Mihin lihaksiin selän liikkeet pitäisi tuntua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baabel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mihin lihaksiin selän liikkeet pitäisi tuntua? Olen veivaillut selkää , vähän laitteessa kuin laitteessa saamatta oikein tuntua , mihkään kohtaan. Liekö sitten vedän käsillä liikaa? mutta mihin yleensä selkälihasten pitäisi tuntua?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mihin lihaksiin selän liikkeet pitäisi tuntua? Olen veivaillut selkää , vähän laitteessa kuin laitteessa saamatta oikein tuntua , mihkään kohtaan. Liekö sitten vedän käsillä liikaa? mutta mihin yleensä selkälihasten pitäisi tuntua?

No jos olet "vähän laitteessa kuin laitteessa" veivannut niin varmaankin aika moneen paikkaan selässä. Riippuu suoritustekniikasta, laitteesta/liikkestä, selän hermotuksesta ja niin miljoonasta muusta asiasta...

Kokeile vaikka jossain ylätaljassa vetää tanko rintaan kunnolla rinta rottingilla ja pitää se tanko siinä paikallaan sekunti. Pitäisi tuntua latseissa kivasti. Muutenkin auttaa, jos keskityt treenatessa siihen tuntumaan harjoitettavassa lihaksessa, etkä vain tee mekaanisesti sitä liikettä.

Toinen jos haluat kunnolla tietoa mene youtubeen ja katsele sieltä Savolaisen Markon videoita jossa Ari Uusitalo neuvoo treenaamaan. Eli youtubeen kirjota supermassa ja siitä etit videoita jossa mainitaan ari uusitalo.

Joo olen katsellut videoita ja jopa kuvannut tekniikan.. vertaillu sitä videon tekniikoihin mutten saa mitään tuntoa selkään..

Vaikea sitten sanoa mikä mättää pitäisi itse päästä katsomaan kun teet kyseistä/kyseisiä liikkeitä.

esim alataljassa kapeella kahvalla väsyy kädet ennemmin kuin selkään tulee mitään tuntoa. venytys tuntuu muttei vedon lopussa vaikka loppuun asti vedän....

Lisää painoja. Kyllä se tuntuma sieltä ajan myötä löytyy. Varmaan tiesitkin, että (ylä)selkäliikkeiden kolme kovinta liikettä ovat kulmasoutu, leuanveto ja ylätalja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jos kyseessä on video, missä hartiat pidetään takana koko ajan ja kerrotaan ryhtiä pidettävän yllä lihaksilla, kannattaa katella toinen video. jos haluaa selkään tuntumaa, kannattaa keskittyä nimenomaan hartioiden eteen-taakse- tai ylös-alas -liikkeisiin liikkeestä riippuen. leuoissakin siis hartiat on korvissa ensin ja liike lähtee niiden vedolla alas. vasta sitten seuraa käsiveto. alataljoissa jne sama eli hartiat eteen hartiat taakse ja vasta sitten käsillä.

esim alataljassa kapeella kahvalla väsyy kädet ennemmin kuin selkään tulee mitään tuntoa. venytys tuntuu muttei vedon lopussa vaikka loppuun asti vedän....

Alataljassa kannattaa käyttää sellaista leveää kahvaa mieluummin, sillä saa paremman tuntuman selkään, koska kädet saa vedettyä taemmaksi kuin kapealla kahvalla. Valitettavasti alataljoissa on yleensä se kapea kahva valmiina ja leveä kahva puuttuu.

Mä sain latseihin tuntuman ylätaljassa siirtymään hauiksilta, kun sain vinkin tehdä alkuun pakka-avustetulla leuanvetokoneella ensiksi etukäteisväsytyksiä, siten että veto tapahtuu ns takaviistoon hitaasti n.10 toiston sarjoja. Mulla meni aina ensiksi hauikset, vaikka oteleveys oli riittävän leveä kyynärpääkulma 90astetta tai yli.

jos kyseessä on video, missä hartiat pidetään takana koko ajan ja kerrotaan ryhtiä pidettävän yllä lihaksilla, kannattaa katella toinen video. jos haluaa selkään tuntumaa, kannattaa keskittyä nimenomaan hartioiden eteen-taakse- tai ylös-alas -liikkeisiin liikkeestä riippuen. leuoissakin siis hartiat on korvissa ensin ja liike lähtee niiden vedolla alas. vasta sitten seuraa käsiveto. alataljoissa jne sama eli hartiat eteen hartiat taakse ja vasta sitten käsillä.

Olikohan vielä leukailussa, niin että olkapäitä ei kuitenkaan päästetä löysäksi vaan olkapäät pidetään kontrollissa vaikka ne liikkuu korviin?

pitää vielä uudemman kerran katsoa noi videot läpi ja tutkia salilla josko saisi tuntumaan oikeaan paikkaan... jokuhan noissa nyt perkule mättää kun ei tunnu missään...

Zone-sarja -42%
leuoissakin siis hartiat on korvissa ensin ja liike lähtee niiden vedolla alas.

Tätä täytyy vielä erikseen painottaa. Valitettavan usein näkyy, kun jotkut tekee leukoja tai ylätaljaa niin, ettei lapaluut ole vedon lopussakaan alhaalla. Näyttää erittäin epämukavalta, se ei tee olkapäillekään erityisen hyvää eikä selkään saa varmastikaan mitään tuntumaa.

Pyydäppä esim alataljassa kaveria painamaan kädellä kevyesti sinne yläselän lihaksiin. Ei siis niin että se vaikuttaisi liikerataan, vaan että tunnet sen kohdelihaksen. Helpottaa liikkeen suorittamista kun tunnet lihakset mitä pitää supistaa.

Back
Ylös Bottom