Miehen/naisen pituus

No naiset nyt ainakin hallitsevat pituusrasismin. Joka toinen deitti-ilmoitus:

Haetaan miestä blaablaablaa ...herkkä, älykäs...ei pinnallinen.....blaablaa ulkonäkö ei niin tärkeää kunhan peili ei säry...blaablaablaablaa...ai niin ja pituus 180+, lyhyempien ei tarvitse vaivautua...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No naiset nyt ainakin hallitsevat pituusrasismin. Joka toinen deitti-ilmoitus:

Haetaan miestä blaablaablaa ...herkkä, älykäs...ei pinnallinen.....blaablaa ulkonäkö ei niin tärkeää kunhan peili ei säry...blaablaablaablaa...ai niin ja pituus 180+, lyhyempien ei tarvitse vaivautua...

No eikös toi ole ihan sama kuin miesten ilmoituksissa pituusvaatimukset ettei nainen saa olla itseään pidempi [ilmoitetaan yleensä laittamalla esim: "olet 150-165cm pitkä"].

Nuo pituusvaatimukset ovat täysin verrattavissa muihin "rasistisiin" ulkonäkövaatimuksiin, yleisin niistä on se että ei saa olla lihava ;) Tämän taitavat niin naiset kuin miehetkin, ja heillä on jokaisella oikeus siihen.

No eikös toi ole ihan sama kuin miesten ilmoituksissa pituusvaatimukset ettei nainen saa olla itseään pidempi [ilmoitetaan yleensä laittamalla esim: "olet 150-165cm pitkä"].

Nuo pituusvaatimukset ovat täysin verrattavissa muihin "rasistisiin" ulkonäkövaatimuksiin, yleisin niistä on se että ei saa olla lihava ;) Tämän taitavat niin naiset kuin miehetkin, ja heillä on jokaisella oikeus siihen.

Ja monestihan taitaa käydä niin, että kun sen jonkun tapaa niin pituus on sitten aika toisarvoinen seikka (ei omaa kokemusta, näin vain olen ymmärtänyt).

typeriä noi väitteet jostain rasistisista vaatimuksista. pituus ja hoikkuus on ominaisuuksia siinä missä mikä tahansa muukin ominaisuus ja onhan se nyt selvä, että kaikki eivät kelpaa. etsitään siis tiettyjen ominaisuuksien yhdistelmää.

Pituus on sinänsä hankala (ehkä siksi mielenkiintoinenkin) asia arvostella koska sen ominaisuuden edessä ihminen on voimaton.
En halua ottaa kovin kantaa kommentteihin vaikka olen kyllä ketjua mielenkiinnolla seurannut. ;)

153 cm naisen ajatuksia:
Koska minua ei ole siunattu ihannepituudella olen pyrkinyt korostamaan vahvuuksiani ja niitä ominaisuuksia, joihin voin vaikuttaa, kuten kropan kunnossapito. Tätä kautta oma luojan suoma keho on huomattavasti helpompi ottaa vastaan. :)
Aina en ole ollut sinut pituuteni kanssa, mutta sitä on opittava arvostamaan sitä mitä on saanut. On kuitenkin hienoa että joihinkin asioihin voi vaikuttaa. Siksi myös pidän tästä lajista.
Mitä sitten katson muissa? Paketin on toimittava kokonaisuudessaan.

^^

Hyvä pointti!

Välillä ei haittaa oma pituuteni 168.5cm(Joku taisi sanoa, ettei ole väliä, mutta kyllä sillä monesti meille lyhyille vaan on!) ja välillä ketuttaa suoraan sanottuna ihan armottomasti, mutta tämä ei tarkoita ettenkö olisi sinut itseni kanssa. Kummiskin keskiverto suomalaismies on 174cm pitkä, tai oli ennen. Nykyään tuntuu, että olisi enemmän, tiedä sitten mistä johtuu?

Kummiskin keskiverto suomalaismies on 174cm pitkä, tai oli ennen. Nykyään tuntuu, että olisi enemmän, tiedä sitten mistä johtuu?

Siitä kun keskiverto suomalaismies on ollut 174cm pitkä taitaa olla todella pitkä aika. Itse en noin alhaista lukua muistakaan, ja esim HS kirjoituksen mukaan miesten keskipituus on jo vuonna 1978 ollut 176cm, eli siitäkin olisi 30 vuotta. Toisaalta aika vaihtelevaa tietoa löytyy suomalaisten keskipituuksista, mutta mm. Wikipedia kertoo miesten keskipituuden olevan n. 180cm ja naisten 166cm. Jonkin verran lähteistä päätellen heittelee tieto, mutta kyllähän se miesten pituus siellä 178cm + on mielestäni ollut jo vuosia.

Yleltä lainattua:

"Suomalaisten keskipituus on noussut viimeisten sadan vuoden aikana pari senttiä vuosikymmenessä. Suomalaisten miesten keskipituus on tällä hetkellä noin 180 senttiä ja naisten noin 166 senttiä. Normaalimittaa pidempiä suomalaisia on arviolta jopa kymmenen prosenttia väestöstä."

Kysymykseesi mistä tämä johtuu löytyisi seuraavanlainen selitys:

"Vauraissa teollisuusmaissa ihmisten keskipituus on kasvanut 150 vuodessa huomattavasti. Keskimäärin ihmiset ovat nyt 10 senttimetriä pitempiä. Pohjois-Euroopassa muutos on ollut vielä suurempi, jopa 14 cm. Ei ole siis ihme, että vanhojen asuntojen mittasuhteet vaikuttavat nykyään epäkäytännöllisiltä. Keskipituuden kasvu johtuu kolmesta tekijästä.

Ensinnäkin teollistuminen johti yhteiskunnalliseen rakennemuutokseen, jonka seurauksena väestö alkoi sekoittua geneettisesti entistä enemmän. Toiseksi lasten ravitsemustila on kohentunut menneisiin vuosisatoihin verrattuna. Monipuolinen, runsaasti vitamiineja, hivenaineita ja proteiineja sisältävä ravinto edistää kasvua. Kolmanneksi lapset sairastavat nykyään vähemmän tulehdussairauksia, joilla on tutkimuksissa havaittu olevan yhteys pituuskasvuun. Tulehdussairaudet voivat pysäyttää tilapäisesti kasvun, eikä elimistö pysty aina korvaamaan tätä menetettyä kasvuaikaa.

Keskimitaltaan pisimmät eurooppalaiset asuvat Alankomaissa. Siellä nuorten miesten keskipituus on peräti 183 senttimetriä. Eteläeurooppalaiset eivät vielä pääse samoihin lukuihin, mutta he ovat hyvää vauhtia kuromassa pohjoiseurooppalaisten etumatkaa umpeen. Ihmisten keskipituus tuskin enää merkittävästi kasvaa. Ilmeisesti Pohjois-Euroopassa yläraja on jo saavutettu. Mm. kutsunnoissa tehdyt mittaukset osoittavat nuorten miesten keskipituuden kasvun jo tasoittuneen. Eurooppalaisten keskipituus voi jossain vaiheessa kääntyä laskuun. Vielä sata vuotta sitten yhdysvaltalaiset olivat keskimäärin seitsemän senttimetriä länsieurooppalaisia pitempiä. Nykyään tilanne on päinvastainen: länsieurooppalaiset ovat keskimäärin 5-7 senttimetriä yhdysvaltalaisia pitempiä. Selityksenä pidetään ravintotottumuksia.

Historiallisessa katsannossa keskipituuden vaihtelu on normaalia. Esimerkiksi pronssi- ja rautakaudella ihmiset olivat hieman pitempiä kuin kivikaudella, varhaiskeskiajalla ja 1800-luvulla."

Ylemmän tekstin lähteenä mainittu Tieteen kuvalehti numero 10/2002, sivu 11

http://www.hs.fi/artikkeli/Suomalaisten+naisten+++/HS20060911SI1TL01m36

Tuolla sanotaan että keskipituus oli 2005 miehillä 178 cm ja naisilla 165 cm.

"Lyhyyden määritelmä on sopimuskysymys. Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksen elinolotutkimuksessa raja naisilla on 157 cm ja miehillä 170 cm. lähteet kansanterveyslaitos ja wikipedia"

Ois muuten kiva tietää, kuinka moni on punttaamisen aloittamisella nuorena lopettanut tietämättään pituuskasvunsa.

Se nyt on se ja sama yhelle pituudelle. ite olen vain 170cm ja ei ole harmittanut kyllä kun junnuna tuo pituus. Silloinkin vain sen takia, että kuulantyöntäjän ura jäi siihen:)

Nykyään ei enää harmita sekään. tuskin olisin onnellisempi kuin nyt vaikka olisin sitä kuulaa voinukin työntää, sanotaan nyt vaikka SM-tasolla.

Se mikä varmasti haittaa esimerkiksi naisten kanssa on se, että jos miehestä itsestään näkyy se oman lyhyyden/pituuden "haittaaminen".
Kaikenlainen epävarmuus jne ei vaan toimi jos meinaa naisen/miehen itelleen saada.

Sitäpaitsi lyhyet, timmit mimmit on just parhaita:rock: Pitkätkin toki jos ovat kunnossa...mutta ei ole mitään kamalampaa kuin 180cm pitkä nainen joka on huonoryhtinen ja näyttään muutenkin skeletonilta.
Empä usko että naistenkaan silmään joku 190cm/65kg mies näyttää mitenkään miellyttävältä?

Näin.

Keskimitaltaan pisimmät eurooppalaiset asuvat Alankomaissa. Siellä nuorten miesten keskipituus on peräti 183 senttimetriä.

Vanhaa tietoa. Pisimmät sällit löytyy Balkanilta. Erityisesti Montenegrosta, Kroatiasta ja muualta Balkanin vuoristoseudulta. Siellä oli muistaakseni jopa kolmasosa yli 190 senttisiä.

Ois muuten kiva tietää, kuinka moni on punttaamisen aloittamisella nuorena lopettanut tietämättään pituuskasvunsa.

Kävin tuossa intin terveystarkastuksessa ja lääkäri sitten kyseli tuosta aiheesta multa. Kysy että milloin olen aloittanut salihommat jne jne.
Ekan kerran kävin siis salilla kun olin 14 v.

En kyllä ite usko että tuo pahemmin on mihinkään vaikuttanut kun oma pituus nyt 174 cm ja isä on 175 cm.

Onhan se vielä mahdollista että tulee sentti tai pari lisää.. mutta vaikka ei tulisikaan niin eipä se mua haittaa.

Mä heitän tähän sellaisen kannan et lyhyt mies ei voi näyttää isolta koskaan, olipa kyseessä sitten kuinka lihaksikas tahansa. Hieman skitsoa, mut mun kohdalla ajatuskäyrä menee aikalailla noin.

Jokainen voi sitten omassa päässään punnita, minkä pituinen se lyhyt mies on. Tarkennan vähän, et kuvissa voi näyttää isolta, mut irl:ssä mun silmiin ei.

Nuo miesten kesipituudet menee usein siis armeijan keskipituuden mukaan. Siinä ei siis ole mukana niitä vanhempia miehiä, jotka on lyhyempiä. Jos katsoo ympärilleen, niin ei tod ole keskipituus 180cm.

Tässä tulee kyllä ajatelleeksi, että miksi nyt tarvitsee näyttää isolta? Tai kompensoida pienuutta jollakin muulla, niin kuin monet ovat sanoneet? Eli se lyhyys nähdään haittana, mutta ollaan muuten huipputyyppejä? :D

Ainakaan meillä ei intissä edes pituutta mitattu, sai itse ilmoittaa haluamansa luvun..

Todella hyvä kysymys kyllä VelttoV:ltä, että miksi pitää näyttää isolta? Itsekään en siihen vastausta tiedä. Kompensointiakaan en ymmärrä yhtään sen paremmin. Mitä kompensoitavaa sellaisessa on, joka nyt on sattunut itselle tulemaan? Niin ja ketä varten pitää kompensoida?

Kyllä jokaiselle varmaan ottaja löytyy, pituudesta huolimatta. Muiden mielipiteillä ei sitten ainakaan minulle ole puolen sentin arvoa.

i.

Tässä tulee kyllä ajatelleeksi, että miksi nyt tarvitsee näyttää isolta? Tai kompensoida pienuutta jollakin muulla, niin kuin monet ovat sanoneet? Eli se lyhyys nähdään haittana, mutta ollaan muuten huipputyyppejä? :D
Tässä hyvä kysymys, miksi edes pitäisi näyttää isolta? Tämä pätee lyhkysiin ja pitkiinkin ihmisiin. Jos joku on lyhyt, mutta lihaksikas, jotkut sanovat että no eihän tuo ole edes iso. Mikä tavoite se on että on iso? Vai eikö ole mies eikä mikään jos ei ole "iso"?

Tuo pituus on jännä homma. Aika monet tutkimukset ovat osoittaneet, että pitkien ihmisten sanomia asioita uskotaan helpommin ja he saavat helpommin osakseen arvostusta ja luottamusta. Jos tämän lisäksi on vielä matala, rauhallinen ääni, niin vaikutus senkun vaan vahvistuu. En tarkkoja tutkimuksia nimiltä tiedä, mutta niin nuo kaikki tutut tutkijat väittää.

Mä en tuohoon isous kysymykseen osaa vastata, mut tuli vain tuo mielipide mieleen, koska tämähän on kuitenkin voimailu/kehonrakennusfoorumi. Puhunko nyt paskaa jos sanon et melko suuri osa täältä tahtoo näyttää isolta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom