Mikä bodauskirja/t kannattaa lukea?

BCAA-valmisjuoma -40%
Kertokaas te kokeneemmat tai muut mikä kirja kannattaisi lukea tän bodauksen saralla. Mielummin joku Suomalainen kirja mistä saisi hyvän yleiskuvan koko toususta.

Kiitos jo etukäteen...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Grönfors, Erämetsä: Massaa! Voimaa!

Tossa on ainakin hyvä yleisteos joka kannattaa lukasta. Löytyy kirjastoistakin.

1. Massaa! Voimaa!
2. Elämäntapana Fitness
3. Mega Duty Update
4. Supermassa Marko Savolainen
5. Tehokas kehonrakennus

Tuossa tehokas kehonrakennus kirjassa on muistaakseni selitetty noita liikeeitä ihan kitettävästi.Mega Duty update ja supermassa vähän sillä varauksella, että ei todellakaan ole ainoa treenitapa millä lihaksia kasvatetaan tehokkaasti.

Valitettavasti sitä yhtä oikeaa raamattua ei löydy ainakaan suomalaisten kirjojen joukosta, joten kannataa imeä sitä tietoa lisäksi tältä foorumilta.

Mitä sitä turhaan kirjoja ostamaan lue pakkotoistoa 24/7 viikon verran niin voin taata että tulet saamaan tietoa paljon enemmän irti kuin kirjoista :)

kotka sanoi:
1. Massaa! Voimaa!
2. Elämäntapana Fitness
3. Mega Duty Update
4. Supermassa Marko Savolainen
5. Tehokas kehonrakennus

Tuossa tehokas kehonrakennus kirjassa on muistaakseni selitetty noita liikeeitä ihan kitettävästi.Mega Duty update ja supermassa vähän sillä varauksella, että ei todellakaan ole ainoa treenitapa millä lihaksia kasvatetaan tehokkaasti.

Valitettavasti sitä yhtä oikeaa raamattua ei löydy ainakaan suomalaisten kirjojen joukosta, joten kannataa imeä sitä tietoa lisäksi tältä foorumilta.

Tässä viestissä kiteytyi mielestäni asian ydin:) Yhdestä kirjasta saa helposti yksipuolisen kuvan, joten pikku hiljaa kannattaa lueskella useampia kirjoja sekä seurata tätä palstaa ja alan lehtiä. Aina kannattaa hieman kyseenalaistaa asioita...
Itse olen lukenut kaikki yllämainitut kirjat ja hyviä ovat jokainen. Tehokas kehonrakennus kirjassa muistaakseni muutamia perusliikkeitä jätetty kuvaamatta, mutta muutamia erikoisempia muunnoksia tarjoilla. Elämäntapana fitness -kirja mielestäni kaikkein monipuolisin (mm. ravinto, lisäravinteet, diettaaminen), mutta taas itse liikkeitä kuvattu erittäin rajallisesti.
Myös Herrasen veljesten Bodauksen tietojätti -kirja hyvä perusteos liikkeiden opetteluun aloittelijoille, vaikka onkin hieman vanhempi.

Suosittelen Pauliina Taluksen kirjaa Elämäntapana fitness.

Englannin kielisistä kirjoista kannattaa lukea mm. Dorian Yatesin, Blood and cuts.

Viikinki 86 sanoi:
Mitä sitä turhaan kirjoja ostamaan lue pakkotoistoa 24/7 viikon verran niin voin taata että tulet saamaan tietoa paljon enemmän irti kuin kirjoista :)

Tässä asiasta olen kyllä täysin eri mieltä. Aloittelijan kannattaa kyllä lukea joku perusteos, jos laji on täysin uusi. Muutaman treenivuoden jälkeen sitä osaa antaa asioille oikean arvon, ja erottamaan kannattavat neuvot naurettavista. Esimerkiksi liikkeiden opetteluun hyvä perusteos lähtökohtaisesti tällaista keskustelupalstaa toimivampi. Kokemuksen kautta tälläinen palsta sitten nouseekin uuteen arvoonsa!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Flesh sanoi:
Tässä asiasta olen kyllä täysin eri mieltä. Aloittelijan kannattaa kyllä lukea joku perusteos, jos laji on täysin uusi. Muutaman treenivuoden jälkeen sitä osaa antaa asioille oikean arvon, ja erottamaan kannattavat neuvot naurettavista. Esimerkiksi liikkeiden opetteluun hyvä perusteos lähtökohtaisesti tällaista keskustelupalstaa toimivampi. Kokemuksen kautta tälläinen palsta sitten nouseekin uuteen arvoonsa!

Samaa mieltä. Lisäksi hyvistä kirjoista saa hyvät perustiedot joiden pohjalta keskusteluun osallistuminenkin on paljon mielekkäämpää ja niistä saa enemmän irti.

Frederic Delavier - Lihaskuntoharjoittelun Anatomia
Voimaharjoittelun perusteet: vaikutusmekanismit, harjoitusmenetelmät ja ohjelmointi - Keijo Häkkinen

Vaikka kysyttiinkin kehoilukirjoja, niin on hyväksi lukea ihan perustietoa, lukion biologian oppikirjaa tai sitten tämmöistä voimaharjoittelukirjaa, jossa selostetaan lihaksien ja hermoston rakenteesta perusjuttuja, joita tuossa Häkkisen kirjassa on. Delavierin kirja taas on liikkeiden suoritustekniikoiden oppimisen kannalta paras kirja, mitä olen nähnyt. Massaa! Voimaa! on myös hyvä opus.

Kyllä Bill Pearlin: Lisää voimaa, on mielestäni aivan oiva kehoilukirja kaikille. Siinä on paljon erilaisia (mutta ehkä hieman kyseenalaisia)ohjelmia, mm. jokaiselle eri urheilulajille omansa. Sitten perusasiat treenauksesta ja ravinnosta yleisemmin. Kiinnostavaa tietoa myös siitä, kuinka helvetin kova bodaaja Pearl on ollut, oli jopa menossa Arskaa kaatamaan joihinkin kisoihin, mutta Arska joutuikin vetäytymään kisasta.. (tais liikaa puntti tutista)
Bonuksena on myös HYVIN monen harjoitteluliikkeen tekniikan selostus sekä piirretty kuvitus (eli ei tarvitse katsella kolmekymppisten hikisten afrobodareiden irvistelykuvia). Teoksesta löytää myös mm. Vatsoille erilaisia liikkeitä, joita ei ole muualla esitettykään jne. Tustustumisen arvoinen...

Älkää nyt tuomitko :david: iksi, mutta suosittelisin myös Tony Halme: Viikingin Voimaopasta aloittelijalle. Huumorilla höystettynä hyviä perusasioita ja perusliikkeitä..

Mä nauroin ainakin hervottomasti välillä Halmeen jutuille... Ja ihan kivoja vinkkejähän sieltä irtosi.

Thimbou sanoi:
Kertokaas te kokeneemmat tai muut mikä kirja kannattaisi lukea tän bodauksen saralla. Mielummin joku Suomalainen kirja mistä saisi hyvän yleiskuvan koko toususta.

Kiitos jo etukäteen...

Ove Rytter - Tehokas Kehonrakennus
Selkeä :5:

Weiderin menetelmää ei kannata lukea. Täyttä paskaa koko opus. Itse ohjelmat kyllä toimi ja liikkeet selitetään kuvien avulla, mutta se teoria että kuinka lihas kasvaa oli noloa. Opus tuntu enemmänkin motivaatiopaukulta kuin bodauskirjalta.

Kyseisessä kirjassa väitettiin että mm. 10 toiston sarjat hidastaa lihaskasvua verrattuna lyhyempiin.

Kyllä se T.Halmeen: Viikingin Voimaopas on aivan loistava alkuun ainakin itse sain hyvät pohjat vetämällä niitä treenejä... nyt ei kyllä IHAN pystyis 4on 1off meiningillä vetämään

Joskus muinoin oli tämä itselleni sellainen perusopas:Bill Pearlin: Lisää voimaa
Ja nykyään mielestäni hyvä kirja on Pauliinan kirja. Loput sitten pakkikselta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom