Mihin lihaksiin selän liikkeet pitäisi tuntua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baabel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
alkanut tietyissä liikkeissä saamaan tuntua selkään , mutta muutaman toiston jälkeen se katoaa....

Keskityt siihen millä se tehään se liike plus tee vajaita toistoja eli jätät suosiolla sen jarrutusvaiheen vajaaksi ja et päästä yyber venytykseen. Tota hakkaat tarpeeksi ja voit mennä eteenpäin esim nostamalla painoja tai pidentämällä liikerataa kun se tuntuma on siellä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Keskityt siihen millä se tehään se liike plus tee vajaita toistoja eli jätät suosiolla sen jarrutusvaiheen vajaaksi ja et päästä yyber venytykseen.

Tuon pitäisi selkätreenissä olla aina se perusajatus... Ei se venytys ole siinä olennaista vaan supistus, venyttää voi sarjojen välillä. Ite saan esim. ylätaljassa vitusti paremman tuntuman pitämällä sen jännityksen kokoajan, en päästä olkapäitä yläasennossa rennoksi enkä käsiä suoraksi.

Tuon pitäisi selkätreenissä olla aina se perusajatus... Ei se venytys ole siinä olennaista vaan supistus, venyttää voi sarjojen välillä. Ite saan esim. ylätaljassa vitusti paremman tuntuman pitämällä sen jännityksen kokoajan, en päästä olkapäitä yläasennossa rennoksi enkä käsiä suoraksi.

Näinpä, monella se vaan unohtuu tuolla tekniikka viidakossa ja toinen kun pitäs tehä kaikki liikkeet ennätyspainoilla eikä keskitytä tuntumaan. :)

E. Se vielä kun suurimmalle osalle isoilla painoilla treenaaminen on hyvin valitettavasti roiskimista ja repimistä, kun lihaksella se työ pitäisi osata tehdä.

Ylätaljaa tehdessä itse suljen silmät. Keskittyminen heti aivan eri tasolla ja tuntuu, että selkä ottaa paremmin osumaan. Voi myös johtua, siitä että silmät kiinni tehtäessä vauhti on huomattavasti hitaampaa....

Näinpä, monella se vaan unohtuu tuolla tekniikka viidakossa ja toinen kun pitäs tehä kaikki liikkeet ennätyspainoilla eikä keskitytä tuntumaan. :)

E. Se vielä kun suurimmalle osalle isoilla painoilla treenaaminen on hyvin valitettavasti roiskimista ja repimistä, kun lihaksella se työ pitäisi osata tehdä.

Jep. Luin jotenkin ton sillee, että kunhan perus selkätreenaamiseltas ehdit niin kokeileppa välissä tällä tyylillä :D Ari Uusitalo sen hyvin sano: jos vedät rumalla tekniikalla kulmasoutua 180 kilolla niin tuskin siellä selässä on pattia, mutta kun hakee hermotuksen pienillä painoilla ja sitten nousee uudestaan 180 kiloon puhtaalla tekniikalla niin varmasti on pattia selässä. Tuossa nyt tietty tuo 180 kiloa on pelkkä esimerkki, mutta ajatus tuossa on täysin totta.

Mulla selkätreeneissä on muutama sellanen asia mitkä on saanu tuntumaa ihan huomattavasti paremmiksi. Joidenkin niiden saavuttaminen tapahtuu hetkessä, toiset taas pidemmän ajan saatossa kokemuksen karttuessa.

1. asia on hyvä selkäfileiden lämmittely pulloverilla taljassa kunnolla puristellen. Tää oikeesti autto perkeleesti.
2. Remmien käyttö !! Joku taas kääntyy haudassa kun sanon tämän. Jos tarkotus on kasvattaa selkää ja strapsien käyttö helpottaa huomattavasti selkään keskittymistä niin hei, miksi ei? Forkut ei väsy, ja mulla vie jopa välillisesti rasitusta pois hauiksilta ja selkä tekee enemmän työtä.
3. Keskittyminen siihen, että soudut ja ylhäältä vedot lähtee kyy nerpäästä. Eli ei keskity vetämään painoa alas/kohti vaan kyynerpäitä.
4. Lihaksen kehittyminen selässä. Siihen ei voi saada tuntumaa, mitä ei ole. Isommat lihat selässä tarkoittaa helpompaa tuntuman saamista.
5. Jatkuva tensio. Ei päästä niitä selkäfileitä löysäksi vaan pitää yllä jännityksen toistojen välissä.
6. Sisäistä latissimus dorsin, eli leveän selkälihaksen funktiot. Latissimus dorsin tärkeimmät tehtäväy bodauksen näkökulmasta ja selkokielellä on käden tuonti edestä kylkeä kohti ja käden tuonti sivulta kiinni kylkeen. Youtubesta löytyy kun kirjottaa latissimus dorsi function. Voit koittaa tehdä kulmasoudun käsi suorana ja viet käsipainoa lantiota kohti. Näin saa melkeen niin kovan supistuksen latsiin, että itsellä meinaa ainakin krampata.
7. Toistoja toistojen perään. Kokemusta lisää.

Yllättävän moni on sanonut, että ei kannata venyttää. Mä sanoisin just toisinpäin. Mutta kai se on yksilöllistä. Mulla tuntuu sitä paremmin mitä enemmän lavat liikkuu. Aaaaaivan ylös ja kunnon venytys ja sieltä lavat taakse ja yhteen ja kyllä tuntuu.

Yllättävän moni on sanonut, että ei kannata venyttää. Mä sanoisin just toisinpäin. Mutta kai se on yksilöllistä. Mulla tuntuu sitä paremmin mitä enemmän lavat liikkuu. Aaaaaivan ylös ja kunnon venytys ja sieltä lavat taakse ja yhteen ja kyllä tuntuu.

Toki jos sen saa venyttämällä tuntumaan niin en näe siinä mitään väärää. Ite olen miettinyt ainakin asian niin että jos sinne selkään ei saa millään tuntumaa niin hermotetaan se "vajaalla" liikkeellä ja sitten kun tuntuma on kohdillaan lähetään laajentamaan liikerataa. Tuolleen melkeinpä kaikille valmennettaville homma on alkanu skulaamaan. :)

Aika kyseenalainen neuvo ettei tee tuota venytystä ollenkaan, kun se lavat venytykseen-->lavat alas/taakse on juurikin ehkä se tärkein juttu tossa selkätreenissä. Tais jto:kin sanoa saman tossa aikaisemmin. Täällä myös porukka viljelee tota "hermotus" sanaa täysin virheellisessä merkityksessä. Hyvät nopeus-/maksimivoimaominaisuudet jossain liikkeessä=hyvä hermotus.

Aika kyseenalainen neuvo ettei tee tuota venytystä ollenkaan, kun se lavat venytykseen-->lavat alas/taakse on juurikin ehkä se tärkein juttu tossa selkätreenissä. Tais jto:kin sanoa saman tossa aikaisemmin. Täällä myös porukka viljelee tota "hermotus" sanaa täysin virheellisessä merkityksessä. Hyvät nopeus-/maksimivoimaominaisuudet jossain liikkeessä=hyvä hermotus.

Ei tee venytystä ollenkaan kun haetaan se tekniikka ja tuntuma siihen. Tekniikka kun on hallussa ja tuntuma kohdillaan niin sitten alkaa se lapojen liikuttaminen kunnolla ja haetaan sitä venytystä ym. No ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tolla hermotuksella tarkoitin. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tee venytystä ollenkaan kun haetaan se tekniikka ja tuntuma siihen. Tekniikka kun on hallussa ja tuntuma kohdillaan niin sitten alkaa se lapojen liikuttaminen kunnolla ja haetaan sitä venytystä ym. No ymmärsit varmaan kuitenkin mitä tolla hermotuksella tarkoitin. :)

Edellisellä sivulla tän sivuston pätevin ukko sanoo: "jos kyseessä on video, missä hartiat pidetään takana koko ajan ja kerrotaan ryhtiä pidettävän yllä lihaksilla, kannattaa katella toinen video. jos haluaa selkään tuntumaa, kannattaa keskittyä nimenomaan hartioiden eteen-taakse- tai ylös-alas -liikkeisiin liikkeestä riippuen. leuoissakin siis hartiat on korvissa ensin ja liike lähtee niiden vedolla alas. vasta sitten seuraa käsiveto. alataljoissa jne sama eli hartiat eteen hartiat taakse ja vasta sitten käsillä."

Uskokoon kukakin mitä haluaa, ei siinä mitään.

Zone-sarja -42%
Toki jos sen saa venyttämällä tuntumaan niin en näe siinä mitään väärää. Ite olen miettinyt ainakin asian niin että jos sinne selkään ei saa millään tuntumaa niin hermotetaan se "vajaalla" liikkeellä ja sitten kun tuntuma on kohdillaan lähetään laajentamaan liikerataa. Tuolleen melkeinpä kaikille valmennettaville homma on alkanu skulaamaan. :)

Enpä juuri pidä uskottavana 24-vuotiaan valmennustietämystä, jollei tämä ole ensin itse ollut valmennettavana ammattilaisella ainakin 15-vuotiaasta asti.
Ensin pitäisi hankkia omakohtaista voimaharjoittelukokemusta ja sen jälkeen vielä alan koulutusta/tietämystä, johon ei riitä hätäisesti suoritettu PT:n tutkinto. Tämä siis vain henkilökohtainen mielipide.

Enpä juuri pidä uskottavana 24-vuotiaan valmennustietämystä, jollei tämä ole ensin itse ollut valmennettavana ammattilaisella ainakin 15-vuotiaasta asti.
Ensin pitäisi hankkia omakohtaista voimaharjoittelukokemusta ja sen jälkeen vielä alan koulutusta/tietämystä, johon ei riitä hätäisesti suoritettu PT:n tutkinto. Tämä siis vain henkilökohtainen mielipide.
Täytyy kyllä TheShadowia puolustaa, vaikka mä olin tuosta venytyksestä eri mieltä. Eihän siihen tarvita mitään ihmeempää kokemusta jos TheShadow on itse havainnut, että vajaalla liikeradalla on helpompi hakea tuntumaa selkään. Se on yksi kokeiltava neuvo muiden joukossa, eikä mikään kaiken kattava totuus. Tosin en mä tiedä millä tavalla se on niille "valmennettaville" esitetty ja toivottavasti on sanottu, että tällä tavalla opettelemme käyttämään oikeita lihaksia ja sit kun aletaan oikeesti treenaan, niin lapojen suuri liikerata on yksi tärkeimmistä asioista. Mutta ihan yksinkertaisista asioista tässä puhutaan ja jos TheShadow saa parhaan tuntuman selkään vähän vajaalla liikeradalla niin sitten saa. Ei sitä muuta mikään kokemus tai koulutus.

Ihan ekaksi itellä ei oo ongelmia saada liikkeitä tuntumaan selässä ja kyllä teen täysillä liikeradoilla ja ne kuuluisat lavatkin liikkuvat. Vaikkei asiaan liity niin 9 olen salilla jumppaillut ja koulutuksia on erinäkösiä joita en tässä ala luettemaan muuta kun että on myös se "hätäisesti suoritettu PT:n tutkinto".

En ole sanonut että tuo vajaat liikeradat olisi ainoa oikea keino hakea tuntumaa, enkä sanonut että vajailla liikeradoilla treenattaisiin maailman loppuun asti. Sanoin yhden keinon joka on yhdelle jos toiselle ihmiselle toiminut. Eli haetaan se tuntuma vajailla liikeradoilla aluksi ja hinkutetaan siinä rajalla missä se siellä selässä tuntuu. Kun se on saatu tuntumaan siellä missä pitää, sitten aletaan tuomaan mukaan pikkuhiljaa asioita että liikerata laajenee tuntuman pysyessä, tavoitteena siis saada täysi liikerata jossa venytys on mukana(kyllä minunkin mielestä venytys on tärkeä). Tuo edelleen yksi käyttämistäni lähestymistavoista joka ei missään nimessä ole ainoa toimiva vaan toisille toimii toisille ei. Toivottavasti tuo aukaisi sen verran että mahdollisimman moni ymmärtäisi. :)

"Tosin en mä tiedä millä tavalla se on niille "valmennettaville" esitetty ja toivottavasti on sanottu, että tällä tavalla opettelemme käyttämään oikeita lihaksia ja sit kun aletaan oikeesti treenaan, niin lapojen suuri liikerata on yksi tärkeimmistä asioista." Kyllä juurikin noin on sanottu ja kaikella haetaan lapojen suurta liikerataa että se kuuluisa tuntuma pysyisi siellä läpi liikeradan. :)

Itse parhaimman tuntuman saa souduissa. Taljassa meni hetki totutellessa mutta itsellä toimi että lähtee tekemään vetoa kyynärpäillä ja oikeesti keskittyy siihen selän jännittämiseen. Siitä kun löytyy tasapaino niin... vähän niinkuin polkupyörällä ajo :)

- - - Updated - - -

Kauniin variaation soutuun opetti yks samalla salilla käyvä kaveri. Itsellä pitkät raajat niin parhaimman tuntuman saanut tällä variaatiolla. Koitan muistaa ottaa kuvan seuraavana selkäpäivänä ja linkittää tänne.

Itellä selkä alko pelittää ku lisäsin band pull apart aina joko lämmittelyliikkeenä ja vedän jokapäivä muutaman sarjan ku ehin, ja myös ainoo liike jolla oon saanu kokoa takaolkapäihin

tuntuu treenin jälkeen pienoista paineen tunnetta selässä ja väsymystä yläselässä... onko nämä oikeita tuntoja vai meneekö treenit iha väärille lihaksille?

Back
Ylös Bottom