Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Kaks vuotta sitten ammuin metson. Sanoin siinä sitten mukana olijoille että kuinkahan kauan saan odotella seuraava mettälintua kun tämmönen tuli.. No, vastaus on: kaksi vuotta. Viime vuonna vaan sorsia kuten tänäkin alkuvuonna. Tänään kuitenkin apina pois selästä.

_small.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ON vähän hiipunut harrastus meikäläisen osalta. pari vuotta kulkenut ainoastaan hirvimetällä. ja pääsimpä viime syksynä kaatamaankin. tänä syksynä en kerenny ku kattelemaan ristikon läpi. pirun fiksu elukka. sieltä kuikki männyn takaa ja nauro mulle. saatana. ihme ettei flipannu keskaria pystyyn sieltä puun takaa. metsäkanalinnut on täällä meän perällä niin vähissä etten pyydä niitä ny ollenkaan. kolme peuraa pyörii tietopaikassa, mutta ootan et niitäki on se viis ainaki laumasa ennen ko verotan. jäniksiä olis ihan maan perkeleesti kun vaan kehtais lähteä.
ehkä ensilumilla sitte jälestämään.

Onko muuttosorsia näkyny foorumilaisten alueella liikkeellä kuinka?

Niin paljon rupesi polttelemaan tuo metsästys taas että piti järjestää ens viikko vapaas. Ja sain kaverin puhuttua mukaan joten ensi viikos taas korpeen. Kun vielä sais nuo työasiat selville niin vois vaikka lokakuun lopussa pitää viikon loman. Mutta koira miehet, onko ideoita kun koira taas karkaa minun vanhoille jäljille? Eli kun kuljetaan niin ilman mitään syytä se lähtee aina juoksemaan ja jäljestämään minun kulkeman reitin taaksepäin.

Syksyn ensimmäinen metsästysreissu takana. Eilen ei koira löytänyt hirveä ollenkaan, vaikka haki koko päivän. Tänään näytti yhtä tuskaiselta, kunnes n. 5 tunnin haun jälkeen löytyi tämä:

WP_20131006_002.jpg

Hirviä on nyt todella vähän täälläpäin. Yleensä ei kauaa tarvitse koiran hakea kun on jo haukku käynnissä. Suomenmestarihaukkujia meillä porukassa, joten ei ole koirista kiinni... Hirviä vain ei yksinkertaisesti ole. Tämän elukan pääsin ampumaan paikalleen hyvään haukkuun vajaan 100 metrin päähän. Ensimmäiset kunnolliset sarvet, jotka on mulla tulleet vastaan. Nyt on 12. vuosi menossa hirvenpyynnissä ja n. 20 kaadettua eläintä. Linnunpyyntiin en ole tälle vuodelle vielä kerennyt, mutta kuulostaa siltä ettei kanalintujakaan näillä seuduin juuri ole. Viime vuosina varsinkin teeriä on ollut todella hyvin, mutta jostain syystä tämä vuosi näyttää hyvin heikolta.

Metsästysinto on taas huipussaan muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen. Kolme viikonloppua kävelty lintujen perässä ja tilanteita riittänyt kiitettävästi. Tuli myös oiva tilaisuus kiivetä reittä pitkin hirviporukkaan ensi kaudeksi, joten varailin ostoluvan hakua poliisilta. Minkälaisella kalustolla foorumin väki hirveä jahtaa? Olen kallistumassa valinnassa .338 Win Mag tai .375 H&H Mag suuntaan. Aseella olisi tarkoitus osallistua myös karhujahtiin, joten siksi tähyilen magnum osastolle.

Mihinkäänhän sinä et välttämättä nuita magnumeja näissä hommissa tarvitse, mutta kun hauskuus ja hulluttelu painaa vaakakupissa, niin laita ehdottomasti ja vielä tuo jälkimmäinen. Miulla on Sakolainen 375 h&h ja olen kyllä tykännyt kovasti. Paukut varsin ite lataat?

Tuli otettua 3 päivän lupa tuohon kauden loppuun.
Metsästys jäi yhteen lintuun kun pisteet loppu :)

sumu_2013.jpg

Tänä syksynä tosin tuli enempi kilpailtua ja käytyä peltojahdissa. Lyhyt reissu Lapissa tuotti muutaman riekon.
Näitä saaliskuvia ei oo paljoa tullut otettua, mutta jos nyt saldoa syksystä laittelis.

Fasaaneja joku 30kpl, näistä kokeissa 6
Peltopyitä 2kpl, kokeissa molemmat.
Riekkoja 6kpl, syöty jo kaikki :)
1 metso, joka on kokonaisena pakkasessa täyttöä odottelemassa.

Ei paskempi syksy, tosin 1.9-tämä päivä 12tkm ajettua kilometriä kun tuli käytyä Skånessa Nordisk Pointermatchissä ja sieltä hurauteltua Utsjoelle.

Ps. kuvan mokkula kaulassa on Astro 320:n DC40 panta...

Mihinkäänhän sinä et välttämättä nuita magnumeja näissä hommissa tarvitse, mutta kun hauskuus ja hulluttelu painaa vaakakupissa, niin laita ehdottomasti ja vielä tuo jälkimmäinen. Miulla on Sakolainen 375 h&h ja olen kyllä tykännyt kovasti. Paukut varsin ite lataat?

Lukitsin vastauksen. Sako Brown Bear .375 h&h. Paukkuja aletaan lataamaan tutun avustuksella. Kävelin viimosen lintuviikon Itä-Suomen metsissä. Törmäsin metsässä kahteen hirveen ja uunituoreisiin karhun jälkiin. Pidän tätä hyvänä enteenä ensi kaudelle. :)

Kauden saldo: 2 teertä, 2 pyytä ja yksi jänis.

Mitä mieltä olette teeri-ja metsokukkojen soidinmetsästyksestä syyssoitimella? Esim. Metsästäjä-lehdessä oli artikkeli tuosta, ja siinä pidettiin tuomittavana kukkojen metsästystä soitimelta, sillä se olisi "helppoa" metsästystä. Reviiriä pitävä kukko kun lentää soitimelle kellontarkasti käytännössä joka aamu. Erityisesti kuvastusta teeren pääsoitimella, tietyn alueen soidinkeskuksella pidetään tuhoisana teerikannalle, ja se olisikin parempi jättää väliin ja kokeilla ns. sivusoitimilta metästystä. Mutta voi kai sitä metsästää valikoivasti, ja jättää ampumatta sen vanhan teerikukon ja ampuisi poikateeriä tai vaikkapa naarasteeren. Itse olen ajatellut monta vuotta siten, että en ammu akkateeriä tai koppeloita, sillä jokainen naaraslintu tarkoittaisi pesintää keväällä. Mutta ilmeisesti kaikki naaraslinnut eivät saa pesintää aikaiseksi, eli naaraslintujen rauhoittaminen metsästykseltä ei olekaan se parhain toiminta vaikuttaa alueen hyvään lintukantaan seuraavina vuosina. Tuossa kun sitten miettii, että mitä sitä saisi ampuakaan, niin aika vähiin jäisivät vaihtoehdot. Kuitenkin metsästyspäiviä on niin vähän, saalista ei tule paljoa, muutama laukaus syksyyn (tänä syksynä ammuin neljästi), niin jos on paikka niin kyllä sen yhden linnun voi pudottaa, oli se vanha tai nuori kukko.

Kuitenkin soidinmetsästys on ollut parhaita elämyksiä ja kokemuksia syksyllä, ja ei se saalis nyt aina niin varmaa ole. Tänä syksynä metsästyspäivät sattuivat soidinmetsästykselle huonoihin keleihin, ja kävin vain kahtena aamuna yrittämässä teeriä, eikä teeriä edellisten syksyjen tapaan lentänytkään. Vain yksittäisiä lintuja laskeutui kauas. Kuitenkin nuo reissut ovat aina yhtä hienoja. Kanalintujen metsästyksen osalta pystykorvan lintuhaukku ja hiovaa ukkometsoa lähestyminen aamupimeässä ovat olleet aina kaksi huikeinta kokemusta. Metsokukkojen soidinmetsästys ei tosiaankaan ole mikään saalisvarma tappojahti. Harvassa nuokin tilanteet ovat. Kokemusteni mukaan metsot pitävä syyssoidinta vain alkusyksyn, eli eivät enää lokakuussa. Lisäksi syksyllä hiova metso on suhkot harvinainen tapaus. Sitten kun aamupimeässä osuu paikalle ja metso hioo, niin harvasta asiasta saa yhtä kovia kiksejä. Hiomisen aikana olen lähestynyt kaksi askelta, mutta alkumatkalla jos etäisyys lintuun on vielä pitkä, voi ottaa useamman askeleen. Ensimmäisiä kertoja kun olin paikalla, niin opetti sen, että askeleet pitää lopettaa hyvään asentoon tai mielellään puuta vasten, jossa voi rennosti levätä jos lintu pitääkin tauon hiomisessa. Täydellisessa aamun hiljaisuudessa huonoa asentoa ei voi korjata, vaan metso kuulee ja lopettaa hiomisen kokonaan tai lähtee jopa karkuun. Sitten kun on lähellä lintua, niin saa ottaa kaikki intiaanitaitonsa käyttöön, että pääsee ampumahollille. Ainakin siellä, missä olen itse liikkunut, niin metso on aina männyssä, vanhassa elävässä puussa tai kelossa. Ei ikinä kuusessa. Kuusia on monesti näkyvyyden peitteenä ja lintua ei näe latvuksista, niin puun tyviä katsomalla on sitten voinut paikallistaa, että siellä kuusten takana onkin iso mänty. Oli mukana sitten ase tai kamera, niin tuo metsojen jallittaminen lähietäisyydelle pääsemisessä on jo jonkinlainen elämys itsessään.

Erinäisten sattumusten takia tuli vain 2 reissua tehtyä koko syksynä ja harmittaa mutta muut asiat ajoi edelle. Saaliina 2 metsoa ja 2 teertä.
Meillä kävi niin että eräs suo oli takuu varma soidin paikka teerelle. Sieltä sitten ammuttiin 3-5 syksynä teeriä ja joka vuosi niitä vaan riitti. Sitten tuli myrsky ja kaatoi lähi metsät ja oli kaksi vuotta että teeriä ei näkynyt kun taas tänä syksynä sitten oli joka aamu kun vaan kelit olivat oikeat soimassa. Joten enempi tuntuu että metsien kaatamiset vaikuttavat kuin joka vuotinen verostus. Mutta onhan se helppoa kun parhaillaan istui soiva teeri suoraan yläpuolella kelossa kun itse istuin kelon juurella.
Itse pyrin hieman valikoimaan ja esim metso suhde taitaa olla 23 ukkoa ja 3 akkaa elämäni aikana. Olen ampunut parikin ukkoa soitimelta mutta kun taas olen hiipinyt soitimelle 7 kertaa eli sekään ei ole helppoa.
Kun lukee nettiä esim erälle.fi tai kuuntelee muiden juttuja niin joskus tuntuu että itse olen se ainut joka valikoi. Varsinkin pystäri miehet omassa porukassa ampuu kaikki mitä koiralle tulee ja joskus viellä vähän moraalisesti väärin. Samoin kun lukee juttuja kuinka paljon metsästysrikoksia tapahtuu tai saaliiden kokoja niin taitaa olla pieni pisara mitä minä tai Everly valikoi.

Olen samoilla linjoilla japan kanssa. Suurin uhka metsäkanoille on metsätalous. Metsästyksessä peräänkuuluttaisin vastuullisuutta saalismäärien suhteen. Lihaa saa kaupasta, joten metsästyksessä on kyse perinteistä ja luontoyhteyden vaalimisesta. Lahtausmentaliteetti on todella vastenmielistä. Ilman koiraa ja soidinmetsästystä on sitten pirun vaikea päästä lainkaan riistalinnun makuun. Everlyä komppaan täysin siinä, että metson soidinpyynti on metsästystä parhaimmillaan. Jänismetsästys on ruvennut itseäni kiehtomaan enemmän ja enemmän. Jäniksiä aina riittää. Metsätalous ei niitä haittaa ja harva haluaa ampua jäniksiä. Lokakuussa pääsin kävelemään ensilumilla ja otin ylös 5 jänistä yhtenä päivänä. Hyvällä koiralla jänisajossa riittää tapahtumia ja jännitystä.

Mulla ei ole jäniskoiraa mutta olen talvisin jäljittänyt monta jänistä pataan.
Tuossa soidinmetsästys ja ilman koiraa asiassa olen toista mieltä sillä esim tänä vuonna kaikki 4 lintua olivat muuta kuin soitimella tai koiralta. Koiria en uskaltanut pitää kertaakaan irti kun pantasusia pyöri ihan lähettyvillä joka kerta kun olin metsällä ja kummallakin kerralla viellä eri paikoissa.

Metsästysinto on taas huipussaan muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen. Kolme viikonloppua kävelty lintujen perässä ja tilanteita riittänyt kiitettävästi. Tuli myös oiva tilaisuus kiivetä reittä pitkin hirviporukkaan ensi kaudeksi, joten varailin ostoluvan hakua poliisilta. Minkälaisella kalustolla foorumin väki hirveä jahtaa? Olen kallistumassa valinnassa .338 Win Mag tai .375 H&H Mag suuntaan. Aseella olisi tarkoitus osallistua myös karhujahtiin, joten siksi tähyilen magnum osastolle.

Tulee myöhässä mutta kirjoitellaan nyt silti. Molemmat hyviä valintoja, yhdella tutulla on tuo .338 jolla ampunut muutamia karhuja. Siihen saa itse lataamalla melko häijyjä paukkuja. Kerran näin kaverillani patruunalaatikon johon oli kauniilla käsialalla kirjoitettu "bear only", kysyin että mitäs nämä on johon totesi vaan että niitä ei kannatta hirvijahtiin ottaa, tekee aika miehekkään haavakanavan.

Mulla ei ole jäniskoiraa mutta olen talvisin jäljittänyt monta jänistä pataan.
Tuossa soidinmetsästys ja ilman koiraa asiassa olen toista mieltä sillä esim tänä vuonna kaikki 4 lintua olivat muuta kuin soitimella tai koiralta. Koiria en uskaltanut pitää kertaakaan irti kun pantasusia pyöri ihan lähettyvillä joka kerta kun olin metsällä ja kummallakin kerralla viellä eri paikoissa.

Oletko muuten koskaan päässyt osallistumaan jänisjahtiin ajavalla koiralla? Kyseinen jahtimuoto alkaa itsellä nousta ykköseksi, vaikka tykkään kävellä kyllä lintujenkin perässä. Jonain päivänä hankin vielä koiran. Valinta tulee olemaan vaikea välillä Suomenpystykorva, Karjalankarhukoira ja Suomenajokoira.
Sulla on IMO ollut erittäin saalisrikas vuosi neljällä isolla linnulla ja kaikki ilman koiraa tai soidinpyyntiä. Montako metsästyspäivää kertyi? Ammuin myös omat teereni pomppuun ja pyyt pillille. Tämä edellytti 12 päivää todella runsasta kävelyä. Lisäksi toisen teeren löytäminen ei olisi onnistunut ilman lunta. Itse tykkään rämpiä metsissä, mutta suuri osa tuntemistani metsästäjistä ei ole kovinkaan innostunut pomppulinnustuksesta, koska se tuntuu niin epätoivoiselta.

Tulee myöhässä mutta kirjoitellaan nyt silti. Molemmat hyviä valintoja, yhdella tutulla on tuo .338 jolla ampunut muutamia karhuja. Siihen saa itse lataamalla melko häijyjä paukkuja. Kerran näin kaverillani patruunalaatikon johon oli kauniilla käsialalla kirjoitettu "bear only", kysyin että mitäs nämä on johon totesi vaan että niitä ei kannatta hirvijahtiin ottaa, tekee aika miehekkään haavakanavan.

Mulle kyllä kelpaa ihan hyvin tehdaslatauksetkin, mutta kun katsoo hintoja niin alkaa lataaminen kummasti kiinnostaa. Riistalaukauksissa paukku voi toki maksaa mitä vaan, mutta harjotellakin pitäs.

Oletko muuten koskaan päässyt osallistumaan jänisjahtiin ajavalla koiralla? Kyseinen jahtimuoto alkaa itsellä nousta ykköseksi, vaikka tykkään kävellä kyllä lintujenkin perässä. Jonain päivänä hankin vielä koiran. Valinta tulee olemaan vaikea välillä Suomenpystykorva, Karjalankarhukoira ja Suomenajokoira.
Sulla on IMO ollut erittäin saalisrikas vuosi neljällä isolla linnulla ja kaikki ilman koiraa tai soidinpyyntiä. Montako metsästyspäivää kertyi? Ammuin myös omat teereni pomppuun ja pyyt pillille. Tämä edellytti 12 päivää todella runsasta kävelyä. Lisäksi toisen teeren löytäminen ei olisi onnistunut ilman lunta. Itse tykkään rämpiä metsissä, mutta suuri osa tuntemistani metsästäjistä ei ole kovinkaan innostunut pomppulinnustuksesta, koska se tuntuu niin epätoivoiselta.
.

Jep olen paljonkin ollut jänispassissa kun kavereilla on jäniskoiria, mutta ei vaan ole mun juttu. Enemmin vaikka kuljen jäljittämällä. Olen muuten ampunut jäniksen kiväärillä noin 100metriin. Eräänä syksynä lähti yhden aukon reunalta valkea jänis aukon yli kun oltiin lintujahdissa. Se meni sellaisen tuulenkaadon kannon juurelle piiloon. Hiivin hyvään paikkaan ja kiväärillä paisti siitä.
Tänä syksynä kuljin 2 reissua ja toisella 2päivää ja toisella 5päivää. Mulla on kummastakin alueesta jo 15 vuoden kokemus. Olen joka vuosi merkannut karttaan mistä olen saanut saalista ja missä on ollut poikueita. Sitten syksyllä toisella alueella kun ollaan karhuhommissa tai kaverit ovat niin pistän jo silloin merkille missä poikueita on. Samoin muut kaverit lintumetsältä kertovat aina missä ovat löytäneet esim. metsoja. Samoin mulla on muutamia vakiopaikkoja joissa on joka vuosi ollut metsoja. Joten kun noita kunnolla kiertelee niin sieltä ne löytyy. Yksi asia mikä kannattaa huomioida on aina ilma ja tuuli ja sen mukaan kulkea. + monta muuta niksiä.
Ja kun viellä kanta on hyvä niin sekin vaikuttaa asiaan. Eräänä aamuna tänäkin syksynä oli metsoja 5kpl ihan mökin pihassa, jätin ampumatta kun olis ollut liian helppoa.

Mulle kyllä kelpaa ihan hyvin tehdaslatauksetkin, mutta kun katsoo hintoja niin alkaa lataaminen kummasti kiinnostaa. Riistalaukauksissa paukku voi toki maksaa mitä vaan, mutta harjotellakin pitäs.

Totta, nuo isommat kaliberit on aika kalliita. Esim joku 338 patruuna tulee yli puolet halvemmaksi kun itse latailee.
Ja saahan niitä latauksia samalla vähän hifisteltyä jos sellaiseen on kiinnostusta.

Kanalinnut on hyvin paikkauskollisia ja siksi niitä ei yhdestä paikasta tulisi pyytää kovinkaan paljoa.
Tässä juuri keskusteltiin mm. riekosta, miten 7 linnun parven eräs syksy oli 3 hengen porukka pudottanut ja samaisessa paikassa ei 3 vuoteen tavattu linnun lintua.
Aiempina syksyinä sillä alueella oli aina riekkoja.

Oon pistänyt merkille GPS:ään paljonkin lintupaikkoja ja joka syksy ne vaan toimii.

Kanalinnut on hyvin paikkauskollisia ja siksi niitä ei yhdestä paikasta tulisi pyytää kovinkaan paljoa.
.

Metsoilla ainakin käy niin että jos jollain paikalta ammut vanhan ukon alkusyksystä niin loppusyksyllä on uusi ukko samoilla paikoilla vallannut reviirin. Tietenkin jos on lintukantaa. On jotenkin ihmeelistä kun samat puut esim houkuttaa ukkoja vuodesta toiseen.
Just vähän viittasin tuossa aikaisemmin sitä että pystärillä jne haukuttavat aina löydetyt poikueet loppuun. Tiedän tapauksen jossa äijä porukka ampui 6 metson poikueen kerralla yhdeltä koiralta.

Suositut

Back
Ylös Bottom