja estää luisua. :jahas:
 
JoAT sanoi:
Tämä lentokoneen massa saa laskutelineen renkaat pureutumaan kiitotiehen erittäin voimakkaasti. Kitkaa siis löytyy varsin paljon (vertaa kuorma-autot, linja-autot ja rekat joissa ei ole nastarenkaita). Lisäksi lentokoneissa(matkustajakoneissa ja hävittäjissä) on ABS jarrut. ABS estää luiston lisäksi myös renkaiden ja jarrujen ylikuumenemista joka taas vähentää renkaan/vanteen räjähtämisriskiä. Vanteissa on myös usein vahatulppa joka sulaa tietyssä lämpötilassa ja tyhjentää renkaan -> räjähtämisriski pienenee. Renkaat usein ulvovat kun ne osuvat maahan, mutta uskon sen johtujan siitä, että renkaat eivät pyöri (ainakaan kovin kovaa) kun ne osuvat maahan. Lisäksi sivuperäsimellä voidaan korjata lentokoneen asentoa ja estää luisua. :jahas:

KIITOS!! Johan löytyi järkeenkäypä selvitys, mua on oikeasti kummastuttanut tuo kysymäni asia. Toivottavasti vastauksesi perustui ihan faktaan, eikä ollut joku mutu-heitto :)
 
Lilith sanoi:
Minkä takia ahkera "kunnon ihminen" herää varhain ja menee aikaisin nukkumaan, vaikka yökukkuja nukkuisi yhtä monta tuntia ja tekisi yhtä paljon töitä? Kuka piru on keksinyt että työt ja koulu pitää aloittaa aamuvarhain, vaikka ainakin itse olen pirteimmilläni vasta iltapäivällä ja illalla? Vai ovatko kaikki muut ihmiset aamunvirkkuja?

Amen to that...

Miksi puhelin soi aina juuri silloin, kun et pääse vastaamaan?

Miksi bussi/juna/ratikka on JUURI silloin aikataulussa, kun itse olet minuutinkin myöhässä, vaikka se AINA muulloin myöhästyisi?

:rolleyes:
 
Dee sanoi:
KIITOS!! Johan löytyi järkeenkäypä selvitys, mua on oikeasti kummastuttanut tuo kysymäni asia. Toivottavasti vastauksesi perustui ihan faktaan, eikä ollut joku mutu-heitto :)
En kyllä pysty tohon mitään lähdettä laittamaan, mutta toi on se yleinen käsitys asiasta. :) Voihan siinä jotain pientä olla pielessä, mutta on siinä faktaakin.
 
Dee sanoi:
Miksei lentokoneet talvella laskeutuessaan koskaan lähde sivuluisuun jäisellä kiitoradalla?
Missäs päin on jäisiä kiitoratoja? Oman mielikuvani mukaan kiitoradat pidetään lämmityksellä ja/tai kemikaaleilla sulina.
 
teemupii sanoi:
Missäs päin on jäisiä kiitoratoja? Oman mielikuvani mukaan kiitoradat pidetään lämmityksellä ja/tai kemikaaleilla sulina.
Ei ne kuitenkaan kelissä kuin kelissä ole sulia. Kyllä ne liukkaita voi olla.

Edit: Kyllä lumipeitekin heikentää kitkaa merkittävästi. Sitä ei kuitenkaan koko ajan saada aurattua pois.
 
JoAT sanoi:
Ei ne kuitenkaan kelissä kuin kelissä ole sulia. Kyllä ne liukkaita voi olla.

Edit: Kyllä lumipeitekin heikentää kitkaa merkittävästi. Sitä ei kuitenkaan koko ajan saada aurattua pois.
Tämän takia lentokenttiä onkin talvella välillä suljettuina.
 
skarkka sanoi:
Ja kun katsot peilistä, teksti näkyy väärin päin.
Oikea on vasemmalla ja päinvastoin.
Mutta miksi ylhäällä on ylhäällä ja alhaalla alhaalla?
Miksei se käänny ympäri.

Ei muuten pidä paikkaansa. Oikea on oikealla ja vasen vasemmalla.
 
teemupii sanoi:
Tämän takia lentokenttiä onkin talvella välillä suljettuina.
Jep jep. :rolleyes: About kerran talvessa kenttä saatetaan sulkea lumipyryn takia. Ainahan siellä kiitoradalla on lunta talvisin. Jos ei muuten niin siivenkärjen pyörteet nostaa sitä sinne penkoista. :piis:
 
teemupii sanoi:
Missäs päin on jäisiä kiitoratoja? Oman mielikuvani mukaan kiitoradat pidetään lämmityksellä ja/tai kemikaaleilla sulina.

Toki pidetään, mutta kun ajatellaan normaalin lentokentän take-offs/landings-volyymiä, niin väkisinhän se pinta ehtii esim. tyypillisellä suomalaisella jäisellä tihkusadekelillä jäätyä jossain määrin. Eikä sellainen keli vielä välttämättä estä lentoliikennettä toimimasta.


JoAT: taidat kyllä olla ihan täysin oikeassa tuossa vastauksessasi: asiasta innostuneena googletin hiukan ja löysin mm. pöytäkirjan jostain Hki-Vantaan läheltä-piti -tilanteesta. Sieltä selvityksestä kävi ilmi mm. tuo mainitsemasi renkassa oleva lämpövaroke. Näin sitä opitaan uutta joka päivä :piis:
 
JoAT sanoi:
Jep jep. :rolleyes: About kerran talvessa kenttä saatetaan sulkea lumipyryn takia. Ainahan siellä kiitoradalla on lunta talvisin. Jos ei muuten niin siivenkärjen pyörteet nostaa sitä sinne penkoista. :piis:

Näinpä. En kyllä ole ikinä kuullut, että kenttä olisi suljettu kiitoratojen liukkauden vuoksi. Sen sijaan huonon näkyvyyden takia kylläkin.
 
teemupii sanoi:
Missäs päin on jäisiä kiitoratoja? Oman mielikuvani mukaan kiitoradat pidetään lämmityksellä ja/tai kemikaaleilla sulina.

No ei kiitoratoja todellakaan lämmitetä, ainakaan millään vedellä tai vastuksella. Höh, kun siinä kiitotiessä on pinta-alaa vallan helvetisti, nousisi kustannukset aivan älyttömiksi. Kemikaaleja tosin kyllä käytetään, puhdistettaessa lentokoneita jäästä ja lumesta.

Patria Vammas Oy Vammalasta valmistaa erikoisia laitteita ja ajoneuvoja ns. auraharjapuhaltimia jotka pitävät kiitotien puhtaana jäästä ja lumesta. Ne suhaavat lumisateella tauotta kiitotiellä. Jos kiitotie olisi "peilijäässä" ei sinnä yksikään kone laskeutuisi.


2D07A475EBE14E33846E3A28494708A6.jpg
 
Gillyanne sanoi:
Miksi puhelin soi aina juuri silloin, kun et pääse vastaamaan?

Miksi bussi/juna/ratikka on JUURI silloin aikataulussa, kun itse olet minuutinkin myöhässä, vaikka se AINA muulloin myöhästyisi?

:rolleyes:

Odotat koko päivän passissa puhelimen ääressä että joku soittaa. Menet vessan ja ehdit istua, tai menet suihkuun ja saat shamppoot hiuksiin, niin eiköhän se ryökäle soi. Tämä pätee myös kännykän akkuun: mitä enemmän virtaa, sitä pienemmällä todennäköisyydellä joku soittaa, tai tarvitsee itse soittaa. Mitä vähemmän virtaa on, kännykkä soi sitä suuremmalla todennäköisyydellä. Ehtii tervehtiä ja samantien piippaa...

Töistä kun myöhästyy minuutinkin, on joku ovella katsomassa, että "sitä ollaan myöhässä". Mutta anna olla, kun olet vartin etuajassa, ei ole ristin sielua paikalla katsomassa että kyllä sitä ollan joskus ajoissakin... :)

Miksi kauppojen tuotevalikoimista poistetaan juuri ne tuotteet, joihin tykästyy ? (nimim. 4 leipää, 3 leikkelettä ja mehun menettänyt).
Kyylä vahtii ilmeisesti hyllyjenvälissä tai valvontakameralta että "mitäs tuo lastaa ostoskoriinsa enemmän kuin 2 kertaa", ja poistaa tuotevalikoimasta. Vieläkin kyrsii ne pienet pyöreät täysjyväleivät, joita söi kun hullu puuroa kunnes niiden valmistus lopetettiin. Ja ne oliivileikkeleet. Tana. Ranskanleipää ja lauantaimakkaraa ei vahingossakaan poisteta; niitä löytyy aina, kun niitä ei syö. :curs:
 
Miksen minä voita koskaan lotossa? Tai edes arvassa päävoittoa.

Miksi ostan 450€ hintaisen tietokoneen näytön mutten raaski ostaa uusia housuja jotka maksaa 70€?

Minkä ihmeen takia punaiset autot haalistuvat ajan saatossa auringossa? Muttei muut oikeastaan haalistu, ainakaan niin paljon.

Miksi ihmeessä miehellä on nännit?
 
Perinteinen sateenvarjoteoria. Jos aamulla otat sateenvarjon mukaan niin varmasti ei sada koko päivänä, mutta jos yhden ainoan kerran jätät sontsan kotiin niin vettä tulee kaatamalla. Tätä voi soveltaa oikeastaan kaikkiin elämänalueisiin. Esim. Jos lähtee baariin kortsupaketin kanssa niin varmasti ei käy flaksi ja just silloin kun ne kortsut puuttuu niin tarjolla olis vaikka kuinka paljon.
 
lepex sanoi:
Miksi ostan 450€ hintaisen tietokoneen näytön mutten raaski ostaa uusia housuja jotka maksaa 70€?

Miksi illan aikana ei tunnu missään ostaa useita neljän euron hintaisia tuoppeja, mutta jo samana iltana grilliltä ruokaa ostaessa on neljä euroa liikaa melkein mistä tahansa..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom