Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseähän en metsästyksestä ymmärrä vielä juuri mitään, mutta päätin suorittaa metsästätutkinnon näin vanhalla iällä, kun pääsin ensimmäistä kertaa käymään lintujahdissa sekä hirvimetsällä pari vuotta sitten. Metsästysseuraankin olisi kuulemma hyvät mahdollisuudet päästä, mikä ei liene itsestäänselvyys aina esim. etelä-suomessa. Lauantaina pääsee taas hirvimetsälle. Pikkupoikana tuli "eräiltyä" ja leikittyä aikalailla lähimetsässä sekä partiossa, joten ehkä sen takia luonnon keskellä oli taas kiva käydä. En tiedä syytä miksi niin tehokkaasti on tullutkin etäännyttyä luonnosta täysi-ikäisenä. Yllätyksekseni metsästys ja sen myötä luonnossa liikkuminen olikin hyvin rauhoittavaa. Riista on lisäksi äärimmäisen hyvää ruokapöydässä ja taatusti luomua. Mikäs sen parempi syy avata hyvä viinipulloa ja nauttia luononantimia. Meidän taloudessa nainen on se parempi ampumaan (omasta mielestään) ja omistaa aseen, joten sitä kautta tuli kiinnostuttua metsästyksestä...no on se oikeastikin todella hyvä ampumaan.

Tässä viikonlopun saalista. Vähän turhan paljon yhdelle päivää, mutta metsot saa loppusyksyn elää minun pyssyn edessä.

Metsopariskunta.JPG

Nämä pölvästit antoivat kuvailla itseään. Kerroin pojille, että menisivät piiloon kasvattamaan itselleen kunnon homenokan. Lupasin palata heidän luokseen tappavimmissa merkeissä parin vuoden päästä. :)

Metsot tiellä.JPG

Olipahan hirvenmehtuun aloituspäivä. Ensin aamulla käveltiin ja juostiin +15km koiran haukun perässä. Tuloksena 2 euron kolikon kokoiset rakot kummassakin kantapäässä, jonka jälkeen kävely olikin ihan hanurista. Sen jälkeen normipasseja ja lisää käppäilyä metsässä. Juuri ennen majalta pois lähtöä, seuranjohtaja soittaa että iso uros nurin seuran maiden rajalla, hevonvitussa asti teiltä, jonne ei edes mönkijällä asiaa. Ottakaa majalta hirvipulkka mukaan ja tarvitaan kuulemma paljon ukkoja vetämään. Melkein kaikki ehtivät lähteä tältä päivältä pois, joten eikun nakkasin pulkan majalta pakun konttiin ja muutamissa miehissä jeesimään ukkoja. Hirvi oli todellakin hevonvitussa kilometrien päässä tieltä ja pulkan roudaaminen jo risukon läpi kävi työstä. Seuran historian aikana ei noin syvälle metsään ole hirveä ammuttu. Sieltä sitten elukka pulkkaan ja alkoi vetäminen muutamassa miehessä kohti lähintä tietä. Ojan ylityksiä oli toistakymmentä, vitusti risukkoa, sekä mäkiä ja kaatuneita puita edessä jatkuvasti. Hirven vetäminen metsästä oli ihan vitun kovan urakana takana ja välillä kävi porukalla mielessä, että tehdään tähän tulet, nyletään hirvi metsässä ja juodaan kossut pois painamasta taskuista :D Ojissa tuli uitua reippaasti, koska hirvi aina kiinni jossain. Ukot ihan vitun piipussa, paikat paskana ja läpi märkinä hiestä. Pimeä alkoi tulla, mutta periksi ei perkele annettu! Pakko kyllä sanoa kuolema melkein koitti meille kaikille, mutta vittu sieltä se vaan saatiin metsästä pois ja auton kyytiin. Vaan oli ukot paskana tuon jälkeen, huh huh! Jokusen kerran tuli ojissa ja montuissa pulkka hirvineen päälle ja muuten vaan vedit lipat kun kiskoit pulkkaa kaikilla voimilla. Tästä seurauksena side venähti polvesta ja on nyt komeasti koko polvi mustana. Hirvi saatiin pick upin lavalle ja eikun yltä päältä hiessä ja märkänä itsekkin lavalle ottamaan n. 15km kylmä kyyti, ilman pipoja ja päällystakkia. Nyt jos ei tule kuoleman tauti, niin ei sitten vittu milloinkaan. No vielä sitten litiläti märkänä nylettiin hirvi ja päivä pulkassa. Niskat ihan vitun paskana kylmän autokyytin jäliltä ja luulenpa että nyt maistuu lasi tai pari viskiä/konjamiinia ennen huomista uutta metsästyspäivää. Vaan olipahan silti hauska päivä perkele :D

Olipahan hirvenmehtuun aloituspäivä...perkele :D
Olisin laittana useamman liken, mutta kun ei voi kuin yhden. Miulla ihan vitun päivä. Ensin haetutin viisi tuntia tyhjää, sitten löysi koira kamelin jäljen. Jälitti sitkeästi ja löytömatka päältä kolme kilometriä. Puoli tuntia kesti paikallaan kuin naitu, ja sitten mäntiin. Karkkoa 11km, vaan semmosissa vaaran rinteissä, jotta koira sippasi ihan täysin.

Tepellä ollu kyllä yliinhimillinen urakka :D Pakko nostaa virtuaalista hattua!

Olisin laittana useamman liken, mutta kun ei voi kuin yhden.

Tepellä ollu kyllä yliinhimillinen urakka :D Pakko nostaa virtuaalista hattua!

images
Sissihavu Tepelle! :)

Kieltämättä hyvin tuntuu kropassa vieläkin tuo urakka ja kävely on/oli sunnuntain metsällä hanurista johtuen noista isoista rakoista ja paskasta polvesta. Suomalainen periksiantamaton luonne, niin tuommonen vähän yli 200kg lehmä nyt tulee vaikka reppuselässä pois metsästä :D

Loppuviikosta sitten 6mm PPC ja 223 REM kyytiin ja latvateeriä tiputtelemaan.

Itteäki alko kuusamon reissun jälkee houkuttamaa lintukivääri. haulikosta kun en nii välitä.

Onk teillä muuten kokemusta 7,62x39 kalipeerista metsästyksessä?
Tarvisin itse kiväärin, jolla olisi halpa ampua radalla ja myös metsästää pienriistaa. Radalla ampuisin pääasiassa 75m hirveä ja mahdollisesti siinä kilpailisinkin. Olen vain kuullut, että tuo kalipeeri on ns. kaaripyssy eli luodin lentorata laskee nopasti, pitääkö tämä paikkansa?

Saisin tuota patruunaa aika edullisesti, joten sen takia olen kyseistä kalipeeria harkinnut.

Onk teillä muuten kokemusta 7,62x39 kalipeerista metsästyksessä?
Tarvisin itse kiväärin, jolla olisi halpa ampua radalla ja myös metsästää pienriistaa. Radalla ampuisin pääasiassa 75m hirveä ja mahdollisesti siinä kilpailisinkin. Olen vain kuullut, että tuo kalipeeri on ns. kaaripyssy eli luodin lentorata laskee nopasti, pitääkö tämä paikkansa?

Saisin tuota patruunaa aika edullisesti, joten sen takia olen kyseistä kalipeeria harkinnut.

Kaaripyssyhän tuo. Laita vanha ja luotettava .308 Win se on jokapaikan höylä ja halpa myös ampua. :)

Tänään oli mielenkiintonen päivä metässä, onnistuminen tuli ja sitten kasa niitä epäonnistumisia. :D

Ei muuta ku osta paitapöksy tästä itselles hyvä ase: http://asesivut.net/kpalsta/topic.php?tid=9937

On muuten aika siivota hieman asekaappia, alkaa 11 asetta olla liikaa kolmelle metsästäjälle :D. Targetti ensimmäisenä myyntiin ja sitten pitäisi tässä talven aikana luopua ainakin yhdestä haulikosta.

No nyt sitten varmistui eli ens maanantaina pääse loppukuun ajaksi mökille ja metsälle. Foreca lupailee jo lumisateita. Joten talvirenkaat alle tällä viikolla. Ja toivotaan että satas sitä lunta. Mä näet tykkään metsästellä lumisissa maastoissa. Syke hieman aina nousee kun löytää lumesta meton jäljet ja niitä pääsee jäljittämään ja odottamaan että mistä se pamahtaa lentoon.

No nyt sitten varmistui eli ens maanantaina pääse loppukuun ajaksi mökille ja metsälle. Foreca lupailee jo lumisateita. Joten talvirenkaat alle tällä viikolla. Ja toivotaan että satas sitä lunta. Mä näet tykkään metsästellä lumisissa maastoissa. Syke hieman aina nousee kun löytää lumesta meton jäljet ja niitä pääsee jäljittämään ja odottamaan että mistä se pamahtaa lentoon.

Aijjaijjai. Mahtavalta kuullostaa. Onko kellään muuten kokemuksia talvimetsästyksetä esim. Ruotsin puolelta. Siellä käsittääkseni kausi jatkuu pidemmälle.

Huomennna metsästysmaille latvateerien toivossa:)
Ehdottomasti mukavin ja rentouttavin metsästysmuoto itselleni. Voi sitä tunneta kun huomaat 300m päässä teeren latvassa ja pitää koettaa hiipiä lähemmäksi....
Ja niinhän ne jäi tällekin syksylle tukijalat ostamatta/itse tekemättä. Elikkäs reppu täyteen sukkia ja villapaitoja ja siinä on mun ampumatuki:rolleyes:

Aijjaijjai. Mahtavalta kuullostaa. Onko kellään muuten kokemuksia talvimetsästyksetä esim. Ruotsin puolelta. Siellä käsittääkseni kausi jatkuu pidemmälle.

Mulla ei kokemusta mutta kaverilla kyllä. Kertoili että muuten ok mutta pahimmillaan on lunta vyötäröön asti ja mistää jäljestämisestä ei tule mitään. Ainoastaan latvalinnutus on mahdollista. Ja jos sitten suksilla hiihtää ja kiepistä lähtee lintuja niin ei kerkee ampua kun sauvat jne aina käsissä.

Itse olen useana syksynä saanut ihan Suomessa metsästää lumen aikaa. Olikohan jossain 97/98 syksynä että kerran oli meillä lunta jo joku 20cm kuun lopussa. Mutta jo sellainen 2-5cm lunta riittää että homma muuttuu erilaiseksi. Maisemat,näkyvyys, lintujen käyttäytyminen ja kaikki on erilaista. Mutta juuri tuo jälkien löytäminen ja sitten se hiippailu että mistä lähtee on parasta.

Foreca lupailee jo lumisateita. Joten talvirenkaat alle tällä viikolla. Ja toivotaan että satas sitä lunta.
Lunta satoi koko aamun. Välillä tuli ihan huttuna, sen verran ettei oikein eteensä nähnyt. Parhaimmissa paikoin oli maastossa jo likemmäs viisi senttiä. Mutta joku aikaa sitten lopetti, ja eiköhän tuo jo aamuksi sula pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom