Mielenosoitus tekijänoikeuslaista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kapone
  • Aloitettu Aloitettu
NatuSan sanoi:
Joo ei vaikuta mun musan kuunteluun tuo laki yhtään. Tuli vain mieleen juuri kaikki yli-innokkaat kyylääjät, joiden elämäntehtävä on kytätä toisten tekosia. Mutta paskaaks tässä... huomenna taas Vader möyryää rinta -ja käsitreenissä :rock:

edit. Kyyläyksestä puheen ollen. Ladatkaapa LAILLISESTI oululaisen findie-leffa porukan Acid Cineman tuotos Kyylät... loistava tai "loistava" teos :)
Tähän tarvitaan vain muutama hakkeri, joka käräyttää kansanedustajat (joiden ihan varmasti suojaamattomille koneille pääsee helposti), joiden koneilla on heidän tai heidän lapsien sinne rippaamia ja lataamia kappaleita. Tulee lakiin äkkiä muutos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on vielä naurettavampi juttu kuin hands-free pakko autoillessa. En ole yhteenkään puheluun jättänyt vastaamatta tai jättänyt soittamatta sen vuoksi että olen autolla liikkeellä. Ei ole ikinä poliisi pysäyttänyt eikä edes läheltä piti tilanteitakaan ole ollut.

Valitettavasti tämä vain heikentää laillisten tuotteiden kilpailukykyä piraattien rinnalla. CD-levy maksaa jo nyt 22 € kaupassa. Pitäsikö se ostaa moneen kertaan? Enpä oikein usko että monet siihen suostuvat.

Tomppa85 sanoi:
Tää on vielä naurettavampi juttu kuin hands-free pakko autoillessa. En ole yhteenkään puheluun jättänyt vastaamatta tai jättänyt soittamatta sen vuoksi että olen autolla liikkeellä. Ei ole ikinä poliisi pysäyttänyt eikä edes läheltä piti tilanteitakaan ole ollut.

Valitettavasti tämä vain heikentää laillisten tuotteiden kilpailukykyä piraattien rinnalla. CD-levy maksaa jo nyt 22 € kaupassa. Pitäsikö se ostaa moneen kertaan? Enpä oikein usko että monet siihen suostuvat.
Mä taas pelkäään, että tässä maassa on ihan liikaa tyhmiä lampaita, jotka kiroaa kotona, mutta maksaa kuitenkin. Osittain kyse on myös kyvyttömyydestä käyttää googlea suojauksen purkamiseksi.

lej sanoi:
Mä taas pelkäään, että tässä maassa on ihan liikaa tyhmiä lampaita, jotka kiroaa kotona, mutta maksaa kuitenkin. Osittain kyse on myös kyvyttömyydestä käyttää googlea suojauksen purkamiseksi.

Mä en rehellisesti sanottuna usko että ihmiset (varsinkaan alle 30-vuotiaat) katsoo waretusta kovinkaan pahasti. Jopa kaikki tuntemani perikristilliset ja lainkuuliaiset "käyn kirkossa joka sunnuntai"-tyypit warettavat niin että ADSL langat laulaa.

Me eletään jotain murrosaikaa. On tultava 3. vaihtoehto perinteisen julkaisuteollisuuden ja piraattien rinnalle. Hölmökin tajuaa ettei voi tilanne jatkua tällaisena. Levy-yhtiöt ampuvat itseään jalkaan koko ajan, kuten tekevät warettajatkin jos eivät osta edes niitä levyjä ja elokuvia joista oikeasti pitävät...

Käräytin juuri jonkun punapukuisen kanssalenkkeilijän joka kuuntelin mp3-soittimen näköisellä rikoksentekovälineellä laittomasti musiikkia lenkkipolulla, tein sen nimettömästi netissä. Nyt hei kaikki joukolla käräyttämään naapureitaan ja vihamiehiään, poliisi on ystävä.

Jostain kumman syystä aloitin musiikin suurkuluttamisen myöhäisellä iällä ja tein tämän puhtaasti mp3:sten kautta. Bongailin bändejä ja aloin muodostamaan omaa musamakuani, josta myöhemmin varttui varsin laaja. Tässä vaiheessa cd-hyllyssä komeili yksi cd ja kaksi c-kasettia. Sitten aloin ostamaan suosikkibändieni levyjä, koska ensinnäkin halusin fyysisesti lempilevyni hipelöitäväksi ja toisekseen halusin tukea lempiartistejani. Ja sanon tämän pätkääkään jeesustelematta. Mp3:ia joita kuuntelin kerran tai vähän, en myöskään hankkinut levyhyllyyni. Tähän päivään mennessä levyhyllystä löytyykin sitten reippaasti levyjä ja musa DVD:tä. Ja aina kun kaupassa käydessä silmään sattuu jonkun artistin levy jota olen koneellani laittomasti hinkannut, nappaan sen mukaani. Edelleen esikuuntelen monet albumit etukäteen ja jos levy jää koneelle soimaan, niin ostan levyn, jos ei, niin en osta levyä. Tämä edellämainittu käyttäytyminen voi olla lainvastaista, mutta mua se ei kiinnosta, koska en aio ostaa yhtään levyä josta en pidä. Toisaalta tämä käyttäytyminen mahdollistaa sen, että voin tutustua sellaiseen musiikkiin josta pidän, enkä siihen jota eniten promotaan. Eli minun tapauksessani voidaan sanoa, että ilman mp3:ia moni artisti olisi hiukan köyhempi.

Alkuperäisiä levyjä ostelen Kanen alemyynneistä, Anttilan mid-price osastolta sekä Play.comista. Jotkin lempiartistien levyt ostetaan heti periaatteella makso mitä makso, mutta vanhemmat hinkatut levyt ostan sieltä mistä halvimmalla saan. Mutta haaveissa on ostaa ne kaikki ihan vain sen takia, koska on helvetin tyydyttävää katsoa levyhyllyyn ja nähdä siellä kaikki rakkaat lapset.

Eli teenkö väärin vai oikein?

p.s. kaikille vasikoille terveisiä kuuden jalan syvyyteen

lej sanoi:
Uuden tekijänoikeuslain mukaan cd-levyn suojaus on sallittua purkaa, jos tarkoituksena on musiikin kuuntelu levyltä. Laki "sallii tallennekappaleessa olevan teknisen suojauksen purkamisen teoksen saamiseksi nähtäville ja kuultaville, mutta kieltää teoksen kappaleen valmistamisen suojauksen purkamisen jälkeen".

Tietokoneohjelmalla suojauksen purkaminen laitonta

Sallittua olisi kuitenkin suojauksen purku salaustekniikoita koskevan tutkimuksen ja opetuksen yhteydessä. Kuluttajien oikeudet sen sijaan kaventuvat olennaisesti. Jorma Waldenin mukaan "teoksen kappaleen valmistaminen suojauksen purkamisen jälkeen" tarkoittaa esimerkiksi musiikin kopiointia mp3-soittimeen tai puhelimeen.

"Jos joudut purkamaan teknisen suojauksen, jonka katsotaan olevan vahva eikä vain paperinaru paketin päällä, silloin suojauksen purkaminen on laitonta", Walden sanoo. Mikä sitten on "vahvan suojauksen" kriteeri? "Sanoisin, että jos tarvitset tietokoneohjelmaa suojauksen purkamiseen, se täyttää vahvan suojauksen murtamisen kriteerit", Walden jatkaa.

Mitenköhän laki suhtautuu siihen, jos laittaa kopiosuojatun levyn CD-soittimeen, joka soittaa levyn, ja sitten vahvistimesta vetää signaalin analogisena RCA-kaapelilla PC:n äänikorttiin, MP3-soittimeen tai MiniDisc-soittimeen, ja nauhoittaa kappaleen. Silloinhan salausta ei varsinaisesti pureta ohjelmallisesti.

Nytkö löytyi porsaanreikä laista? Milläs sitten todistetaan, että mitä menetelmää käyttäen kappale on siirretty toiselle medialle. Jos poliisi kysyy, niin "RCA-kaapelillahan mä nämä kikkailin". :P

Saiskohan jostakin käsiin kansanedustajien IP-osotteet? Mielellään kotikoneitten. Sitte vaan omalle koneelle muulit ja dc:t kumppaneineen. Palomuuriin laittaa sallituiksi osoitteiksi vain kansanedustajien IP:t. Sitten vain kokeilemaan, jos jostain muutama bitti heruis.

Tosta äänestyslistasta näkee ketkä pitäis laittaa tietokoneen ajokorttikouluun. Jännä juttu että Alatalo raski olla poissa vaikka päätettiin asiasta, joka on aiheuttanut miljardien tappiot. Alkuun kun infottiin että yheltä servulta on ladattu Alatalon uusinta lättyä 6 miljoonaa kertaa.

Uutisten kertomus lakiehdotuksesta oli hyvin puolueellinen. Uutisista kaikki hönöt saavat kuvan, että lakiehdotuksen haluaa kumota kaikki siivelläeläjäpiraatit, jotka eivät halua maksaa toisen työstä. Uusi lakihan suorastaan kannustaa imuttamaan netistä mieluummin kuin ostamaan yhtään levyä. Mullakaan ole edes CD-soitinta. Kuuntelen levyni kiintolevyltä ja CD:t on paketissa kaapissa poissa silmistä ja naarmuja keräämästä. Ennen CD-soittimen edessä oli älytön epäsiistin näköinen läjä levyjä kansineen pyörimässä. Yhdellä levyllä kun harvoin kahta hyvää kappaletta enemmän on, niin kuuntele siinä sitte musaa ku saa koko aika juosa levyjä vaihtamassa ja biisejä valittemassa.

Vinkki levyteollisuudelle: Nyt olisi uuden lain myötä oiva tilaisuus iskeä kultasuoneen! Kansa tarvitsee nyt kokoelmalevyjä. Koska nyt on laitonta poltella niitä itse edes omistamistaan levyistä, voidaan kokoelmalevyjen hinta triplata! Onhan se vain ekstraa, että ei tarvi levyjä vaihdella eikä ottaa lenkkipolulle kuutta eri levyä mukaan jos haluaa kuunnella peräti yhdeksää hyvää biisiä putkeen. Ja ekstrastahan luonnollisesti pitää maksaa! Jotta voisitte sanoa ajatelleenne kuluttajankin etua, voisitte antaa 10% alennusta biiseistä, jotka kuittien ja leimojen kera todistettavasti on jo kertaalleen maksettuja.

Zener sanoi:
Nytkö löytyi porsaanreikä laista? Milläs sitten todistetaan, että mitä menetelmää käyttäen kappale on siirretty toiselle medialle. Jos poliisi kysyy, niin "RCA-kaapelillahan mä nämä kikkailin". :P

Tuota olen kans miettiny. Jotta sen pahuksen lätyn sisältö saadaan pihalle edes kuuntelua varten, täytyy suojaukselle tehä jotain. Eli tavallinen cd-soitin ohittaa suojauksen ja on täten laiton.

Ja sitten vaan taas rippaamaan niinkuin ennenkin. Pirullako ne todistaa etten tehny sitä RCA-kaapelilla? Vai onko nekin nykyään laittomia? Vaan tekikö Zener nyt rikoksen puhuessaan RCA-kaapelista? Pitää varalta ostaa moinen kaapeli soittimen ja vahvistimen väliin naamioituneena ja kysyä johtoa kautta rantain.

Tomppa85 sanoi:
Mä en rehellisesti sanottuna usko että ihmiset (varsinkaan alle 30-vuotiaat) katsoo waretusta kovinkaan pahasti. Jopa kaikki tuntemani perikristilliset ja lainkuuliaiset "käyn kirkossa joka sunnuntai"-tyypit warettavat niin että ADSL langat laulaa.

Me eletään jotain murrosaikaa. On tultava 3. vaihtoehto perinteisen julkaisuteollisuuden ja piraattien rinnalle. Hölmökin tajuaa ettei voi tilanne jatkua tällaisena. Levy-yhtiöt ampuvat itseään jalkaan koko ajan, kuten tekevät warettajatkin jos eivät osta edes niitä levyjä ja elokuvia joista oikeasti pitävät...
Tuo onkin täysin totta. Viittasin kuitenkin niihin 35+ -ikäisiin, jotka ovat vielä niitä "tv-lupa on pakko maksaa" -tyyppejä, joiden mielestä levy-yhtiöillä on pyhä oikeus myydä sama tuote moneen kertaan. Näillä on ikävä kyllä vielä eniten rahaa ja valtaa. Nämä ovat niitä, jotka eivät tajua c-kasetin ja mp3:n eroa. Näiden mielestä on myöskin ihan ok, että tietokoneella musiikkia kuunnellessa äänenlaatu on kuin peltiämpäriin rakennetussa neuvosteliittolaisessa kasettidekissä.

Ymmärtääkseni analoginen kopiointi on yhä sallittua, koska siinä et kierrä kopiosuojausta. Eli piuhalla vaan cd-soittimesti muusikki koneelle. Tosin eikö sen syyttävän puolen pidä tosiaan aina pystyö todistamaan, että olet sen ripannut. Aika vaikea sitä varmaan on todistaa, miten se alkuperäinen data on sun koneelle tulllut.

Mitenkäs Schaumann aikoo sitten levyharrastustaan jatkaa, kun enemmistö levyistä on kopiosuojattuja? Aiotko ostaa levyn ja sitten ladata netistä mp3:t, vai kierrätkö suojaukset ihan itse? Mulla on kyllä musiikkia koneella, mitä ei löydy levyiltä, mutta enpä mä niitä kyllä kuuntelekaan. Onhan se ehkä väärin niitä siellä pitää, mutta silti ne mitä olen kuunnellut ja hyväksi havainnut olen myös ostanut. Jatkosta en tiedä.

Sen haluaisin muuten tietää, että miten ne jatkossa tekee niistä suojauksista sen parempia. Ohjelmallisiahan ne kuitenkin ovat. Nykyäänkin se tarkoittaa sitä, levyltä asentuu ohjelmisto, usein ilman lupaa (ja se onkin jo suurempi rikos). Nämä kuitenkin pystyy kiertämään ottamalla autorun-toiminto kokonaan pois käytöstä, tai painamalla shift-nappia laitettessa levy sisään, jolloin koko sisältö on ihan vapaasta käytettävissä.

Jos joku parempi suojaus on tulossa, niin tuskin se kauan kestää, että siihen on joku koodannut ohjelman, jolla se kierretään. Eihän siinä mitään, mutta kuluttajilla kuitenkin maksatetaan se, että levy-yhtiöt kehittelevät tehottomia suojauskeinoja.

Olen varmaan sanonut aikaisemminkin, mutta väitän, että levy-yhtiöt saisivat saman katteen myymällä musiikkiä netissä ilman mitään rajoituksia fiksuun hintaan. Nykyään laajakaista on niin monella, että ei olisi mikään ongelma myydä levyjä vaikka ihan imageina, jolloin äänenlaatukaan ei kärsisi.

Mä ainakin kapinoin niin kauan, kuin ainoana vaihtoehtona nettimusiikissa on euro/biisi jonka bitrate on vaikka 128.

Ihan vitun kauan tätä uutista pitikin odottaa.

Sony BMG: Kopiointisuojaus kaikkiin CD-levyihin

dRD @ 6.10.2005 3:45
[picture]Kalevassa julkaistussa artikkelissa kansainvälisten levy-yhtiöiden suomalaisjohtajat riemuitsivat julkisesti eilen eduskunnassa läpimenneestä uudesta tekijänoikeuslaista.

Sony BMG:n Suomen toimitusjohtajan Kimmo Valtasen mukaan "laki on reilu sekä levyteollisuudelle että kuluttajille". Ja EMIn Suomen toimitusjohtajan Veikko Koivumäen mukaan "lain pahin vika on se, että se tulee voimaan vasta nyt".

Samaan syssyyn Valtanen ilmoittaa Sony BMG:n laittavan ns. toisen sukupolven kopiointisuojaustekniikan mukaan kaikkiin ensi vuonna julkaistaviin kansainvälisiin levyihin ja ensi vuoden loppupuolella myös kaikkiin suomalaisiin levyihin.

"Toisen sukupolven kopiointisuojauksilla" levy-yhtiöt tarkoittavat pääsääntöisesti levyjä, joissa on mukana tietokoneella luettavissa oleva dataraita, josta löytyy DRM-rajoitettuja versioita levyn kappaleista. Lähes poikkeuksetta formaattina käytetään Microsoftin WMA-formaattia, joka siis rajaa samantien mm. Linux-käyttäjäkunnan näiden rajoitettujenkin kopioiden ulkopuolelle. Samaan hengenvetoon on vielä todettava, että näitä DRM-rajattuja WMA-muotoisia kappaleitahan ei voi siirtää esim. maailman suosituimpaan kannettavaan MP3-soittimeen eli Applen iPodiin. Lisäksi kappaleet on pakattu ns. lossy-muotoon, eli niiden äänenlaatu on alkuperäistä CD-tallennetta huonompi.

Mitenkäs opetusministeriö vakuuttikaan vielä pari viikkoa sitten? Taisi olla puhe siitä, että vain noin prosentti markkinoilla olevista CD-levyistä sisältää kopiointisuojauksia ja näin ollen laki ei ole mikään kynnyskysymys yksityiselle kopioinnille...?​
Lähteet: Kaleva ja Afterdawn

Hyvä Karpela. Eikä se ämmä muka tajunnut, että laki johtaa juuri tuohon. Väitti vielä ihan pokkana, että ei laki vaikuta kopiointiin, koska vain pari prosenttia levyistä on kopiosuojattuja.

Vielä EMI ja Sony sun muut mukaan (väitän, että ei kestä kauan), niin hupsista. Uuden lain myötä Suomessa ei voi kopioida yhtään levyä, vaikka lain puolustajat vielä pari päivää sitten väittivät, että laillinen kopiointi on jatkossa mahdollista.

Edit: En taida enää ikinä ostaa muuta kuin erään yhden bändin levyjä. Muista en pidä tarpeeksi.

lej sanoi:
Mitenkäs Schaumann aikoo sitten levyharrastustaan jatkaa, kun enemmistö levyistä on kopiosuojattuja?

No mua ei liikuta tippaakaan mitä eduskunta asiasta päätti.

Eugen sanoi:
No mua ei liikuta tippaakaan mitä eduskunta asiasta päätti.
Mä luulinkin ihan päinvastaista. ;)

Ahvena sanoi:
Tuota olen kans miettiny. Jotta sen pahuksen lätyn sisältö saadaan pihalle edes kuuntelua varten, täytyy suojaukselle tehä jotain. Eli tavallinen cd-soitin ohittaa suojauksen ja on täten laiton.
Pari sivua taaksepäin: Laki "sallii tallennekappaleessa olevan teknisen suojauksen purkamisen teoksen saamiseksi nähtäville ja kuultaville, mutta kieltää teoksen kappaleen valmistamisen suojauksen purkamisen jälkeen". Eli vaikka nauhoitat mikillä omassa olohuoneessa, kopio on laiton jos alkuperäisessä levyssä on suojaus. Tosin, jos joku Matti Meikäläinen nauhoittaa stereoillaan CD:ltä kasetille se ei välttämättä edes tiedä onko levy suojattu vai ei. Ja just tämä oikeus kopioida omaan käyttöön oli se mitä periaatteessa haluttiin säilyttää.

[ avautuminen ]
Kyllä perkele on asiat päin helvettiä kun laki vaatii että kansalaisilla pitää olla mahdollisuus kopioda omaan käyttöön ja kuitenkin säädetään uusi laki joka käytännössä tekee tästä rikollista toimintaa. Musiikin levitykseen netissä tällä paperilla ei ole mitään vaikutusta, koska maailmalla torrentteja levittävät eivät noudata maamme lakeja. Ainoa mikä tämä poistaa on Suomen kansalaisen lakisääteinen oikeus kopioida omaan käyttöön formaatista toiseen, että voisi kuunnella itse ostettua musaa tietokoneelta, mp3-soittimelta, C-kasetilta tai mistä vaan vaikka ois alunperin ostanut äänitteen CD- tai vaikka LP-levynä. Netissä tapahuvaan laittomaan levitykseen tämä EI millään tavalla vaikuta. Levy-yhtiöiden tuloihin tämä KYLLÄ vaikuttaa, koska kuluttajan joka on ostanut levyn jo CD:nä on PAKKO ostaa sama levy toistamiseen jos haluaa kuunnella sitä iPodillaan. Mikä on TÄSMÄLLEEN se mitä halutaan jokamiehen kopio-oikeudella estää.

Tämä uusi laki on vain ja ainoastaan tapa kiertää entisen lain kuluttajalle antamia oikeuksia.
[ / avautuminen ]

Tarkoitan, että se ei mun harrastusta muuta. Toki asia vituttaa ylimääräisen vaivan vuoksi, mutta kuten aina, asioilla on tapana järjestyä.

lej sanoi:
Sen haluaisin muuten tietää, että miten ne jatkossa tekee niistä suojauksista sen parempia. Ohjelmallisiahan ne kuitenkin ovat. Nykyäänkin se tarkoittaa sitä, levyltä asentuu ohjelmisto, usein ilman lupaa (ja se onkin jo suurempi rikos). Nämä kuitenkin pystyy kiertämään ottamalla autorun-toiminto kokonaan pois käytöstä, tai painamalla shift-nappia laitettessa levy sisään, jolloin koko sisältö on ihan vapaasta käytettävissä.

Nii-in.

Popin edelleen kopiointia voit rajoittaa ainoastaan sillä että ripattu musiikki tallennetaan esim. kannettavalle laitteelle niin että ainoastaan tietty, hyväksytty laite ainoastaan osaa lukea tuon biisin. Tuohan johtaa siihen että ei ole mitään tapaa jolla nämä 2 gen suojaukset sekä vapailta markkinoilta ostetut tiettyyn valmistajaan tai käyttöjärjestelmään ei-sidotut mp3-soittimet voisivat toimia yhteen ellei sitten tällainen 2 gen suojaus tule universaaliksi standardiksi jonka kaikki valmistajat toteuttavat. Levy-yhtiön märkä uni olisi soitin josta saa vain ja ainoastaan analogista ääntä ulos, ja jonka ymmärtämät levyt eivät soi missään muussa soittimessa kopioinnin estämiseksi, ja jota vielä kansa ostaisi :) Sano, DVD-soitin jonka suojaus olisi oikeasti rikkomaton.

Videoissa oli aikanaan Macrovision joka yritti estää sitä että kontenttia ei saanut kopioida suoraan videolta videolle, oli helposti kierrettävissä. DVD yritti vähän samaa kryptaamalla levyt ja jakamalla avaimia DVD-soittimien valmistajille mutta sekin rikottiin. Nyt HDCP yrittää hallita high definition -kontentin kopiointia sillä että kaikki laitteet esim. tietokoneen mediasoittimesta monitoreihin ja tykkeihin asti tukevat samaa standardia jolloin periaatteessa digitaalista sisältöä ei saa suojaamattomana mistään kohti ulos ja kopioitavaksi. Saa nähdä mitä sille tapahtuu, tosin en jaksa uskoa että tuokaan ammattipiraattien rippausta mihinkään pysäyttäisi.

Niinkuin lej sanoi, PC-puolella tyypillisesti tulee softa rippausta varten sekä player-ohjelmisto jolla voit soittaa (häviöllisesti pakattua) poppia. iPodeissa rippaus tapahtuu virallisen totuuden mukaan ainoastaan iTunesilla joka tallettaa popin Applen "salliman" iPodin muistiin kevyesti salattuna, ja taas häviöllisenä.

Sanokaa mitä sanotte, mä sanon että tällaista "parin kopion sallivaa" suojausta ei tulla toimivana näkemään. Ellei toimivalla tarkoiteta täysin natsimaista, soittimet täysin lukitsevaa kikkaa johon voitte arvata kannanko omia rahojani...

grimJester sanoi:
[ avautuminen ]
Kyllä perkele on asiat päin helvettiä kun laki vaatii että kansalaisilla pitää olla mahdollisuus kopioda omaan käyttöön ja kuitenkin säädetään uusi laki joka käytännössä tekee tästä rikollista toimintaa. Musiikin levitykseen netissä tällä paperilla ei ole mitään vaikutusta, koska maailmalla torrentteja levittävät eivät noudata maamme lakeja. Ainoa mikä tämä poistaa on Suomen kansalaisen lakisääteinen oikeus kopioida omaan käyttöön formaatista toiseen, että voisi kuunnella itse ostettua musaa tietokoneelta, mp3-soittimelta, C-kasetilta tai mistä vaan vaikka ois alunperin ostanut äänitteen CD- tai vaikka LP-levynä. Netissä tapahuvaan laittomaan levitykseen tämä EI millään tavalla vaikuta. Levy-yhtiöiden tuloihin tämä KYLLÄ vaikuttaa, koska kuluttajan joka on ostanut levyn jo CD:nä on PAKKO ostaa sama levy toistamiseen jos haluaa kuunnella sitä iPodillaan. Mikä on TÄSMÄLLEEN se mitä halutaan jokamiehen kopio-oikeudella estää.

Tämä uusi laki on vain ja ainoastaan tapa kiertää entisen lain kuluttajalle antamia oikeuksia.
[ / avautuminen ]

Tästä laista ei ole kyllä mitään hyötyä kenellekään. Levy-yhtiöiden tuloihin tämä voi vaikuttaa vain negatiivisesti pitkällä aikavälillä, koska musiikkilevyjen hinnat ovat kipurajalla jo nyt. Ja nyt pitäisi maksaa 10 € ylimääräistä vielä että voi soittaa myös tietsikalla/mp3 soittimella? 32+€ per levy?

Ainoa taho joka tulee asiakasmääräänsä kasvattamaan on torrent-sivut.

Mä todella haluaisin tietää sen konsulttiyrityksen nimen, jonka asiakkaita isot suomalaiset levy-yhtiöt ovat. Kuka vittu on saanut nuo levypamput luulemaan että tästä laista on mitään hyötyä?

Ja jumalauta selventäkää joku mulle mikä on tuon Karpelan rooli tässä fiaskossa. :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom