Mikä kummastuttaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja o_virta
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelepa se niin, että jokainen metrin lisäys säteeseen tuo tuon verran lisäystä kokonaisympärysmittaan. Aina säteen nolla-arvosta asti. Eipä olekaan enää niin hassunoloista. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jollain voi olla niskat jumissa. - montako niskaa?
leikkaa paperia saksilla. - yksi esine?

montako kuumetta ihmisellä on elämässä?
montako litraa viinaa menee elämän aikana keskimäärin?
montako kertaa keskiverto ihminen harrastaa seksiä elämässään?
kyllähän näitä on!

rima sanoi:
Mua ihmetyttää se, että miten sekä suomen- että englanninkielessä sana oikea (right) tarkoittaa sekä suuntaa että väärän vastakohtaa... Suomihan ei ole kielenä käsittääkseni mitään sukua englannille, eli kummatkin kielet on kehittynyt ihan riippumatta toisistaan ilman yhteisiä vaikuttimia. Noi sanat on käsittääkseni ollut käytössä hyvin pitkään, koska ovat aika "ajattomia" ja perustavanlaatuisia sanoja, joten mikään lainasana-juttukaan tämä ei varmaan ole.

Selittäkää joku fiksumpi mistä on kyse...

Mun ymmärtääkseni tällä on jotain tekemistä oikea- ja vasenkätisyyden kanssa. Ennen kun oikeakätisyyttä pidettiin juuri "ainoana ja oikeana" :david:

rima sanoi:
Mua ihmetyttää se, että miten sekä suomen- että englanninkielessä sana oikea (right) tarkoittaa sekä suuntaa että väärän vastakohtaa... Suomihan ei ole kielenä käsittääkseni mitään sukua englannille, eli kummatkin kielet on kehittynyt ihan riippumatta toisistaan ilman yhteisiä vaikuttimia. Noi sanat on käsittääkseni ollut käytössä hyvin pitkään, koska ovat aika "ajattomia" ja perustavanlaatuisia sanoja, joten mikään lainasana-juttukaan tämä ei varmaan ole.

Selittäkää joku fiksumpi mistä on kyse...

Suomen kielen sana sama on ihan sama Malajin kielessä. Kirjoitetaan ja lausutaan samalailla ja kaiken lisäksi tarkoitta ihan samaa :eek:

Malajiksi vesi on "air" mikä on saattaa aiheuttaa hämmenystä englanninkielisille :eek:

Malajissa ei ole "olla" verbia :eek:

Aivovaurio sanoi:
No onpas syvällisiä asioita pohdittavana. Mua on askarruttanut jo pidemmän aikaa ketsuppi. Aina, kun jotain ruokaa lämmitetään mikrossa niin ketsuppi laitetaan jälkeenpäin, ei koskaan ennen. Mitä tapahtuu, jos ketsupin laittaa ennen ruuan mikroon laittoa? En uskalla ainakaan itse kokeilla.. :jahas:
Entä miten yhteen ketsuppikiloon käytetään kaksi kiloa tomaatteja?

Mikroaaltouunin sähkömagneettiset aallot vaikuttavat vesimolekyyleihin ja muodostavat atomeissa lämpöliikettä. Tästä seuraa veden haihtumista. Ketsuppi ns. kuivuisi. Kannattaa esim. aikaisemmin keitettyä spagettia tai riisiä lämmitettäessä suihkuttaa mukaan jokunen vesipisara, jotta ulos ei tarvitsisi vetää lautasellista kuivamuonaa.

Ketsuppi, kun tosiaan sisältää muutakin ainesta kuin tomaattimurskaa. Kuten aikasemmin todettua tuo ylimääräinen neste poistetaan tomaatin kohdalla, jolloin resepti vaatii tuon kaksi kiloa. Saman voi huomioida esim. meetwurstin lihapitoisuudessa.

Prööt.

horroroso sanoi:
Siis avaruus eli tyhjyys eli ei mitään ei voi laajeta/supistua koska sitä ei ole olemassa, eli siellä ei automaattisesti silloin voi myöskään olla aikaa. Se on maailmankaikkeus, mikä laajenee/supistuu ja muodostuu materiasta/antimateriasta. Avaruus ja maailmankaikkeus ovat kaksi eri asiaa.

Itse ymmärrän että avaruus = maailmankaikkeus, äärilaidan jälkeen ei ole mitään.
Toki sieltä voi tursua kokoajan meitä kohti toinen maailmankaikkeus mutta enne kuin se kohtaa omamme välissä "olemattomalla/olevalla" alueella ei minkäänlaisia mitattavia suureita. Voihan toki olla niinkin että se ei mitään onkin jotain mutta sieltä ei ainakaan nykysysteemeillä saada mitään informaatiota kaivettua :)

Pieni kompatyylinen kysymys, mitä näkisi astronautti joka maagisesti popsahtaisi vaikka valominuutin päähän avaruuden rajan tuolle puolen?
;)

Wildemar sanoi:
Mikroaaltouunin sähkömagneettiset aallot vaikuttavat vesimolekyyleihin ja muodostavat atomeissa lämpöliikettä. Tästä seuraa veden haihtumista. Ketsuppi ns. kuivuisi. Kannattaa esim. aikaisemmin keitettyä spagettia tai riisiä lämmitettäessä suihkuttaa mukaan jokunen vesipisara, jotta ulos ei tarvitsisi vetää lautasellista kuivamuonaa.

Tuon haihtumisen testaamiseen sopii hyvin tavallinen ruisleipä, jota voi lämmittää vain rajallisen ajan mikrossa ennen veden loppumista. Jokainen joka epäilee, että ruisleivästä ei saa täydellä teholla lämmitettäessä alle viiden minuutin lähes kaikkea nestettä pois voi sen kokeilla helposti, mutta kannattaa uskoa ilman kokeilua. Savua tuo testi tuottaa huomattavia määriä, joten olen varoittanut jokaista kotikemistiä tuon testin haitoista.

Minkä takia ahkera "kunnon ihminen" herää varhain ja menee aikaisin nukkumaan, vaikka yökukkuja nukkuisi yhtä monta tuntia ja tekisi yhtä paljon töitä? Kuka piru on keksinyt että työt ja koulu pitää aloittaa aamuvarhain, vaikka ainakin itse olen pirteimmilläni vasta iltapäivällä ja illalla? Vai ovatko kaikki muut ihmiset aamunvirkkuja?

Miksei kusella käymisestä jää muistikuvia?
Kuka muistaa esim. viikon takaisia kusemisiaan?

Jos avaruus alkoi alkuräjähdyksestä, niin jostaihan se massakeskittymän on pitänyt muodostua.
Jos se on tullut siten että avaruus on supistunut kasaan ja kaikki alkaa uudestaan, niin mistä se kierto on saanut alkunsa.
Koko homma on voinut pyöriä vaikka 100 miljardia kertaa ympäri.
Ties vaikka kaikki tapahtuisi samalla tavalla.
Veikkaan että avaruuksia on paljon muitakin ja ne muodostaa jonkun isomman kokonaisuuden.

Ja kun katsot peilistä, teksti näkyy väärin päin.
Oikea on vasemmalla ja päinvastoin.
Mutta miksi ylhäällä on ylhäällä ja alhaalla alhaalla?
Miksei se käänny ympäri.

Ja onko olemassa lakia jonottamisesta?

Miten ympyrä voi sulkeutua?

No ei helvetti mitenkään... silti sanonta on kohtuu tunnettu. :)

Mikäli ympyrä ei ole ympyrä vaan siinä on katkos, on kyseessä käsittääkseni jana, mikä lie.

Proteos sanoi:
Miten ympyrä voi sulkeutua?

No ei helvetti mitenkään... silti sanonta on kohtuu tunnettu. :)

Mikäli ympyrä ei ole ympyrä vaan siinä on katkos, on kyseessä käsittääkseni jana, mikä lie.

Totta!

Sana: "Tanssin". Eihän siitä voi tietää, tanssiiko henkillö par'aikaa vai tanssiko henkilö vaikkapa eilen.

Miten helvetissä RKPllä on 2 ministerisalkkua! Ja ne yrittää määrätä Suomen kansasta 90:ää prosenttia vaatimalla "myönnytyksiä" pakkoruotsin poistamisen korvaamiseksi.

Miksen ole jo nukkumassa?

Lilith sanoi:
Minkä takia ahkera "kunnon ihminen" herää varhain ja menee aikaisin nukkumaan, vaikka yökukkuja nukkuisi yhtä monta tuntia ja tekisi yhtä paljon töitä? Kuka piru on keksinyt että työt ja koulu pitää aloittaa aamuvarhain, vaikka ainakin itse olen pirteimmilläni vasta iltapäivällä ja illalla? Vai ovatko kaikki muut ihmiset aamunvirkkuja?
Et todellakaan ole yksin (katso vaikka vastaukseni lähetysaika :rolleyes: ). Luulen, että tää nykyisinkin yhä käytössä oleva rytmi on vaan jäänne joltain keskiajalta, jolloin ei ollut sähköjä ja sen takia työt piti tehdä valoisaan aikaan. :curs:

Luin jostain, että ihmisen kroppa erittää jotain semmoista hormonia nimeltä melatomiini tai melatoniini (en ole ihan varma miten se kirjoitettiin), nukkuessa, vain kun on tarpeeksi pimeää. Tämän hormonin eritys lakkaa kun nukkuu vaikka vain hämärässä. Jotakin tämmöstä, ja seuraus oli se, että lisäsi syöpäriskiä kun ei nukkunut tarpeeksi pimeässä. Ja toisaalta taasen muistan täältä pakkikselta lukeneeni semmoista, että testotasot ovat miehillä jopa 11 kertaa kovemmat kirkkaassa valossa kuin hämärässä, joten näitten perusteella on optimaalista valvoa päivällä ja nukkua yöllä?

Ja vaikka nämä tutkimukset kusisivat ihan täysin, niin jos miettii että ihminen on nukkunut yöt ja valvonut päivät hamasta menneisyydestä asti, niin kai se nyt on väkisinkin jotenkin genetiikka sopeutunut tuohon niin että tuossa tilassa ihminen toimisi optimaalisesti geenien puolesta?

Lilith sanoi:

Meillä on liukuvat työajat ja jotkut tyypit raahautuu toimistolle vasta puolenpäivän aikaan. Joutuvat (toivottavasti) raatamaan täällä siis klo20:neen illalla. Vaikka se aamulla myöhempään nukkuminen onkin hienoa, niin en silti ihan ymmärrä, miten se voi olla noin hienoa. Kyllä muakin repii, kun kello soi 6.00, mutta olipa vaan hienoa eilenkin päästä jo hyvissä ajoin iltapäivällä nauttimaan kevätauringosta... Hmm, no ehkäpä mä sitten vaan olen aamuvirkku ja iltatorkku.

skarkka sanoi:
Miksei kusella käymisestä jää muistikuvia?
Kuka muistaa esim. viikon takaisia kusemisiaan?

QUOTE]Onneksi on näin. Ei varmaan olisi kivaa, jos päässä pyörisi kaikki viimeisen 34:n vuoden aikana suoritetut ulostukset. :(

skarkka sanoi:
Jos avaruus alkoi alkuräjähdyksestä, niin jostaihan se massakeskittymän on pitänyt muodostua.
Jos se on tullut siten että avaruus on supistunut kasaan ja kaikki alkaa uudestaan, niin mistä se kierto on saanut alkunsa.
Koko homma on voinut pyöriä vaikka 100 miljardia kertaa ympäri.
Ties vaikka kaikki tapahtuisi samalla tavalla.
Veikkaan että avaruuksia on paljon muitakin ja ne muodostaa jonkun isomman kokonaisuuden.

Kosmologia on tieteen ala mikä käsittelee nimen omaan alkuräjähdysta ja maailmankaikkeuden luonnetta. Vielä 10-20 vuotta sitten kosmolologia oli vähän "huu-haa" tiedetta koska ei ollut selviä teorioita tai havaintoja.

Nyttemmin on pystytty taustasäteilyä mittaamalla, mustia-aukkoja havaitsemalla ja syhteellisuusteorioita kvanttimekaniikkaan yhdistämällä luomaan teorioita joilla joten-kuten ollaan pystytty selittämään alkuräjähdyksen tapahtumia kuten inflaatioteoriaa.

Inflaatioteoria taas perustuu siihe, että maailmankaikkeus on paljon suurempi säteeltään kuin 15 miljaardia valovuotta (maailmakaikkeus 15 miljardia vuotta vanha). Eli on ristiriitä siinä, et jos kaikki alkoi samasta pisteestä toi 15 mrd vuotta sitten, niin miten maailmankaikkeus voi olla suurempi, koska valonnopeuttahan ei voi ylittää??!?!

Toinen asia minkä kanssa kosmologit painivat, ovat pimeä aine. Eli kalagsit pyörivät niin vinhaa vauhtia, et tähtien pitäisi levitä pitkin avaruutta kuin jokisen eväät. Eli tähtien oma massa ei pysty pitämään kalaksia koossa, vaan tarvitaan jotain mystistä pimeää ainetta, jota ei nää ja joka ei vuorovaikuta fotonin kanssa. Maailman kaikkeuden massasta 70-80% pitäisi olla pimeää ainetta... aika pimeetä?

Ja jotta asia ny ei näin yksinkertaista olis, niin onpa ne mittailleet kaukaisten kohteiden pakonopeuden lisääntyvän. Eli pitäisi olla pimeää energiaa. :hyper: Energiaa joka työntää kaikaisia kohteita toisistaan poispäin yhä kiihtyvällä vauhdilla... Tosi pimeetä?

Stephen Hawkingin on joskus esittänyt, että maailman kaikkeus olisi rajaton, mutta ääretön. Eli jos mennään suoraan eteen päin, niin missään vaiheessa ei tule sellaista kohtaa missä ei olisi mitään. Aina tulee vastaan uusia kalakseja, kunnes lopulta kaikki näyttäisi jotenkin tutulta... oltaisiinkin siinä mistä lähdettiin. Helpointa tämä on ajatella maailmakaikkeus kaksiulotteisena ja tuo maailmakkaikkeus olisi pallon pinnalla. Laajeneminen olisi sitä, että palloon puhalletaan ilmaa (jolloin kalaksit etääntyy toisistaan). Samoin kun Se, että joka hetki missä suunnassa tahansa on avaruutta.... aika sakeeta, eikö?

gotto sanoi:
:kuvia:

Miksi ex-stalinistit tuntuvat pokkaavan kaikki huippuvirat?

Ja miksi helvetissä valtiotieteen kandidaattia ollaan nimittämässä Suomen Pankin pääjohtajaksi?

QUOTE]

1)Siksi entiset stalinistit huippuviroissa, koska ne ovat nykyään sosialitipuolueessa tai vihreissä

2)Siksi koska hän edustaa sitä saatanan sos.dem.puoluetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom