Mihin ns. salikulttuuri on menossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
XXL sanoi:
Sitä minä ihmettelen että CMS salilla ne miesohjaajat, kuntosaliharjoittelun "ekspertit", on usein langanlaihoja. Mitä helvettii sellainen voi näyttää miten sitä lihasta kasvatetaan? Sitten kun ilmoittaa jotain aivan selvää kuten että tää laite on vinossa ja taipuu käytettäessa, ei siihen osata vastata mitään. Eivät ole itse koskaan käyttäneetkään salia vaikka ilmaiseksi voisivat. Mikä pistää ihmisen kuntosaliohjaajaksi jos ei treenaus kiinnosta tippaakaan??

Johtuisiko osittain siitä mitä edellä mainitsin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
XXL sanoi:
Sitä minä ihmettelen että CMS salilla ne miesohjaajat, kuntosaliharjoittelun "ekspertit", on usein langanlaihoja. Mitä helvettii sellainen voi näyttää miten sitä lihasta kasvatetaan? Sitten kun ilmoittaa jotain aivan selvää kuten että tää laite on vinossa ja taipuu käytettäessa, ei siihen osata vastata mitään. Eivät ole itse koskaan käyttäneetkään salia vaikka ilmaiseksi voisivat.

Mikä pistää ihmisen kuntosaliohjaajaksi jos ei treenaus kiinnosta tippaakaan??

Onhan se eri mennä jonnekin J-P:n kuntosalille ja kysyä mieheltä itseltään mikä takaolkapää-treenissä on vikana. Tulee varmaan täydellinen vastaus.
Siis voihan huippuvalmentajatkin olla vaikka minkälaisia sohvaperunakaljamahoja ja tietävät silti, miten lihasta kasvatetaan.

Minä Itse sanoi:
Enpä minäkään noita magnesiumeja ja vetoremmejä ymmärrä jos raudat ovat pienenlaisia. Tietty isoissa raudoissa joillain ei vaa grippi pidä mut ite sitä mieltä oon että jos ote ei pidä ni on turha mitää liikkeitäkää tehdä.

Niin no, en tiedä, mutta ainakin meikäläiselle tuottaa vaikeuksia tehdä mavea yli 100 kilolla, jos en magnesiumia käsiin laita. Mulla hikoaa kourat sen verran, että 4 toiston jälkeen alkaa vedot tulemaan jo sormilla. Se ei tunnu kovin kivalta, joten mielummin pikkusen magnesiumia käsiin, niin ote pitää vaikka 15 toistoa :thumbs: . Mutta tuo liike siis ainoa, muissa en ole nähnyt käyttöä tarpeelliseksi :)

Clayman sanoi:
Niin no, en tiedä, mutta ainakin meikäläiselle tuottaa vaikeuksia tehdä mavea yli 100 kilolla, jos en magnesiumia käsiin laita. Mulla hikoaa kourat sen verran, että 4 toiston jälkeen alkaa vedot tulemaan jo sormilla. Se ei tunnu kovin kivalta, joten mielummin pikkusen magnesiumia käsiin, niin ote pitää vaikka 15 toistoa :thumbs: . Mutta tuo liike siis ainoa, muissa en ole nähnyt käyttöä tarpeelliseksi :)

Sama ongelma täällä, räpylät hikoilee niin paljon että mavessa tavarat jää lattialle jos ei sipaise hieman magnesiumia niihin. Ja rojua ei tangossa tarvitse olla edes kovin paljoa.

Kyllä tuosta mankusta olen huomannut olevan apua, jopa siinä penkissä. Nimittäin jos tangossa on huono karhennus ja sekin ajan mittaan vielä kulunut, niin sipasu mankkua kämmenpohjaan auttaa mukavasti käsien valumiseen tangon päitä kohti. Mikä ainaki itsellä on kosteiden kämmenien kanssa toisinaan ongelma.

Jace sanoi:
Kyllä tuosta mankusta olen huomannut olevan apua, jopa siinä penkissä. Nimittäin jos tangossa on huono karhennus ja sekin ajan mittaan vielä kulunut, niin sipasu mankkua kämmenpohjaan auttaa mukavasti käsien valumiseen tangon päitä kohti. Mikä ainaki itsellä on kosteiden kämmenien kanssa toisinaan ongelma.

:offtopic:
Mua häiritsee kanssa tuo käsien kosteus, vaikkei se suoranaisesti haittaakaan grippiä, on vaan mukavampaa ottaa kiinni siitä tangosta kun on kämmen kuiva. Ite en tosin käytä mangnesiumia nyt, mutta kumminkin.

Tuo mangaanin käyttö on tässä nyt aika epäolennaista. Käyttää sitä tai ei, whateva. Mutta se kuitenkin kertoo jo salin imagosta, jos magnesiumin käyttö on kielletty. Oikealle salilla on asetettu kuppi ja magnesiumpala jo talon puolesta. Trendimestassa se on kielletty, eihän kukaan nyt halua davideilleen sitä jauhetta, lähteehän se niin vaikeasti pesussakin.
Tämä koko personal trainer-genre on aivan suolesta, paska uusi villitys. Tosin varmasti on päteviäkin personal trainereita, ne joille Sali on elämäntapa ja ammatissa voi hyvin yhdistää tämän elämäntavan ja työn. Tämähän on se ihannetilanne, jotkut heistä siis oikeasti osaavatkin. Se nyt on päällepäinkin aivan selvää onko henkilö pätevä, joko hän näyttää siltä että jotain on tullut tehtyä, tai sitten hän on ruipelo homo, jonka ainoa käsiliike on geelin levittäminen tukkaan. Myös on oma alalaji RHP-PT, tunnistaa alikehittyneistä jaloistaan kuin ming-vaasin feikistä. En nyt pyri halveksimaan OIKEITA personal trainereita, vaan erottamaan oikean väärästä. Koko termi PT on mielestäni hämäävä. Se ei sovi kehonrakennuskeen, valmentaja on oikea sana, ellei oppi-isä/mentori. Itseoppineilla tämä varmaan sitten huoltaja, ihan sama.
Kun tavalliselle trendikuluttajalle on myyty salijäsenyys kuntosaleineen, jumppineen, hierovine suihkuineen, kylmä- ja kuuma-altaineen, kiinteytys- ja rasvanpoltto-ohjelmineen ja urheiluravinne XYZ:neen, kuluttajalta saadaan hieno summa rahaa jota voidaan laskuttaa kuukausittain suoraveloituksena. Ihannetilanne salin omistajille on, että asiakas käy enintään kerran viikossa ottamassa hyvää oloaan annoksen. Näin laitteet eivät kulu, ja voidaan havitella lisää asiakkaita käyttämään salia kerran viikossa. Näin sen kauniin kassatytönkään ei tarvitse hymyillä jatkuvasti, muutenhan kasvolihakset väsyisivät.
Tähän kai tämä on menossa… Vaikka salilla olisikin oma HC-tilakin, kohta kai sekin sijoitetaan johonkin pannuhuoneeseen, katseilta piiloon ja varoituskyltti: TESTOA vielä huoneen eteen. (Hmmm tuo voisi kyllä kannustaa sinne menijöitä… :D )
Tavallinen trendipulliainen PELKÄÄ kovaa treenaavia. Vaikka tällä olisi mittaa muna ja painoa rupisammakko, se on aina pelottavaa kun joku on valmis menemään mukavuusalueen ulkopuolelle, sinne missä kipu on. Nyky-yhteiskunta pitää niin huolta tästä mukavuudesta, että ei ole tosikaan!!!

Aah taas lähti mieletön raivo-avautuminen, olipahan taas. Onneksi nykyään on vielä todellisia rautasotureita edes jossain. Ja löytyyhän niitä rautasalejakin aina välillä, jotka ovat pullollaan hyvää henkeä.

Timba: Nyt meet ja hommaat joko jäsenyyden Jyväskylän voimailijoiden salille sinne kävelykadun yläpään ja yliopiston puoleenväliin tai ostat kortin FitnesFactorylle siihen Cumuluksen alakertaan. Voimailijoiden salilla on ainakin tekemisen meininki ja käsittääkseni ihan ok paikka. FF on pieni mutta kyllä siellä treenaamaan pystyy. Mun kokemuksen mukaan Kuntomaailma on/oli perseestä. Sotkuista verrattuna muihin mestoihin, aika hinnakas ja ei ne välineet ainakaan jokunen vuosi sitten mitään extra hienoja olleet.

Sitä en tajua miten niillä on muka varaa valkata asiakkaita kun samaa "heidän kohderyhmäänsä" havittelee Elixia ja Welness, vai mitä ne nyt oli. Tutustumiskäynnin perusteella ne on ihan eri laatua kuin Kuntomaailma. Mun mielipide. Ja eikö toi Kuntomaailma jo mennyt pari kertaa konkkaan ja jatkoi omistajan vaihdoksen myötä? No toi ei ole faktaa vaan kuultua niin että älkää Kuntomaailman vakoojat haastako mua oikeuteen.

ironchef sanoi:
Hemmetti ku alko haluttaan salille vaikka on välipäivä :lol2:

Sama täällä, onneks pääsee tänään kyykkäämään yleiselle salille ja meinaan vähän ähistäkin.

Tosin näillä mun painoilla hävettää ähistä mutta menkööt. :D

zerogain sanoi:
Sama ongelma täällä, räpylät hikoilee niin paljon että mavessa tavarat jää lattialle jos ei sipaise hieman magnesiumia niihin. Ja rojua ei tangossa tarvitse olla edes kovin paljoa.

Meinasin avautua ihan samasta asiasta - mulla kämmenet hikoilevat jo lämmittelyvaiheessa niin, että tanko muuttuu epämiellyttävän liukkaaksi ja alkaa lipsua. Siksi käytän mankkua niin maastanostossa, penkissä kuin leuanvedoissakin.

Mankun käyttäminen ei ole millään muotoa verrattavissa vetoremmien käyttämiseen, eikä kämmenten hikoilemisen aiheuttama tangon lipsuminen todellakaan tarkoita näppivoimien pettämistä, vaikka muutama :david: tuolla aikaisemmin keskustelussa kovasti yrittikin niin väittää.

nevahood sanoi:
itse en halua katsella salilla rapakuntoisia skinnyfättejä.

Keskittyisit sinäkin siihen treenaamiseen, etkä yritä pönkittää horjuvaa egoasi pienempien kustannuksella.

Samaa asiaa käsitelty jo useamman viestin kautta kuinka valkokauluskynikset vievät kunnon treenaajilta tilaa ja kuinka tosi treenaajia ei hyväksytä tietyille saleille. Tottakai se on valitettavaa jos tietyt salit haluavat valikoida asiakkaitaan. Jollain tavalla kuitenkin tässä syyllistetään ns. kuntoilijoita. Samalla tavalla on havaittavissa ylimielistä käytöstä isompien kavereiden puolesta. Nevahood kiteytti tuon aika hyvin...

Parhaan treenausilmapiirin saamiseksi kaikkien tulisi saada nauttia treenaamisestaan. Oli se sitten Cosmoa lukien 450 toistoa loitontajia tai ykkösiä penkissä.

Gillyanne sanoi:
Meinasin avautua ihan samasta asiasta - mulla kämmenet hikoilevat jo lämmittelyvaiheessa niin, että tanko muuttuu epämiellyttävän liukkaaksi ja alkaa lipsua. Siksi käytän mankkua niin maastanostossa, penkissä kuin leuanvedoissakin.

Mankun käyttäminen ei ole millään muotoa verrattavissa vetoremmien käyttämiseen, eikä kämmenten hikoilemisen aiheuttama tangon lipsuminen todellakaan tarkoita näppivoimien pettämistä, vaikka muutama :david: tuolla aikaisemmin keskustelussa kovasti yrittikin niin väittää.

:offtopic:
Samaa mieltä. :kippis1: Itsekin käytän melkein joka liikkeessä mankkua kun muuten tanko ei pysy jämäkästi käsissä vaan nuljuaa epämiellyttävästi. Eihän se tanko putoa jotain hauiskääntöjä tehdessä esim. vaikka mankkua ei käyttäis mutta huomattavasti mukavempi kun ote on kuiva ja pitävä.

Tanssiva Rosvo sanoi:
Samalla tavalla on havaittavissa ylimielistä käytöstä isompien kavereiden puolesta. Nevahood kiteytti tuon aika hyvin...

Tarkoittako se, että täällä Pakkiksella nimimerkin takaa lausuu kärjekkäitä kommentteja, automaattisesti sitä, että käyttäytyy salilla ylimielisesti kanssatreenaajiaan kohtaan? :confused:

Tanssiva Rosvo sanoi:
Parhaan treenausilmapiirin saamiseksi kaikkien tulisi saada nauttia treenaamisestaan. Oli se sitten Cosmoa lukien 450 toistoa loitontajia tai ykkösiä penkissä.

Tottakai. Mutta kuten tässäkin ketjussa on monta kertaa todettu, niiden penkkiykkösten ottajia ajetaan koko ajan ahtaammalle ja ahtaammalle, lähentäjäloitontajien vallatessa alaa.

IMO en muuten laske noita lähentäjä-loitontaja-cosmonlukijoita kuntoilijoiksi, vaan minun kielelläni "kuntoilu" tarkoittaa sellaista liikkumista, jossa tulee hiki ja on edes jonkinasteista yrittämisen ja tekemisen meininkiä.

kiinnostais kyllä voiko joku olla magnesiumille oikeasti allerginen.. aika hataralla pohjalla perustelut kyllä :D

mainostihan se yksikin sali lehdessä itseään että treenaajille on dopingtestit (todellisuudessa: tai siis jos sattuu testeissä kiini jäämään, ei ole asiaa salille), isoja painolevyjä ei ole ettei tule liian isoksi eikä salilla ärjytä tai käytetä magnesiumia.. samassa lehtiartikkelissa haukkuivat toista kaupungin salia hormoniklubiksi yms. koko mainos oli siis puettu lehtiartikkeliksi. tuosta oli thread palstalla, en vaan löytänyt haulla sitä enää. :0:

pääasia että itse käy vähän toisenlaisella (yksityisellä) salilla.

edittiä:
Keskittyisit sinäkin siihen treenaamiseen, etkä yritä pönkittää horjuvaa egoasi pienempien kustannuksella.
et saanut pointtiani. tarkoitin että itse käyn muilla saleilla tuosta syystä, jotta rauha maassa säilyy. niin.. ja olen itse se salin pienin, mutta treenaan silti kovaa. kaupalliset salit on kaupallisia, suotta semmosiin paikkoihin etes menee jos ei saa treenata niin kuin haluaa, salin vaihto eteen.

edittiä vielä lisää..
ja alkuperäiseen että mihin se salikulttuuri on menossa. kovaa treenaavien ja jumppailevien treeniporukat jakaantuvat vaan selvemmin. ts. kevyttä jumppaa tekevien määrä vain lisääntyy. ei taida olla haittaa kenellekkään siitä. vielä löytyy "old school" treenaajia ja saleja lähes joka paikasta. treeniporukka vaan kasvaa.

Timba79 sanoi:
Eli mihin tämä homma on menossa? Saleilla huomautellaan jos vähän pitää ähinää treenissä ja tsemppaa kaveriaan, kuten minulla ja Heikki722:lla kävi keväällä yhdellä nimeltä mainitsemattomalla salilla.

Aika perseest tommonen. Täälpäin salil saa puhista ainaki niin paljo ku ääntä lähtee ja kaikki zemppaa toisiaa, hyvä meininki :rock: Nojoo mut jonkuulain raja kuiteski, ei tuol ny sentäs kurkku suoraan karjuta ku vedetää sarjoi, vaan ihan normi meininki.

Ei vain oikein mene jakeluun, etkä ketkä sitten voivat se kohderyhmä olla jos ei sellaiset jotka haluaa treenata?

Varmaan ne, jotka vetää 1000 toiston sarjan kilon painoil.

Kovaa treenaavia on kaikista mahdollisista asiakkaista pieni vähemmistö, joten kannattaa panostaa taviksiin tulojen maksimoimiseksi. Kovaa treenaavissa on sekin huono puoli, että nehän perhanat käyvät siellä salilla säännöllisesti ja kuluttavat laitteita enemmän kuin tavikset. Saattavat pirulaiset vaatia vielä ostamaan lisää painoja yms. turhaa (ne kulut, ne kulut).

Ei tavikset halua oikeasti päästä hyvään kuntoon (muutenhan katukuva näyttäisi hieman erilaiselta), vaan he ostavat illuusion hyvästä kunnosta ja maksavat mielellään siitä, että tuntevat tehneensä jotain kunnolleen.

Jos ajatellaan raa'asti salin talouden kannalta, niin parhaita asiakkaita ovat juuri ne, jotka ostavat sen puolenvuoden kortin joulun ja kesäloman jälkeen - käyvät muutaman viikon - jonka jälkeen lannistuvat ja palaavat takaisin sohvalle. Olette varmasti huomanneet nämä kävijäpiikit saleilla ko. ajankohtina?

Edelleen taloudelllisesti on kannattavinta paapoa Tauno Tavallista aluksi personal-trainerien voimin, laatia hänelle ohjelma ja näin tukea tuota illuusiota tulevasta huippukunnosta. Ohjeiden tulee olla kuitenkin riittävän hajanaisia, ohjelman tarpeeksi tylsä & tehoton ja missään tapauksessa ei pidä kertoa asiakkaalle kokonaisuuden (treeni, lepo, ravinto, elämäntavat) merkitystä onnistuneeseen lopputulokseen.

Pääasia, että Taunolle jää hyvä fiilis salista ja henkilökunnan asiantuntemuksesta, jolloin hän syyttää sohvalla istuessaan vain itseään ja palaa jälleen seuraavan kauden alkaessa kassan kautta salille. Tätä hyvää fiilistä ei Taunon näkökulmasta auta joku hyväkuntoinen ja kovaa treenaava potari, koska Tauno haluaa mielummin olla kaltaistensa joukossa kuin katsoa totuutta silmiin: "Hyvä kunto vaatii näköjään pirun kovaa työtä, ei minulla ole selkärankaa tuollaiseen, jääköön koko saliharrastus!" Taas menetettiin asiakas, josta ei ollut edes pahemmin kuluja. Perhanan potarit, mitenköhän voitas järjestää niin, ettei ne kävis täällä meidän salilla...

Raha ratkaisee. Valitettavasti :ahtisaari:

Äääh ei tässä ole mitään järkeä. Salikulttuuri on menossa tähän klubitrendiin. Kohta ei edes puhuta salikulttuurista, on vain hyvänolonkeskuksia. Onneksi oma sali on HC.
Jos viimeinen linnakkeeni murtuu, lukittakoon minut pimeään kellariin yksinään, painojen kanssa ja annettakoon kahden tunnin välein proteiinipitoista bodyruokaa. En halua enää nähdä tämän fitnesskulttuurin edustajia, jotka ovat tuhonneet meidät kuin uudisasukkaat intiaanit. :rolleyes:

jambo sanoi:
Timba: Nyt meet ja hommaat joko jäsenyyden Jyväskylän voimailijoiden salille sinne kävelykadun yläpään ja yliopiston puoleenväliin tai ostat kortin FitnesFactorylle siihen Cumuluksen alakertaan. Voimailijoiden salilla on ainakin tekemisen meininki ja käsittääkseni ihan ok paikka. FF on pieni mutta kyllä siellä treenaamaan pystyy. Mun kokemuksen mukaan Kuntomaailma on/oli perseestä. Sotkuista verrattuna muihin mestoihin, aika hinnakas ja ei ne välineet ainakaan jokunen vuosi sitten mitään extra hienoja olleet.

Sitä en tajua miten niillä on muka varaa valkata asiakkaita kun samaa "heidän kohderyhmäänsä" havittelee Elixia ja Welness, vai mitä ne nyt oli. Tutustumiskäynnin perusteella ne on ihan eri laatua kuin Kuntomaailma. Mun mielipide. Ja eikö toi Kuntomaailma jo mennyt pari kertaa konkkaan ja jatkoi omistajan vaihdoksen myötä? No toi ei ole faktaa vaan kuultua niin että älkää Kuntomaailman vakoojat haastako mua oikeuteen.

Varmati vaihtaisin tonne jos autolla liikkuisin. Tulee kuitekin talvikeleillä aika ikävä matka täältä Seppälänkankaan teollisuusalueen perältä ajella sinne keskustaan fillarilla päivittäin. Kävisi nopeaan niin, että pakakeleillä jäisi salit välistä ja se ei ole yhtään hyvä homma.

Onhan tuo Elixia "neitisali" siinä missä muutkin klubisalit, mutta ainakin siellä on saanut treenata tähän astin niinkuin haluaa, ei ole kukaan pahasti katsonut ja kun olen siellä jo kohta 4,5 vuotta käynyt, niin henkilökunta on tuttua ja kaikkien kanssa on hyvät välit. Käy siellä mun lisäksi ainakin kaksi pakkislaita kovaa treenaavaa ja muutama muut tuttu jotka treenaa kunnolla ja kovaa. Vähemmistönä siellä ollaan, mutta käsittääkseni kuitenkin ihan pidettyjä tyyppejä olemme kun käyttäydytään asiallisesti ja neuvotaan jos joku neuvoa kysyy. Eli tuolla on asiakaskuntaa laidasta laitaan ja siellä se homma toimii. Ainut puute on tuo painopakkojen pienuus, mutta vielä noita vapaita painoja on riittänyt kuitenkin. :D

Gillyanne sanoi:
Tarkoittako se, että täällä Pakkiksella nimimerkin takaa lausuu kärjekkäitä kommentteja, automaattisesti sitä, että käyttäytyy salilla ylimielisesti kanssatreenaajiaan kohtaan? :confused:.

Ei tarkoittanut sitä vaan olen pahoillani että tälläinen kaksijaottelu on päässyt syntymään. Itse en, sen enempää kuin kukaan muukaan täällä, hyväksy sitä että katsotaan pitkin nenänvartta jos suusta lähtee muitakin ääniä kuin: "voinko tehdä välissä". Itse ainakin ähkin niin paljon kuin tarpeelliseksi näen. Menen salille vain ja ainoastaa itseni vuoksi. Se mitä tapahtuu ympärillä on toisarvoista. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom