Tomppa85 sanoi:
Mä en rehellisesti sanottuna usko että ihmiset (varsinkaan alle 30-vuotiaat) katsoo waretusta kovinkaan pahasti. Jopa kaikki tuntemani perikristilliset ja lainkuuliaiset "käyn kirkossa joka sunnuntai"-tyypit warettavat niin että ADSL langat laulaa.
Me eletään jotain murrosaikaa. On tultava 3. vaihtoehto perinteisen julkaisuteollisuuden ja piraattien rinnalle. Hölmökin tajuaa ettei voi tilanne jatkua tällaisena. Levy-yhtiöt ampuvat itseään jalkaan koko ajan, kuten tekevät warettajatkin jos eivät osta edes niitä levyjä ja elokuvia joista oikeasti pitävät...
Tuo onkin täysin totta. Viittasin kuitenkin niihin 35+ -ikäisiin, jotka ovat vielä niitä "tv-lupa on pakko maksaa" -tyyppejä, joiden mielestä levy-yhtiöillä on pyhä oikeus myydä sama tuote moneen kertaan. Näillä on ikävä kyllä vielä eniten rahaa ja valtaa. Nämä ovat niitä, jotka eivät tajua c-kasetin ja mp3:n eroa. Näiden mielestä on myöskin ihan ok, että tietokoneella musiikkia kuunnellessa äänenlaatu on kuin peltiämpäriin rakennetussa neuvosteliittolaisessa kasettidekissä.
Ymmärtääkseni analoginen kopiointi on yhä sallittua, koska siinä et kierrä kopiosuojausta. Eli piuhalla vaan cd-soittimesti muusikki koneelle. Tosin eikö sen syyttävän puolen pidä tosiaan aina pystyö todistamaan, että olet sen ripannut. Aika vaikea sitä varmaan on todistaa, miten se alkuperäinen data on sun koneelle tulllut.
Mitenkäs Schaumann aikoo sitten levyharrastustaan jatkaa, kun enemmistö levyistä on kopiosuojattuja? Aiotko ostaa levyn ja sitten ladata netistä mp3:t, vai kierrätkö suojaukset ihan itse? Mulla on kyllä musiikkia koneella, mitä ei löydy levyiltä, mutta enpä mä niitä kyllä kuuntelekaan. Onhan se ehkä väärin niitä siellä pitää, mutta silti ne mitä olen kuunnellut ja hyväksi havainnut olen myös ostanut. Jatkosta en tiedä.
Sen haluaisin muuten tietää, että miten ne jatkossa tekee niistä suojauksista sen parempia. Ohjelmallisiahan ne kuitenkin ovat. Nykyäänkin se tarkoittaa sitä, levyltä asentuu ohjelmisto, usein ilman lupaa (ja se onkin jo suurempi rikos). Nämä kuitenkin pystyy kiertämään ottamalla autorun-toiminto kokonaan pois käytöstä, tai painamalla shift-nappia laitettessa levy sisään, jolloin koko sisältö on ihan vapaasta käytettävissä.
Jos joku parempi suojaus on tulossa, niin tuskin se kauan kestää, että siihen on joku koodannut ohjelman, jolla se kierretään. Eihän siinä mitään, mutta kuluttajilla kuitenkin maksatetaan se, että levy-yhtiöt kehittelevät tehottomia suojauskeinoja.
Olen varmaan sanonut aikaisemminkin, mutta väitän, että levy-yhtiöt saisivat saman katteen myymällä musiikkiä netissä ilman mitään rajoituksia fiksuun hintaan. Nykyään laajakaista on niin monella, että ei olisi mikään ongelma myydä levyjä vaikka ihan imageina, jolloin äänenlaatukaan ei kärsisi.
Mä ainakin kapinoin niin kauan, kuin ainoana vaihtoehtona nettimusiikissa on euro/biisi jonka bitrate on vaikka 128.