BB PRO Michal Krizo Krizanek

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juuso89
  • Aloitettu Aloitettu
En kyllä säännöllisesti treenaavana ottaisi pitsaa ruokavalioon kerran viikossa. Ellei kyseessä olisi itse tehty vähärasvainen lätty hyvillä makroilla. Pika-pitserioiden pitsoja en syö koskaan. Viimeksi erehdyin kokeilemaan sellaista kaksi vuotta sitten ja oli niin kuin märkää luuturättiä olisi syönyt. Ja hyi helvetti mikä olo oli sen jälkeen.
Outo näkemys. Itse ajattelisin, että nimenomaan säännöllisesti treenaava voi ennemmin syödä välillä vähän roskaa verrattuna henkilöön joka ei treenaa ollenkaan?
Muuten ihmetyttää taas kerran miten jotkut ihmiset ei vaan näe omassa toiminnassaan ikinä mitään virheellistä
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Outo näkemys. Itse ajattelisin, että nimenomaan säännöllisesti treenaava voi ennemmin syödä välillä vähän roskaa verrattuna henkilöön joka ei treenaa ollenkaan?
Muuten ihmetyttää taas kerran miten jotkut ihmiset ei vaan näe omassa toiminnassaan ikinä mitään virheellistä
Nimen omaan. Jos treenaa säännöllisesti ja syö muuten suht terveellisesti.. eli elämän tavat tyyliin 80-90% terveelliset. Ni mitä haittaa herkkuja ottaa mukaan.. Jos joku haluaa elää 95% terveellisesti. Niin siitä vaan yrittämään..kukaan ei pysty 100% terveelliseen elämään.....
 
Ei kannata hirveesti huudella ennenkuin menet katsomaan missä kunnossa ne sun kolesterolit on?

Nuo rypsiöljyt ja muut kasvirasvat on omiaan pitämään kolestrolit kurissa ja sen tietää kapitalistinenkin tieremies, että korkeintaan kolmasosa päivän rasvoista sopii olla tyydyttyneitä eli näitä kovia rasvoja (eläinrasvat, juusto, voi yms.).

Jos syö sen melko normaalin 100 grammaa rasvaa päivässä, niin se tekee 30g kovaa rasvaa päivässä. Siihen ei paljoa voita eikä montaa juustosiivua mahdu.

Mukavahan se on etsiä itselle aina ne mieluisat marginaalitutkimukset jotka ei ihan riittävästi sitä totuutta kuitenkaan kata.

Parhaimpana esimerkkinä ne takavuosien ketobuumit missä kiskottiin juustoa, kermaa ja nautaa. sen minkä ehdittiin, kun on niin primaalista ja luonnollista vain, että päästiin muutama vuosi myöhemmin ohitusleikkaukseen.
Kolesteroleja on tullut kyllä useampia kertoja mittailtua ja aina ollut TG/HDL-suhde alle 0.5, eli käytännössä aina triglyseridit 0.6-0.7 ja HDL 1.8 - 2.1. LDL sitten vaihdellut 3.5 - 6.5 välillä. Nuo kasvirasvat vaan tuppaa olemaan aivan karmeaa paskaa ja hapettuneita käytännössä kaikki. Toki jos haluaa luottaa markkinamiesten tieteeseen, että nämä ihmishistoriassa maksimissaan silmänräpäyksen ajan saatavilla olleet "ihmeöljyt" on se ikuisen nuoruuden lähde, niin eipä se meikäläiseltä pois ole. Ei vaan mene itsellä järkeen, että miten esimerkiksi naudan rasva voi olla epäterveellisempää, kuin joku muovipullotettu siemenistä liuotettu ja ultrakäsitelty öljy :D
 
Sitten kun joku hurja pyrkii optimoimaan kaiken 99.9% ylläpitäen ja ottaa kauhean stressipiikin siitä kun joutuu syömään ohi ruokavalion :) Onko se sitten JATKUVUUDEN kannalta parempi syödä pizza viikkoon ja mennä lopun ajasta "terveellisesti" VS yrittää vetää täydellisen askeettista ruokavaliota ja jossain vaiheessa palaa loppuun ja siirtyy mahdollisesti aiemmin toteutuneeseen kokonaan epäterveelliseen elämäntapaan. Yks mikä näissä keskusteluissa monta kertaa näyttää unohtuvan on realismi.
 
Sitten kun joku hurja pyrkii optimoimaan kaiken 99.9% ylläpitäen ja ottaa kauhean stressipiikin siitä kun joutuu syömään ohi ruokavalion :) Onko se sitten JATKUVUUDEN kannalta parempi syödä pizza viikkoon ja mennä lopun ajasta "terveellisesti" VS yrittää vetää täydellisen askeettista ruokavaliota ja jossain vaiheessa palaa loppuun ja siirtyy mahdollisesti aiemmin toteutuneeseen kokonaan epäterveelliseen elämäntapaan. Yks mikä näissä keskusteluissa monta kertaa näyttää unohtuvan on realismi.
Se on juurikin niin, että se 100 % tavoittelu voi joillekin aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Monellahan on juurikin se ongelma, että se yksi pitsa sitten johtaa esimerkiksi siihen, että sitä moskaa alkaa mennä useita päiviä putkeen.
 
Millä tavalla se sitten on keneltäkään pois, jos ei halua syödä "paskaa" sekä vetää mahdollisimman "puhtaalla" linjalla. Toisena ääripäänä tuntuu aina kolahtavan juuri niille, jotka ovat omat syömisensä jollain tapaa itselleen oikeuttaneet ei niin terveellisestä ravinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä pizzagatea sivusta seuranneena sekaannusta näyttää aiheuttavan erityisesti kahden käsitteen samaistaminen keskenään: a) pizza viikossa ei vaikuta mihinkään, ja b) pizza viikossa vaikuttaa niin vähän, että sillä "ei ole mitään väliä".

Kukaan ei varmastikaan ole sitä mieltä, että pizza olisi hyvää bodysafkaa, ja on mahdotonta todentaa, millainen vaikutus yksittäisellä sellaisella on verrattuna optimoidumpaan kokonaisuuteen. Arvelen itsekin, että vaikutus on mitättömän pieni, mutta se, onko sillä henkilölle "mitään väliä", riippuu vain ja ainoastaan siitä, miten puhtaasti kyseinen henkilö haluaa hommaa tehdä.

Voihan sitä tehdä silloin tällöin jonkun treeninkin vähän sinnepäin, jos haluaa, ja tuskin huomaa mitään vaikutusta mihinkään, mutta kyllähän siitä huolimatta järkikin sanoo, että jotain vaikutusta sillä on kehityksen kannalta.
 
No en mä nyt tiedä missä kohtaa tässä pitäis myöntää olevani väärässä. Pizza ei ole ravintoarvoiltaan mitään kovinkaan optimaalista, vaan 50% koostuu rasvasta. Koitin vain selittää, ettei sillä oikein kannata korvata mitään terveellisempää ruokaa. Voihan pelkällä pizzallakin elää, mutta ei se parasta ole varsinkaan urheilijalle.

Mut jos toi ei pidä paikkaansa, niin sitten olen väärässä. Ja joo, mulla menee monasti niin hyvässä kuin pahassa yli, mutta että moderaattori tulee haukkumaan ylijumalaksi eikä kukaan sano että se menee vähän yli, saa tän näyttään kyllä siltä, että jos nyt jollain on sanottavaa, niin sanokaa pois niin päästään purkamaan se mitä selkeesti tarvetta joillain on.

Mun osalta pizza-keskustelu on tässä ja pitää katsoo tarkemmin osallistuuko mihinkään vastaaviin. Joko mä olen uskomattoman tyhmä tai sitten en vain osaa keskustella, mutta jos mä varovasti edes esim osallistun kyykkyjuttuihin, niin se on kyllä huono idea, jopa tämmöisellä forumilla jossa luulis olevan ihmiset avoimia treenaamiselle. Mä annan omien tekojen nyt puhua lässyttämisen sijaan.

Ja jos tää viesti triggeröi nyt, niin pliis, kirjoittakaa tähän ja vittuilkaa kaikki mitä tarvii.
Et sä yksinkertaisesti voi olla yhtä tyhmä kuin sun keskustelutapa/taidot on. Eli siinä mielessä voit olla huoleti.
 
1694643697953.png

1694643739957.png

Onhan tämä nyt koomista kuinka kuuluisa normaali kotiruoka muuttuu suurimmaksi saatanaksi kun vehnäjauhot eivät olekaan pitkulamuodossa vaan leivottu pehmeämmäksi taikinaksi ja auta armias jos päällä on hieman juustoa niin on jokainen juustogramma kiinni kyljissä.
Jos kehonrakennusharrastaja haluaa syödä sen teurastajapizzan pekonilla, salamilla ja kebabilla tai vaikka kaksikin tai vaikka kaksikin viikossa ja suunnittelee ruokavalionsa sen mukaan että tämä on mahdollista niin antaa palaa vaan.
Jos tämä on se tyyli jolla koko muu ruokavalio pysyy jämäkkänä ja monipuolisena niin antaa mennä vaan.
Onko tämä se optimaallinen tyyli jos haluaa maksimoida lihasmassan kasvun, ei, elämänlaadulle tämä sitä voi ollakin jos muuten kokee että jää liian paljosta paitsi.

Toki jos haluaa bodymunkkeilla ja syödä vain riisiä, parsakaalia, keitettyä kanaa ja oliiviöljyä niin tämä maailma on niin hieno paikka että sekin on mahdollista!
Itsekin sitä jaksoin aikani kunnes totesin ettei tässä MR. Olympiaksi tulla vaikka kuinka sitä säkrifaissia tähän lajiin laittaisi.:sneaky:

Tässä vielä yks vähän kevyempi podcast syömisestä josta joku bodymunkki saattaa saada jotain inspiraatiota tai vaihtoehtoisesti provosoitua.:puntti:

View: https://open.spotify.com/episode/42yJmUJOYOI2BJCQ6ogQtd?si=_1naII0iQbmndnVtHimmWw
 
Itsekin sitä jaksoin aikani kunnes totesin ettei tässä MR. Olympiaksi tulla vaikka kuinka sitä säkrifaissia tähän lajiin laittaisi
Sikäli vähän erikoinen ajattelutapa, miksi treenata ylipäätänsä koska ei sitä Olympiaksi tule vaikka kuinka täydellisesti treenais. Tai miksi tehdä yhtään mitään missään, koska ei kuitenkaan voi olla maailman paras. Olisko semmoinen optio mahdollista, että jotkut saattaa taas tykätä siitä että asiat koitetaan kuitenkin tehdä mahdolliisimman hyvin? Jos siis avartaa ajatteluaan, että oma napa ei ole se keskipiste kaikessa.

Jos otetaan esim omalta kohdalta nyt tämän hetkinen tilanne, jossa olen saavuttanut jo parhaimman kuntoni ikinä, kaikkien näiden vuosien jälkeen vain ja ainoastaan sen takia, että päätin vain luopua joka ikisestä kalorista, joka ei palvele suoraan tätä tavoitetta, siihen ei millään mittarilla mahtuisi mitään isoa herkkuateriaa kerran viikossa missään muodossa.

Tai sen verran voisi jättää optiota, että en toki ole koittanut, mutta koska paino on stopannut tiettyyn pisteeseen kuukauden jälkeen, se tarkoittaa että jotain on pakko vielä karsia.
 
Melko korkeallahan nuo näyttäisi olevan.
Täällä näkee kommentteja, että ei se korkea LDL haittaa ja vanhuksillakin se korkea kolestreroli on hyvästä tms. Vanhuksilla korkea kolesteroli kertonee siitä, että ruokaa uppoaa ja energian/ravinnonsaanti kunnossa. Voi hyvinkin olla tärkeämpi tekijä elon jatkumisen kannalta kuin priimat kolesteroliarvot. Mutta että nuoremmassa iässä pitäisi vuosikymmeniä LDLn korkealla, ei kiitos.
 
Sikäli vähän erikoinen ajattelutapa, miksi treenata ylipäätänsä koska ei sitä Olympiaksi tule vaikka kuinka täydellisesti treenais. Tai miksi tehdä yhtään mitään missään, koska ei kuitenkaan voi olla maailman paras. Olisko semmoinen optio mahdollista, että jotkut saattaa taas tykätä siitä että asiat koitetaan kuitenkin tehdä mahdolliisimman hyvin? Jos siis avartaa ajatteluaan, että oma napa ei ole se keskipiste kaikessa.

Jos otetaan esim omalta kohdalta nyt tämän hetkinen tilanne, jossa olen saavuttanut jo parhaimman kuntoni ikinä, kaikkien näiden vuosien jälkeen vain ja ainoastaan sen takia, että päätin vain luopua joka ikisestä kalorista, joka ei palvele suoraan tätä tavoitetta, siihen ei millään mittarilla mahtuisi mitään isoa herkkuateriaa kerran viikossa missään muodossa.

Tai sen verran voisi jättää optiota, että en toki ole koittanut, mutta koska paino on stopannut tiettyyn pisteeseen kuukauden jälkeen, se tarkoittaa että jotain on pakko vielä karsia.
Minusta jokainen tehköön miten haluaa. Hienoa jos pystyy olemaan ilman herkkuja ja nauttii tekemisestä. Ei siinä mitään väärää ole. Suurin osa täällä treenaa kun tykkää treenaamisesta ja kyllä suurin osa treenaajista ei kilpaile, eikä tule kilpailemaan, koska ei kiinnosta. Se tekeminen voi olla silti kovalla tasolla ja kovassa kunnossa vaikka sen pizzan söisi kerran viikossa. Kova kunto ei tarkoita, että järkyttävän kireässä kunnossa tarvitsee olla...

Jos haluaa välillä herkutella ja nauttii siitä. Niin antaa mennä vaan. Terveellistä se ei ole. Mutta kehitykseen sillä ei juurikaan ole merkitystä. Kyllä se lihas/ voima ja airobinen kunto kehittyy samanlailla, etten siinä mielessä huolissani olisi..

Mites Peter wilenius, kun teki silloin yhteen aikaan järkyttäviä tankkauksia ja herkkuja meni säännöllisesti.. Ei paljon vaikuttanut kuntoon...
 
Tottakai hitossa pizzasta voi tehda terveellisen jossa on taydelliset makrot. Makupuolella tulee kompromissi. Miten jengi jaksaa vaantaa tasta...
 
Kerrohan mitä haittaa tuosta pizza kerta viikossa nimen omaan säännöllisesti treenaavalle on? Treenaavalle jolla muuten ruokavalio kunnossa niin eipä tuo kehitykseen haittaa. Terveyteenkään tuskin isoa damagea tulee.. eri asia olla henkilö joka ei liiku ja syö muutenkin mitä sattuu, niin terveys ottaa isoa damagea.. Se että pitää vaikka kerran viikossa herkku päivän. Niin ei kyllä kehitykseen vaikuta millään lailla.. itsekin usein pitänyt 1-kerran viikossa herkku päivän.. välillä sitten pidempiä taukoja herkuista tekee hyvää ja sit niitä taas kiva syödä tauon jälkeen..
Tuli kirjoitusvirhe. Piti olla tavoitteellisesti treenaavalle. Itsehän pyrin optimoimaan ravinnon, levon ja treenin niin hyvin lihaskasvun kannalta kuin mahdollista, eikä siihen kuulu ultraprosessoidut ruuat, kuten pikaruokaloiden pitsat. Ja minusta ne maistuvatkin aivan hirveän huonolta. Miksi kukaan edes söisi ruokaa, mikä maistuu pahalta? Itse saan tehtyä paljon parempaa ja terveellisempää pitsaa. Minulla käy melkein sääliksi ihmisiä, jotka saavat nautintoa roskaruuasta.

Ja herkuttelen toki itsekin välillä, viimeksi eilen söin vaimon tekemää vähäsokerista omenapiirakkaa, leivon usein sämpylöitä ja joka aamu aamupalassani on jumalten ruokaa: sokeroimatonta mysliä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kirjoitusvirhe. Piti olla tavoitteellisesti treenaavalle. Itsehän pyrin optimoimaan ravinnon, levon ja treenin niin hyvin lihaskasvun kannalta kuin mahdollista, eikä siihen kuulu ultraprosessoidut ruuat, kuten pikaruokaloiden pitsat.
Kyllä tavoitteelliset treenaajat monet herkuttelevat.. en voi muuta sanoa kun ,että mitä sä selität... Hieno juttu kun sä vedät suht puhtaalla linjalla.. mut sanotaanko esim, että Jesse Pynnönen ei treenaa tavoitteellisesti, koska herkkuja välillä meneekin vähän enemmänkin kerralla mihin moni ei pysty.. avaa nyt silmäs mies mitä paskaa suusta tulee.. se on hienoa että tykkää olla ilman herkkuja eikä niistä saa mitään...
 
Kyllä tavoitteelliset treenaajat monet herkuttelevat.. en voi muuta sanoa kun ,että mitä sä selität... Hieno juttu kun sä vedät suht puhtaalla linjalla.. mut sanotaanko esim, että Jesse Pynnönen ei treenaa tavoitteellisesti, koska herkkuja välillä meneekin vähän enemmänkin kerralla mihin moni ei pysty.. avaa nyt silmäs mies mitä paskaa suusta tulee.. se on hienoa että tykkää olla ilman herkkuja eikä niistä saa mitään...
Kukin saa syödä ihan mitä haluaa, en minä sitä ole kieltämässä. Ja herkut on suhteellinen käsite.
 
Minulla käy melkein sääliksi ihmisiä, jotka saavat nautintoa roskaruuasta.

Eiköhän kaikki saa nauttia juuri niistä herkuista joista itse tykkää.

Itse en esimerkiksi pidä kakuista tai juuri muistakaan (makeista)leivonnaisista.
Mutta tiedän että monet muut niistä tykkää Eikä se nyt millään lailla säälittävää ole kaikki saa tykätä siitä mistä itse tykkää.
 
Tuli kirjoitusvirhe. Piti olla tavoitteellisesti treenaavalle. Itsehän pyrin optimoimaan ravinnon, levon ja treenin niin hyvin lihaskasvun kannalta kuin mahdollista, eikä siihen kuulu ultraprosessoidut ruuat, kuten pikaruokaloiden pitsat. Ja minusta ne maistuvatkin aivan hirveän huonolta. Miksi kukaan edes söisi ruokaa, mikä maistuu pahalta? Itse saan tehtyä paljon parempaa ja terveellisempää pitsaa. Minulla käy melkein sääliksi ihmisiä, jotka saavat nautintoa roskaruuasta.

Ja herkuttelen toki itsekin välillä, viimeksi eilen söin vaimon tekemää vähäsokerista omenapiirakkaa, leivon usein sämpylöitä ja joka aamu aamupalassani on jumalten ruokaa: sokeroimatonta mysliä :heart:
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisiin tuloksiin olet päässyt tällä optimoinnilla ja pienellä säälillä roskaruuasta nauttivia kohtaan?
 
Back
Ylös Bottom