Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuinkas monelle tuli tänään se muovitettu metsästyskortti? Vai käykö joku maksamassa sen vielä pankissa? Itselleni taisi olla kolmas muovitettu kortti.
Toinen asia, koska haulikkokuume on päässyt vähä iskemään, mistä haulikoista porukalla on hyviä kokemuksia? Itse bongasin uudesta Metsästäjästä mm. sellaisen värkin kuin Lincoln (Premier?). Ilmeisesti hyvä värkki ja kohtuuhintainen. Jotenkin nuo 2-3 tonnin Beretat sun muut hirvittävät hinnoillaan.. epäilemättä ovat haulikoiden aatelia, mutta kyllä 10-20 tuhatta vanhaa markkaa on silti hillitön hinta haulikosta.
Heh... mulla on ollut haulikkokuume jo kohta 2 vuotta.
Haulikon tulee olla kevyt, sopiva supistuksiltaan kanalintujahtiin, ampua hyvää kasaa jne. eli Beretan Ultralight on ollut haaveissa.
Voipi olla, että ehkä jo vuoden päähän syksyksi sais sellaisen budjetoitua :D
Minkälaisia havaintoja on porukka tehnyt sorsakannasta? Näyttääkö hyvältä vai huonolta, verrattuna esim. viime vuoteen?
Itse en ole liikkunut sorsavesillä lainkaan tänä keväänä/kesänä, siksi ei käsitystä.
Hiukkasen ne täyteiset on overkill riekolle, eli jos puhutaan haulikoiden ja haulien kohdalla kuviosta, eikä kasasta. :D
Muovikortti? Mikä pirun muovikortti? Olen maksanut tuon luvan jo kohta 20 vuotta ja kertaakaan ei ole tullut sellaista vastaan. Olisi muuten hyvä kun saisi kaikki luvat hieman tiivistettyä kun tämän hetkinen lupalompakko on melkein 7cm paksu ja kohta hajo liitoksista. Kertyy joka vuosi niin niin paljon lupalappuja ja maksulappuja.
Haulikosta: omasta kokemuksesta puolimoottorit ja pumput metsällä eivät ole hyviä. Moni luottaa sen laukauksen nopeuteen ja patruuna kapasiteettiin liikaa. Samoin en ei saa kuin yhden supistuksen. Itselläni on puolimoottoreita ja pumppuja practical ja muihin ammuntoihin, niin benelliä kuin muitakin ja niihin ne soveltuvat mutta metsäsykseen liian etupainoisia muutenkin edellä mainittujen syiden takia sopimattomia. Itse olen päätynyt Valmet 412s haulikkoon metsällä ja varmasti kannan sitä loppuelämäni metsällä. Kun tässä löydän siihen viellä sopivat lyhyet piiput(26) niin on täydellinnen paketti kasassa, rihla,luotipiiput,pitkät piiput. Muuta en sitten tarvia metsällä.
Pumppuihin en ota kantaa, mutta puolimoottorit toimii kyllä siinä kun valmettikin. Etupainoisuuteen voi vaikuttaa valitsemalla lyhyemmän piipun ja supistusasteeseen patruunavalinnalla. Mulla on yleensä tiheikössä hajoituspaukku ekana. Patruunakapasiteetin kolmas patruuna on joskus kultaakin kalliimpi, sorsastuksessa ja paikkolaukauksissa veteen.
Olisit sanonut vain että Valmetti tuntuu susta paremmalta, etkä keksiny huonoja perusteluja... :D
No etupainosuuteen tosiaan voi vaikuttaa mutta muuten pysyn kannassani. Moni joka metsästää puolimoottorilla juuri luottaa tuohon kolmen panoksen "tulivoimaan" ja ekalaukaus lähtee nopeudella, toinen osuu lintuun ja kolmannella paikataan se. Kun 2 piippuisella ekalla tähdätään ja ammutaan osuma ja toinen jää vain varalle. Näin on ollut itsellä ja monella muullakin kaverilla kun oltiin nuoruuden innolla metsällä.
Ja sitten supistuksillakin pystyy vaikuttamaan hieman tuohon hommaan elikkä esim. puolisuppea ja täyssuppea piipuissa joten pystyt hieman valitsemaan tilanteen mukaan piipun sekä kun tunnet panoksien käyttäytymisen ei tarvitse tuurilla hajoituspanoksilla räiskiä.
Ja niinhän mä sanoinkin että kaikessa kokonaisuudessa valmetti sopii minulle parhaiten metsälle mutta sitten muualla onkin käytössä benelli m3 tai m1, joku mosse tai beretta vähän mikä kaapista tulee mukaan. Ja valmetti ei ole koskaan tehnyt häiriötä kuten muut. Serkulla olikin surullisen kuuluisa winsu, kävi parikin kertaa että se ampui ekalla ohi ja sitten häiriö aseessa ja kummallakin kerralla minä kerkesin paikata. Nykyään taitaa tuokin winsu olla pyhitetty muuhun kuin metsästykseen.
No joku tykkää äidistä ja joku tyttärestä... mulle käy kumpikin...
Edit. Valmetissahan on piipunvalitsin liipasimessa oleva poikittaistappi ? Onnistuuko piipunvalitseminen selkäytimestä kun tilanne tulee nopeasti ?
Ei sitä kyllä ajatella tarvitse, selkäytimestä lähtee. Olen tosin kantanut samaa Valmettia mukana vuodesta -85.
Yleensä kyllä pidän aina valitsinta puolisuppealla piipulla. Pyitä pillittäessä tai koiran haukulle hiipiessä pistän valitsimen valmiiksi täyssuppealle jo ennenkuin tilanne on päällä.
Koirista: itse olen jonkin verran ollut metsällä unkarinvizslan kanssa Unkarissa ja ainakin ne koirat mitä on meidän tutuilla siellä niin saivat minun kunnioituksen. Ja ovat myös minulla hankinta listalla kun aika koittaa...