Mihin lihaksiin selän liikkeet pitäisi tuntua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baabel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kylhä tulee vastauksia! Kiitos jo kaikille vastanneille Huomenna on kaverin kanssa vuorossa selkäpäivä testaillaan vähän tekniikoita ja haetaan tuntumaan selkään , josko sen sais tuntumaan. eli dorzimuksiin ja latissimuksissa pitäisi tuntua ?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kylhä tulee vastauksia! Kiitos jo kaikille vastanneille Huomenna on kaverin kanssa vuorossa selkäpäivä testaillaan vähän tekniikoita ja haetaan tuntumaan selkään , josko sen sais tuntumaan. eli dorzimuksiin ja latissimuksissa pitäisi tuntua ?

Kyllä sä huomaat kun se menee selälle.

Zone-sarja -42%
Tämä on yllättävän vaikea asia. En oikein itsekkään saa mitään tuntumaa leuoista/taljasta. Mutta näillä vinkeillä ja videoilla uusi yritys ensi kerralla.

No, jos tekee selkäliikkeitä, ni se "menee selälle" aivan riittävästi 100% riippumatta siitä missä ekana tuntuu pakottavan... Mun mielestä aloittaja murehtii ihan turhasta, ei tarvii alkaa mitään kummempia kikkailee. Kuhan tekniikka on puhdas, liikerata ainakin lähellä täyttä, ei heijata isommin, perus jutuista kyse, niin ei se pieleen vaan voi mennä.

Veikkaan et valtaosa näistä kun sanoo, ettei tunnu selässä johtuu simppelisti liian isoista painoista, eli toisinsanoen se suoritustekniikka ei todellakaan ole puhdas, ei se mistään otteesta tai "käsillä repimisestä" johdu.

Itelle auttaa, kun tekee pienemmällä painolla todalla rauhassa kokoajan ajatellen, että vetää kyynärpäitä eikä tankoa kohti kroppaa.

No, jos tekee selkäliikkeitä, ni se "menee selälle" aivan riittävästi 100% riippumatta siitä missä ekana tuntuu pakottavan... Mun mielestä aloittaja murehtii ihan turhasta, ei tarvii alkaa mitään kummempia kikkailee. Kuhan tekniikka on puhdas, liikerata ainakin lähellä täyttä, ei heijata isommin, perus jutuista kyse, niin ei se pieleen vaan voi mennä.

Veikkaan et valtaosa näistä kun sanoo, ettei tunnu selässä johtuu simppelisti liian isoista painoista, eli toisinsanoen se suoritustekniikka ei todellakaan ole puhdas, ei se mistään otteesta tai "käsillä repimisestä" johdu.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Se ei tosiaankaan välttämättä riitä, että tekee liikkeen puhtaasti. Se ei ole mikään tae, että lihas saa silti mitään osumaa. Se on hyvin yksilöllistä ja on hermotuksista paljolti kiinni. Liian suuret painot voi tosiaankin olla yksi syy, muttei läheskään aina. Jos on niin huono hermotus, ettei liikkeen tekeminen puhtaasti tuo minkäänlaista tuntumaa, pitää sitten vain tehdä liike "rumasti". Se ei ole ihanteellista, mutta jotenkin se tuntuma pitää löytää. Itse esim. teen ranskalaisen punnerruksen tekniikalla, joka varmasti saisi monilta kritiikkiä, mutta sillä tyylillä saan huomattavasti paremman tuntuman ja pumpin ojentajiin. Kaikki on hyvin yksilöllistä.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Se ei tosiaankaan välttämättä riitä, että tekee liikkeen puhtaasti. Se ei ole mikään tae, että lihas saa silti mitään osumaa. Se on hyvin yksilöllistä ja on hermotuksista paljolti kiinni. Liian suuret painot voi tosiaankin olla yksi syy, muttei läheskään aina. Jos on niin huono hermotus, ettei liikkeen tekeminen puhtaasti tuo minkäänlaista tuntumaa, pitää sitten vain tehdä liike "rumasti". Se ei ole ihanteellista, mutta jotenkin se tuntuma pitää löytää. Itse esim. teen ranskalaisen punnerruksen tekniikalla, joka varmasti saisi monilta kritiikkiä, mutta sillä tyylillä saan huomattavasti paremman tuntuman ja pumpin ojentajiin. Kaikki on hyvin yksilöllistä.
Tääkin on nyt vähän niin ja näin. Tietysti lihas saa mitään osumaa, vaikka tuntumaa ei olisi ollenkaan, kunhan liike on mekaanisesti oikeanlainen. Selkä on siitä hankala, että sinne kyllä olisi mukava saada jonkinlaista tuntumaa, jospa ne latsit tekisi sitä kautta jopa enemmän työtä. Mulla itselläni on selässä helvetin huono hermotus ja vähänkin isommilla painoilla tuntuma on lähes tasan nolla. Koitan säännöllisesti puristella pienillä painoilla latseja oikein huolella ja tuntumaa hakien, josko se hermotus siitä vähän paranisi. Toisinaan taas kiskon oikeilla miesten painoilla, koska pelkkään tuntumaan en lihasten kasvatuksessa luota. Painot täytyy kuitenkin pitää naurettavan pienenä saadakseen parhaan mahdollisen tuntuman.

Toisaalta sitten taas mietityttää toi sun ranskalainen ja tuntumahakuisuus siinä. Jos teet liikkeen mekaanisesti oikein, niin tuollaisessa yksinivelliikkeessä sulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä liikettä väärällä lihaksella, vaikka saisit siinä parhaan tuntumaan sulkijalihakseen. Se menee silti täysin ojentajille, koska mitään muuta mahdollisuutta painon liikuttamiseen ei ole. Siinä sen tuntuman saa kyllä mun mielestä unohtaa.

Nimenomaan niillä pienillä painoilla pitäisi tehdä jos on huonosti hermottunut lihas.

Tääkin on nyt vähän niin ja näin. Tietysti lihas saa mitään osumaa, vaikka tuntumaa ei olisi ollenkaan, kunhan liike on mekaanisesti oikeanlainen. Selkä on siitä hankala, että sinne kyllä olisi mukava saada jonkinlaista tuntumaa, jospa ne latsit tekisi sitä kautta jopa enemmän työtä. Mulla itselläni on selässä helvetin huono hermotus ja vähänkin isommilla painoilla tuntuma on lähes tasan nolla. Koitan säännöllisesti puristella pienillä painoilla latseja oikein huolella ja tuntumaa hakien, josko se hermotus siitä vähän paranisi. Toisinaan taas kiskon oikeilla miesten painoilla, koska pelkkään tuntumaan en lihasten kasvatuksessa luota. Painot täytyy kuitenkin pitää naurettavan pienenä saadakseen parhaan mahdollisen tuntuman.

Toisaalta sitten taas mietityttää toi sun ranskalainen ja tuntumahakuisuus siinä. Jos teet liikkeen mekaanisesti oikein, niin tuollaisessa yksinivelliikkeessä sulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä liikettä väärällä lihaksella, vaikka saisit siinä parhaan tuntumaan sulkijalihakseen. Se menee silti täysin ojentajille, koska mitään muuta mahdollisuutta painon liikuttamiseen ei ole. Siinä sen tuntuman saa kyllä mun mielestä unohtaa.

eli olet saanut selän "kasvamaan" vaikka et ole saanut sinne kovinkaan paljon "tuntoa"??

eli olet saanut selän "kasvamaan" vaikka et ole saanut sinne kovinkaan paljon "tuntoa"??

Muistaakseni itse en ainakaan saanut ensimmäisinä trrni kuukausina selkään tuntumaa, johtunee hermotuksesta tai tekniikasta.
Itsellä ainakin auttoi, kun pidän lavat takana ja pidän jännityksen koko ajan päällä selässä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vittu mitä settiä taas. Jos teet liikkeen niinkuin se kuuluu tehdä, mutta lihas ei kihelmöi kivusta, se ei tarkoita ettei treeni olis menny perille. "Your muscles dont care how you think they feel, they care what they are doing."

Souduissa on kyllä hyvä kuvitella tekevänsä sen liikkeen vetämällä kyynärpäitä taakse, ei niinkään vetämällä sitä tankoa kämmenillä. Silloin ei tee liikaa kyynärnivelen koukistusta ja turhaan väsytä forkkuja ja haukkareita.

noniin tänään on käyty aamulla vetämässä selkä - hauis , takaolkapäätreenit ja täytyy sanoa että noi supermassan ja team MM:n videot auttoivat huimasti! Sain elämäni ensimmäistä kertaa tuntoa latissimus dorseihin!

Variaatio on selkäliikkeissäkin poikaa. Ala- ja ylätaljaa voi tehdä vastaotteella, kuten myös kulmasoutua. Saa vähän erilaista tatsia tekemiseen. Itsellä tuli selkä ihan erilailla helläksi kun ekan kerran tein vastaotteella liikkeet, eli perille meni.

Kyllä siitä ranskalaisesta helpostikin tulee kolminivelliike jossa rasitus menee pitkälti rinnalle, riittää kun kyynärpää leviävät kunnolla ja olkavarsi alkaa liikkuen osallistua liikkeeseen jolloin siitä tulee eräänlainen pullover.
Mitä uskomattomampia suorituksia näkee salilla.

Kyllä siitä ranskalaisesta helpostikin tulee kolminivelliike jossa rasitus menee pitkälti rinnalle, riittää kun kyynärpää leviävät kunnolla ja olkavarsi alkaa liikkuen osallistua liikkeeseen jolloin siitä tulee eräänlainen pullover.
Mitä uskomattomampia suorituksia näkee salilla.
Silloin se ei ole mekaanisesti oikein tehty.

alkanut tietyissä liikkeissä saamaan tuntua selkään , mutta muutaman toiston jälkeen se katoaa....
Riittävän pienet painot käyttöön että saat sen tuntuman kestämään siellä lihaksessa. Jos tahtoo vieläkin siirtyä käsille vedot niin esim. ylätaljassa voi huoletta iskee vaikka sen pienimmän 5kg limpun alle tapin ja keskittyä osatoistoihin. Eka vedät vaikka 10 kertaa "nytkytystä" yläasennossa vieden olkapäivät eteen ja taakse ja sitten siihe perään 10 kertaa missä olkapäät on lähdössä valmiiks takana ja siitä vedät sitten tangon kiinni rintaan. Voit ottaa remmit joka vähentää käsilihasten osuutta, tai sitten keskityt selän sijaan nimenomaan niihin käsilihasten eliminointiin. Jos kädet ei tee töitä niin se liike menee taljoissa väkisin selälle vaikkei siellä tuntumaa oliskaan...

Onko selässä tai rinnassa lihasjumia havaittavissa? Liian kireet lihakset kummassa tahansa paikassa tappaa tuntuman aika tehokkaasti. Liian kiree selkä ja et saa tuntumaa&venytystä kunnolla, liian kiree rinta&etuolkapäät niin et saa rintaa riittävän "auki" kun latsit on täysin takana, tappaa supistuksen...

Mä saan paremman tuntuman selkään ylätaljassa käyttämällä lapiokahvaa. Vaikka hauikset tekee siinä enemmän töitä, niin paradoksaalisesti myös selkälihakset tekevät enemmän töitä, hieman isomman kuorman takia. Hauiksethan eivät voi korvata latsien tehtävää, joten en näe miksi niitä pitäisi yrittää ottaa pois liikkeestä. Latsit on isoja lihaksia ja ne tykkää kasvaa isoilla painoilla. On paljon tyyppejä, jotka tekevät soutuja todella "epäpuhtaalla" tekniikalla, mutta joilla on silti massiiviset selkälihakset. Analogiana voisin esittää ketjunpätkän: Jokainen lenkki joutuu yhtä suuren rasituksen kohteeksi. Jos ketjussa on yksikin heikko lenkki, se rajoittaa kuormaa jota koko ketju voi kestää. Eri soutuliikkeissä keho on myös eräänlainen ketju, jonka lenkkejä ovat eri selkälihakset ja käsivarren lihakset. Jos haluat kohdistaa maksimaalisen rasituksen selkälihaksiin, haluat että jokaine ketjun muukin osa on mahdollisimman vahva - haluat että mukana on mahdollisimman paljon muitakin lihaksia. Ei siis mitään hauiksien etukäteisväsytyksiä...

Back
Ylös Bottom