Mihin ns. salikulttuuri on menossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meidän salilla Lohjalla saa huutaa ja karjua niin paljon kun tarpeelliseksi kokee. Muutenkin sali on hyväilmapiirinen ghettosali! Menee kyllä aika naurettavaksi jos ei saa karjua yhtään sarjojen aikana, eikä edes kannustaa kaveria. Kyllä pieni kiroilu ja huutaminen kovaan treeniin kuuluu! ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo kuntomaailma ei taida enää olla CMS-ketjun sali? Itse treenasin siellä silloin kun se oli keskustassa ja ei vielä ollut klubisali. Kyllä siellä silloin sai treenata kovaa vaikka suurin osa asiakkaista ei ollut mitään HC-treenaajia. No, siitä on aikaa jo niin paljon, että touhu on muuttunut varmaan aika paljon. Sitä kyllä ihmettelen, että salit joilla ei kovin hyvin taloudellisesti mene suosivat tuollaista toimintaa. Oletan, että Heikki722 ja Timba79 kuitenkin käyttäytyivät kunnolla muita ihmisiä kohtaan ym.

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen mielipiteeni on, että salit profiloituu siellä missä ne sen pystyvät tekemään ja muiden on laitettava ovet kiinni tai otettava erilaiset asiakkaat huomioon, mukaanlukien vähän kovemmin treenavat.

Salin vastaus palautteeseeni. Huom, en sanonut että itse olisin käynyt salilla, vaan että yksi käyttäjämme kävi. Kertoo taas miten löyhästi palautekin luettiin.

"Harmi ajattalet asiata näin, mutta niinkuin täällä käydessäsi näit sali ei ole
voimailijoiden harjoituspaikka ja varsinkin kun on vielä puhuttiin isosta
ryhmästä. Ehkä ymmärsin väärin tarkoitusperänne, mutta onneksi Jyväskylästä
varmaan löytyy sali jonne olette tervetulleita."

No nykyään on niin paljon valinnanvaraa, että jokaiselle löytyy se omanlainen sali. Oli se sitten ultrahieno pummpujousilaitekitkutahitkuta sali tai kellarin pimeimmässä nurkassa oleva koppero. Jos ei halua käydä joogasalilla, niin sinne ei tarvi mennä ja siten välttää vitutuksen. Helppoa.

Belmondo sanoi:
Sosiologi sisälläni kertoo, että punttisten kehitys "fitness centereiksi" on sievästi tahdissa sellaisten porvarillisten trendien kanssa kuin hygienisaatio 1), tasa-arvoistaminen 2) ja aeroplanisaatio 3).

1)hygienisaatio=yleinen rosoisuuden kammo ja muovitusvimma
2)tasa-arvoistaminen=ideologinen pyrkimys tuhota sekundääriset sukupuoliominaisuudet, esim. miehinen karjuminen
3)aeroplanisaatio=arkkitehtuurin muuttuminen lentokenttämäiseksi

Eli mitä uutta.

Tällaista silloin tällöin puhkuvaa ja puhisevaa peruspunttaajaa kiinnostaa tietää, onko kyseessä ohimenevä ilmiö, vai ajetaanko meidät testosteronihuuruissa karjahtelevat muinaisjäänteet yhä ahtaammalle? Pois pahastuneiden katseiden ja pystynenien edestä yhä kauemmas ja kauemmas, taajamien pommisuojiin, reservaatteihin, joissa me yritämme lisääntyä ja selvitä, aina kunnes sisäsiittoisuus ja tapaturmat karsivat viimeisetkin känsäkädet pois tämän maailman kirjoista. :itku:

Nykyäänhän sali on jopa jonkinlainen muotivillitys: monet nuoret käy salilla ja tyttöjäkin näkee yhä enemmän jotain vemputtamassa. Toisaalta taas kuten joku mainitsikin, on moni sali profiloitumassa fitnesscenteriksi. Fitnesscenterin tunnistaa ehkä parhaiten käsipainovalikoimasta: jos painot loppuu about 30kg kieppeillä niin eipä siellä mitään tee
Sama liittyy just kaverin tsemppaamiseen ja magnesiumin käyttöön. Omalla salilla ei sellaiseen onneksi törmää vaan siellä saa huutaa niin paljon ku huvittaa ja tehdä magnesiumilla vaikka kokovartalovoitelun.
Monet salit jostain syystä haluavat vain sellaisia David-pukineita käyttäviä ihmisiä, jotka tekee kiltisti ilmanpainelaitteissa reeninsä ja pulittavat 50e/kk. Ihan vapaasti, ite en sellaiselle menis.
Kuntomaailmasta vielä sen verran, että onhan se kohtuullisen paska paikka muutenkin, moni kaveri on lähtenyt sieltä pois kun ei oikein hommat meinaa pelata.

Mike sanoi:
Salin vastaus palautteeseeni. Huom, en sanonut että itse olisin käynyt salilla, vaan että yksi käyttäjämme kävi. Kertoo taas miten löyhästi palautekin luettiin.

Jo pitää mennä yrityksellä jumalattoman hyvin jos on varaa torjua iso ryhmä asiakkaita! :eek: Ainakin jos itse yrittäjä olisin niin olisin onnellinen että yrityksessäni järjestettäisiin tilaisuus joka toisi paljon maksavia asiakkaita paikalle. Aivan käsittämätöntä palautetta kyllä tuolta paikasta. Vaikka kohderyhmä muu olisikin niin kyllä minä järjestäisin vaikka pitsinnypläys illan sinne salille jos vain olisi tulossa paljon asiakkaita jotka maksavat sisäänpääsymaksun. Voisi vaikka varata jonkun tietyn ajan pelkästään heitä varten. :rolleyes:

Enpä minäkään noita magnesiumeja ja vetoremmejä ymmärrä jos raudat ovat pienenlaisia. Tietty isoissa raudoissa joillain ei vaa grippi pidä mut ite sitä mieltä oon että jos ote ei pidä ni on turha mitää liikkeitäkää tehdä.

Nykyäänhän pelkkä salilla "käyminen" menee kuntoilusta, riippumatta mitä siellä tekee.
Mut jos joku tulee valittamaan, kannattaa muistuttaa että punttisalilla nostetaan puntteja ja käskeä vetämään sama sarja puhisematta :thumbs:

No onhan se järkevää että jos asiakassegmenttejä mietitään niin silloin pitää pelata markkinamekanismien mukaan niin että tuotto saadaan maksimoitua. Nyt on vaan se trendi päällä että hyvin toimeentulevat tavikset panostavat rahallisesti siistiin kuntosaliliikuntaan. Kyllä itsekin potkisin röhkivät karjut vittuun kuvitteelliselta saliltani jos kassavirta siten pysyy parempana manaattien ja patomursujen vallatessa reidenloitontajalaitteet. Ei se kuitenkaan tarkoittaisi että dissaisin HC jäbiä, olisihan se mukava miellyttää kaikkia mutta jos se heijastuu negatiivisesti kassavirtaan niin mitä hyötyä siitä sitten on?

Itse olen huomannut että pienillä paikkakunnilla/kaupungeissa joissa itse olen treenannut on saanut huutaa ja taivota niin kuin on halunnut. Sinne samoille saleille mahtuu eläkeläisiä ja voimailijoita.
Varsinkin äänekosken uimahallin alakerran rautaosastolla oli jotenkin loistava meininki, ketään ei katsottu oudosti eikä sätitty jos raudat kolahduksen piti.
Toinen loistava sali on Viitasaarella, erittäin laadukkaat laitteet ja niitä on varsin paljon löytyy hiluvitkutinsitkutinhinkutus koneita ja vapaata rautaa. Treenaajat todellakin eläkeläisistä voimanostajiin. Muutenkin tuolla salilla on hyvä ilmapiiri ollut ainakin ennen kun siellä vähän kävin.

ZweCCo sanoi:
Jo pitää mennä yrityksellä jumalattoman hyvin jos on varaa torjua iso ryhmä asiakkaita! :eek: Ainakin jos itse yrittäjä olisin niin olisin onnellinen että yrityksessäni järjestettäisiin tilaisuus joka toisi paljon maksavia asiakkaita paikalle. Aivan käsittämätöntä palautetta kyllä tuolta paikasta. Vaikka kohderyhmä muu olisikin niin kyllä minä järjestäisin vaikka pitsinnypläys illan sinne salille jos vain olisi tulossa paljon asiakkaita jotka maksavat sisäänpääsymaksun. Voisi vaikka varata jonkun tietyn ajan pelkästään heitä varten. :rolleyes:

Ainakin vanha Kuntomaailma (Keskustassa) oli Jyväskylän paras kaupallinen sali. Siltä pohjalta niillä oli/on myös sopimukset isojen firmojen kanssa eli esim. Nokia maksaa työntekijöilleen salikortit tuonne. Ja kun iso sininen kavereineen iskee suurehkon könttäsumman kassaan niin omistajat varmaan ihan mielellään pitää salin etupäässä kyseiselle kohderyhmälle (keski-ikäiset paskamaha-inssit) varattuna.

Wannabespodarit kun käy siellä ostamassa muutaman kertalipun ja huutaa muut asiakkaat takaisin lenkkipolulle niin siinä tulee sen päivän hyötysuhteen eteen hyvin helposti miinus.

Lyhyesti:
-hyvä sali, asiallinen henkilökunta, aivan ihania jumppamaikkoja
-valitettava intressien yhteentörmäys
-turhaa karpoilua ihan normaalista tapahtumasta

fedit: Miksi muuten ravintola saa valita asiakkaansa, mutta kuntosali ei?

Itselläni on muutama kokemus yleisistä saleista ja ne ovat pelkästään negatiivisia. Valitetaan kun käytetään mankkaa, valitetaan kun otan kaikki painot (kyykky nielee painoja, hankkikaa siis 50kg lätkät), puhistaan liikaa ja käytetään jopa asiattomia salivaatteita. No onneksi omalla salilla saa huutaa ja kiroilla ja räjäyttää vaikka säkin magnesiumia seinille.

http://www.kolumbus.fi/jaska.salomaa/sali_kuvat/

Eikä se nyt kuitenkaan ole mikään ihan HC sali?

kotka sanoi:
Tuo kuntomaailma ei taida enää olla CMS-ketjun sali? Itse treenasin siellä silloin kun se oli keskustassa ja ei vielä ollut klubisali. Kyllä siellä silloin sai treenata kovaa vaikka suurin osa asiakkaista ei ollut mitään HC-treenaajia. No, siitä on aikaa jo niin paljon, että touhu on muuttunut varmaan aika paljon. Sitä kyllä ihmettelen, että salit joilla ei kovin hyvin taloudellisesti mene suosivat tuollaista toimintaa. Oletan, että Heikki722 ja Timba79 kuitenkin käyttäytyivät kunnolla muita ihmisiä kohtaan ym.

Ei ole minunkaan käsitykseni mukaan enää tässä ketjussa. Ja ne jotka ovat nähneet/treenanneet mun tai Heikki722:n kanssa, niin varmasti tietävät että ollaan jopa erittäin asiallisesti. Mitää ei todellakaan paiskottu, tuskin edes kirosanaa päästettiin, eikä edes karjuttu tai mitään sellaista, treenattiin vaan normaalisti kovaa ja kannustettiin ilman huutamista tekemään vielä toisto tai pari, autettiin pakkotoistoissa jne jne. Eli erittäin normaalia kaverin kanssa treenaamista. Lisäksi salilla ei ollut edes ruuhka, hyvä jos 10 treenaajaa meidän lisäksi, mitään jonoa laitteisiin ei ollut, eikä me varattu mitään tiettyä paikkaa pitkäksi aikaa. Eli ei pitänyt olla mitään syytä valittaa.

Mike sanoi:

Samantyylistä paskaa mä sain vastaukseksi ihan suullisesti. Ja takuulla se käsitti mistä ryhmästä oli kyse. Selitin että porukka pääosin +- mun ikäja ja ihan tavallisia harrastajia vähintään 90%. Mutta esim. minä en kuulu heidän tavoiteporukkaansa kun treenaan kuitenkin kovaa ja ehkä vähän puhisenkin. Luulisi että yli 50 euron kk maksuun voisi vähän puhistakkin.

ironchef sanoi:
No nykyään on niin paljon valinnanvaraa, että jokaiselle löytyy se omanlainen sali. Oli se sitten ultrahieno pummpujousilaitekitkutahitkuta sali tai kellarin pimeimmässä nurkassa oleva koppero. Jos ei halua käydä joogasalilla, niin sinne ei tarvi mennä ja siten välttää vitutuksen. Helppoa.

Varmaan näinkin. Mutta kaikki ei asu Helsingissä jossa on varaa valita kymmenistä saleista, eikä sielläkään varmaan viitsi mennä toiselle puolella kaupunkia salille jos se kulkuvälineiden järkevän käytön kannalta on hankalaa. Joten ei tuokaan aina ihan ongelmatonta ole. Mielellään sitä käy salilla joka on lähellä, kuten itsekin teen kun pyörällä kuljen.

Tule Timba 25km päähän Lievestuoreelle treenaamaan sali on pieni ja vaatimaton mutta eipähän kukaan valita, kun treenaajia on vain kourallinen? :)

No mutta tosissaan tuollainen nyt vaan on hieman ihmeellistä ettei joillekin saleille kelpaa raha ja asiakkaat jos äänen käyttö ei ole tyyliin Coleman.....

Äijä sanoi:
Wannabespodarit kun käy siellä ostamassa muutaman kertalipun ja huutaa muut asiakkaat takaisin lenkkipolulle niin siinä tulee sen päivän hyötysuhteen eteen hyvin helposti miinus.

Juuri tämän takia mä tän ketjun pystyyn laitoinkin. Salit dissaan henkilöitä jotka oikeasti haluavat treenata ja joita varten yleensäkin koko salit on alunperin pystyyn laitettu. Jossian mättää nyt pahasti.

Lyhyesti:
-hyvä sali, asiallinen henkilökunta, aivan ihania jumppamaikkoja
-valitettava intressien yhteentörmäys
-turhaa karpoilua ihan normaalista tapahtumasta

Henkilökunnasta samaa mieltä, sen mitä niihin olen törmännyt. Jumpista ei hajuakaan.

Mikä vitun intressien yhteentörmäys, kuntosali ei ole kiinnostunut punttia nostavista asiakkaista, vitun typerää paskanjauhantaa IMO.

Ja mikä tästä tekee turhaa karpoilua? Pelkäätkö itse kovaa treenaavia vai mikä mättää? Eikä tässä ollut tarkoitys kyseistä salia suohon painaa, ainoastaan ottaa tämä ikävä suuntaus esille, jota esiintyy paljon muuallakin.

fedit: Miksi muuten ravintola saa valita asiakkaansa, mutta kuntosali ei?

Ravintolaan mennään ottamaan huikkaa ja pitämään hauskaa, salille treenaamaan. Jos ravintolassa otat huikkaa ja olet siististi ja pidät hauskaa, ravintola sua tuskin blokkaa pois. Jos salilla treenaat kovaa, olet siististi ja asaillisesti eli käyttäydyt ns. salietiketin mukaisesti, niin miksi sali blokkaisi sinut pois?

Timba79 sanoi:
Varmaan näinkin. Mutta kaikki ei asu Helsingissä jossa on varaa valita kymmenistä saleista, eikä sielläkään varmaan viitsi mennä toiselle puolella kaupunkia salille jos se kulkuvälineiden järkevän käytön kannalta on hankalaa. Joten ei tuokaan aina ihan ongelmatonta ole. Mielellään sitä käy salilla joka on lähellä, kuten itsekin teen kun pyörällä kuljen.

Totta toikin mut ainakin allekirjoittanut on valmis polkeen muutaman kilsan ylimääräistä ettei mun tarvi mennä naapurin "julkkis"salille.

Hemmetti ku alko haluttaan salille vaikka on välipäivä :lol2:

Myydäänkö tuolla lisäravinteita?
Aikamoinen konflikti näiden kahden asian välillä, lisäravinteethan on tarkoitettu kovaa treenaaville ja niin niitä mainostetaankin. Sitten kun tulen tuonne salille niin en saakaan treenata kovaa. Erikoista.

Kyllä salilla nyt pitää pikkuisen saada puhista ja murista.

JustinCre sanoi:
Meidän salilla Lohjalla saa huutaa ja karjua niin paljon kun tarpeelliseksi kokee. Muutenkin sali on hyväilmapiirinen ghettosali! Menee kyllä aika naurettavaksi jos ei saa karjua yhtään sarjojen aikana, eikä edes kannustaa kaveria. Kyllä pieni kiroilu ja huutaminen kovaan treeniin kuuluu!

Joo, todellakin loistava sali! Saa kyllä apinoida ihan miten vaan jos huvittaa.

Belmondo sanoi:
3)aeroplanisaatio=arkkitehtuurin muuttuminen lentokenttämäiseksi

Heh, tähänhän on pakko lainata Douglas Adamsia: It can hardly be a coincidence that no language on Earth has ever produced the phrase, 'as pretty as an airport.' Airports are ugly. Some are very ugly. Some attain a degree of ugliness that can only be the result of a special effort.

ironchef sanoi:
Totta toikin mut ainakin allekirjoittanut on valmis polkeen muutaman kilsan ylimääräistä ettei mun tarvi mennä naapurin "julkkis"salille.

Hemmetti ku alko haluttaan salille vaikka on välipäivä :lol2:

Vaan kun ei noita vaihtoehtoja niin kovin montaa ole, jos ei oikeasti aja toiselle puolella kaupunkia. Tuo nykyinen sali on ihan hyvä, vaikka klubineitisali onkin. Käsipainotkin on 50 kiloon asti ja eipä ole kukaan katsonut pahasti kovaakaan treeniä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom