Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä perus päällekkäispiippuinen on varma valinta, oli aloittelija tai kokeneempi. 2 paukkua pitäis riittää kaikkiin tilanteisiin. Itse olen ikäni ampunut Valmetin 312 ja 412 malleilla, eikä ole juuri koskaan tarvinnut kolmatta laukausta. Kaliberiksi 12/76, on ainakin varaa jos tarvii isompaa paukkua.
Tuossa syksyllä ostettiin isän kanssa puoliksi Benellin Nova-pumppu (12/89), mikä on kyllä hyvä vaihtoehto jos pumpun haluaa. Itse vaan tykkään, että se on semmonen peltiheikki...kilisee ja kolisee. Ei jänis tykkää semmosesta äänestä. Noh, lähinnä kettuja ja hanhia vartenhan se ostettiinkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
John R sanoi:
Mulla oli ennen Baikal, tai on vieläkin. Tämä "tykki" on vuoden 1964 16/70 kaliiberin tehotappaja(not). Joskus tuntui metsällä siltä että melkein parempi olis heittää sitä lintua ite sillä haulikolla. Tai kourallisella hiekkaa. :D Nooh, on sillä isäukko lintuja tiputellu aikanaan.
Itellä on täysin samanlainen havelikko käytössä, ja voin sanoa että paremmin sillä tulee alas ku nykyhaulikoilla.
Olen ampunu sillä yli 40 metriin teeriä ja koppeloita alas.

SuBi sanoi:
Itellä on täysin samanlainen havelikko käytössä, ja voin sanoa että paremmin sillä tulee alas ku nykyhaulikoilla.
Olen ampunu sillä yli 40 metriin teeriä ja koppeloita alas.

Kenelle mikäkin haulikko olalle istuu, kenelle ei. Mulle tuo baikal oli niin epäsopiva ase kuin olla ja voi. Millä perusteella väität että nykyhaulikolla putoaa huonommin kuin 64-vuoden 16 kaliiberisella? Onko vertailtu?

Mun mielestä on typerää ampua noin kauas lintua noin pienikaliiberisella aseella, koska peittoalue 16 kaliiberisella on 40m:n päässä jo aika olematon ja näin ollen haavakkojen riski suuri.

John R sanoi:
Kenelle mikäkin haulikko olalle istuu, kenelle ei. Mulle tuo baikal oli niin epäsopiva ase kuin olla ja voi. Millä perusteella väität että nykyhaulikolla putoaa huonommin kuin 64-vuoden 16 kaliiberisella? Onko vertailtu?

Mun mielestä on typerää ampua noin kauas lintua noin pienikaliiberisella aseella, koska peittoalue 16 kaliiberisella on 40m:n päässä jo aika olematon ja näin ollen haavakkojen riski suuri.
On vertailtu, sekä maahan että lentoon.
Pahvitauluun ammuttaessa 30 ja 40 metriin ei kasa paljoa kasvanut.
Ja voistaseksi en ole raanaan vielä yhtään lintua ampunut.

SuBi sanoi:
On vertailtu, sekä maahan että lentoon.
Pahvitauluun ammuttaessa 30 ja 40 metriin ei kasa paljoa kasvanut.
Ja voistaseksi en ole raanaan vielä yhtään lintua ampunut.

On vertailtu? No kerro nyt millaista asetta vertasit baikaliin ja miten päädyit lopputulokseen että baikal on parempi kuin nykyase?

John R sanoi:
On vertailtu? No kerro nyt millaista asetta vertasit baikaliin ja miten päädyit lopputulokseen että baikal on parempi kuin nykyase?
Vertaltava ase oli joko uus valmet (se johon voi vaihtaa piiput 312 tjsp) ja joku muu vaihtopiippuinen haulikko. 30 metriin molemmilla kasa lähes samankokoinen, 40 metrissä baikkalin kasa huomattavasti pienempi. En tiedä sitte siitä tehosta mikä sielä 40 metrissä on, koska haulihan menee läpi pahvista pienemmälläkin voimalla.
Ei tehdä baikalista EHDOTONTA parasta haulikkoa. mutta niistä haulikoista joita olen käyttänyt baikal sopii minulle parhaiten

eiköhän siihen hajontaan vaikuta kaikkein eniten aseen piipun supistus, eikä ase itse. Jos uudessa on ollut vaikka parannettu sylinteri ja vanhassa baikalissa täyssuppea, silloin kuvion koossa on varmasti eroa. Piipun pituus vaikuttaa myös asiaan, mutta tässä tapauksessa muutaman tuuman ero tuskin mitään hirveitä eroja tekee.

SuBi sanoi:
Vertaltava ase oli joko uus valmet (se johon voi vaihtaa piiput 312 tjsp) ja joku muu vaihtopiippuinen haulikko. 30 metriin molemmilla kasa lähes samankokoinen, 40 metrissä baikkalin kasa huomattavasti pienempi. En tiedä sitte siitä tehosta mikä sielä 40 metrissä on, koska haulihan menee läpi pahvista pienemmälläkin voimalla.
Ei tehdä baikalista EHDOTONTA parasta haulikkoa. mutta niistä haulikoista joita olen käyttänyt baikal sopii minulle parhaiten

Minkälainen supistus tossa baikalissa muuten on? Mun isä kans vannoo tuon Baikalin nimeen:D Ei missään nimessä ollut tarkoitus haukkua legendaarista 64 Baikalia täysin paskaksi, olen itsekin sillä metsästänyt 8 vuotta ja monet linnut tiputtanut. Joskus vain tuntui että teho ei riitä, ja mun mielestä haulikossa on hyvä olla mahdollisuus nopeaan toiseen laukaukseen mikäli ensimmäinen osuu huonosti. Kukaan ei ole niin hyvä ampumaan että se on joka kerta laaki ja vainaa. Kyseinen Baikal ei ole mulle tehty, tukki on liian suora ja olalle kun nostaa niin joutuu säätämään hyvän ampuma-asennon löytämiseksi. Vaihdoin sitten Benellin nova-pumppuun, eikä Baikaliin ole enää palaamista kuin korkeintaan fiilistellessä ampumaradalla.

Hyviä jahteja! :kippis1:

edit -typo

ittellä on 16 kaliiperinen ykspiippuunen ja isällä rinnakkaaspiippunen haulikko.pääasiassa rusakko\jänis ja kettumetsästystä...

12/76 päällekkäis piippunen löytyy kaapista. Jäniksiä, kettuja ja sorsia tulee enimmäkseen metsästettyä.Mikään ei ole mahtavampaa kun rämpiä metässä haulikko olalla ja ihailla luontoa.

Juup herätetään tämä threadi henkiin, kun metsästyskausi lähenee jälleen... Kuukauden päästä pääsee jälleen kyyhkysjahtiin.

Itse metsästän kaikkea kyyhkystä hirveen. Metsällä tulee oltua kaikki vapaa aika mikä jää jäljelle koulusta ja joskus vielä koulupäivinäkin. Olen kulkenut metsällä pienestä pitäen vaarin mukana, 6 lk suoritin metsästyskortin. hirviporukassakin olen ollut 5 syksyä.

Minkälaisia saaliita olette saaneet?

Minulla ei hirveästi ole kehumista mutta puolenkymmentä hirveä olen ampunut suurimpana 7 piikkinen.

Kyllähän tuotakin tulee harrastettua sen minkä töiltä ehtii. Tänä syksynä ei kauheasti ehi, kun koulukin alkaa töitten lisäksi painaan päälle.
Lintuja ja jäniksiä sitä on tullu ammuttua, ei nuo hirvet innosta, tai oikeestaan hirviporukka..:jahas:

Pienriistan metsästys kuuluu jokaiseen syksyyn.Isomman riistan metsästyksestä en ole vielä innostunut.

Kyllähän sitä jo tuttujen metsästyskavereiden kanssa on jutut alkaneet pikku hiljaa kääntymään syksyyn ja odotus lisääntyy. Sattui aika ikävä tapaus, kun tuli n. kuukausi sitten tietoon rutiinitarkastuksen yhteydessä, että nuorella jäniskoirallani Beaglella todettiin sydänvika. Nyt mennään elinikäisen lääkityksen kanssa ja enää on turha rasittaa koiraa kohtuuttomasti, vaikka sen pitäisi vasta kohta olla elämänsä parhaassa kunnossa. :(

Kuva kertonee enemmän kuin 1000 sanaa, meikäläisen metsästystavasta.
Intohimoisuuteen asti koiramiehiä :D

Liitteet

• p61.jpg
    p61.jpg
    119,1 KB · Katsottu: 477
Kuva kertonee enemmän kuin 1000 sanaa, meikäläisen metsästystavasta.
Intohimoisuuteen asti koiramiehiä :D

Ite oon kanssa tuota seisojaa miettiny, mutta sitten on tullu esiin monta eri koulutusteknistä seikkaa. Kuinka se opetetaan tuohon lajiin jne... toki tutuilla on nuita otuksia ja niiden kanssa vois treenata ja sais vinkkejä, mutta oisko jotain teosta tms. josta vois etukäteen tutustua koiran kanssa metsästykseen.

Ite oon kanssa tuota seisojaa miettiny, mutta sitten on tullu esiin monta eri koulutusteknistä seikkaa. Kuinka se opetetaan tuohon lajiin jne... toki tutuilla on nuita otuksia ja niiden kanssa vois treenata ja sais vinkkejä, mutta oisko jotain teosta tms. josta vois etukäteen tutustua koiran kanssa metsästykseen.

Saksanaseisojien perusopushan on se Karsikkaan - Kanakoiran koulutusopas.
Hievenen kovat metodit, mutta osa toimii sitten kun tulee ongelmia.
Kovapäisiä otuksiahan nää Saksanseisojat on.

Ko. opuksen ja pari muuta löytyy:
http://www.kolumbus.fi/rantakurun.kennel/

Faktahan on, että kaikki metsästykseen tarvittavat ominaisuudet löytyy jo sieltä koiran geeneissä olevasta koodista. Sun pitää vaan osata ohjata sen tekemiset oikeille urille, tietyn kurinalaisuuden saattelemana. Helposti käy niin, että koira rupee tekemään itselleen noita hommia, mutta silloin on kyse jo ns. kurittomuudesta. Ohjauskonsteja on kuin 1001 Yön tarinoita, eli miljoona erilaista versiota.

Opettamisesta en sillään hirveästi puhu, koska jollei koiralla ole metästyksellisiä ominaisuuksia, niin vaikea niitä on sinne tuoda kouluttamalla. Onnistuu se, mutta vaatii kokemusta ja aikas pitkiä hermoja.

Kouluttamista on avanssin jälkeinen pysähtyminen, tiedotus soveltuvilta osilta, nouto... luontaisia on tuulen käyttö, jonka voi kouluttaakkin johonkin tiettyyn pisteeseen ja laatikkoon, mutta IMHO se ei ainakaan peitteisessä maastossa kunnolla toimi ja silloin koirassa on jo jotain pientä 'vikaa' koodissa.
Itse riistatyö, miten riistalla käyttäydytään.. tosin tätäkin voi opettaa jo pienestä asti erilaisin konstein.

Käy kirjastossa, niin nuo kirjat varmaan löytyy sieltä ja tutki aihetta, käy seuraamassa kokeita ja tutustu eri rotuihin. Juttele vanhempien tekijöiden kanssa, pidä korvat höröllä ja imuroi tietoa. Näin se homma etenee.
Ja liity rotusi kanakoirakerhoon, esim. www.saksanseisojakerho.fi, tai www.kkk-hhs.fi ja ota pentu tuon pentuvälityksen kautta, niin tulee metsästyslinjainen koira kotiin, eikä show-sesse.

Käy kirjastossa, niin nuo kirjat varmaan löytyy sieltä ja tutki aihetta, käy seuraamassa kokeita ja tutustu eri rotuihin. Juttele vanhempien tekijöiden kanssa, pidä korvat höröllä ja imuroi tietoa. Näin se homma etenee.
Ja liity rotusi kanakoirakerhoon, esim. www.saksanseisojakerho.fi, tai www.kkk-hhs.fi ja ota pentu tuon pentuvälityksen kautta, niin tulee metsästyslinjainen koira kotiin, eikä show-sesse.

Kun nuita muitakin koiruleita on kotosalla, niin ajattelin kyllä, että myös se "metsästyslinjainen" koira saa tottua myös näyttelykuvioihin :D

Mutta tuosta tuskin ongelmaa tulee...

Just käväsin tuossa parturissa ja se kun on hyvä tuttu ja sillä on nuita metästyskoiria ollunna, niin aion käyttää häntä sitten "koulutuskonsulttina" hänen aikaisempi koiransa Vesakon Amigo lienee tuttu käyttökoira immeisille... Ja ei huonoja oo nuo nykysetkään.

Saksanseisojissahan ei ns. linjaeroa ole, mutta noissa saarivaltion seisojissa on sellaisia show-linjoja, jotka eivät enää oikein riistan päälle ymmärrä.

SS:ssä on enemmän sitten vetokoirahommia, muttei niiltäkään kai riistavietti oo pudonnut pois ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom