Mariachi sanoi:
Alkuperaiseen asiaan liittyen mielestani tukia ei pida lopettaa, mutta haluaisin nyt puuttua tuohon tyomaara asiaan. Itsekin maatiloilla tyoskennelleena voin sanoa etta valilla arsyttaa kun (minun tuntemillani) maanviljelijoilla on sellainen asenne etta he tekevat niin ja niin paljon toita ja kaupungissa asuvat eivat tieda tyonteosta mitaan. Joo, tottahan se on etta kevaalla, kesalla ja syksylla niita hommia riittaa, mutta ei se maanviljely ole mitaan kellon ympari tauotta tekemista niin kuin usein halutaan uskotella. Sitapaitsi, usein tyoskennellaan "kotona" eli jos verrataan Pk-seudulla asuvaan henkiloon, joka viettaa tyomatkoineen n.9-12h toissa niin tuskinpa ne maanviljelijatkaan ympari vuoden paiskivat toita tuolla tuntimaaralla.
itse olen ns. konttorirotta, mutta tiedän myös maatilan arjen sillä olen ollut itse mukana kyseisessä toiminnassa vuosia anopin ja apen kautta.
Tekeminen on tosiaan ympäri vuorokautista, varsinkin jos viljelet jotain muuta kuin viljalajikkeita, kuten vihanneksia tai juureksia
Talvella työtä toki hieman vähemmän, ( jolloin voit pitää sen kesäloman 2 viikkoa lanzarotella ) mutta silloinkin kiitettävästi.
Ajattele esim jos viljelet kaalia,porkkanaa perunaa,sipulia, purjoa.... listaa voisi jatkaa loputtomiin..... Kaupat ja tukut eivät tosiaan osta koko kesän satoa samalla kertaa, vaan vihannekset säilytetään varastoissa, josta ne tilauksen tullessa puretaan ja siistitään myyntikuntoon.
Keväällä ( helmi/maaliskuu ) alkavat istutukset kasvihuoneissa, loputon lämpötilan tarkistelu ( ulkona kylmä ) huoneista, myös yöllä herätyksiä on useita.
loppukeväästä ja kesästä:Siirretään esikasvatetut tuotteet ulos aurinkoon ja annetaan hetki vielä vahvistua ennen istutusta.
Kyntö istutukset jotka jatkuvat ympäri kesän, ja sadonkorjuu työt pakkaaminen ja putsaaminen kauppialle ja tukuille, kastelu yötämyöten jos ei sada ja laitteiden siirto tarvittaessa.
Syksyllä: sadonkorjuuta, kyntöä kasvihuoneiden korjausta ja suojelua taas tulevalta talvelta.
Haluamme kaikesta huolimatta syödä puhdasta kotimaista ruokaa ja juomaa, jos tukiaisia ei maksettaisi ei lähikaupasta löytyisi muuta kuin afrikkalaista papaijaa ja mautonta kurkkua, ja kitkerää tomaattia.
Toki on tärkeää tukea myös muita asioita, kuten kulttuuria ja taidetta, nuorisoa ja syrjäytyneitä.
Ei nyt kuitenkaan latisteta viljelijöita, ja kuinka moni on valmis jättämään tuet valtiolle ja eu:lle jos itse saisi mahdollisuuden parantaa elinkeinoaan ja olojaan ???
Kuinka moni jättäisi vuokratuen kelaan jos tietää että sellaiseen olisi mahdollisuus ?