Mihin armeijaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aarne
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mihin sitä hakis, kun keskiviikkona on kutsunnat.

Elkää ehdottako mitään tykkimiehiä. Jotain spesiaaliosastoja? Rannikkojääkäri ois kiinnostanu, mutta sekin lopetettiin nyt.

Ja saako nykyään enää vihreitä baretteja mistään, kun RJK lopetettiin?

Kertokaas. :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites ois rajajääkärikomppania? Vaihtelevia hommia, kun morttikauden tetsausten jälkeen aloitetaan koulutus rajavartiointi- ja sissihommiin, tai 5 vuoden välein yksi saapumiserä tiedustelijoiksi, joihin itse satuin joutumaan/pääsemään. Ympärillä suurin osa motivoitunutta porukkaa, AUKkiin ei pääse edes kaikki halukkaat!
Kandee muuten kutsunnoissa täyttää se pällitesti ajatuksen kanssa, itellä ois aukkiin pääseminen jääny kiinni siitä, vaikkei ois muutenkin jääny paria pistettä vaille.. :eek: Sen testin VOI kämmätä vaikkei hullu olekaan. :evil:

Sepi80 sanoi:
Mites ois rajajääkärikomppania? Vaihtelevia hommia, kun morttikauden tetsausten jälkeen aloitetaan koulutus rajavartiointi- ja sissihommiin, tai 5 vuoden välein yksi saapumiserä tiedustelijoiksi, joihin itse satuin joutumaan/pääsemään. Ympärillä suurin osa motivoitunutta porukkaa, AUKkiin ei pääse edes kaikki halukkaat!
Kandee muuten kutsunnoissa täyttää se pällitesti ajatuksen kanssa, itellä ois aukkiin pääseminen jääny kiinni siitä, vaikkei ois muutenkin jääny paria pistettä vaille.. :eek: Sen testin VOI kämmätä vaikkei hullu olekaan. :evil:
Ihan sivuhuomautuksena niin kutsunnoissa ei tehdä ns. pällitestejä eli P1/P2 testejä, kuten ennen. Itse tein testit ainakin vasta intissä..

Upinniemeen Kuninkaalliseen Laivastoon aaltoja halkomaan! Hyvällä tsägällä kohdalle osuu myös ulkomaanmatka maailman merillä kadettien koulutuspurjehduksen merkeissä...

Mul on vihreä baretti, hihihhi.... Niinkuin melkein kaikilla muillakin...

Riihimäen viestirykmenttiä en sen sijaan suosittele ellei nyt ihan naapurissa asu... Siellä ei pääse juurikaan ampumaan RK-62:lla isommilla, metsäleirit on perseestä kun pitää hoitaa, kipinää, vartiointia ja viestiaseman päivystystä. Leirien puruissa ja kasauksissa joku saa aina juosta kela selässsä ympäri metsiä. Ja leireillä tosiaan siirrytään melkein päivittäin ja saa säätää viestiaseman purun ja kasauksen kanssa.

Mitä vielä, saatiin jäpittää ja tehdä päiväpeitosta pinkkoja koko inttiajan loppuun. Lisäksi muutamat yli-innokkaat koksut tuli herättämään usein yöllä kassulla 2-3:n aikaan hiipimällä viereen ja tunkemalla taskulampun 10 sentin päästä silmään ja sanomalla "sun sandaalit ei oo ihan suorassa" tai "korjaa toi pinkka".

Kyllä nakersi 6:n kuukauden ajan :D

Sepi80 sanoi:

juuri näin,paitsi että meillä ei ollu rajavartiontikoulutusta kuin viikon verran,tosin SEllä meittien jälkeen oli kuulemma senkin edestä :D

eli jos kiinnostaa vetää pitkin metsiä kamat selässä,väijytellä teitä ja tehdä iskuja tukikohtiin niin RJK on sinun paikkasi :D

miinuksena sitten että safkat kokataan itse ja ne taistelumuonat on pääasiassa saatanasta,sekä sitä metässä kävelemistä tulee sitten ihan vitusti

pällitestit ovat tosiaan vasta intin alussa. jos paskaa haluat haukata ja hieman sykähtää, mene tiedusteluun. saat vieläpä sissihavun hihaasi ja suunnattomasti rispektiä lomilla. kuten sanotaan, "sissihavu hihassa on kuin porche pihassa". miinuksena, punttia et pääse treenaamaan etkä syömään. ei mukavuudenhaluisille. :)

spesiaalina voit tuolta edetä helposti sissiradistiksi (12kk, alik.), mikäli kunto kestää. samoin sissirukkiin kannattaa yrittää. sissitoiminta on mielenkiintoista, mutta äärimmäisen rankkaa. joku korjatkoot mikäli tota ei enää vekaralla ole. komppania kulkee nimellä 3. panssarijääkärikomppania, tiedustelukomppania tai sissikomppania. ehkä ensimmäinen noista nykyään..

siradit on tosiaan "erikoisjoukkoja", joilla ei ole johtajakoulutusta ollenkaan vaan tiukkaa asiaa. tonne on p-kaudella omat kokeet, mutta kokeen klaaraa helposti jos on yhtään rytmitajua ja kuntoa. käytännössä kaikki siradit kotiutuivat kersantteina. pääsevät kokeilemaan periaatteessa kaikki aseet ja räjähteet. suosittelen tutustumaan aiheeseen.

tuolla on tosiaan alkuperäiseen aiheeseen sopivaa keskustelua:
http://www.aamukampa.net/forum/

Käytännössä kaikki siradit eivät kyllä kotiudu kersantteina, eivät ainakaan viime vuosituhannen puolella :) Joukkueestani 2 ylennettiin.
Muuten nevahoodin teksti kyllä vaikuttaa suhteellisen oikealta. Paras puoli hommassa oli se, että kaikki olivat enemmän tai vähemmän motivoituneita palvelukseen. Kun kouluttajat saivat valita prikaatin laajuisten testien ja haastattelun perusteella mieleisensä koulutettavat, vältyttiin toivottomimmilta tapauksilta. Kuntoon kyettiin myös kiinnittämään huomiota, joten joukkueen Cooper-keskiarvo olikin 3150m. Tämä tosin aiheuttaa myös sen, että mikäli haaveilee RUK:sta, on valituksi tuleminen huomattavasti vaikeampaa jo valikoituneesta aineksesta.

Edit: Mitään "erikoisjoukkojahan" Suomesta ei LJK:ta ja taistelusukeltajia lukuunottamatta löydykään, mutta Sirad-koulutus vaikuttaa olevan sieltä kiinnostavammasta päästä. Recon - guys behind the lines; Sirad - guys behind your wives.

Jos tekniikka yhtään kiinnostaa ja tetsaus on vähemmän mieleen niin hae ihmeessä Ilmavoimien Teknilliseen Kouluun. Siellä susta koulutetaan apumekaanikko. Hauskaa hommaa ja mettäaamut jää valinnoista riippuen johonkin parinkymmenen tienoille. :) Pääsee heilumaan Hawkien ja Hornettien kanssa ja pienen kasarmin etuina on esim. helvetin hyvät ruuat ja neljän hengen tuvat joissa on omat lavuaarit.

Paras puoli hommassa oli se, että kaikki olivat enemmän tai vähemmän motivoituneita hommaan.
todellakin. olin ainoa tuvastani suoraan kutsunnoilla tiedusteluun päässyt. muut hakivat erillisellä haulla. kavereiden motivaatio hommaan vaikuttaa tosi paljon viihtymiseen ja omaan motivaatioon. p-kauden tuvasta lähes kaikki pääsi aukkiin. kaikki siis hakivat, kukaan ei halunnut sluibailla tehtävistään (poislukien minä). :lol2:

edit. tuo siis vain siinä tapauksessa jos et ole liian mukavuudenhaluinen, kuten halua vaihtaa sänkyvaatteitasi kuuteen kuukauteen, käydä suihkussa ihan joka viikko tai nukkua yli kolmea tuntia yössä...

Aarne sanoi:
Eli mihin sitä hakis, kun keskiviikkona on kutsunnat.

Elkää ehdottako mitään tykkimiehiä. Jotain spesiaaliosastoja? Rannikkojääkäri ois kiinnostanu, mutta sekin lopetettiin nyt.

Ja saako nykyään enää vihreitä baretteja mistään, kun RJK lopetettiin?

Kertokaas. :worship:

Sulle annetaan 4-5 vaihtoehtoa mihin hakea, itse saat hakea mihin tahansa kunhan se on vain yksi noista. Erillishaun kautta voi päästä sukeltajaksi, valmiusprikaatiin tai LJK:hon. Ja ehkä jonnekin muuallekin, nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.

Tuomas H. sanoi:
Ihan sivuhuomautuksena niin kutsunnoissa ei tehdä ns. pällitestejä eli P1/P2 testejä, kuten ennen. Itse tein testit ainakin vasta intissä..

Ai katos niinhän se taitaa nykysin olla. Toista se oli silloin aikoinaan... :wanha:

Joo vekarajärvelle auto-ja kuljetuskomppanijaan.. pääsee patikoinnin lisäksi polkemaan suossa vanhoja neuvostoliiton paskoja krazia ja sun muita bensa kuorkkeja..mikäli sinne pääsen

Alec sanoi:
miinuksena sitten että safkat kokataan itse ja ne taistelumuonat on pääasiassa saatanasta,sekä sitä metässä kävelemistä tulee sitten ihan vitusti

Minusta nämä on vaan plussaa. Liikkeellä olo hajotti paljon vähemmän kuin paikallaan kärvistely (esim. jääkärijoukkueen puolustukseen ryhmittyminen), marsseilla oli helppoa varsinkin jos ei tarvinnut itse suunnistaa. Nollat vaan tauluun ja menoksi.

Kyllä ne taistelumuonat monesti spademömmöt voittaa (kiisseli... :kuola: ), ja kun ruuat on koko ajan mukana niin on ainakin varmaa että jotakin edes saa syödä jos vaan on sopiva tauko jossain välissä. Jääkärikomppaniassa ei ollut mitenkään harvinaista että toimistoaliupseeri tilasi ruuan liian myöhään tai että ruokaa tuli komppanialle aivan liian vähän.

Ja vinkki armeijan jälkeen opiskelemaan lähteville: jos kerää leireiltä ylijääneet taistelumuonat kavereiltakin ja kiikuttaa ne kotiin niin niillä elää helposti vuoden verran. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom