Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kylhä tulee vastauksia! Kiitos jo kaikille vastanneille Huomenna on kaverin kanssa vuorossa selkäpäivä testaillaan vähän tekniikoita ja haetaan tuntumaan selkään , josko sen sais tuntumaan. eli dorzimuksiin ja latissimuksissa pitäisi tuntua ?
No, jos tekee selkäliikkeitä, ni se "menee selälle" aivan riittävästi 100% riippumatta siitä missä ekana tuntuu pakottavan... Mun mielestä aloittaja murehtii ihan turhasta, ei tarvii alkaa mitään kummempia kikkailee. Kuhan tekniikka on puhdas, liikerata ainakin lähellä täyttä, ei heijata isommin, perus jutuista kyse, niin ei se pieleen vaan voi mennä.
Veikkaan et valtaosa näistä kun sanoo, ettei tunnu selässä johtuu simppelisti liian isoista painoista, eli toisinsanoen se suoritustekniikka ei todellakaan ole puhdas, ei se mistään otteesta tai "käsillä repimisestä" johdu.
Tääkin on nyt vähän niin ja näin. Tietysti lihas saa mitään osumaa, vaikka tuntumaa ei olisi ollenkaan, kunhan liike on mekaanisesti oikeanlainen. Selkä on siitä hankala, että sinne kyllä olisi mukava saada jonkinlaista tuntumaa, jospa ne latsit tekisi sitä kautta jopa enemmän työtä. Mulla itselläni on selässä helvetin huono hermotus ja vähänkin isommilla painoilla tuntuma on lähes tasan nolla. Koitan säännöllisesti puristella pienillä painoilla latseja oikein huolella ja tuntumaa hakien, josko se hermotus siitä vähän paranisi. Toisinaan taas kiskon oikeilla miesten painoilla, koska pelkkään tuntumaan en lihasten kasvatuksessa luota. Painot täytyy kuitenkin pitää naurettavan pienenä saadakseen parhaan mahdollisen tuntuman.Tästä olen kyllä eri mieltä. Se ei tosiaankaan välttämättä riitä, että tekee liikkeen puhtaasti. Se ei ole mikään tae, että lihas saa silti mitään osumaa. Se on hyvin yksilöllistä ja on hermotuksista paljolti kiinni. Liian suuret painot voi tosiaankin olla yksi syy, muttei läheskään aina. Jos on niin huono hermotus, ettei liikkeen tekeminen puhtaasti tuo minkäänlaista tuntumaa, pitää sitten vain tehdä liike "rumasti". Se ei ole ihanteellista, mutta jotenkin se tuntuma pitää löytää. Itse esim. teen ranskalaisen punnerruksen tekniikalla, joka varmasti saisi monilta kritiikkiä, mutta sillä tyylillä saan huomattavasti paremman tuntuman ja pumpin ojentajiin. Kaikki on hyvin yksilöllistä.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Se ei tosiaankaan välttämättä riitä, että tekee liikkeen puhtaasti. Se ei ole mikään tae, että lihas saa silti mitään osumaa. Se on hyvin yksilöllistä ja on hermotuksista paljolti kiinni. Liian suuret painot voi tosiaankin olla yksi syy, muttei läheskään aina. Jos on niin huono hermotus, ettei liikkeen tekeminen puhtaasti tuo minkäänlaista tuntumaa, pitää sitten vain tehdä liike "rumasti". Se ei ole ihanteellista, mutta jotenkin se tuntuma pitää löytää. Itse esim. teen ranskalaisen punnerruksen tekniikalla, joka varmasti saisi monilta kritiikkiä, mutta sillä tyylillä saan huomattavasti paremman tuntuman ja pumpin ojentajiin. Kaikki on hyvin yksilöllistä.
Tääkin on nyt vähän niin ja näin. Tietysti lihas saa mitään osumaa, vaikka tuntumaa ei olisi ollenkaan, kunhan liike on mekaanisesti oikeanlainen. Selkä on siitä hankala, että sinne kyllä olisi mukava saada jonkinlaista tuntumaa, jospa ne latsit tekisi sitä kautta jopa enemmän työtä. Mulla itselläni on selässä helvetin huono hermotus ja vähänkin isommilla painoilla tuntuma on lähes tasan nolla. Koitan säännöllisesti puristella pienillä painoilla latseja oikein huolella ja tuntumaa hakien, josko se hermotus siitä vähän paranisi. Toisinaan taas kiskon oikeilla miesten painoilla, koska pelkkään tuntumaan en lihasten kasvatuksessa luota. Painot täytyy kuitenkin pitää naurettavan pienenä saadakseen parhaan mahdollisen tuntuman.
Toisaalta sitten taas mietityttää toi sun ranskalainen ja tuntumahakuisuus siinä. Jos teet liikkeen mekaanisesti oikein, niin tuollaisessa yksinivelliikkeessä sulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä liikettä väärällä lihaksella, vaikka saisit siinä parhaan tuntumaan sulkijalihakseen. Se menee silti täysin ojentajille, koska mitään muuta mahdollisuutta painon liikuttamiseen ei ole. Siinä sen tuntuman saa kyllä mun mielestä unohtaa.
eli olet saanut selän "kasvamaan" vaikka et ole saanut sinne kovinkaan paljon "tuntoa"??
Onhan se nyt tietysti tuossa samalla kasvanutkin. Ei tuntuma itsessään ole mikään lihaskasvun tae ja ainoa tavoiteltava asia.eli olet saanut selän "kasvamaan" vaikka et ole saanut sinne kovinkaan paljon "tuntoa"??
Toisaalta sitten taas mietityttää toi sun ranskalainen ja tuntumahakuisuus siinä. Jos teet liikkeen mekaanisesti oikein, niin tuollaisessa yksinivelliikkeessä sulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä liikettä väärällä lihaksella, vaikka saisit siinä parhaan tuntumaan sulkijalihakseen. Se menee silti täysin ojentajille, koska mitään muuta mahdollisuutta painon liikuttamiseen ei ole. Siinä sen tuntuman saa kyllä mun mielestä unohtaa.
Silloin se ei ole mekaanisesti oikein tehty.Kyllä siitä ranskalaisesta helpostikin tulee kolminivelliike jossa rasitus menee pitkälti rinnalle, riittää kun kyynärpää leviävät kunnolla ja olkavarsi alkaa liikkuen osallistua liikkeeseen jolloin siitä tulee eräänlainen pullover.
Mitä uskomattomampia suorituksia näkee salilla.
Riittävän pienet painot käyttöön että saat sen tuntuman kestämään siellä lihaksessa. Jos tahtoo vieläkin siirtyä käsille vedot niin esim. ylätaljassa voi huoletta iskee vaikka sen pienimmän 5kg limpun alle tapin ja keskittyä osatoistoihin. Eka vedät vaikka 10 kertaa "nytkytystä" yläasennossa vieden olkapäivät eteen ja taakse ja sitten siihe perään 10 kertaa missä olkapäät on lähdössä valmiiks takana ja siitä vedät sitten tangon kiinni rintaan. Voit ottaa remmit joka vähentää käsilihasten osuutta, tai sitten keskityt selän sijaan nimenomaan niihin käsilihasten eliminointiin. Jos kädet ei tee töitä niin se liike menee taljoissa väkisin selälle vaikkei siellä tuntumaa oliskaan...alkanut tietyissä liikkeissä saamaan tuntua selkään , mutta muutaman toiston jälkeen se katoaa....