Hirvikärpäsiä oli ihan kiusaksi asti pari viikkoa sitten kun oli lämmintä, ei ole aikaisemmin Kainuussa ollut noin paljon niitä. Nyt pakkaset veivät kaikki mennessään ja metsässä on hyvä liikkua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä että wtf, tähän se johonkin tippuu, harvemmin ne 9-millisen osumasta on kauhean kauas lennelleet.
Wanha ampu pääsi aamusta taas metsälle. Tai jaksoi vaivautua, miten vain. Tuhnuisena mutta täysin tyynenä aamuna ahteri metsäpassiin, sinne 200m päähän entisestä passista, missä ne mokomat kanat lenteli puihin. No, nyt se aamun ensimmäinen meni juuri entisen passini yläpuolelle.. ! Ja viipyi 2-3 sekuntia ennen häipymistään. Minä että näinhän tässä käy. Vaan annas olla, lenteli toinen terriini lähes kiväärihollille, vähän närettä oli edessä. Eikun varovasti sitten ryömimään märkään mättäikköön.. Hetki sihtausta.. Tolpan nokassa sopivasti.. Heetkinen hengitetääs pari kertaa kun niin vaeltaa.. NO nyt.. ja puristus.. Rekyylin lakattua katse äkkiä takaisin kiikariin, että mitä tapahtuu.. Männyn latvassa pölisi höyheniä JEI!
No, eikun puun alle etsimään otusta. Minä että wtf, tähän se johonkin tippuu, harvemmin ne 9-millisen osumasta on kauhean kauas lennelleet. Ei löydy ei. Pieni 6 puun saareke keskellä hakkuuaukkoa. No, sitten laajentamaan spiraalina ympyrää (onneksi oli vain paljon ojia ja ranganjämiä), ja sitten alkoi löytyä höyheniä.. ja suolet.. ja toinen siipi tässä.. ja pyrstö tässä.. Osuma kivipiiraan :face:
katso liitettä 121419 katso liitettä 121420
Noh, eipä ainakaan kitunut. Siinä toivossa, että olisi rintapalat vielä ehjinä, vielä pyörimistä tuolla ympäriinsä mutta ei kyllä löytynyt.. GPS merkattu, kamu käy ehtoommalla vielä koiran kanssa, vaan liekö tuolta jauhelihaviidakosta mitään löytyy. Ei aina voi onnistua!
No, sitten jänispassiin siirtyminen, kaveri pesueineen saapui juuri passiin. Ja toi lahjoituksena jo kauan haikailemani (heinikon inspiroimana!) ropelihatun!
Erinäisten vaiheiden jälkeen sitten seurakaverin koiralta passiin kävelyn, pikaisen kepillisen heiton, ja "hyvän huomenen" jälkeen ropelihatun päivä päättyi onnellisesti!
katso liitettä 121421
Jostain syystä kehtasivat hymyillä kun pyssy selässä, käsi taskussa, pupun kuono maata laahaten tulin ropelihattuni kanssa notskipaikalle! Voitteko kuvitella.
Perkuuhommien jälkeen sitten koirat pois metsästä, ja kotimatkalle. Matkalla vielä oli n. 20m päässä tiestä hirviemä + vasa, onneks eivät olleen etuajassa.
Kaikenkaikkiaan, loistopäivä. Mettästys on sitten mukavata
Jääkö 9-millisellä yleensä teerestä mitään jäljelle?
Mulla on syksy mennyt ensimmäistä kertaa hirvipassissa. Hirvet alkaa olla jo nurin, mutta melkoinen aloittelijan innostus touhuun syttyi. Kohokohtana kiikarissa vilahtanut vasa ja parin tunnin haukku sumuisessa aamussa. Ensi viikonloppuna lintujen kimppuun ennätysmäisen kiekkokesän karaisemana. :dance:
No, teille uteliaille. 9,08mm luoti (.358), Barnes TTSX, 225 gr. Umpikupariluoti. Halkaisijaltaan vähän reilun millin isompi, kuin .308, että tosi rahtijunastahan me puhumme. Kyytiä ulkomuistista rapiat 840 m/s lähtöjä. Normisti tuo solidi ei ehdi edes reagoida lintuun, muovikärjestä huolimati. Ja pienempi kuin 9,3*62, jolla ammutaan hitosti lintuja myös Kalispeeri .35 whelen ja latingissa ehkä 3600 BAR. Pitäs kaivaa latausdata jostain, tällä kyydillä löyty käynti 100 metriin alle 2cm joten tarpeeks tarkka lintuhommissa.. Tai JOPA hirvihommissa.
Alle 800m/s kyydissä tuo luoti ei aukee ees peurassa, jotenka tokko on mitään "pilkkuseiskan puolivaippa"-efektiä kyseessä..
Onpas mielenkiintoinen kalibeeri. Ne parisenkymmentä teertä mitä olen tässä 4 - 5 vuoden aikana ampunut ovat anteneet ymmärtää että kun osuu pahasti niin käy huonosti. Mulla on käytössä n. 935 ms lähtevä 8g 6,5 millinen ja nätisti menee niin kauan kun ei osu luuhun.
Pakko oikeen kirjoittaa tänne, ja kysyä vastaavia kokemuksia.
Olen metsästellyt kanalintuja jostain vuodesta -08 alkaen, välillä tulee saalista ja välillä ei. Yleensä aina kuitenkin näkyy/kuuluu jotain pulputusta ja suhahtelua, varsinkin pakkasaamuina kuulunut yleensä monesta suunnasta ääniä (soita eri puolilla). Viimeksi pariviikkoa sitten, oli pakkasaamu ja näin yhteensä n. 30 mustaa teertä, toki näistä suuri osa oli pellolla, johon tietenkään ei ammuta.
Mutta nyt, kun olen kahtena aamuna (pakkasaamuna) ollut metsällä, ja vielä kahdessa paikassa, jossa on olen lintuja eniten ampunut (soiden lähettyviltä) en ole nähnyt/kuullut yhtään teertä... Vastaavaa ei ole metsästysurallani tapahtunut, ellei ole ollut joku todella tuulinen aamu, tai muutenvaan todella huono keli.. Mihin ne teeret katoaa ? Ja miksi ? Nythän niiden kuuluisi nimenomaan pitää ääntä ja viihtyä soilla sekä latvoissa.
Kanalintukanta on aika keskiverto, viimevuosi oli paras.
Onpas mielenkiintoinen kalibeeri. Ne parisenkymmentä teertä mitä olen tässä 4 - 5 vuoden aikana ampunut ovat anteneet ymmärtää että kun osuu pahasti niin käy huonosti. Mulla on käytössä n. 935 ms lähtevä 8g 6,5 millinen ja nätisti menee niin kauan kun ei osu luuhun.
Taisin joskus offtopicin puolella mainita Saksasta tulevista metsästysvieraista ja heille oppaana toimimisesta. Alkuperäinen aikataulu muuttui vesisateen takia perjantailta eiliselle, jolloin lähdettiin sitten yhden teutonin kanssa käppäilemään hiljakseen pitkin suonlaitoja aamusella. Jostain syystä metsästyksen jumalat olivat meille suosiollisia ja kaikki meni putkeen. Kaveri ampui ensimmäisen teerensä kiväärillä puun latvaan pienen hiipimisen jälkeen, mikä oli lähes puoliammattilaisena Saksassa villisikoja jahtaavalle miehellekin käsiä tärisyttävä kokemus.
Omista taidoistani taisin antaa vähän liiankin hyvän kuvan. Pitäisiköhän ruveta ammattioppaaksi, kun se sujuu näköjään paremmin kuin oma jahtaaminen :D
Muutenkin meni viikonloppuna hommat aika hyvin. On vähän ollut viisastenkivi hukassa tuon kiväärin käynnin ja latausten haun kanssa, mutta ehkä alla oleva tolkuton tuurikasa kertoo, että oikeaan suuntaan ollaan menossa.
3 laukausta ja 100 m, 300 WM + Sierra MatchKing 190 gr.
Pienemmät reiät ovat jotain piekkarilla joskus ammuttuja.
Siinähän on jo tekemisen meininkiä:thumbs:
Moon huomannu että kun siirtyy ampumaan 5 laakin kasoja kolmen sijaan, niin elämä muuttuu heti hankalammaksi.
^Useampaan kertaan ladattuja hylsyjä? Vai ihan tehdaspaukkuja?
Mutta muuta asiaa: mitenkähän lie Pohjois-Karjalassa ollut nyt viimeaikoina lintua? Ja miten lie nuo kelit vaikuttaneet niiden liikkumiseen. Olen tässä harmitellut kun viikolla oli hemmetin hyviä aamuja jotka olisin mielummin ollut metsällä kuin töissä. Eilen illalla oli viellä fiilis että pitääkö lähteä ajamaan mökille mutta en ahnehdi kun oli taas jo niin hyvä tuuri jo aikaisemmin.
Täällä on yhteensä 4 päivää takana ja tilanteita ihan kivasti. Teeriä ei ole paljoa, mutta pakkasaamut tutuilla paikoilla ei kovin montaa yksilöä vaadi. Tänään kävelin metsokankaita hangessa. Koppelot päästi aika lähelle lösökelissä. Pääsin myös seuraamaan tuoreita metson jälkiä. Sekin päästi kohtuu lähelle, mutta hyvin ne osaa hypätä aina sinne ryteikköön. IMO aina kannattaa lähteä metsälle, kun vaan on aikaa.