BB PRO Michal Krizo Krizanek

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juuso89
  • Aloitettu Aloitettu
Mites Peter wilenius, kun teki silloin yhteen aikaan järkyttäviä tankkauksia ja herkkuja meni säännöllisesti.. Ei paljon vaikuttanut kuntoon...
Ajattelitko että se oli revityn kiree lavalla vetelemällä säännöllisesti herkkuja? Mä treenasin sen kanssa 4 vuotta ja voin sanoa, siihen kisakuntoon ja dieettiin ei paljoo herkkuja mahtunut. Offilla se söi välilllä herkkuja, mutta nekin oli jotain ite veivattuja muffinsseja ja kyllä se kunnossa näkyi jos ei kaloreita rajoitettu. Pääosin söi tosi terveellisesti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mihin kategoriaan meni ne melko säännöllisesti syötävät karkit?
Herkkuja, ja niitä ei sitten dieetillä ollut. Offilla oli ja sillon ei oo niin välii jos sattuu rasvaakin tulemaan. Mä en omannut samanlaista kapasiteettia hukkaa hiilareita, Peter kiskoi joka treenissä 150g vitargoa 2 kertaa päivässä, mulla keräs kyllä painoa kun karkkia mussutettiin. Kyllä se vähän niin on, että jos aikoo kunnossa pysyä, niin ei sinne kyllä säännöllisesti mahdu mitään höttöä. Esim ei Sihvonen mitään karkkia ja pizzaa vetele, edes offilla säännöllisesti.
 
Itse lasken karkit lisä ravinteisiin.

Sopivat ennen treeniä laturiksi tai aterian päälle lisä hiilariksi siinä vaiheessa kun vaikka riisiä/kaurahiutaleita/ makaronia/perunaa jne. ei jaksa tarpeeksi syödä.
Sitten pitää huolehtia, että ravinnosta tai lisäravinteista (mielellään tietysti ravinnosta) tulee ne vitamiinit, mineraalit ja hivenaineet, jotka vaaditaan, että energiantuotantoprosessit toimii. Pidempiaikaisesti vetelee karkkia saamatta energiantuotantoon vaadittavia palikoita, niin alkaa kropasta varastot vähentyä ja voi tulla niitä kuuluisia ongelmia.
 
Sitten pitää huolehtia, että ravinnosta tai lisäravinteista (mielellään tietysti ravinnosta) tulee ne vitamiinit, mineraalit ja hivenaineet, jotka vaaditaan, että energiantuotantoprosessit toimii. Pidempiaikaisesti vetelee karkkia saamatta energiantuotantoon vaadittavia palikoita, niin alkaa kropasta varastot vähentyä ja voi tulla niitä kuuluisia ongelmia.
Juuri näin.

Enkä siis missään nimessä suosittele kenellekään ruuan korvaamista karkilla.

Mutta itse kun olen hieman huono syömään ja siinä jossain noin 5000kca tienoilla tulee raja vastaan jonka jälkeen oikeata ruokaa ei vaan enempää uppoa ilman että syömisestä tulee hyvin vasten mielistä.
Niin olen tuon yli tarvittavan kalori/hiilari määrän sitten ottanut karkeista.

Prosenttuaalisesti siis tuo karkin osuus on melko pieni.
Esim. jos aterialla on riisiä tai kaurahiutaleita 150g niin siihen päälle 20-30g karkkia ei ole paljon.
 
Täällä näkee kommentteja, että ei se korkea LDL haittaa ja vanhuksillakin se korkea kolestreroli on hyvästä tms. Vanhuksilla korkea kolesteroli kertonee siitä, että ruokaa uppoaa ja energian/ravinnonsaanti kunnossa. Voi hyvinkin olla tärkeämpi tekijä elon jatkumisen kannalta kuin priimat kolesteroliarvot. Mutta että nuoremmassa iässä pitäisi vuosikymmeniä LDLn korkealla, ei kiitos.
Onko sillä sitten hirveästi väliä, mitä se LDL näyttää, jos on jatkuvasti tulehdustila päällä elimistössä/verisuonistossa. Kyllä se LDL on siellä paikkaamassa tulehduksen aiheuttamia vaurioita oli se LDL 1.5 tai 6.5. Mistä ihmiset edes tietää mikä on todellisuudessa optimaalinen verenkuva? Kuinka kauan on ylipäänsä mittaushistoriaa takana? Ne mittaukset olisi pitänyt tehdä silloin satoja tuhansia vuosia sitten, kun ravinto oli sellaista mihin ihmiskeho on tottunut. Nykyään ei taida olla yhtäkään alkuperäiskansaa jäljellä, joilla olisi kunnon maat metsästämiseen. Hadzatkin joutuu nykyään turvautumaan huomattavasti pienempiin elukoihin, kuin jokunen vuosikymmen sitten.
 
Juuri näin.

Enkä siis missään nimessä suosittele kenellekään ruuan korvaamista karkilla.

Mutta itse kun olen hieman huono syömään ja siinä jossain noin 5000kca tienoilla tulee raja vastaan jonka jälkeen oikeata ruokaa ei vaan enempää uppoa ilman että syömisestä tulee hyvin vasten mielistä.
Niin olen tuon yli tarvittavan kalori/hiilari määrän sitten ottanut karkeista.

Prosenttuaalisesti siis tuo karkin osuus on melko pieni.
Esim. jos aterialla on riisiä tai kaurahiutaleita 150g niin siihen päälle 20-30g karkkia ei ole paljon.
No jos 5000 kcal tienoilla tulee raja, niin en tiedä voidaanko puhua, että huono syömään :D Ei olisi mitään toivoa itsellä tuollaisiin lukemiin.
 
Onko sillä sitten hirveästi väliä, mitä se LDL näyttää, jos on jatkuvasti tulehdustila päällä elimistössä/verisuonistossa. Kyllä se LDL on siellä paikkaamassa tulehduksen aiheuttamia vaurioita oli se LDL 1.5 tai 6.5. Mistä ihmiset edes tietää mikä on todellisuudessa optimaalinen verenkuva? Kuinka kauan on ylipäänsä mittaushistoriaa takana? Ne mittaukset olisi pitänyt tehdä silloin satoja tuhansia vuosia sitten, kun ravinto oli sellaista mihin ihmiskeho on tottunut. Nykyään ei taida olla yhtäkään alkuperäiskansaa jäljellä, joilla olisi kunnon maat metsästämiseen. Hadzatkin joutuu nykyään turvautumaan huomattavasti pienempiin elukoihin, kuin jokunen vuosikymmen sitten.
Jep. Se on juuri se tulehdustila ja hapettuneet solut ja ravinteet mitkä aiheuttavat ongelmia. Ei LDL, kuten sanoitkin. LDL on ihan samaa kolesterolia kuin HDL, mutta se ei tunnu menevän ihmisille ajatukseen. Johtuu siitä että se on markkinoitu virheellisesti. Tämä perustuu niihin 60-luvun tekaistuihin tutkimuksiin, mitkä kauan sitten osoitettu väriksi, mutta tietyt tahot on pitänyt niistä kiinni.

Ja toisin kuin luullaan, on tyydyttynyt rasva ainut ravintoaine joka ei aiheuta tulehdustilaa kehossa. Yksi tyydyttynyt rasvahappo, voihappo, laskee tehokaasti tulehdustilaa elimistössämme. Tämä ei varsinaisesti liity kolesteroliin, koska kolesteroli ei ole rasvaa, vaan vahamainem steroidi.

Transrasvat on toinen minkä suurin osa käsittää väärin. Luontaiset transrasvat kuten CLA on super terveellistä. Tätä on runsaasti ruohoa syövissä märehtijöissä eli naudan rasvassa, lihassa ja maidossa. CLA myydään lisäravinteena, vaikka sitä saisi helposti kovista juustoista ja naudan gheestä, mutta ne taas on rankattu epäterveelliseksi.

Tämä eroaa täydellisesti teollisista transrasvoista, mutta siitä ei juuri puhuta.

Tämä on niin julmetun pitkä aihe, ettei tule kovin äkkiä valmiiksi.
 
Itse lasken karkit lisä ravinteisiin.

Sopivat ennen treeniä laturiksi tai aterian päälle lisä hiilariksi siinä vaiheessa kun vaikka riisiä/kaurahiutaleita/ makaronia/perunaa jne. ei jaksa tarpeeksi syödä.
Juu eipä käytännössä ole eroa onko siellä glukoosia saatu koneeseen treenin ajaksi HH-pulverista vai karkista olettaen ettei makeiset sisällä rasvaa.
 
Onko sillä sitten hirveästi väliä, mitä se LDL näyttää, jos on jatkuvasti tulehdustila päällä elimistössä/verisuonistossa. Kyllä se LDL on siellä paikkaamassa tulehduksen aiheuttamia vaurioita oli se LDL 1.5 tai 6.5. Mistä ihmiset edes tietää mikä on todellisuudessa optimaalinen verenkuva? Kuinka kauan on ylipäänsä mittaushistoriaa takana? Ne mittaukset olisi pitänyt tehdä silloin satoja tuhansia vuosia sitten, kun ravinto oli sellaista mihin ihmiskeho on tottunut. Nykyään ei taida olla yhtäkään alkuperäiskansaa jäljellä, joilla olisi kunnon maat metsästämiseen. Hadzatkin joutuu nykyään turvautumaan huomattavasti pienempiin elukoihin, kuin jokunen vuosikymmen sitten.
Miksi pitäisi olla jatkuva tulehdustila päällä elimistössä, eiköhän olisi fiksua pitää sekin kurissa korkeiden kolesterolien ohella? Muutoinkin hieman vaikeaselkoista ja erikoisia johtopäätelmiä sinulla. Mistä ihmeestä oletus, että satoja tuhansia vuosia sitten ihmisen ravinto oli optimaalista? Eiköhän silloin syöty mitä kiinni saatiin :D Riippui varmasti hyvin pitkälti asuinalueesta, että miten optimaalisesti sapuskoitiin.

Mutta jos tuohon uskoo, että alkuasukkailla oli/on optimaaliset veriarvot (jos siis elävät alkuperäiseen tapaan), niin eikös monilla alkuperäiskansoilla ole todella matalat kolesteroliarvot. Nyt en ehdi penkomaan, joten tämä muistin varassa.

Ja ylipäätään ihmisen elinikä on pidentynyt viimeisten vuosisatojen aikana huimasti, ja eiköhän parantuneella ravitsemuksella ole iso osa tässä. En glorifioisi luolamiesten juurien järsimistä. Toki tämä nykypäivän eineskulttuuri on syvimmästä perseestä 😃
 
Puhtaan ja ei puhtaan ruokailun väittely on kyllä huvittavaa. Varsinkin ne keksityt määritelmät mikä on puhdasta ja mikä ei. Niin broscience keksitty homma kuin voi olla.

Terveellinen ja epäterveellinen aihe myös mikä monilla perseelleen menee. Katsotaan yksittäin jokaista eri ruokaa eikä kokonaisuutta. Bodarien puhtaan ruoan viritykset food preppeineenkin voi joskus olla todella yksipuolisia ja terveellisyyden tasosta voi olla montaa mieltä. Ei kuitenkaan huonoimmastakaan päästä useimmilla. Itsessään isot kalorimäärät eivät ole mitään muuta kuin kroppaa rassaavaa. Voi kokonaisuuden laadulla kompensoida jonkin verran.


Toki on jotain ravintoaineita, mitkä ovat lähes kiistattomasti huonoja fyysiselle terveydelle niin isoilla kuin kohtuullisilla määrillä, mitä tahansa ruokavaliota vain pahentamassa. Kuten alkoholi ja transrasvat.
 
Itse lasken karkit lisä ravinteisiin.

Sopivat ennen treeniä laturiksi tai aterian päälle lisä hiilariksi siinä vaiheessa kun vaikka riisiä/kaurahiutaleita/ makaronia/perunaa jne. ei jaksa tarpeeksi syödä.

Miksei laskis, insuliilia ennen treeniä ja aakkosia perään. Taatut pumpit
 
Back
Ylös Bottom